Ook in Koolkerke wordt het rookverbod in de horeca genegeerd…

a

http://www.behance.net/gallery/Caprock-Cafe-Smoke-Free-Campaign/2373486

Ik ben normaal geen caféganger. Vorige week echter kon ik niet anders dan eens zo’n etablissement te bezoeken. De Pannenkoek was op stap in het pittoreske Koolkerke, een randgemeente van Brugge. De temperatuur viel best mee, en ik had enkel een dikke pull aangetrokken – mijn portefeuille in de achterzak. Het zat wel zwart in de lucht, maar de goden zouden al zeer slechtgeluimd moeten zijn om het nu te laten beginnen regenen. In het leven moet men al eens een risico nemen…

Maar tarara, want de goden waren dus effectief slechtgemutst. Aan de kerk toegekomen begon het ongelooflijk hard te gieten –  alle hemelsluizen werden tegelijk opengezet. Tussen de regendruppels door van die keiharde hagelstenen die net geen gaten boorden in mijn kletskop. Miljaardedju, was me dat onweren. En koud ineens…

De redding was nabij. Vlak bij de kerk staat een café waar de klok is blijven stilstaan. Vanbuiten een krot, vanbinnen ouderwets gezellig. Een oud, vaal geschilderd plafond met balken. Vrouwentongen op de vensterbank, stoelen die uit een museum lijken te komen. Een bar met een vriendelijke gastvrouw. Een ideale plek om te schuilen. Ik opende de deur en stapte resoluut naar binnen. Ik werd lauw onthaald door een paar oude ventjes die hun verveling probeerden weg te drinken en die simultaan ‘goeindag!’ zeiden, maar ook door een penetrante reuk die mijn neusorgaan overviel – de reuk van sigaretten. Ik ben zelf geen roker, ben dit nooit geweest. Rokers begrijpen het niet, maar -sorry- de reuk die ze produceren met het uitoefenen van hun verslaving stinkt verschrikkelijk. Ik verbeet het vies gevoel, en bestelde een werkmanspintje.

Er zaten ongeveer tien mensen, en acht ervan hielden zich aan het rookverbod dat in Belgische café’s van toepassing is sinds januari 2012. Eén gebocheld mannetje en zijn dronken ‘vriend’ zat te roken, en lieten hun dampen vrij ontsnappen in de karige ruimte. Blauwgrijze lucht verspreidde zich…

a

http://www.furnishburnish.com/homekeeping/fighting-with-cigarette-odor-indoors/

Het werd me teveel, en ik vroeg vriendelijk aan de barmoeder : “Mevrouw, nog geen last gehad van controles?”
“Hoe bedoel je, mijnheer?”
“Wel, niet dat het me wat uitmaakt (wat stond ik te liegen), maar het schijnt dat de controles op roken in de horeca zeer streng zijn, en de boetes niet mals”
“Tja mijnheer, ik weet het, maar als ik morgen mijn vaste klanten verbied om te roken, dan heb ik over een paar weken geen enkele klant meer…”

Hoe moeilijk is het om vriendelijk te vragen aan je rokende gasten om die stinkstok even buiten aan te steken? De stank bederft de smaak van het pintje dat men smakelijk wil binnenwerken. Ik zit toch ook niet constant scheten te laten op café? Zouden verstokte cafégangers wegblijven omdat ze hun bezoek twee minuten moeten onderbreken om buiten te gaan stinken?

Het stopte met regenen, mijn pint was nog halfvol. De stank en de rook werd me teveel. Ik betaalde het gelag en verliet de herberg, hopend dat tegen dat ik thuis zou komen, de gore stank van die stinkstokken mijn kleren zou hebben verlaten.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ook in Koolkerke wordt het rookverbod in de horeca genegeerd…

  1. Anoniem zegt:

    Het is niet je eerste bijdrage die ik lees tegen roken in cafés of restaurants. Voor mijn part is de uitbater baas in zijn eigen horeca zaak. De wet moet zich niet moeien met waar je mag roken of scheten laten of wat dan ook, het is aan de eigenaar van de zaak om daarover te beslissen. Dat je in het gemeentehuis, station of andere openbare diensten niet mag roken, daar ben ik het mee eens. Omdat je geen andere keuze hebt om daar naar binnen te gaan. Ik juich de weinige volkscafés die nog bestaan toe en vind het niet erg om daar een uurtje gratis mee te roken. Kan je echt niet tegen de rook stap dan tot het volgend café waar er niet mag gerookt worden. Een mens kan niet alles hebben in het leven.

    • Pablo T zegt:

      Laat ik het voor een keer niet eens zijn met je stelling. Ik heb al meermaals van heel dichtbij meegemaakt wat roken kan aanrichten, met dodelijk gevolg. De dag dat het rookverbod in horecazaken werd ingevoerd, was ik de eerste om te juichen. Als morgen inderdaad de café- of restaurantbaas toelaat dat er weer gepaft wordt in hun zaak, is het voldoende dat één dikke egoïst zijn stinkstok opsteekt om de reuk te verpesten voor de ganse zaak. En wees gerust, er zullen niet veel zaken zijn waar niet één roker een sigaret opsteekt. Dan moet een niet-roker nergens meer gaan ?

Geef een reactie

