Zelfbeeldmanagement

1

http://www.boekuwhotel.be/info/romantisch-weekendje-brugge/

Jaloersheid is een vervelende eigenschap. Bij anderen, maar vooral ook bij mezelf als ik in de spiegel kijk.

In mijn geval heb ik er geen last van als het op materiële zaken aan komt.  Zo’n ‘Rijkdom’ zegt me niets, zolang ik het maar beredder om onder een dak te wonen en ik niet van honger, kou of ontbering moet omkomen.

Waar ik wel v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k jaloers kan op zijn is op het TALENT van sommigen. Het talent om iets (kunstigs) te maken met je eigen handen, het talent om een meute volk toe te spreken, het talent om pakweg piano of gitaar te spelen. Empatisch talent, noem maar op. Zoiets maakt me strontjaloers.

Ik volg een stevig handvol blogs. Met stijgende bewondering worden nieuwe mensen, nieuwe zaken ontdekt waarbij ik soms paf sta van bewondering. En dan denk ik iets in de zin van: “Wat zit ik hier eigenlijk te klooien met mijn stomme Thomas Pannenboek weblog?”.

Fotografie, cultuur en geschiedenis interesseren mij enorm. Als ik dan zie welke fantastische foto’s soms worden gepost, dan word ik er vaak stil van. Zeker als die worden geplaatst door mensen die het puur voor hun plezier doen en er geen eurocent aan verdienen. Werkjes die, waren ze niet gepost op hun weblog, allicht nooit de openbaarheid zouden zien.

Vaak lees ik tussen de lijnen door een soort tristesse. Een soort totaalgebrek aan zelfvertrouwen, terwijl je moet ziende blinde zijn om niet te merken dat de persoon in kwestie bulkt van de positieve kanten en mogelijkheden.

Ligt het aan de mens in kwestie, of ligt het aan onze maatschappij? Leggen we niet teveel nadruk op de negatieve kanten van iemand, waar we uit een collectieve jaloersheid ‘vergeten’ het positieve eens in de spotlight te plaatsen? Praten we nog genoeg met elkaar, luisteren we nog genoeg naar elkaar? Werkt onze spreekwoordelijke Vlaamsche ‘bescheidenheid’ niet te vaak tegen onszelf?

Ik noem geen blog met naam, maar zat onlangs nog met mijn mond open te staren naar het literaire online huisje van iemand die zeer begaan is met fotografie, muziek en die een zeer gezonde kijk heeft op het innerlijke van de mens. En toch hing er een sfeer waarbij ik me niet goed  voelde. In een postje vond ik haar leeftijd terug – ze kon mijn dochter wel wezen.

In een vlaag van vaderlijk gevoel had ik zin om een grote figuurlijke spiegel op haar weblog te plaatsen, waarin ze eens goed naar zichzelf kon kijken, en hopelijk zou zien dat ze een prachtmens is, boordevol talent.

Ergens moest ik denken aan onze Vlaamse zangeres/presentatrice/duivel-doet-al Yasmine, die vier jaar terug, rond dezelfde periode, gekozen heeft om uit het leven te stappen. Kon ik de klok terugdraaien, ik zou eerst die boom omzagen waar ze ‘het’ heeft gedaan, en zou ook bij haar een reuzegrote spiegel afleveren.

Misschien zou ik er wel een hele container bestellen en ze in het ganse land afleveren waar ze nodig zijn. Ik zou zelfs niet zo heel ver moeten lopen, en ook voor een dicht familielid de klok eens drie jaar terugdraaien en ook haar…

Slik.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Zelfbeeldmanagement

  1. Ja er zitten echt parels tussen de verschillende blogs echt mensen met talent ik kan daar ook gezond jaloers naar kijken, maar die onzekerheid is dat niet gerelateerd aan de leeftijd? Als er nu iets positief is aan ouder worden, dan is het dat je zelfzekerder wordt,…….

    • Klopt ten dele, Carrie. We worden inderdaad zekerder met ouder worden, maar heel veel heeft ook te maken met hoe we onze jeugd hebben ervaren/meegemaakt. Ik kom uit een generatie waar kinderen moesten ‘zwijgen als grote mensen spreken’, waar we voortdurend geconfronteerd werden met ‘hoe goed anderen wel zijn’.

  2. Nu we toch met pluimen bezig zijn Thomas: je schrijfsels zijn altijd het lezen meer dan waard! Bovendien heb je een heerlijk gevoel voor humor.Je kunt dus stoppen met jaloers zijn! 🙂

    Gr. Henk

  3. bentenge zegt:

    Jaloersheid overvalt me af en toe ook eens.
    Enne, ik wil je gerust proberen helpen met het terugdraaien van de tijd om mevrouw Porselein terug te halen.

  4. brubeck zegt:

    Ik ken je blog nog niet zo lang maar wat ik tot nu toe gelezen heb is vaak herkenbaar en dus ook fijn om te lezen. Zeker deze post over talenten en goede blogs. Sinds ik zelf begonnen ben heb ik vele zulke goede blogs nog ontdekt en ik ben danig onder de indruk van sommige hun talent om zaken en emoties neer te pennen. Ik denk dat we allen in meer of mindere mate twijfelen aan en nadenken over het leven. Neerschrijven maakt het tastbaar. Maar ook kwetsbaar…

Geef een reactie

