CRNOKRAK

Allen daarheen !

‘Crnokrak?’ Volgens mij alleen als je in die houding een uur blijft liggen…

Louter om artistieke redenen bekeek ik bovenstaande affiche op reis, en voelde ik enig medelijden met de manier waarop fotomodellen in Macedonië in zeer rare houdingen gedwongen worden om hun job uit te oefenen. Dit terzijde. Wat ik vandaag wil vertellen, heeft niets met deze schoonheid te maken…

Het heeft wel alles met reizen te maken, want de kogel is door de kerk. Vorige week heb ik het al aangekondigd – dezelfde dag nog zijn we over de grens gesprongen, en we hebben een rondreis Vietnam geboekt. Waarom hebben we dit in Nederland geboekt? Puur en alleen voor de prijs – het scheelt honderden euro’ s per persoon.

Ik hoor iemand al reageren dat zo’n reis ecologisch onverantwoord is ;-), en dat zal ook wel wezen. Misschien een lullige hersenkronkel, maar laat ons zeggen dat zonder ons dit vliegtuig ook zou vertrekken, en dat het dan beter is dat wij op die stoel zitten dan twee anderen. Anderzijds is het ook zo dat de klok ook niet stilstaat. Een mensenleven is maar van beperkte duur, en om allerlei redenen kunnen dergelijke reizen maar kunnen gemaakt tussen pakweg onze 40 en maximaal onze 75 jaar. Ik wil niet op mijn sterfbed overleggen wat we zullen aanvangen met ons leven.

Vietnam staat al héél lang op mijn bucketlijst van bestemmingen die ik nog wil gedaan hebben in ons leven. Door allerlei omstandigheden (vooral: mijn net iets te jonge leeftijd) heb ik veel ongelooflijke ervaringen van eind de jaren zestig van de vorige eeuw niet actief meegemaakt. De hippies, Woodstock, de Dolle Mina’s, en dus ook de Vietnam-oorlog, waarbij de Amerikanen zich met de staart tussen hun benen hebben moeten terugtrekken. Steden als Hanoï, namen als Ho Chi Ming,.. kwamen toen dagelijks in het nieuws en klinken nu nog mythisch in mijn oren. Dat in een land dat ongelooflijk prachtig is, net als heel veel landen in de Aziatische regio. “Once you go black, you’re never coming back” mag dan naar het schijnt een waarheid zijn, “once you go to Asia you will always return” is wat ons betreft een andere.

Vorig jaar nam ik een internet-brochure door (wél goed voor het milieu 🙂 !!), en zag bij onze Belgische touroperators reispakketten aan prijzen die mijn ogen deden duizelen. Zo’n reizen aan meer dan 3.500 Euro/persoon, waarbij ik dacht dat ik deze bestemming definitief van onze emmerlijst mocht schrappen. Met pijn in het hart, eigenlijk.

Bij toeval ben ik op de webiste van Arke terechtgekomen, en zag ik een schitterend pakket aan een prijs die goed te doen was. ‘Meenemen, dit ding!’ heb ik mezelf toen gecommandeerd. Mijn eega was er direct voor te vinden, de beslissing was vlug genomen. De praktische uitwerking van enkele zaken moet nog uitgewerkt worden (hoe krijgen we dit visum in orde, hoe raken we in Schiphol?), maar daar hebben we nog meer van vijf maand tijd voor.

Nog meer tijd hebben we om uit te kijken hoe we nog in Cuba, Zuid-Afrika, Maleisië, Canada,… kunnen raken. Onze emmerlijst is immers nog zeer lang :).

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op CRNOKRAK

  1. Anoniem zegt:

    Een hele mooie reisbestemming die toch weinig mensen kiezen, waarschijnlijk door de hoge reisprijs. Nederland is dan toch zo slecht niet als je er zoveel voordeel kan uithalen :-). Goed dat je zo’n bucketlijst hebt, iedereen zou die moeten maken :-). The Bucket List is trouwens een schitterende film :-). Ik krijg zelf zin in de bestemming, door de manier hoe je er hier over schrijft.

