Waar zit die hersenklep ?

Tea-time  in Macadonia!

Gloria drinkt thee

Ik weet niet meer op wiens weblog het was. Hoogstwaarschijnlijk was het op die van Carrie, maar eigenlijk maakt het niet uit. Het kwam er gewoon op neer dat iemand schreef dat, als haar gezinsleden naar het toilet gingen voor een grote boodschap, elk wel zijn of haar ding had om mee te nemen. De één nam de krant mee, de ander een speeltje, nog iemand anders… Er zijn nog mensen met dergelijke gewoontes. Gisteren nog vertelde een chauffeur die in ons magazijn de wekelijkse levering meel kwam brengen dat hij het handig vond om op het toilet via zijn I-Phone wat te surfen op het Internet.

Eigenlijk vind ik het vies om op het wc andere zaken te doen dan die waarvoor een toilet geschikt is. Het mannetje met zijn speeltje bijvoorbeeld. Ik stel me voor dat hij daar zit te drukken om een dampende drol naar buiten te persen en ondertussen probeert de rijen blokjes zo efficiënt mogelijk te turven om een maximum aan punten te verzamelen. Ook de man met zijn krant.  Hij zit daar dus in z’n bloot gat op de toiletbril, met beide handen de krant vasthoudend, ondertussen druk uitoefenend op zijn endeldarm.  “Hmmmmmpffff!” Als hij ineens leest hoe Beckham (of hoe noemen die klutsers van voetballers tegenwoordig?) zijn eerste goal scoort, verlaat de eerste bruine ridder zijn anale opening. “Plets!” Het water spat tot tegen zijn billen. Dan heeft hij gedaan met kakken, en moet hij in die enge ruimte proberen de krant op een deftige manier weer op te plooien, zijn aars vegen, z’n handen wassen, met 80% droge handen de krant opnieuw vastnemen om die in de huiskamer te leggen voor de volgende lezer van het gezin. Dan neemt die andere de krant, voelt enige wakkigheid, ruikt de damp van de stront van de voorgaande lezer en… Bwèèèèèrk. Ze moesten ze opsluiten, de sloebers die met de krant onder de oksels naar het toilet stappen.

Een krant lees je niet in je bloot gat. Punt, andere lijn.

Zelf beperk ik de tijd van mijn toiletbezoek tot het minimum. Na jarenlange training ben ik erin geslaagd de duur van mijn gekak te beperken tot minder dan een halve minuut. Met andere woorden: ik stap binnen, laat mijn twee broeken zakken,  zet mij op de bril,  laat mijn drollen vallen. Vier, vijf, zes, naargelang mijn voeding van daags voordien. Eventueel zorg ik voor muzikale omlijsting door tussenin een paar melodieuze luidruchtige winden te laten.  Ik vraag mijn anus beleefd of hij klaar is, veeg mijn billen proper, sta recht, was mijn handen, en ga in vrede. Meer moet dat niet zijn, minder ook niet. Geen gedoe met kranten of speeldingetjes, echt niet.

Maar toch: een halve minuut is lang. Doe de proef op de som, en stop met het lezen van deze zever. Sluit de ogen en tel tot dertig. Niet te geloven hoe lang dit kan duren. Dus: als ik een halve minuut op die pot zit ik meestal kort te mediteren, te denken, te filosoferen. Mijn hersenen staan nooit stil en produceren soms de meest rare fantasieën.

Denk nu niet dat filosoferen leidt tot verlichting van de geest, integendeel. Hoe meer je redeneert, hoe ingewikkelder sommige zaken ineens lijken, hoe meer verbanden je gaat leggen met zaken, hoe meer je dingen gaat zien die er misschien niet zijn. En dat allemaal terwijl je op de pot zit om het eten van gisteren er weer uit te persen.

