De laatste dag verlof…

Ze stond zich af te vragen wat ze vandaag zou dragen...

Ze stond zich af te vragen wat ze vandaag zou dragen…

Hopelijk is de zon toch een heel klein beetje van de partij, dat maakt alles toch wat plezanter. Speciaal voor mij, speciaal voor het feit dat dit mijn laatste vakantiedag is, heeft het Brugse stadsbestuur het evenement ‘kroenkelen’ georganiseerd, waarbij tal van activiteiten, opvoeringen, etc zullen worden georganiseerd in onze middeleeuwse stad. Een beetje ‘mini Gentse Feesten’ als het ware.

En voor die ene keer zullen onze straten quasi autovrij zijn, met uitzondering van een bus die af en toe over onze kasseien zal kletteren. Ook speciaal voor mij, dat spreekt. Sinds Freek de Jonge aan het klooster van Naum na mijn beurt zijn kleine behoefte heeft gedaan in de plaatselijke heilige plasbak, ben ik iemand geworden naar wie opgekeken wordt. Nooit gedacht dat zo’n banale situatie me tot BV zou bombarderen. Maar gedacht of nooit gedacht, het kan mij niet schelen, ik laat het mij smaken.

Ik denk, of neen, ik hoop eigenlijk dat binnenkort, na het verdwijnen van het lelijke ‘monument’ van Toyo Ito op de Burg  (in de volksmond: de carport van de gouverneur genoemd), een standbeeld van mezelf zal verschijnen, minstens even groot als dat van Jan Breydel of Guido Gezelle. Ik zal er plassend staan met achter mij de gebrilde Freek de Jonge, de armen gekruist, wachtend tot ik klaar zal zijn met mijn verlossing. En hij zal lang moeten wachten want, conform het belachelijke kleine monumentje van manneken Pis in Brussel zal ik aan één stuk blijven plassen, behalve in de winter als het tien graden vriest natuurlijk. Dan zal een verantwoordelijke van het stadsbestuur tijdelijk het kraantje dicht draaien en mag voor mijn part Freek de Jonge het plassen overnemen. Als het hem nog lukt natuurlijk, want mannen weten waarom het niet evident is buiten te plassen als het de stenen uit de grond vriest.

Vandaag geniet ik tot de laatste minuut, want morgen is het weer werken. Een pakje gevuld met twee boterhammen met kaas onder de arm, mijn das rond mijn nek geknoopt, een balpen in mijn hemdzakje. “Dag mijnheer, dag mevrouw, Thomas is terug, heb je mij gemist?”

“Wat bedoel je met ‘terug”‘? –  we hadden nooit gemerkt dat je er niet was!” 🙂 Of iets in die aard…

Business as usual dus. Twee bijdraagjes per week, ééntje op zaterdag, ééntje op zondag. En tussenin wat weblogs van anderen lezen. Wanneer is mijn volgende vakantie opnieuw? Ergens half maart van 2014? Pfft….

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/toyo-ito-verdwijnt-van-de-burg-in-brugge/article-4000364188686.htm

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op De laatste dag verlof…

  1. bentenge zegt:

    Hehe, kroenkelen. Wie bedenkt zo’n woord?
    Allee goed, en volgend weekend dan nog eens autovrije zondag? OF hebben ze die in Brugge gewoon een weekje vroeger gezet om eerst te zijn, iets wat ze in den voetbal al in geen eeuwen meer lukt?
    Anyway, geniet er van, en dan met goede moed naar business as usual.

  2. Ik wens je morgenochtend een dubbele koffie toe!

  3. Anoniem zegt:

    Lijkt me een leuk evenement als het weer droog blijft. Geniet van je laatste dag verlof !!! Nog 6 keer slapen en je bent alweer twee dagen thuis 🙂 Maart zal er vlugger zijn dan je denkt :-).

    • Eigelijk nog vijf keer slapen in plaats van zes 😉 ! Leuk nieuws wat maart betreft, dan is het in feite de moeite niet dat we de tuinmeubels stallen voor de winter…

      • Anoniem zegt:

        zondagavond, maandagavond, dinsdagavond, woensdagavond, donderdagavond en vrijdagavond moet je toch ook gaan slapen voor je weekend begint :-). Ik tel zes avonden 🙂
        Hoe zit dat nu eigenlijk met jullie veranda ? Je doet er mij aan denken door het over je tuinmeubelen te hebben.

        • Aha, dààr zit het misverstand 🙂 ! In een vijfdagenweek zijn er drie weekend-avonden (vrijdag-zat-zondag) en vier week-avonden (de rest). Het weekend begint vrijdagavond rond zes uur als ik de deur achter mij dicht trek… De veranda is nog in onderhandeling, maar lang zal dit niet meer duren…

  4. Kris10 zegt:

    Speciaal voor jou hoop ik dat het snel maart 2014 is 🙂

  5. Thomas, mag ik je een kleine gunst vragen? Zou ik een keer na jou een plasbak mogen gebruiken, zodat ook mij wat privileges in de schoot vallen?

    Gr. Henk

    P.S. Ik hoop dat komende werkweek je niet al te zwaar zal vallen.

  6. Welkom in het leven zoals het is,…..en wordt het weer aftellen naar de volgende vakantie,…..succes morgen!!!

  7. Billy zegt:

    veel sterkte morgen, Thomas!

    😉

  8. Nachtbraker zegt:

    Eet je maar 2 boterhammen? Da’s ook weinig 🙂 Veel “plezier” met het terugkeren naar de dagelijkse routine 😉

Geef een reactie

