Mannen zijn zwak…

4

http://eabuccusdevrats.deviantart.com/art/Green-Eyes-70279054

Het was al van 2008 geleden dat ik nog eens bij Hans Anders binnenstapte voor een nieuwe bril. Niet dat ik zo’n oogprothese veel op zet, maar ik voel dat mijn zicht langzaam achteruit gaan.

Ik draai even de klok terug richting vorige week zaterdag. Het is zoals altijd zeer druk in de binnenstad van Brugge. Ik stap de winkel binnen samen met mijn partner in crime, die kan oordelen of het nieuwe neusmeubel past met mijn ‘artistieke kop’. Er staan een paar mensen voor ons te wachten. Het komt erop aan wat geduld te hebben.

Een dame met Oost-Europees accent komt naar ons toe en geeft uitleg over het assortiment. Voor de effectieve oogtest is ze blijkbaar niet bevoegd, daarvoor moeten we wachten op haar collega, een op het eerste zicht saaie jongedame die wat verderop een oudje aan het helpen is om een montuur te kiezen. Ik zie haar vanop de rug. Ze is helemaal in het zwart uitgedost, en draagt van die lompe uggs aan de voeten.

Tijdens het wachten zet ik de meest gekke monturen op mijn neus, tot mijn lieve dame mij een harde en welgemikte schop onder de kont geeft en me vraagt nu eens tien minuten ernstig te zijn. Als ik met een lelijke bril wil rondlopen, dan is dit mijn keus, zoniet moet ik meewerken. Ik barst in een verschrikkelijke huilbui uit. Tranen vloeien rijkelijk, het snot loopt uit mijn neus. Maar ik herpak me, en beloof braaf te zijn. Een poetsdame komt uit het niets naar voren met een dweil, en kuist mijn tranen en snot op zodat de vloer er weer vlekkeloos proper bij ligt.

Uiteindelijk is het mijn beurt. De ‘saaie’ jongedame komt naar me toe, en trakteert me op een glimlach die de ijskap in tien seconden zou doen smelten. Of ik even wil meekomen naar het apparaat voor de ogentest. Of ik daarbij mijn kin wil laten rusten op het balkje en diep in de lezen wil kijken.

Potverdorie, wat was me dat? Ik kijk in de lens, en zie hoe geconcentreerd de ogen van het meisje de lensjes van het apparaat naar beneden drukken en klaarzetten voor wat komen moet. Wat een mooie kleur van ogen heeft zij! Ik ben favoriet van ‘blauw’, maar zij heeft een soort groen dat ik nog nooit heb gezien. Bleekgroen met een lichtblauwe schijn. Prachtig, gewoon. Geen haar op mijn kletskop die eraan zou denken om mijn vrouw te bedriegen, maar verdraaid, wat is dit mooi.

“Kijk gewoon voor je uit!” De glaasjes verhinderen het mooie zicht van daarnet, en nu zie ik een boompje voor me. Onscherp, dan weer scherp en weer flou. “Nu één oog!”. Oeps, dat boompje is er terug. Weer dezelfde evolutie. Af en toe geeft de machine een klik. Ik hoor dat iemand in de winkel een wind laat, maar probeer me te concentreren op het apparaat. Dit is MIJN test, laat me genieten van dit ene moment. “Het andere oog!”. Okidoki, daar gaan we weer. “En nu kom je mee naar achter!”

Mijn lieve eega zet zich op een stoel, en ik verdwijn in de coulissen met de -ineens toch niet meer zo saaie- jongedame. Ze heeft een sexy tred. Je hebt dat soms, hé. Elk wandelt op zijn manier, maar er zijn van die meisjes die de kunst begrijpen iets onbeschrijfelijk te doen met hun loopje waardoor bepaalde mooie lichaamsdelen extra geaccentueerd worden. Net als er dames zijn met de tred van een bouwvakker. Er zou hierover onderricht moeten gegeven worden op school.

Nu volgt blijkbaar een manuele test, waarbij ik een zeer rare bril op mijn neus gezet krijg, bevestigd aan zo’n spul waarop een tandarts een spot heeft gemonteerd om de mond van een patiënt te belichten. Terwijl ze dit geval monteert, buigt ze lichtjes, en zie ik dat in haar décolleté een mooie zwarte tekening getatoeëerd staat. Enfin, het is te zeggen, ik zie maar een stukje van de tekening, want hij loopt veel dieper. Het lijkt op iets kalligrafisch, maar de tekens worden onderbroken door de kraag van haar bloesje. Ik mag dan nog zo benieuwd zijn, het zou -denk ik- zeer onbeleefd zijn te vragen om het hele kunstwerk eens te mogen zien. Hoe diep loopt de tekening trouwens in haar hals? Voor hetzelfde geld loopt de tattoo door tot waar haar buik van naam verandert, en daar loop je toch niet zomaar mee te kijk in een brillenwinkel? Hoe dan ook, mijn concentratie is nu wel helemaal zoek.

1

http://inkedbeyondbelief.tumblr.com/post/28281610844

“Wat is de kleinste lijn die je kunt lezen, en doe dit dan eens…” Euh, ach ja, het is de bedoeling dat ik me ook hier even focus op die schermpjes. In feite is het overrompelende zicht van die mooie ogen en die halstekening nog niet verteerd, en daar word ik weer aan een oefening onderworpen. Ik bijt op mijn tanden en zet door. Er af en toe een Thomas Pannenkoek-opmerking door verkopend, en neem van mij aan dat die getuigen van een bijzonder rare en simpele smaak voor humor. Het meisje kan er toch mee lachen, en kaatst veel van die opmerkingen gevat terug.

Het vehikel op mijn neus wordt gedemonteerd, en ik krijg een prototype op mijn neus waarin glazen zitten van mijn toekomstige bril. Wonderlijk, ik zie scherp als nooit tevoren. Hoe doet ze het toch??

We stappen samen naar de verkoopruimte, waar de knappe helft van onze trouwboek op me staat te wachten. Ligt het aan het feit dat ik nu geen bril op heb, maar het lijkt erop dat ze de verkoopster een gezellige knipoog geeft, waarna beiden nog wat nakeuvelen terwijl de groenogige optieker met halstattoo nog wat praktische dingen in de computer tokkelt.

3

http://inkedbeyondbelief.tumblr.com

Al waar ik nog voor nodig ben is om mijn bankkaart door het betaaltoestel te halen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Mannen zijn zwak…

  1. Anoniem zegt:

    Mooie titel, ‘Er zou hierover onderricht moeten gegeven worden op school.’ In de jaren 50 was dit effectief het geval, je bent 60 jaar te laat geboren.

  2. Daar zeg je wat ! Die zwangerschap van 60jaar en negen maand was zeer zwaar voor mijn moeder !

Geef een reactie

