Waarom ?

1

Wie heeft nooit eens een slapeloos nachtje?  Vorige nacht heb ik geen oog dichtgedaan. Het piekermonster deed zijn werk en stookte hevig in de substantie van wat rest van mijn herseninhoud. Ik zag gebeurtenissen van mijn werkdag voorbijflitsen, dacht aan zaken binnen mijn familie- en kennissenkring die misschien anders, misschien gunstiger zouden zijn verlopen mocht dit of dat niet gebeurd zijn en mocht ik de kans hebben gekregen in te grijpen, of mocht ik gewoon niet ingegrepen hebben.

Een poging om de vicieuze cirkel te doorbreken is dan te proberen aan iets helemaal anders te denken, iets dat er totaal niets mee te maken heeft. Soms moet men dan diep graven in het geheugen, soms ook moet men gewoon maar een trauma aanhalen die ergens dicht geparkeerd zit. Een traumatisch gebeuren uit je jeugd bijvoorbeeld, iets dat later ook je hele persoonlijkheid heeft gevormd of misvormd. Of gewoon eens de herinnering ophalen aan toestanden waar we ons hebben moeten mee bezighouden  terwijl we er helemaal geen zin in hadden.

De helft van de lessen in de middelbare opleiding bijvoorbeeld. Ik was een dromer die me zelden kon concentreren op de leerstof die werd gegeven. Enkel lessen die me echt interesseerden konden me boeien. Nederlandse literatuur bijvoorbeeld. Ik zat met open mond te luisteren naar de verhalen over middeleeuwse en latere schrijvers, kon me laten verdwalen in hun teksten, filosofie, schrijfkunst en redeneringen. Geschiedenislessen waren heerlijk. Vreemde talen – fantastisch.

Wetenschappelijke vakken waren een ramp. Wat kon mij al die fysica schelen of godbetert die vervelende scheikunde? De tabel van Mendeljev – bwaark ! Ik heb die ooit drie jaar op rij moeten vanbuiten leren zonder dat ik maar enig besef had waar al die elementen voor dienden. AU doet pijn en ST is stront. CO is confituur en CH is chocopasta. Wat ging ik daar in mijn leven ooit mee aanvatten ? En terecht, zo blijkt nu, een kleine veertig jaar nadat ik dit idee erop nahield. Wat scheikunde betreft had ik nog het nadeel drie jaar op rij onderwezen te worden door een leerkracht die zijn studenten helemaal niet kon boeien. Een wacko met een serieuze sociale handicap. Hij werd bespot in de klas en er was altijd rumoer tijdens zijn lessen. Op de gang was hij luid tegen zichzelf aan het praten.

En dan die wiskunde. Jakkes, die rotte wiskunde. Uiteindelijk had ik altijd veel punten voor dit vak omdat ik er tachtig procent van mijn studietijd moest aan besteden om er iets van te snappen. En wat heeft het me opgebracht na al die jaren? Wat ben ik er wijzer van geworden dat ik toen wist hoe je een sinus, een cosinus en een tangens kon berekenen? Wat heb ik daar aan als morgen de treinbestuurders weer eens staken, of als onze hond kramp heeft in zijn maag en hij me komt vragen om een aspirine? Als ik pastasaus wil maken kan ik er moeilijk vierkantswortelen in doen, want je kunt die gewoon niet kopen in de supermarkt…

q742img1.gif

A ken ik en ik weet de SCHUINE zijde. Vanuit A gezien

is BC de OVERSTAANDE rechthoekszijde. Een geval van SOS! Om BC te berekenen gebruik ik dus de SINUS:

sin 44° = BC/58

http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=742&j=2001

Op zo’n domme dingen ik dus te piekeren als ik de slaap niet kan vatten. En uiteindelijk vind je dan die slaap, zo’n vijf minuten voordat de wekker afloopt om een nieuwe dag aan te vangen…

.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Waarom ?

  1. Wee zegt:

    Ernstig herkenbaar, zowel de slapeloze nachten als de waaromwetenschapenwiskunde wanhoop.
    Daarom met extra genoegen gelezen :))

  2. Als je die driehoek een beetje naar de zon draait en nog wat kantelt, dan lijkt het me heerlijk slapen op de schuine zijde.

Geef een reactie

