Ouder worden…

Warnemünde, Beginn der Strandsaison

Als ik in het weekend op familiebezoek ga, durf ik al eens in het krantenrek te duiken om vlug door het nieuws van de afgelopen week te fietsen. Zelf een dagblad kopen doe ik nooit, want tijdens de week heb ik gewoonweg geen tijd om die deftig te lezen.

Voor de toeschouwer van mijn weekendkrantlezen kan ik me voorstellen dat het een vreemd gezicht moet zijn. Ik sla de krant open op mijn schoot, kijk eens van boven naar beneden, en van links naar rechts. Dan wordt de bladzijde omgedraaid en wordt de actie herhaald op de volgende pagina’s.

“Maar het kan toch niet dat je ook maar IETS hebt gelezen?” wordt dan vaak gevraagd, zeker als dan eens een tante op bezoek is die ik al jarenlang niet meer heb gezien. Dan geef ik de krant door, en daag hen uit me te bevragen over om het even welk artikel. Sommigen nemen de uitdaging aan, en staan dan versteld dat ik het antwoord niet schuldig moet blijven.

Hoe dit komt is makkelijk te verklaren. In mijn job krijg ik dagelijks zoveel leesvoer te  slikken, dat ik overal wel iets van meedraag, maar nergens echt details van weet. Ik lees de titels, en als iets me echt aanbelangt, ga ik heel kort dieper in detail, waarbij ik de eerste zinnen lees (die bevatten meestal de kern van de boodschap), en ook de laatste woorden (de conclusie). Als er dan een leuke foto bijstaat, neem ik die ook mee op mijn persoonlijke harde schijf.

Zo was er vorige week zaterdag een krantenartikel waarin de dertig redenen stonden waaraan men kan zien dat iemand oud begint te worden. Er waren de klassiekers zoals een bril dragen, twijfelen om iets te tillen om de rug niet te belasten, enzovoort. Maar er was ook ééntje waarbij ik moest toegeven dat ik er de laatste tijd wel vaker last van heb. “Terugdenken in het verleden”, en daarbij bij conversaties vaak zeggen: “Vroeger,…”.

Klopt. Vroeger was alles anders. Zo hadden we vanaf half mei soms echt van die hemels mooie dagen, waar de zon heerlijk scheen, waar de temperaturen vlotjes over de twintig graden liepen, waar mensen gezellig buiten konden zitten tot ’s avonds heel laat. Waar mensen zelfs naar zee trokken, zich hulden in een badpak, langs de waterlijn gingen wandelen, op een terrasje gezellig een drankje nuttigden,…

1

http://users.skynet.be/ostend-cards/serie13/serie13.html

Dat alles is misschien héél lang geleden (zeker aan de foto’s te zien), maar geloof me: dit alles is héél echt gebeurd (in ‘mijn tijd’!).

Nu ik dit schrijf is het zondag 23 juni, even over zeven uur. Het regent pijpenstelen, het waait verschrikkelijk, het is buiten twaalf graden. We hebben geen lente gehad. Een paar dagen mooi weer, dat wel, maar dan tijdens de week, als mensen zoals ik en u aan het werk zijn en niet kunnen genieten. Ook de eerste dagen van de zomer beloven niet veel goeds.

Ik ben het zat, wat ik je brom…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Ouder worden…

  1. Ik herken ook dit soort foto’s. Mijn moeder had nog een gebreid (!!!) badpak en plastic regenjassen bestonden nog niet. Tegen de regen hadden van die poncho’s van dicht geweven stof op de fiets en ’s winters handwarmers aan het stuur.

    Tja, we worden oud Thomas…

    Gr. Henk

  2. Ja vroeger was alles beter, het leven zonder zorgen, ambitie of spijt,…..

Geef een reactie

