Op stront groeit geen gras

Ik geef toe dat openbare toiletten duidelijk moeten aangegeven zijn, maar een iets bescheidener bord had ook gekund, liefst mét vertaling in het Engels

Ik geef toe dat openbare toiletten duidelijk moeten aangegeven zijn, maar een iets bescheidener bord had ook gekund, liefst mét vertaling in het Engels

Enige tijd geleden schreef ik over één der klassieke ziektes van ‘De Vlaming’, met name het per sé willen aanbouwen van een veranda. Wij hebben dit twaalf jaar geleden gedaan. Het bleek een grote flop. Binnenkort zullen we dit rechtzetten. Enkele vertegenwoordigers zijn langsgeweest, er zijn offertes aangemaakt en we deden toonzaalbezoeken. Knopen lijken doorgehakt. ‘Lijken‘ en niet ‘zijn, want na het ondertekenen van het contract blijkt dat de vertegenwoordiger niet helemaal eerlijk is geweest, om het braaf uit te drukken. Bij de tweede opmeting had hij het over een kost van tweeduizend Euro die hij over het hoofd had gezien. Bij een volgend contact bleek dit niet alles te zijn, en volgen er nog kosten. Niet met ons… Het verandawereldje is een echt maffia-gedoe. We zijn in onderhandeling om die ‘vergetelheden’ recht te laten zetten. Tot zover de samenvatting van een heel verhaal.

De werken zullen normaal gezien starten in februari-maart. Een beetje afhankelijk van weer en temperatuur, van ‘stiptheid’ ook van de aannemer, want dit gegeven is niet altijd evident. Eén ding was zeker: ons compostvat stond serieus in de weg om handig met ladder en andere toestanden aan de slag te gaan.

Ons vat is er eentje dat in de loop der jaren al zevenendertig keer is uit elkaar gevallen en terug aan elkaar gelapt. Leve de plastieken zelfspanner, of hoe noemt men zo’n bandje dat je door twee gaatjes kunt steken, eens goed aanspannen en klaar is Thomas. Sorry, ik heb geen zin om het op te zoeken. Wie de oplossing weet, schrijft die op een gele postkaart en verzendt het naar Thomas Pannenkoek, Rode Bonenstraat 3 te 8000 Brugge. Uit de juiste inzendingen wordt door een onschuldige kinderhand (de mijne, by the way) een winnaar getrokken, die gratis een pannenkoek met Nutella mag komen eten op de zevende verdieping van ons buitenverblijf in Mauritius. Voor mij slechts één moeite, nu ik  Nicole moet trakteren, de jongedame die erin slaagde mijn beroep te raden. Proficiat trouwens, daarvoor !

Wie een opleiding heeft genoten in compostleer weet dat er in zo’n vat geen bodem zit. Met andere woorden: de inhoud is in rechtstreeks contact met de grond en kan vrij verteren. Het is een beetje te vergelijken met ‘zwemmen zonder zwembroek’ Een aanrader om eens te proberen! Een fantastisch vrij gevoel, en het scheelt een pak in de wekelijkse was.

Wij gooien al wat kan verteren in onze verteerkuip. Bananenschillen, afval van bloemkool, wortelen, prei, fruit, ongewenste-brieven-met-vensters-die-in-onze-brievenbus-terechtkomen, gebruikte koffiefilters.  Na twee jaar wachten schiet er niks herkenbaar meer over, en heb je een zwarte brij die sterk lijkt op potgrond.

Vorige week heb ik mijn laarzen aangetrokken, nam een schop ter hand en begon aan het klusje. Ik opende het deksel, en werd geconfronteerd met twee oogjes die recht in de mijne keken. Het zoogdiertje dat schrok had een grijze pels, Disney-oortjes, vier pootjes en een staart. “Goede morgen!” leek het te zeggen, terwijl het al drie uur in de namiddag was. Erg intelligent was het niet. De kruising van onze blik duurde misschien drie of vier seconden, maar leek langer. In een rubbeldebubbel was het diertje verdwenen, ik had niet eens de kans om naar zijn of haar naam te informeren. Beleefdheid was aan dit dier ook niet besteed. Jammer.

Dit korte intermezzo was geen afstel voor het werkje dat me te wachten stond. Ik schepte de smurrie op, en gooide die ondersteboven naar de verplaatste ton. Het recentste afval onderaan dus, het oudste bovenaan. Het is altijd ongelooflijk constateren hoe de natuur erin slaagt om dat afval te reduceren tot iets wat op aarde lijkt.

Helaas, zoals in de titel aangegeven, echte aarde is het niet en wordt het nooit. Eind maart van dit jaar deed ik nog de test, en vulde een gat in de tuin met rijpe compost. Als een volleerde kok strooide ik er was graszaad overheen, wat peper en een vleugje olijfolie  en wachtte tot de eerste sprietjes zouden naar boven komen. Het is me niet gelukt. De plek is na acht maand nog even kaal.  Waarop ik gisterenavond het grote Thomas Pannenkoek-boek van de plank nam, wat stof van de kaft blies, en heb geschreven: ‘Op stront groeit geen gras’. Want is compost niet iets waar de natuur de functie van maag en darmen overneemt? Het verteren van voeding naar.. str… Inderdaad.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Op stront groeit geen gras

  1. Liese zegt:

    Een compostvat: de max. Sommige mensen menen te denken dat dat ongedierte aantrekt maar ik kies toch liever voor die optie dan voor de optie van overvolle vuilniszakken.

  2. brubeck zegt:

    Bedankt voor de herinnering: ik zal mijn compostvat ook eens moeten aanpakken maar heb er ook al gaten ingezien. Ik dacht dat dat de kabouters waren. Een veranda ? Nee dankuwel, het grootste wangedrocht dat Vlamingen plaatsen. Te koud, te warm, rotanmeubels erin en ook nog het speelgoed in curverboxen ergens in de hoek. 🙂
    Mooie layout trouwens..

  3. Als je er geen gras over kan laten groeien, is er beslist iets mis met je compost, Thomas. Het zou me niet verbazen wanneer die verandamaffia hier achter zit!

  4. Excuse my French, maar… DE SMEERLAPPEN !! Verdikkeme toch…

  5. bentenge zegt:

    Dat compostvat en het contact met de grond vergelijken met zwemmen zonder zwembroek. Het ontgaat me.

  6. Nachtbraker zegt:

    Zwemmen mét compostvat, dat moet je eens proberen! Gegarandeerd bekijks 🙂 Toffe nieuwe layout trouwens, maar wat ga je doen met de 6000+ euro in de (compostzwarte) kas? 😉 Een feestje geven op Mauritius? 🙂

  7. Billy zegt:

    toch wel vreemd dat jouw zaadjes blijkbaar niet aansloegen in compost. Gras heeft nochtans niet veel nodig om te kiemen, wat vocht en warmte
    Naar dat aanhangsel van je huis ben ik wel al benieuwd… 😉

  8. HansDeZwans zegt:

    Ik ben ook nog van plan om een veranda te laten plaatsen. Eerst maar eens goed nadenken en als in de gaten houden.

Geef een reactie

