Dirkje ofte ‘Dirkstje’

Een naam in het Brugse dialect klinkt nooit zoals die elders klinkt. ‘Dirkstje’ was een dikkerd van vijf die in de klas een beetje opviel omdat hij… nergens goed in was.

Zijn fysiek leende zich er niet toe om actief mee te doen op de speelplaats, en wat de non in de kleuterklas ook met hem probeerde, het lukte nooit. Tekenen, verbale spelletjes, de eerste stappen in het rekenen, noem het maar op, het wou maar niet werken, en het kon hem duidelijk ook niets schelen. Waar hij ook kwam, hij kwam aangesloft.  Het deed zijn populariteit geen deugd. De kinderen in de klas vonden hem maar een vreemd sujet, en het feit dat hij vaak tegen zichzelf praatte, zelfs plots luid begon te zingen, maakte hem wat griezelig.

‘Opvoeding’ op school was niet wat het vandaag is, of wat het vandaag zou moeten zijn. Dergelijke kinderen werden wat aan hun lot overgelaten. Welja, het werd al eens besproken met de ouders toen ze op het eind van het schooljaar werden uitgenodigd bij de juf, maar verder werd er niet veel mee gedaan.

Ik was zelf ook niet bepaald de meest populaire kleuter in klas wegens niet echt een groot sociaal mirakel, en hield me vaak wat op de achtergrond. Observeren was (en is nog steeds) mijn ding. Mensen, dingen, gedragingen. Een gast als Dirkstje ging niet aan mij voorbij. Ik herinner me nog dat hij zich ondanks zijn desinteresse toch telkens naast de mooiste meisjes in de kleuterklas probeerde te zetten. Neen, blind was hij zeker niet. Meisjes die hem daarbij openlijk durfden te negeren, en zich gingen verplaatsen, of die een gezicht trokken dat getuigde dat ze niet opgezet waren met hun buur.

Ik wist dat acht op de tien keer iets zou gebeuren in de regio van zijn neus. Hij moest nog maar twee minuten neerzitten, of een grasgroene snotter kwam langzaam neergedaald uit één van zijn neusgaten. Hijzelf voelde het ook gebeuren, liet het ding naar beneden zakken tot het bijna zijn bovenlip had bereikt, en trok het dan in één ruk weer naar omhoog. Het geluid dat hij hiermee maakte kan ik moeilijk in woorden omschrijven, maar mag ik veronderstellen dat jullie het best kunnen voorstellen.

Zo zeker tien keer ging dit neusprojectiel op en neer. Uiteindelijk, toen de laatste afdaling was voltooid, of toen de non een opmerking erover maakte, greep hij de onderkant van het snot met zijn tong beet, en haalde de buit naar binnen om het smakelijk op te eten.

Dat was Dirkje. Ik heb hem later nog teruggezien als volwassene. Hij wandelde alleen door de winkelstraten van Brugge en keek vreemd voor zich uit. Afwezig, nog dezelfde blik als tijdens zijn kleuterjaren. Ik groette hem, maar hij zei niks terug. Had me misschien ook niet herkend, of was met zijn gedachten in een andere wereld.

Vandaag zou bij zo’n kleuter autisme worden vastgesteld, en zou hij op een andere manier worden begeleid.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Dirkje ofte ‘Dirkstje’

  1. juist, misschien zou hij anders groot geworden zijn. Misschien ook niet. Ik geef les aan kinderen met autisme. Tot enkele jaren geleden hadden we 1 klasje, nu een hele doorstroming van 6 tot 13. Je kunt het positief vinden, maar je kunt je er ook vragen bij stellen.

    Mooi geschreven.

  2. Dat kun je zeker, Tom. Dank voor je bezoek en je verhelderende commentaar.

  3. Leuk stukje. Thomas! Het is zeker goed dat er nu meer aandacht is voor kinderen. Maar we moeten wel oppassen om niet te snel van iedere kleine “afwijking” een probleem te willen maken.

    Wat ik me nog afvroeg, Thomas: heb je nog een druppel aan Dirkjes neus zien hangen, toen jij hem laatst als volwassene terugzag, ? 🙂

    Gr. Henk

Geef een reactie

