Boem !

1

http://www.laotracolumnadecarrie.com/2012/06/summer-time.html

Gisteren ging ik naar gewoonte op vrijdagavond winkelen in de Aldi op de Maalse Steenweg in Brugge. Ik moet lachen met de mensen die beweren nooit naar die winkel te gaan wegens inferieure kwaliteit van hun koopwaar. Een mens zou moeten dom zijn om in een andere winkel twintig procent meer te betalen voor dezelfde waar. Toch?

Enfin, het was tamelijk zonnig, en in het vooruitzicht van enkele diepvriesproducten die ik zou meebrengen plaatste ik ons autootje wat in de schaduw. Dit scheelt al vlug tien graden in het vertrekken naar huis. De plaats was niet breed, maar ik kon er vlotjes in.

Toen ik uitstapte, kwam de bezitter van de auto die naast mij stond geparkeerd parmantig aanwandelen met haar karretje. “Ik lijk wel dronken!” zei de dame die ik vroeger nooit had ontmoet. Een frivool dametje, niet onknap, met een harige puist op haar linkerbil. Nu zul je me vragen hoe ik dit laatste detail te weten ben gekomen. Makkelijk zat, ik heb een prima intuïtie wat dat betreft. Niemand is perfect, en het is nog steeds beter zo’n ding op je bil te hebben dan op je neus, wat ik je brom.

“Jamaar zo niet, hé, als je dronken bent, mag je niet rijden!” lachte ik terug.
“Nee nee, mijnheer, het is maar om te lachen, ik ben helemaal niet dronken!”

En dat was duidelijk. Ze had gewoon een volgeladen karretje met een slecht draaiend voorwiel.

“Maar mocht je toch problemen hebben, bel gewoon je nummerplaat op!” bleef ik flauw door grappen.

Ik zag haar denkend kijken in mijn richting. Nummerplaat opbellen? Hoe komt die idioot daar nu bij? Ik wees naar haar nummerplaat met kenteken ‘AID …’. “Ah ja, mijnheer..” lachte ze flauwtjes, want ik kan me voorstellen dat ze die opmerking al honderdduizend keer heeft gehoord.

Ook mijn kar werd gevuld, weer geledigd aan de kassa, de boel betaald, kar opnieuw gevuld en weg was de Pannenkoek richting zijn voiture.

Het verwonderde me een beetje dat de dame van daarnet nog steeds aan haar auto stond, precies op mij te wachten.

“Mijnheer…”

“Ja, mevrouw…”

“Mijnheer, kan het eventueel zijn dat je tegen mijn auto bent gereden?”

Ik keek wel bijzonder verbaasd, want was zeker dat dit niet was gebeurd. De dame was aangeslagen, maar bleef vriendelijk. Ze toonde me de plaats waar een beperkte impact was gebeurd, en de auto was ontsierd door een kleine bluts, wat schrammen en een gebarsten achterlicht.

“Mevrouw, ik kan u verzekeren dat ik dit niet heb gedaan, maar weet je wat, we gaan samen eens kijken  naar de voorkant van mijn auto. Was dit wél het geval geweest, dan zijn daar zeker sporen van te zien!”

We keken beiden, keken nog eens, herhaalden dit nog eens van heel dichtbij, maar geen schrammetje te zien. Ik ging terug naar haar wagen, bekeek dit van heel dichtbij, en zag dat er kleine witte verfsporen te zien waren op haar blauw autootje.

“Mevrouw, kijk, dit is witte verf, het moét dus door een witte auto zijn veroorzaakt!”

Het dametje keek me triest aan, en beaamde dat dit wel zo moet geweest zijn. Ze bleef opvallend vriendelijk. Ze had dezelfde dag ondergronds geparkeerd in Brugge. “Ze hebben daar toch camera’s hé, mijnheer?” vroeg ze me. Ik veronderstelde dit, maar kon dit niet bevestigen.

Ze stapte dan maar terug in de auto, en zwaaide me vriendelijk toe. Even duwde ze op de rem voordat ze verder reed. “Mijnheer, ik hoop dat je eerlijk bent!”

“Jawel, mevrouw, had ik dit gedaan, ik zou er niet over liegen!”

“Oké!” riep ze nog. Ik kreeg een knipoog, en weg was de dame…

Het zijn smeerlappen die tegen een auto aan rijden en gewoon vluchtmisdrijf plegen. Er is een reden waarom we allemaal verondersteld te worden een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid  te nemen. Komen we eens een botspartij tegen zonder dat de tegenpartij lijfelijk aanwezig is, reageer niet laf door gewoon verder te rijden. De verzekering komt toch tussen, en dat je eigen premie voor een paar jaar de hoogte ingaat, dan is het maar zo. Eigen schuld, dikke bult.

Een een boodschap aan die lieve mevrouw… Iemand die tegen je auto aanrijdt en anoniem wil blijven, zal niet zo dom zijn om vlak naast je auto te gaan parkeren, denk ik. De kans dat ik de dader was, was onbestaande. Maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat de echte dader eens ferm tegen de lamp loopt.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Boem !

  1. Ik heb het deze winter ook meegemaakt en geen kleine bluts,…je hebt volledig gelijk, wat kan het je in godsnaam op jaarbasis meer kosten en je kan jezelf in de spiegel blijven aankijken tenminste,……

  2. Ik kan je verzekeren dat die bluts niet van mij komt 🙂 !

  3. Ik heb het ook meegemaakt, anderhalf jaar geleden. Ik nam de bocht te scherp en molesteerde een rechtervoorkant van een geparkeerde auto. Het regende pijpenstelen en hoopte dat mijn briefje onder de ruitenwisser leesbaar bleef. Gelukkig belde de eigenaar mij diezelfde avond op. 🙂

    Gr. en een fijn weekend,

    Henk

  4. Kan iedereen overkomen, Henk. Jouw aanpak was de enige juiste !

Geef een reactie

