Het kot in !

Heerlijke publiciteit voor spuitwater (voor onze Nederlanders: spa rood)

Heerlijke publiciteit voor spuitwater (voor onze Nederlanders: spa rood)

Vorige week zondag heb ik naar jaarlijkse traditie onze tuinmeubelen in het tuinhok geplaatst. Eerst eens vlug de ‘kobbenetten’ (stofwebben) uitgeborsteld, wat gras en aarde opgeveegd, en klaar was Thomas. Voordien had ik ook nog de haag van de buurvrouw gesnoeid, herinner u de belofte aan mijn buurman zaliger waarover ik enkele maanden geleden vertelde.

Het niet meer zien staan van die tuinmeubelen geeft mij elk jaar opnieuw een triest gevoel. De volgende stap is dat onze platanen hun blad zullen verliezen. Ken je platanenbladeren?  Zeer grote bladeren zijn dit, en als je weet dat we vijf van die volwassen bomen staan hebben in onze tuin, kun je jezelf voorstellen dat er één en ander naar beneden komt vallen. In één van die bomen moeten serieus grote vogels hebben gehuisd de vorige zomer, want er is een enorm groot vogelnest naar beneden getotterd. Ik schat zo met een diameter van vijf meter. Lichtjes overdreven natuurlijk, maar het was toch een nest van ongeveer dertig centimeter. Woog zeker tien ton, of toch ongeveer een halve kilo.

En dan zijn er die vervelende, wat zeg ik, die verdomde mollen in de tuin. Vijf jaar heb ik ze niet meer gezien, sinds de graafmachines de landbouwgrond achter onze woning hebben omgeploegd om plaats te maken voor een nieuwe verkaveling. “Oef,” dacht ik, “daar ben ik eindelijk van verlost.” En inderdaad, weg bleven ze. Tot vorige week, toen ik middenin ons gazon een gangetje zag waaronder een dier had gewroet. Het kon moeilijk een olifant zijn, een paling of een vogel. “Dedju!” riep ik, “daar zijn ze weer…”. Twee dagen later een langere gang en een hoopje aarde wat verderop. Nog een dag later een hoopje in onze voortuin en nog wat gangetjes.

“Maar Thomas toch, mollen zijn nuttige diertjes…” zal de natuurliefhebber opmerken. “Een teken dat je goede grond hebt,” zal nog iemand anders vertellen. Kan allemaal best zijn, maar waarom komen ze hier wroeten en niet in de tuin van Buurman of drie huizen verder bij  Alternativo die al zeven jaar zijn gras niet meer afrijdt? Wat kan het hem verrekken dat de grond onder zijn euh.. wildernis besmet is met hoopjes zand?

Vroeger heb ik vanalles geprobeerd om die ondieren weg te krijgen. Omgekeerde flessen in de grond, fusees afvuren in hun gangen, zo’n stomme buis met batterijen die vervelende geluidjes zou uitsturen in de gangen. Zelfs wrede toestanden als glasscherven in de gangen steken. Niets hielp.

Chemische wapens, misschien? Moet ik zo’n hoopje zand wegnemen, op het gat gaan zitten en er een wind in laten? Zou dit helpen?

Neen, er zijn grenzen. Ik ga niet zitten op een gat in de grond !

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Het kot in !

  1. bentenge zegt:

    Ter info: belachelijke reclame. Wie legt nu een groene dweil over zijn lichaam? Maar wel visueel mooi.
    En die mollen, ja verdemme, ik heb de voorbije dagen ook alweer een hoopje of tien weggehaald. En, deze morgen zag ik alweer drie nieuwe bergen liggen. Tijd voor de klemmen. Dat is het enigste dat soms eens helpt.

  2. Groene dweil 🙂 ??

    Die klemmen heb ik ook al geprobeerd. Die methode bewijst dat de mollen die in mijn tuin graven zeer intelligente diertjes zijn. Als ik zo’n klem opzet, ligt die ’s anderendaags gegarandeerd netjes naast een hoop, netjes dichtgeplooid. Er is nog één methode die ik niet heb uitgeprobeerd omdat ik de mensen van Gaia niet op mijn dak wil krijgen: het lanceren van muziek van De Romeo’s door hun gangen. Nog wreder zo zijn een foto van hun sm…werk erbij te steken, hoewel die mollen toch blind zijn…

  3. Anoniem zegt:

    Je bent vlug met het opbergen van je terrasstoelen, tenzij bij jullie de zon er niet doorgekomen is. Hier is het gisteren en vandaag zalig genieten in de zon uit de wind.

  4. Had ik vorige week geweten welk weer het dit weekend zou zijn, ik zou ze hebben laten staan 🙂 !

  5. brubeck zegt:

    Gelukkig nog niet veel last gehad van De Mol (spannend spelprogramma vroeger) en de mollen in deze tuin, , en dat zal dus morgen wel veranderen, zoals gewoonlijk. Wel een rattenplaag, met de klem al zeker 25 gevangen, met dank aan de pure chocolade van cotedoor. Hier blijven de meubels buiten overwinteren trouwens

  6. Zowel de buurvrouw als ik hadden last van mollen in het gazon. Ik heb er twee met een klem gevangen en sindsdien is het probleem verholpen.

    Het is enigszins tegen mijn principes en heb er jaren over gedaan om zover te komen. Heb het gevoel of ik een stapje lager op de trap van beschaving sta. Maar dan wel zonder molshopen, gelukkig…

    Gr. en een fijne werkweek

  7. Billy zegt:

    als je 5 van die platanen in je hof krijgt, dan is het wellicht stukken groter dan dat lapje grond van ons, Thomas… Maar het voordeel is dan weer dat de mollen ons gazon niet eens vinden… 😛

    Groetjes!

    • Ach, dat valt heel goed mee, hoor. Het zijn ‘bolplatanen’, niet zo gigantisch als de platanen die je in parken vindt. Ze staan ook heel dicht op elkaar en in een rondte, meer als afdekscherm voor de verkaveling achter ons. Zo groot is onze tuin ook niet…
      Ik heb een naamkaartje van je in één van de gangen van onze mollen gestoken. Ze vinden je zeker en vast 🙂 !

  8. Ja, helaas komt de herfst er weer aan hè. Succes met de mollen!

  9. aspasiablog zegt:

    Vijf grote platanen? Zalig! Jij hebt echt wel mijn droomtuin dan, denk ik! 🙂

Geef een reactie

