Sinterklaas en een hoop gezever

Lada Wrakka model 2014, mét stuur en occasioneel werkende remmen

Zastava Wrakka 1200, 69 kw, benzine, model 2014, mét stuur en occasioneel werkende remmen

Vorige week vrijdag ging ik naar de Aldi. Ik droeg een bleekblauw hemd met wat donkerder blauwe strepen. Mijn broek was zwart. Boven mijn hemd een donkerblauwe vest (voor Nederlanders: een colbert), gekocht in de zomersolden voor ongeveer 79 Euro (ik weet het niet meer precies). Mijn das had ik uitgetrokken toen ik mijn werk verliet, en die lag ergens in een bolletje gedraaid op de achterbank van de auto. Mijn schat was die dag met verlof, en ’s morgens had ik in het donker  (om haar niet te wekken) op goed geluk een paar sokken uit mijn lade genomen. Die bleken hard te vloeken met de kleur van mijn broek en mijn schoenen, maar wie zou daarop letten als ik achter mijn bureau zat? Geen kat!

Ik stapte uit mijn auto, en sloot de deur. “K-dong” antwoordde mijn auto toen ik het knopje van de afstandsbediening indrukte. Waar is de tijd dat ik de sleutel in het slot moest steken, en even naar rechts moest draaien. Die tijd is voorbij, we leven in 2013, in het k-dong tijdperk. Sommigen noemen dit eerder het fwiet-fwiet-tijdperk, omdat sommige auto’s het komische fwiet-fwiet-geluid maken telkens de afstandsbediening opdracht geeft om te sluiten.
Mijn hersenen gaven mijn benen opdracht te bewegen. Beide benen kregen evenveel kans, en namen op hun beurt een stap vooruit. Zonder ruziemaken, want dit ligt niet in de aard van mijn benen. Uit mijn portefeuille, die in mijn linker binnenzak zat, viste ik een Euro om in het winkelkarretje te steken.  Ik deed dit, en als bij wonder kwam het karretje los van de rij. Ik trok het achteruit, en botste net net op een man die achter mij hetzelfde wou doen. “Sorry,” zei ik, terwijl er eigenlijk niks was gebeurd. De man keek me aan met een gezicht alsof hij net zure pruimen had gegeten. Altijd tof, zo’n leukerd in de familie. Wat moet zijn vrouw uitkijken naar het moment dat hij weer vrolijk thuiskomt.

Ik krabde aan mijn neus, omdat het daar wat jeukte. Waarom jeukt een neus? God zal het zeggen, ik weet het niet. Toen ik de voordeur van de winkel naderde, ging die als vanzelf open. Ongelooflijk, toch? Er was een tijd dat men eerst de deur moest openduwen voordat die openging, maar ook die tijd is voorbij. Wat is dit toch allemaal met tijden die voorbijgaan tegenwoordig? Het is precies een zottenkot op deze wereldbol. Ik was net binnen, of de deur sloot zich opnieuw achter mijn gat. Dit fenomeen is me in het verleden nog overvallen, dus stond ik er niet te lang bij stil.

Aan de afdeling zuivel stond een zeer knappe jonge vrouw te praten met een doos melk. Ze had lichtbruin haar en sprak Russisch. Het gesprek ging over de problemen in de Italiaanse regering nu de partijleden van Berlusconi hun ontslag hebben gegeven en de gevolgen ervan voor de rijstoogst in Midden Afrika. De vrouw was niet alleen beeldmooi, maar haar argumenten hielden ook echt steek. De doos melk was sterk onder de indruk, de paté die wat verder in de rij stond luisterde ongegeneerd mee.

….

Ik heb echt bewondering voor het feit dat jullie al deze zever nog steeds verder lezen. Zelf zou ik er al lang de brui hebben aan gegeven. Genoeg is genoeg, zeg ik altijd, al wat hierboven staat doet niks ter zake aan de boodschap die ik wou brengen.

Wat hier wel ter zake doet, en ik word hier constant afgeleid van de boodschap die ik wou brengen, is dat ik vorige week vrijdag na het werk naar de Aldi reed om boodschappen. Ik was nog geen twee rayons ver in de winkel, en zag al een hele stand met snoep voor Sinterklaas. We waren zevenentwintig september alstublieft. Sinterklaas toch… Ik verwachtte je pas begin december in onze regionen. Wat bezielt je? De economische crisis, die hard heeft toegeslaan in Spanje? Een restje van de stock van 2012 ? Of ben je gewoon voortijdig klaargekomen? Volgens een enquête waarvan ik onlangs de resultaten las in Het Laatste Nieuws is dit niets om je zorgen in te maken, het komt wel eens voor bij 65% van alle mannen, dus waarom niet bij Sinterklaas?

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Sinterklaas en een hoop gezever

  1. Ilse zegt:

    Haha, weer veel te grappig dit! Je schrijfstijl doet me soms wat aan Hugo Matthysen denken.
    In de Wibra heb ik gisteren trouwens al kerstballen gezien.

  2. bentenge zegt:

    Nu lees ik heel die zever tot het einde, in de hoop eens iets zinnigs en nieuws te lezen, maar nee hoor, iedereen weet toch dat de SInt veel te vroeg komt, dat doet hij elk jaar opnieuw. Wat uiteraard niet verbazend is als je zo lang moet wachten.

  3. brubeck zegt:

    Genoten van dit stukje, vooral de eerste helft, steeds afvragend waar leidt dit naartoe… En ja, Sinterklaas komt steeds vroeger. Ik las deze week dat er zelfs een pil voor op de markt komt. Zalig om met zo’n stukje de drukke zaterdag te beginnen… 🙂

  4. Hebben vogels ook een nest gemaakt in die kerstboom de vorige lente en zomer?

  5. er zit daar weinig anarchie in…. eerder het slaafs inprenten van klein af aan…

  6. Die zijweggetjes in je stukjes zijn best leuk !

  7. Dat is om de mensen duidelijk te maken, dat er weer dure tijden aankomen,…..:-), zelfs de kerstballen liggen al in de winkel,……alles moet verkopen, de economie moet draaien,……ten huize sex and the city wordt daar heel goed aan meegedaan, maar niet aan kerstballen of sinterklaas 🙂 🙂

  8. Billy zegt:

    niet te geloven dat ik al die zever heb volgehouden… 😛
    Maar wat het laatste betreft, ik ben het volkomen met je eens. Die Sint mag pas vanaf november bespreekbaar worden.
    En ja, ik hoor ook bij die 65 %….. 🙂

  9. Anoniem zegt:

    Je mag mijn idiote reactie hier verwijderen. Dank je wel !

  10. Thomas, nog even een vraagje: had je jeuk aan je neus of er in? In het laatste geval weet ik de vermoedelijke oorzaak: kriebelende haartjes. -)

Geef een reactie

