Villa Gambia

1

Mijn auto moest binnen voor een groot onderhoud. “Wacht je tot ie gedaan is?” vroeg de garagist. “Tuurlijk, man, ik maak ondertussen wel een wandelingetje in de buurt…”

Eén keer per jaar neem ik een paar uur verlof voor deze afspraak. De duurste afspraak van het jaar, eigenlijk, want die garagehouders weten hoe ze geld moeten scheppen.  De Pannenkoek is geen mens om dan op een stoel te gaan zitten wachten tot de laatste bougie is vervangen en onze car weer naar buiten gereden wordt. Neen. Onze garage ligt in St.Kruis, net buiten de dorpskern. Naar gewoonte zwierde ik mijn jas in de auto, en ging met gezwinde pas op verkenning richting ‘we zien wel’. Ik vond een zijsprongetje waar ik in de Avignonlaan terechtkwam. Onroerend goed interesseert me wel (om te kijken, niet om te kopen, want daar is geld voor nodig 🙂 ), en dan kan ik het niet laten een vlugge blik te werpen naar de mooie villa’s onderweg. En hier wonen blijkbaar mensen met kluiten, want de ene villa is al imposanter dan de andere. Het uitzicht werd alleen maar imposanter toen ik de Pijpeweg nam, en nadien De Linde. enorm patserige huizen, waarvan de garage in sommige gevallen de grootte had van onze ganse woning.

En dan moest ik plots weer denken aan een gesprek dat ik met een Gambiaan had aan het eind van onze vorige reis. De man was ervan overtuigd dat ik wel een ‘chef’ moest zijn in België, die in een grote villa woont en een dikke chique auto bezit. Gambianen zijn zeer open, en vertellen zonder schroom over hun inkomen, hun bezittingen, hun…, en verlangen dezelfde openheid van een toerist met wie ze een woordje wisselen.

1

Ik vertelde naar alle eerlijkheid dat we in een al bij al bescheiden woning wonen en dat onze auto absoluut geen klassebak is. Maar hoe relatief zijn ‘bescheiden’ en ‘klassebak’? Als je ziet in welke woningen die mensen wonen, dan woont elke Belg inderdaad in een kasteel. En als je ziet met welke wrakken de doorsnee Gambiaan rondrijdt, dan rijdt iedereen hier rond in een luxe-voiture. Ik bedoel maar… Ik kan niet verzekeren dat ik niet rood werd van schaamte toen ik die mens, die amper schoenen aan zijn voeten had, vertelde van ons leven in België. Met diezelfde man hadden we daags voordien nog een taxi gedeeld. De chauffeur in kwestie vroeg me eerst een voorschot en een paar Euro, zodat hij eerst wat brandstof in zijn auto moest doen zodat zijn auto toch zeker de heen- en terugrit zou uitbollen.

Mocht die man de villa’s hebben gezien die ik hier op deze wandeling tegenkwam, zijn ogen zouden uit hun kas zijn gerold.

Na een dik uur stond ik weer aan de garage, en rekende ik af. Driehonderd en twee Euro alstublieft, of zes maandweddes van een doorsnee arbeider in Gambia.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Villa Gambia

  1. ALs die Gambiaan die je bent tegengekomen gelukkig was, dan weet ik eigenlijk niet of z’n ogen uit z’n kas gerold zouden hebben Thomas. Geluk zit hem in meer dan een groot huis en al de zaken die je aanhaalt.
    DIe man zal waarschijnlijk het geluk hebben om tijd te hebben. In al die huizen die je zag is tijd vaak heel erg kostbaar…

    • Helemaal akkoord. Geluk zit hem helemaal niet in het bezit van een sjieke villa, of een miljoen Euro op de bankrekening. De man die ik sprak was een plaatselijke gids, die met een enorme jaloezie opkeek naar de toeristen die hij dagelijks begeleidde.
      ‘Gelukkig’ was hij niet, ondanks het feit dat hij een duidelijk beter betaalde job had dan de doorsnee Gambiaan (rekening houdend met de fooien die hij krijgt). Hij dacht dat Europa of Amerika het paradijs was, waar ieder die binnenkwam direct kon genieten van de sociale zekerheid,… Iets wat in Gambia helemaal niet bestaat. Hij dacht dat iedereen in het Westen in een kast van een villa woont, een vette bankrekening heeft en al kan doen wat hij/zij wil. “We have nothing in Gambia!” zei hij steeds, terwijl ze een pracht klimaat hebben, hij gezond was (de grootste rijkdom, by the way), en hij mits wat eigen initiatief ter plekke perfect kon bereiken wat hij benijdde aan de toeristen.

  2. Toevallig hebben wij vandaag gefiets tussen die villa’s en ik vraag me altijd af of die mensen daar nu gelukkig zijn,…..en geen gps nodig hebben om de weg weer terug te vinden :-), maar geluk is niet gerelateerd aan geld, maar ik weet ook dat geen geld hebben ook ongelukkig maakt,….maar ik vrees dat dan weer gerelateerd is aan onze luxe,….waar we zo naar streven!!!

    • Luxe zegt mezelf helemaal niks. Uiteten in een sterrrenrestaurant bijvoorbeeld vind ik echt weggesmeten geld. ’s Anderendaags liggen de paar honderd euro’s die je hebt uitgegeven gewoon in de pot waar je je behoefte hebt achtergelaten. ‘Geld’ is inderdaad een noodzaak, maar genoeg hebben om rond te komen zou moeten voldoende zijn. Maar al bij al, elk zijn manier van leven, elk zijn mening… Als mensen per sé zo’n villa willen kopen en daarvoor vijfentwintig jaar (meer dan) een maandwedde aan de bank willen afbetalen, ze doen maar !

  3. Gelukkig is geluk niet af te meten aan geld. Zelf heb ik jaren een bijstanduitkering gehad (toen ik nog kunstenaar was). Het was een vrij leven, met niet veel geld. Mensen waar ik mijn kunst aan verkocht en goed verdienden vertelden me wel eens dat ze heimelijk van mijn bestaan droomden.

    • “Toen ik een kunstenaar WAS” 🙂 Je foto’s zijn nog steeds ongelooflijke kunst, wat ik je brom! De titels ervan hebben me al vaak in een deuk doen belanden… Zelf kiezen wij voor een minder luxueus bestaan, waar we eens van alles kunnen ‘proeven’ in het leven. Met mate. En zolang we gezond mogen blijven, voelen we ons schatrijk !

Geef een reactie

