En dan ? Ze worden toch allemaal oud en lelijk !

a

http://semplicementeio.org/3391/brigitte-bardot/

“Paul, zie je het zitten om volgende week zaterdag te helpen schilderen ?” Dan zou ik in alle eerlijkheid moeten antwoorden: ‘liever niet, want ik had gepland om eindelijk eens uit te slapen en eindelijk eens die bodembedekkers om te spitten en eindelijk…’, maar ik antwoord iets anders…

“Bwah ja, waarom ook niet?” – maar eigenlijk heb ik totaal geen zin. We krijgen thuis zelf amper orde op zaken, soms ligt alles erbij alsof een bom is neergevallen en de bewoners gruwelijk zijn overleden. We hebben ermee leren leven.

Dan sleep ik me die zaterdag naar R., met een rothumeur. Een pot verf en een verfrol staan op mij te wachten, grijnzend omdat ze weten dat ik er echt geen zin  in heb.  Gekleed in een broek die al wat verfspatten heeft mogen incasseren. Eigenlijk heb ik meer zin om die pot verf in één keer over het oppervlak te gieten en te zetten: “Voilà, klaar is Kees, trek uw plan, ik ben er vandoor’, maar een mens doet dit niet, en probeert vakmanschap te demonstreren. Met een kennersblik wordt elk plekje vakkundig geschilderd, oplettend of nergens een druiper blijft hangen en de boel ontsiert.

Maar ik ben niet alleen. Gelukkig ben ik niet alleen. R. doet ook zijn best, toch om zijn eveneens aanwezige vader en schoonvader regelmatig te voorzien van koffie, en, al is het nog vroeg in de ochtend, ook al vlug van een frisse pint. En hij demonstreert wat er nog allemaal te doen valt. Daar moet die kast komen die speciaal op maat is gemaakt, en ginder komen gordijnen die moeder zal naaien. En ginds, daar heel bovenaan het plafond, komt een inbouwspot die de twee schilderijen van Henri Delporte zal belichten. Al goed en wel, maar wanneer zul jij iets beginnen aanpakken, zullen die twee oudjes iets uitvreten ?

Geen vrouw in de buurt, want die zijn niet uitgenodigd om te helpen. “Gelukkig maar, zegt Omer, dan zijn we eens op ons gemak. Al dat gezaag constant…”

En dan Maurits: “Het is niet altijd dat gezaag, maar ze kunnen toch zo zeveren over andere vrouwen – hoe ze veranderd zijn, verouderd, hoe ze er lelijker beginnen uitzien.”

a

“En lelijk worden ze,” gaat Omer verder, “kijk nu naar Brigitte Bardot. Waar is de tijd dat ze ‘in haar bloten’ op het strand van St Topez liep. Ze zou dit nu niet meer moeten doen, want het strand zou leeglopen…”

Ik lach bij mezelf, maar hou mijn commentaar binnenshuis. Inderdaad, Brigitte Bardot lijkt niet meer op het icoon dat ze ooit is geweest. Maar ook Omer en Maurits zijn niet meer de adonissen die ze waren, als dit ooit geweest zijn. Blijkbaar mogen dames niet oud worden, maar mannen wel.

a

http://godandange.blogspot.be/2010/07/dont-tick-off-holy-man.html

Ik schilder verder, en maak een beetje voort. Om eerlijk te zijn moet ik eens wat harder en vaker aan mezelf denken, en eens durven ‘neen’ leren zeggen als iemand me vraagt een onbaatzuchtig klusje te doen in het weekend. Als iemand een tip weet hoe dit te doen, dat hij of zij dit laat weten. Behalve voor mijn twee pagadders dan, want die mogen altijd bellen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op En dan ? Ze worden toch allemaal oud en lelijk !

  1. Anoniem zegt:

    Schitterende bijdrage !!! Goed dat jij je er bewust van bent dat je in de toekomst “neen” mag zeggen tegen iets waar je compleet geen zin in hebt. Dat dit voor je twee kinderen anders is is heel mooi van jou als ouder. Er zijn ouders die evenmin hun kinderen helpen.

    Eindelijk een man die van de vrouw niet de eeuwige schoonheid verlangt en toegeeft dat mannen ook oud en lelijk worden net als vrouwen, maar daarom zijn geen van beide seksen minder vriendelijk of charmant :-).

  2. Petert van Abbe zegt:

    De zoveelste die een slechte foto van een flut fotograaf van BB gebruikt om iedereen te doen geloven dat ze lelijk is. Heb jij haar ooit in het echt gezien. nee? Nou ik dus wel, meerdere keren. Man je weet echt niet waarover je praat, ja je praat iedereen na, je weet wat de mensen willen horen. Verzin iets echt origineels maar dat kun je dus niet, simpele slappe zak hooi ! ! !

    • Petert van Abbe zegt:

      Overigens heeft Brigitte nooit in haar BLOTEN zoals jij zegt over het strand gelopen, ja over haar privéstrand wel, geef haar eens ongelijk maar dat zij een privéstrand bezit, wist je natuurlijk ook al niet maar ik dus wel. Verder leuke vergelijkingen hoor tussen ouder wordende mannen en vrouwen waaronder Brigitte maar neem alsjeblieft een ander als voorbeeld, Trijntje of Caroline Tensen desnoods maar niet BB ! ! ! ! ! Toen ik haar dus de eerste keer zo’n kleine 40 jaar geleden zag waren er al slechte foto’s in omloop om negatieve stukjes over te kunnen schrijven terwijl ze in werkelijkheid beeldschoon was en amper 20 jaar oud leek hoewel ze toen al in de 40 was, heb ik dus zelf geconstateerd. Nogmaals ik heb haar meerdere keren van dichtbij gezien van nog geen meter afstand. Ben fan van haar vanaf dat ik nog niet eens kon praten dus neem me vooral niet kwalijk dat ik boos ben godverdomme ! ! !

    • Ik weet niet waar (en of) jij een opvoeding hebt genoten, maar deze reactie getuigt van zeer weinig respect. Lees misschien wat er staat, lees het desnoods opnieuw als je het niet hebt begrepen, maar probeer je manieren te houden als het eventjes kan.
      Om drie uur ’s morgens liggen de meeste mensen te slapen, jij zit blijkbaar te zoeken naar Brigitte Bardot. OK, elk zijn hobby…

  3. Pingback: Een gestoorde geest op mijn weblog… | Thomas Pannenkoek

  4. Rob Alberts zegt:

    Tja, soms gaat het om uiterlijke schoonheid.
    Toch waardeer ook ik de innerlijke schoonheid van een echte vriendschap.

    Vriendelijke groet,

  5. Morgaine zegt:

    Hoe herkenbaar dat begin stukje, hij vraagt, je denk nou eigenlijk.. maar zegt ja, hahaha geweldig!

    X

Geef een reactie

