Mensen pesten…

1

Normaal hebben de plaatjes bij mijn tekst niet veel uitstaans met de inhoud ervan. Ik ben daarvoor nog nooit gearresteerd, en het ziet er niet naar uit dat daar ooit verandering in zal komen.

Foto’s bevredigen de honger naar nieuwsgierigheid. Las ik vorige week niet dat de nieuwe hoofdredacteur van P-Magazine overweegt om weer wat blotere dames op de cover te zetten? Klinkt zeer seksistisch, maar daar heb ik niets op tegen. Ik ben zeer gelukkig gehuwd met een parel van een vrouw, maar dat betekent niet dat ik naar de sterrenhemel moet kijken als eens een mooie dame in mijn gezichtsveld komt.  Omgekeerd doet mijn schat dat ook niet als een knappe man voorbijkomt.

De hond die je op deze foto ziet is voor één keertje wel de geschikte illustratie bij wat volgen zal. We flitsen even een paar weken terug in de tijd, naar 26 maart 2013. We waren in Gambia. Weer eens een schitterend mooie ochtend. Temperatuur al rond de 29°, stralende zon, een licht windje. We hebben onze wandelschoenen aangeknoopt voor een stevige wandeling langs het strand. Geen echt doel voor ogen, gewoon doorstappen tot onze voeten protesteren, en dan terugkeren. Op ons gebruikelijke tempo, geen marathon maar toch geen geslenter voor mietjes.

We zijn nog geen honderd meter ver, of een zwerfhond komt ons vergezellen. De oren plat op het hoofd, een blik van ‘don’t shoot me, I’m only a dog’ of zoiets. Hij kijkt me recht in de ogen, twijfelt even en komt dan strak tegen me wandelen alsof hij mij al jaren gewoon is. Nog even kijkt hij op om te zien hoe ik reageer. Niet, dus, ik doe alsof ik deze situatie doodgewoon vind. En we stappen door. Af en toe loopt hij even van me weg, en gaat dan strak naast mijn lieve eega lopen. Hij kijkt dan ook in haar ogen, en als haar blik hem bevalt, stapt hij gewoon verder mee.

Als hij even voor ons loopt, valt het op dat men hem iets heeft ontnomen dat zou kunnen zorgen voor het verder in standhouden van zijn stamboom. Misschien best, want het aantal zwerfhonden hier is niet te onderschatten.

Af en toe komen we op onze wandeling een blanke man tegen, die zijn 4X4 dicht tegen het strand heeft geparkeerd om zich aan het strand te installeren op een zitje om rustig te kunnen vissen en ondertussen zijn hoofd leeg te maken. “Hi!” zeggen we dan, waarbij we een ‘good morning’ terug krijgen. Het zou nogal belachelijk zijn om ’s morgens een ‘good evening’ te krijgen, maar dat terzijde.

We komen op een prachtige locatie, waar de zee parallel loopt met de Gambia-stroom. Er zitten unieke tropische vogels. ‘Onze’ hond vindt het schitterend om zich strak te zetten en met die vogels te gaan spelen. Hen op te jagen tot ze opgeschrikt wegvliegen en even later terugkeren. Het is een komisch zicht om die dieren aan het werk te zien.

We keren terug, en komen één van de vissers tegen die we op de heenweg hebben ontmoet. De man heeft beet, en staat aan de waterlijn om zijn buit binnen te halen. Het stoeltje aan het strand staat er onbewaakt. Over de leuning hangt het hemd van de visser. De temperatuur is opgelopen tot ruim 35°, en dan is het logisch dat men zich maximaal uitkleedt.

De hond verlaat mijn zijde, en gaat naar het stoeltje lopen. Hij snuffelt aan het hemd, draait zich om, heft zijn linkerpoot op, en plast uitbundig tegen het hemd. De visser ziet alles vanop afstand gebeuren, en roept zich een ongeluk. Vloekt ook in onze richting, want ondertussen is hondlief weer braaf aan mijn zijde gaan lopen. Weer recht in mijn ogen kijkend met een blik van ‘wat heb ik nu weer misdaan’, gemengd met een uitdrukking die vraagt of ik trots op hem ben.

Ik schiet in de lach, en de hond kwispelt…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mensen pesten…

  1. Anoniem zegt:

    Knap geschreven ! Ik heb genoten van je verhaal vooral van de laatste twee alinea’s 🙂 !

  2. Wee zegt:

    Wat een fijn verhaal! Met genoegen gelezen.

Geef een reactie