Ik heb De Schepper op nog niet veel fouten kunnen betrappen, maar toen de mens werd geschapen, moest in feite een soort veiligheidsklep in de hersenen worden ingebouwd waarbij die grijze massa even stilvalt gedurende de tijd dat de anus wordt geopend. Dan zit niemand de piekeren op de pot zoals ik, dan zit niemand tetris te spelen, zijn krant te lezen of zijn bankzaken te regelen. In feite zou dus een soort ‘Mens 2.0’ moeten worden gemaakt. Beste God, er is werk aan de winkel 😉 !

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Waar zit die hersenklep ?

  1. Whoehahahahahahaha, ten huize sex and the city, wordt er candy crush gespeeld, ge-facedbooked en wordt de bijbel gelezen, heel veel activiteit dus in de kleinste kamer ;-). Maar ik ga toch eens proberen om 30 sec. mijn hersenen stil te leggen, wanneer de drollen vallen :-). Schitterend Pannenkoek, jij hebt net mijn dag gemaakt! Thanks

    • Graag gedaan, C. :).

      Dan was het inderdaad op jouw webstek dat ik dit had gelezen… Wil ik wel aan mensen die reacties lezen op mijn schrijfsels meegeven dat de bijbel ten huize sex&thecity niet de klassieke bijbel is, hoewel Adam en Eva er ook wel eens in voorkomen… Voor meer details moeten ze bij jou maar eens op bezoek komen.

  2. Zelf denk ik dat God die mens 2.0 voor iedereen bereikbaar heeft gemaakt in Jezus. 🙂

    En wat betreft dat gecombineerde surfen op web en toilet: keer eens een toetsenbord om dat nog nooit een toilet van binnen heeft gezien… Dan zie je genoeg vallen om jouw aanbevelingen op te volgen, Thomas.

    Gr. en een fijn weekend.

    Henk

    • Je hebt een heel sterk geloof, en het siert je dat je er ook voor uit komt!

      Wat toetsenborden betreft, is het bij mij een zenuwtrek geworden om een klavier dat het mijne niet is eerst eens lichtjes uit te kloppen vooraleer het te gebruiken. En als niemand kijkt, ga ik er eens met een alcoholvodje over ;). De smerigheid die daar uit komt is niet te schatten…

  3. brubeck zegt:

    Ik wilde dit lezen bij mijn lunch, terwijl mijn bokes klaar lagen. Niet dus. Dan maar even gewacht en nu deze smakelijke vertelling doorgenomen. Ik ga je raad opvolgen, want ook hier liggen er boekjes naast het toilet. Om de contactadvertenties door te nemen, welteverstaan.
    Zeg, Thomas, de man in het magazijn die meel.kwam brengen… Are you kiddin’ me, financieel adviseur ?

    • Nadien heb je toch de bokes met choco verorberd ?

      Wat de rest betreft: een zeer mooie quote:
      “I love to bake, so I made vanilla bean and blueberry muffins for sick hospital children. Just kidding! All of that is true except the sick children part”

      Wat je leest op mijn blog is voor 40% waarheid, helaas voor 60% fantasie… (je wil toch niet dat ik met mijn job als gynaecoloog…)

  4. Liese zegt:

    een halve minuut? “speedkakken” noemen we dat hier. En ik las dus je laatste alinea een beetje te rap “Ik heb Els de Schepper op nog niet veel fouten kunnen betrappen…” is er iets dat NIET fout is aan Els De Schepper?

    • Els de Schepper is een fantastische vrouw, altijd goed voor een serieuze portie goed gevoel.

      ‘Speedkakken’ ? Schitterende term. Mocht er ooit een Belgisch kampioenschap speedkakken worden georganiseerd, wil ik gerust een pot voor mezelf reserveren 🙂 !

  5. Evita zegt:

    Ik wou dat ik kon speedkakken! Om zoveel redenen…

  6. Billy zegt:

    er zit een geurtje aan dit log…

    Ik doe ook alleen maar mijn ding op toilet, maar dertig seconden is wel bijzonder weinig, Thomas!

Geef een reactie

