De oogst is binnen

Afbeelding

Voor u zit een herboren mens. Herboren,terug opgeladen of ontspannen, noem het wat je wil.

Gisteren in de late namiddag zijn we terug aanbeland aan ons nestje in Brugge. Wat een reis was dit in Macedonië! We hebben alles gehad. Natuur, avontuur, schitterend weer. Lekker gelachen, gegeten, gewandeld. Mensen geobserveerd en af en toe eens de schouders opgehaald van hoe ‘klein’ we met zijn allen soms kunnen zijn.

Macedonië is een relatief nieuwe reisbestemming. Vroeger platgelopen door Duitsers, Russen en ander rotzooi, vandaag quasi uitsluitend bezocht door buurlanden en hier en  daar een verdwaalde Nederlander of Belg. Alhoewel, ‘af en toe’ een Nederlander is zacht uitgedrukt. De imitatie keesvankootens, joopdoderers en wilmaharingen waren toch wel rijkelijk gezaaid in Ohrid.

Over die Nederlanders zal ik het hebben in een volgend logje, want -sorry- soms heb ik me toch wel zwaar geërgerd. Niet dat je daarom elk van onze bovenburen over dezelfde kam mag scheren, maar sommige exemplaren…

Het toerisme staat nog in de startblokken, zoals eerder gezegd. Dit blijkt duidelijk uit, om maar een voorbeeld te geven, de organisatie in de hotels. We waren pas aangekomen (in een groepje van vier Belgische koppels), toen ik merkte dat op onze kamer enkel het licht van de badkamer brandde. Om acht uur ’s avonds, als het reeds pikdonker is, niet echt handig om het voorzichtig uit te drukken. Ik stapte naar de receptie, en merkte dat alle andere drie koppels van hun oren stonden te maken tegen de lieve dames aan het onthaal. -plaatsvervangende schaamte-. Wat was ik ‘trots’ ook één van die Belgen te zijn. In plaats van rustig het probleem aan te kaarten direct een andere kamer eisen – de meisjes wisten niet waar ze het hadden.

Ik wachtte mijn beurt af. Eén van de hostessen bleef haar goddelijke lach houden, en vroeg me hoe ze kon helpen. In mijn beste Engels (mijn vader heette William Shakespeare) legde ik ons probleem uit. Onmiddellijk werd een kamermeisje opgetrommeld. Die vond het probleem niet – we trokken samen naar de zekeringkast – ook daar was geen probleem te bespeuren. Terug naar de balie. Hetzelfde meisje met de brede glimlach stond er nog. Zij zou met me meekomen met enkele reservelampen, maar kon nu niet weg doordat het andere meisje die andere Belgen aan het helpen was. En neen, ze kon me de lampen niet meegeven, want een toerist moet zich ontspannen op reis. En ja, het was effectief ZIJ die met me moest meekomen, want zij was de grootste en haar collega kon niet aan de lamphouders, zelfs niet op een stoel lachte ze.

Op de kamer had ik de tv aangezet, zodat mijn lieve schat toch een beetje licht kreeg. Er was een praatprogramma bezig van een plaatselijke zender, waar mensen onbegrijpelijke discussies voerden in hun taal die voor 95% uit medeklinkers bestaat. Klppmrt dffvbkrtdd retffdszb of zoiets, knoop daar maar iets aan vast.

De knappe hostess stond op een stoel om een luster te demonteren. Zelf had ik haar een lamp ontfutseld en sprong op bed om een vervanging te doen in de luchter boven onze matras. “Mister, didn’t I say that…” protesteeerde ze. “Yes, you did” lachte ik terug, en deed vrolijk verder.

We kregen drie lichtpunten aan de praat, de vierde lukte niet, maar “is for tomorrow!” De volgende twee weken is hier niks van in huis gekomen.

Behalve het feit dat ons bovenlaken ruim veertig centimeter te smal was, we constant moesten vragen om douchehanddoeken en nog enkele prulledingetjes was alles in orde. De ligging van het hotel was fantastisch, en bij de minste kik stond een kamermeisje aan onze kamer om te helpen. Beter dan een koppel landgenoten die bij elk bezoek aan de douche een handdoek voor de badkamerdeur moest leggen omdat anders de kamer onder water kwam te staan.

Over de reisbestemming valt heel wat te vertellen, en misschien komt dit de volgende weken nog wel. Zoals in de titel van dit berichtje staat is de oogst binnen. Ik heb heel wat fotomateriaal verzameld. De klassieke winkelpoppen, heerlijke old-timer auto’s ook, grappige winkelsituaties. Genoeg spul om tot de volgende reis niks meer te moeten stelen van andere websites.

Maar eerst wat inhaalwerk qua leesvoer op andere weblogs…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op De oogst is binnen

  1. bentenge zegt:

    Ik kijk al uit naar wat inside Macedonië ervaringen.

  2. Anoniem zegt:

    Niet enkel sommige Nederlanders maar ook Belgen, zoals die drie andere koppels aan de receptie brengen ons Belgen in verlegenheid. Zulke mensen vind je in ieder land, raar dat we altijd de Nederlanders onder de loep nemen 🙂
    Wij zijn veel luxe gewoon, iets wat ze daar nog moeten leren maar waar ze toch hun best doen. Verder lijkt het mij een heerlijke reisbestemming als je van de natuur houdt.

    • Ik kan best ook Vlamingen (doch liefst Walen) onder de loep nemen, hoor :). En ja, die drie koppels konden ook niet echt op mijn sympathie rekenen na hun vertoning. Gelukkig zijn er nog de Bruggelingen die perfect zijn (ahum!).
      Macedonië heeft inderdaad een schat van natuurschoon te bieden. Een mens zou er naturist van worden 😉 !!

  3. Fijn dat je weer terug bent Thomas. En nog wel geheel en al opgeladen! Ben overigens wel erg benieuwd naar je Nerderlanderverhalen. Kan me best indenken dat je je wel eens aan hen hebt geërgerd. Ik doe dat ook regelmatig! 🙂

    Gr. Henk

  4. Wel, Henk, ik heb net het hooi afgereden in de tuin en zal straks een stukje schrijven voor morgen. Wat heerlijk toch, in vakantie zijn…

  5. magz zegt:

    Wat een mooie foto, zo dat het bijna knispert, dat water, die kleur. Prachtig. Verheug me op jouw verhaal over Nederlanders….geloof me, ik denk dat ik het met je eens zal zijn 😉

  6. Billy zegt:

    welkom terug, Thomas.
    We hoeven niet allemaal de platgetreden paden te bewandelen, er is beslist meer moois op aarde dan de toeristische toppers. Helaas zijn de accomodaties en diensten er soms naar…

Geef een reactie

