Uit een Brits onderzoek is gebleken dat…

Op verzoek zingen wij Sumatraanse liederen, begeleid door Thomas Pannenkoek die triangel zal spelen !

Op verzoek zingen wij Sumatraanse liederen, begeleid door Thomas Pannenkoek op triangel !

Ik weet ook dat ‘Het Laatste Nieuws’ een flutkrant is, maar toch staat hij onder mijn favorieten in het startscherm van onze laptop. Een fysieke krant komt hier nooit in de brievenbus omdat dit wat mij betreft een enorme papierverspilling is. Mij interesseert enkel het politieke en sociale nieuws, al die sportzever en advertentiemateriaal doen mij niks.

Een onlinekrant is vlug gelezen. In geen tijd ben je door vier vijf kranten geraasd en ben je weer mee met de actualiteit. De krant Het Laatste Nieuws start sommige artikelen steevast met de zinsnede: ‘Uit een Britse studie is gebleken dat…’. En dan komt bijvoorbeeld: ‘… 8 op de 10 mannen zich niet bezighoudt met het huishouden’.  In zoiets kan ik me druk maken. Ten eerste: wat hebben wij gemeen met Britse mensen, behalve het feit dat we blank zijn en onze neus vanbuiten dragen? De Doorsneebrit (voor zover die bestaat) is een eilandbewoner die nogal op zichzelf gesteld is, die geen inmenging verdraagt en zich een beetje superieur waant tegenover andere wereldburgers. Ten tweede: waarom word ik nooit eens aan de tand gevoeld als een enquête wordt gedaan?

En dan merk ik soms dat de uitslag van zo’n bevraging de gemene deler is van misschien hooguit een paar honderd mensen die bevraagd zijn. Is dàt een staal uit de maatschappij?

Welnu, men heeft blijkbaar mijn roep gehoord. Vorige week kreeg ik een omslag in de bus van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Blijkbaar had de rector niet veel om handen, en heeft hij vierduizend namen uit een trommel getrokken. Zijn vrouw heeft, nadat ze de aardappelen had geschild voor de frieten van ’s middags, vierduizend bundels met vragen in een omslag gestoken en het ganse boeltje klaargemaakt voor alle kandidaten. Eén ervan is, je raadt het nooit, Thomas Pannenkoek.

We waren niet thuis toen de omslag werd afgeleverd in onze rode brievenbus, maar ik veronderstel dat de rector zelf in eigen persoon op de fiets is gesprongen om die te komen posten. Heel sympathiek van hem, waarvoor dank. Had ik thuisgeweest, hij kreeg een glaasje water van me. Niet ‘van mij’ uiteraard, ik plas nog steeds netjes in het toilet en spoel dit door, maar een glaasje van de kraan.

In het bundeltje stonden tachtig vragen, in rekenkundige volgorde. Allemaal in verband met ‘mens en samenleving’. Vragen over mezelf, hoe ik mezelf zie, hoe ik sta tegenover de politiek, migratie, enzovoort, wat mijn interesses zijn, mijn sociaal gedrag,… Je kunt het zo gek niet bedenken of er stond een vraag over.

Uiteraard is niemand verplicht om met zo’n ding mee te doen. Ik denk dat men al heel tevreden zal mogen zijn als er vijfhonderd mensen hun omslag zullen terugsturen. Maar eigenlijk vind ik dat je zoiets met beide handen moét vastnemen, anders mist zo’n onderzoek zijn doel.
Ik heb alle vragen eerlijk beantwoord, zelfs in verband met mijn kiesgedrag, mijn inkomen, enzovoort. Er waren wat clichévragen of stellingen die me ergerden. Zoals de vraag of ik akkoord was met de stelling dat migranten enkel naar ons land komen om te luieren en hun zakken te vullen. Of de bewering dat politiekers een vriendelijk masker opzetten om verkozen te worden en nadien hun eigen zin te doen. Enfin, ik nam die erbij. Samen met de tekening waar elf mannetjes en elf vrouwtjes in hun slip op een tekening stonden, en ik moest aanduiden welke figuur het meest op mij lijkt. Welke figuur ik ook het liefst zou zin. Ook welke figuur het best beantwoordt aan het uiterlijk van een kunstenaar, een levensgenieter, een handelsreiziger bijvoorbeeld.  Dit onderdeel was lachen geblazen. Alsof een kunstenaar per definitie smal en extreem mager is, een levensgenieter dik en futloos.

Ik ben al bij al blij dat ik de test heb gekregen en ook heb ingevuld. Als binnenkort in Het Laatste Nieuws een artikel staat waarin wordt gesteld dat ‘Volgens een recente studie van de VUB…’ bijvoorbeeld blijkt dat de gemiddelde Vlaamse man vindt dat het mislukken van een professionele loopbaan niet altijd veroorzaakt wordt door een gebrek aan talent zul je eens goedkeurend grommen, en trots zijn op deze conclusie, omdat je weet dat Thomas Pannenkoek heeft bijgedragen tot deze levenswijsheid.

En ja, er wordt verzekerd dat de enquête ‘anoniem’ is en ook als dusdanig zal behandeld worden. Op de omslag (onder mijn naam) staat wel het nummer 3047. Een nummer dat correspondeert met Thomas Pannenkoek uit Brugge, Schorsenerenstraat nummer zeventien. Zeer anoniem, dus. Jammer dat universiteitsmensen zich nog steeds ietsje meer voelen dan de doorsnee bevolking en  met het vooroordeel lopen dat we zo naïef zijn als wat.  Maar bon, het is hen vergeven (voor één keer).

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Uit een Brits onderzoek is gebleken dat…

  1. bentenge zegt:

    Verdemme zeg, je had die file beter in pdf online gezet, dan konden we die eventueel ook eens invullen en opsturen, het groter het “sample” hoe divergerender het resultaat? Of is dat convergerender? Anyway. TX voor het uit de nood helpen van de professor en zijn doctoraatsstudenten.

  2. Ik hoop, Thomas, dat jij de enige inzender bent. Ik zal dan reikhalzend uitkijken naar het resultaat. Lijkt me reuze interessant. En het zou me niet verwonderen wanneer ik mezelf in de bevindingen van het onderzoek terug kan vinden. 🙂

    (Ik vrees wel dat een heel groot deel van België en Nederland in een identiteitscrisis gaat belanden…)

    Gr. Henk

  3. brubeck zegt:

    Dit lijkt verdacht veel op dat onderzoek waaruit als enige conclusie is gebleken dat de gezichtjes van Lego-poppetjes doorheen de jaren zuurder zijn beginnen kijken 🙂

  4. Billy zegt:

    ik ga de komende tijd extra uitkijken in onze dagelijkse (flut)krant, Thomas!

  5. I just hit my fifty lb reduction mark final 7 days, I have dropped consistently considering that switching to IF, while there’s some combined critiques on women of all ages carrying out it, it appears to acquire been great for somebody with my hormonal issues, not only have I missing bee pollen diet regularly just about every 7 days involving 1-2 lbs but my time period is frequent and i am ovulating.

Geef een reactie