    • Er waren nog plaatsen voorhanden, dus als je zin hebt :). Nederland is absoluut nog zo slecht niet, is zelfs onze favoriete bestemming voor een weekendje weg. Die paar Hollanders die voor de cliché’s zorgen hangen toch altijd ergens in het buitenland vervelend te wezen…

  2. madrina zegt:

    Cool! Veel plezier!
    Vietnam, of de regio Azië, spreekt mij minder aan. Ik ben mij hart in zuidelijk-Afrika verloren. Naar die landen (Namibië, Zuid-Afrika, Botswana, …) moet ik heen. Moeten, ja 😉
    Canada staat ook op mijn lijstje, bepaalde streken in Amerika, … mja, mijn emmer is ook nog vol 😉

    • Wat Afrika betreft, zijn we stelselmatig aan het nederdalen :). We deden het traditionele Egypte, Tunesië, Marokko, daalden dan naar Senegal en Gambia, maar een volgende stap is inderdaad Zambia, Namibië, Zuid-Afrika.
      Canada zien we zeker ook zitten, maar ook …

  3. Zou je het wel doen Thomas, naar Vietnam gaan? Ik heb begrepen dat daar sinds kort een wet van kracht is, die iedereen, maar dan ook iedereen, verplicht om in de aangegeven houding te liggen. En je kunt er alleen aan ontkomen door een gemakstaks te betalen of door de hele vakantie te staan, lopen of zitten.

  4. Billy zegt:

    Vietnam ligt nu niet direct in mijn interesseveld,
    maar ook ik heb nog tientallen bestemmingen die ik zou willen zien,
    maar wellicht ook nooit zal te zien krijgen…

    Alvast veel voorpret, Thomas!

    • Vreemd, maar in onze kennisenkring kreeg ik de laatste week wel vaker de opmerking ‘toch liever Vietnam niet…’. Heeft waarschijnlijk met het verleden te maken, voor ons nog een extra reden om het te ontdekken.
      Ik hoop voor jou dat het je toch lukt om maximaal van die ‘tientallen bestemmingen’ te zien te krijgen 🙂 !

  5. bentenge zegt:

    Beste Thomas, persoonlijk vind ik dat je als beheerder van deze blog reacties rond ecologie best gewoon naar de prullenbak verwijst. Verzuurde Vlamingen/Belgen (schrappen wat niet past) zijn het die zulke reacties neerpennen. Dit gezegd zijnde, geniet van Vietnam, het schijnt zeer zeer zeer de moeite te zijn (heb ik van horen zeggen van iemand die er al twee keer was).

  6. brubeck zegt:

    Mooie vooruitzichten, Thomas. Vietnam staat ook op mijn lijstje, helaas niet op het gemeenschappelijke lijstje. Maar ja, sinds ik al twee keer een verre reis zonder mijn LIefste gemaakt heb, zal dat misschien nog eens mogelijk zijn. Denk zelf nu vooral aan de joenaaited steets of emerieka voor volgend jaar. We hebben namelijk iets te vieren..;-)

  7. Evita zegt:

    Ik heb wel nog wat bestemmingen op mijn reislijst staan, maar Vietnam staat daar helemaal niet tussen. Sterker nog: niets in Azië. Ik heb er weinig mee.
    Maar ik zie dat jij er naar uitkijkt, dus ik kan alleen maar blij zijn voor jou 🙂

  8. HansDeZwans zegt:

    Tja eigenlijk staat er heel wat op mijn lijstje, zo ook Vietnam. Maar dankzij uw blogje (dank u) ga ik in het vervolg ook eens vergelijken met een Nederlandse site.

  9. Gaaf zeg. Heel erg veel plezier alvast!

  10. Nachtbraker zegt:

    “Louter om artistieke redenen…” LOL! 🙂

    Ik ben nog niet in Azië geweest, Vietnam is blijkbaar wel een aanrader op veel vlakken. China of Mongolië staan ook wel op mijn wishlist…

    En de ecologische impact… wel, het vliegverkeer is voor slechts een 3% van de globale CO2-uitstoot verantwoordelijk. Veel grotere broeikasproducenten zijn het autoverkeer en de vleesindustrie!

    • Koeien kunnen inderdaad gas geven :)…

      China is inderdaad ook een aanrader, maar is machtig groot. We maakten twee jaar geleden een rondreis met enkele tussenvluchten. Veel te hectisch eigenlijk, we zouden het eens moeten herdoen op het gemak. De enige drempel is de prijs natuurlijk…

Geef een reactie

