Hoe zou het trouwens met Karel T. zijn ?

1

Bijna niet te geloven, maar het is tweeëndertig jaar geleden dat ik van job veranderde en in mijn huidige biotoop terechtkwam. In een andere vestiging weliswaar, maar bij dezelfde werkgever.

In 1979 was mijn eerste werkgever mee met zijn tijd. Hij had al een moderne fotocopiemachine (hoewel hij steevast het resultaat ‘een fotokopij’ noemde), zelfs de computer had al zijn intrede gedaan. Hij had rechtstreeks contact met de hoofdvestiging in Antwerpen, en met een druk op de knop werden ellenlange listings afgedrukt waar een mens zich ziek kon op kijken.

Ik had andere lucht gezocht en gevonden, en kwam toe voor mijn eerste werkdag. Netjes in het pak, klaar voor de strijd.  Er stonden zeven collega’s te wachten, even benieuwd om te zien wat ze nu weer zouden binnengooien.

Zij keken naar mij, die snotneus die ze zouden moeten temmen en vormen tot hij aan hun vereisten voldeed. Ze zouden zich niet laten doen, wat denk je wel? Tot een paar jaar terug kon iedereen die toch zijn achttien school had gelopen zijn carrière beginnen in dit bedrijf, nu moest men per sé mensen aanvaarden die hogeschool hadden gedaan. Zijn die meer dan ‘ons’, misschien? Ik keek rond me, en zag mensen van een stuk in de dertig. Vijf mannen en één blonde dame. De ‘baas’ stond in het midden, hevig lurkend aan zijn pijp. Eén van die mannen viel heel speciaal op. Hij (Karel T) droeg een grijze stofjas en leek keihard op John Denver, een Amerikaanse zanger die jaren later met zijn vliegtuigje zou neerstorten en daarbij het leven zou laten. ‘Lijken op’ betekent niet ‘zelfde uitstraling hebben’. Neen, Karel T. keek zeer ernstig, alsof hij de belangrijkste job van de wereld had en daar geen glimlach bij hoorde.

Naast elk bureau stond een roltafeltje met daarop een schrijfmachine. Een paar mechanische, maar de meeste elektrisch. Computers waren er niet te zien. In een hoek stond een telexmachine waarvan ik er nog nooit eentje in het echt had ontmoet.  Ik schudde de collega’s de hand en het duurde niet lang voordat ik mijn ritme had gevonden tussen de anderen. Het was wederzijds wel een beetje aanpassen, want voor mij was het niet evident dat het nieuwkomertje alle vuiltjes mocht opknappen. Na wat pruttelen vonden we een compromis.

Gisteren wandelde ik achter mijn grasmachine om het gras te maaien (die machine wordt bij ons nergens anders voor gebruikt), en ik bedacht ineens iets waarbij ik even versteld stond. Die eerste werkdag is ondertussen bijna tweeëndertig jaar geleden. De meeste collega’s waren toen tussen de vijfendertig en de veertig. Dit betekent dat die nu allemaal zeventig of ouder moeten zijn. Misschien leven ze niet meer allemaal, maar diegene die nog leven zijn stuk voor stuk oude mensen. En hoe zou het met Karel T. zijn, de man die zich ziek maakte in de opkomst van het werken met een pc. Hij was begin de veertig toen hij letterlijk in een depressie verzeild raakte in de wetenschap dat hij zich op termijn helemaal zou moeten herscholen om zijn job nog naar behoren te kunnen doen.

Ik heb het geluk te mogen werken tussen jonge mensen. Vandaag prille dertigers waarbij ik als bijna vijfenvijftiger een beetje uit de band spring. Zal over twintig jaar nog een grasmachine bestaan, waarbij zij zich zullen afvragen hoe het met Thomas is gesteld? Of zal ieder met een tuin dan een huisgeit hebben die zich over het gras bekommert?

Dat is nu het verste van mijn zorgen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Hoe zou het trouwens met Karel T. zijn ?

  1. En zo verandert niks echt.

  2. Je hebt een paar heel belangrijke ontdekkingen gedaan Thomas: namelijk dat je op leeftijd begint te komen en dat je sterfelijk bent. 🙂

    Gr. Henk

Geef een reactie

