Thomas Pannenkoek bezoekt Afrika

a

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik thuis voor mijn laptop. Een kop décakoffie bij de hand, en twee chocoladekoekjes. Volgens de dokter moet ik een beetje op mijn suiker letten, hoewel ik geen overgewicht heb, niet rook en geen bananen-allergie heb. Moet trouwens een koppelteken staan tussen bananen en allergie? Wat er ook van zij, het streepje misstaat niet in het woord, en ik laat het staan.

Wanneer jij dit zult lezen, zitten wij op onze reisbestemming ergens in Midden Afrika, tussen de olifanten, de koala’s en de ijsberen. Daarnet heb ik wat gezocht tussen de afbeeldingen die Google ons cadeau geeft, en heb ik bovenstaande merkwaardige foto gezien van drie mensen die op zondag ter kerke gaan om hun plicht te vervullen. Ze dragen een merkwaardige halsband, allicht met de bedoeling dat ze elkaar niet verliezen. Lijkt me.

Dat laatste is een rare hersenkronkel die me overvalt na het nuttigen van te veel koffie. Niet dat ik ooit zou durven spotten met slavernij en alle aanverwante miserie. Gelukkig dat die tijd voorbij is, hoewel sommige toestanden in het huidige Afrika niet veel aangenamer zijn om aan den lijve te ondervinden.

a

Ik ben nog niet in Gambia, maar verkneukel me nu al op de kennismaking met huisdiertjes als hierboven, die ons lieflijk zullen toelachen en een pootje zullen willen schudden. Geven we die nootjes of liever een stukje banaan? Laten die winden in het openbaar, en dragen zij ook een GSM? Allerlei vragen spoken door mijn hoofd. Ik wil er dringend een antwoord op weten. Best die documentatie nog eens opzoeken vooraleer we vertrekken.

Daarnet heb ik ook even opgezocht of men in Gambia ook toiletten heeft. Gelukkig is dit het geval, en moet ik me niet ongerust maken omtrent de hygiëne…. Heerlijk potje hieronder. Ongetwijfeld zal hier een geur uit zweven die me doet denken aan de wafels die onze buurvrouw altijd bakt, de derde zondag van elke maand die eindigt op ‘b’. Niet te verwarren met mosselen, die enkel zouden lekker zijn in de maanden waarin een ‘r’ voorkomt. Er zijn maar vier maanden in het jaar waar geen ‘r’ in voorkomt, namelijk mei, juli, juli en augustus. Toen de maanden werden uitgevonden, vond God de namen meri, junir, jruli en arugustus maar niks, vandaar. En toen bij de grote Mosselopstand anno °1256 een jaarlijkse stop werd geëist, werden die vier maanden herdoopt in de flauwe ‘r’-loze maanden die we vandaag kennen. Maar dit heeft niks met Afrika te maken, natuurlijk.

a

Ik hoor daar iemand vragen of ginder ook mooie mensen wonen. In feite doet dit er toch niet toe? Gaat iemand op reis om naar mooie mensen te kijken, dan? Maar bon, om jullie interesse te bevredigen ben ik ook hiernaar eens op zoek geweest, dit met volgend resultaat:

a

En ja, dus, er zijn mooie mensen, alleen lopen die een beetje raar. Maar over dit alles zal ik jullie allicht meer te vertellen hebben over een weekje, want dan zijn we weer terug, de koffers gevuld met een pak ervaringen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Thomas Pannenkoek bezoekt Afrika

  1. Anoniem zegt:

    Afrika is een prachtig continent in sommige delen ervan zou ik in een ander leven graag wonen.

    • Pablo T zegt:

      Absoluut waar ! Het kan er ook schitterend wonen zijn, enkel hebben veel van die landen andere begeleiding nodig dan het klassieke ‘geld storten’, maar daarover meer in een volgende bijdrage…

Geef een reactie

