Boodschap niet begrepen…

a

(klik op de foto voor een grotere versie)

Ze kwam voorzichtig naar me toe gewandeld. Aan haar voeten iets wat vroeger sandalen moeten zijn geweest, maar nu schoten enkel nog twee versleten bandjes over waarbij het een wonder was dat die de flinterdunne zolen nog vasthielden. In de mond een stuk stylo waar ze op kauwt.

De gids, of toch de man die zich voordeed als een gids, had ons gezegd dat we ons van niks mochten aantrekken van hetgeen zich rond ons afspeelde. Hij was bij ons, wij waren bij hem. Lastige verkopers, bedelende mensen, agressieve taxichauffeurs die ons wilden binnenlokken, geen aandacht aan geven, absoluut niet. We moesten een goed gevoel aan Gambia overhouden…

We hadden eerst een overzet genomen met een afgedankte vissersboot. De passagiers werden op de schouders van kloeke dragers van het strand naar de boot gedragen mits een fooi van tien Dalasi, zo’n vijfentwintig cent per persoon. Een loodzware job, die voor een succesvolle drager op het eind van de dag wel een veelvoud opbrengt van wat een doorsnee arbeider verdient in dezelfde tijdspanne. In de boot werd geen centimeter vrij gelaten, en die vertrok pas wanneer hij volgeladen was, wanneer echt tientallen mensen op elkaar gepropt waren tot de billen bij wijze van spreken tegen elkaar gespannen zaten. Twee blanken aan boord die zich niet echt makkelijk voelden.

Aan de overkant van de stroom was het eerste ‘straatje’ waar we door stapten niet meer dan een zanderig weggetje met links en rechts in oude metalen opgetrokken hokken, ‘krotten’ eigenlijk. Op de straat massa’s afval. Plastiek, karton, metaal, glas, uitwerpselen. Geiten graasden tussen de vuiligheid in de hoop iets eetbaars te vinden. Twee verwaande toeristen wandelden er door, met enige gruwel voor de omstandigheden waarin mensen hier moeten leven.

Waarin ze moeten leven, maar waar ze zich niks lijken van een te trekken. Ze lijken van niets beter te weten. Hun sjofele kledij verraadt dat ze het absoluut niet breed hebben. Ze kijken ons twee aan, en komen spontaan naar ons toe. Geven enthousiast een hand, en al wat wij hen teruggeven is de onze en een spontane glimlach. De ‘gids’ kijkt in mijn richting als een vader die net aan zijn zoon heeft gezegd dat die iets niet mocht doen, en nu al negeert hij zijn bevel. Ik kijk terug met een blik van ‘So What?’, en we stappen door in gezwinde pas.

We komen aan op een soort marktje, en onze führer gaat op zoek naar een taxi, of iets wat daarvoor moet doorgaan. “Wait here!”

En dan komt dit meisje op ons af, het kind met de versleten sandalen. Ze heeft een trieste bllik die veel vragen oproept. Terwijl we daar toch eventjes staan te wachten, probeer ik er een vrolijke blik van te maken. Negen keer op de tien lukt dit door iets onnozels te doen of iets raars te zeggen, want het Engels is hier de voertaal. Het kind wil wel lachen, en doet dit een bepaald moment ook hartelijk, maar ze draait zich daarbij om zodat ik het niet zie.

Een vlug fotootje dan. ‘Klik’. Ik toon haar de digitale foto op de achterkant van ons toestel. Ze kijkt emotieloos, en trakteert me dan weer op die toch wel ijzige blik.

De taxi komt eraan. “Get in!” wordt ons bevolen. We doen het, en ik zwaai nog naar het meisje op straat. “She looks so sad..” mijmer ik tegen de gids. “Don’t mind,” zegt die, “she just wanted a candy!”

Zucht. Hoe kon ik zo onnozel zijn dit niet te weten, en waarom had ik niks op zak ???

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Boodschap niet begrepen…

  1. Wee zegt:

    Wat een prachtig, doch schrijnend stukje.

Geef een reactie

