Bertje Bibber Bankroet

"Santé santé santoatere, 't is beter bier dan woatere"

“Santé santé santoatere, ’t is beter bier dan woatere”

Het heeft een week geduurd voordat ik bekomen was van de shock. Onze koninklijke fluiter zat met een gigantisch probleem. Zijn inkomen werd na zijn abdicatie gesnoeid tot een schamele 923.000 Euro. De arme man zag het niet meer zitten, en ging bij Elio gaan schooien in de hoop wat opslag te krijgen. Elio wilde wel, maar wist dat hij in het parlementaire halfrond zou gestenigd worden mocht hij hieraan toegeven. Stel je voor, zijn kapsel overeind, zijn strikje paraplu,..

Albert’s nieuwe wedde komt overeen met het gemiddelde netto-inkomen van achtenveertig ‘waarde landquenoten’. Ik herhaal: het totaal gemiddelde jaarinkomen van a-c-h-t-e-n-v-e-e-r-t-i-g mensen. Voordien had hij een inkomen van elf en half miljoen Euro, zijnde het gemiddelde jaarinkomen van bijna zeshonderd mensen, z-e-s-h-o-n-d-e-r-d mensen.

“Maar vergis je niet, mijnheer Pannenkoek,” hoor ik iemand op de achtergrond falpupalidrofereren, “koning Albert heeft héél wat kosten, hij moet zelf zijn poetsvrouw betalen, de ontvangst van zijn buitenlandse gasten, zijn eigen toiletpapier én de benzine van zijn grasmaaier!” OK, kan kloppen, maar dat moet ik ook.

Mocht ik gedurende zijn regeertermijn zijn jaarinkomen gehad hebben van die elf en een half miljoen Euro, ik zou een gigantisch bedrag hebben kunnen schenken voor de sukkelaars in de Filip(p)ijnen of Syrië zonder er mezelf pijn voor te moeten doen. Wees eerlijk, zou onze brave koning geen eurootje opzij hebben gelegd in al die jaren?

Neen, mijnheer is een paar maand koning-af, en hij komt al tot de conclusie dat zijn bankrekening droog staat. Van intimi heb ik horen zeggen dat hij op een mottige dinsdag zijn boodschappen op de loopband van de Aldi had gelegd. De kassierster had die ingescand aan een snelheid die kon tellen (moét ook, want de interne regels van de werknemers van Aldi eisen dat minimum X artikelen per minuut de scanner moeten passeren). Terwijl Albert nog volop bezig was zijn Olé-wafeltjes te klasseren tussen de shampoo, het goedkope bier en zijn sinaasappelen hoorde hij: “Honderdvierentwintig Euro vierentwintig cent!”. Hij stak zijn BNP bankkaart in het gleufje en tikte zijn code 4045 in, refererend naar de tweede wereldoorlog waarin zijn papa een klein beetje naast de pot heeft gepist.

Het lukte maar niet. “Saldo ontoereikend” Pijnlijk, zeker voor iemand die twintig jaar een kroon op zijn hoofd heeft gedragen, die onderhoudsgeld moet betalen voor een dochter die hij nooit heeft erkend en die haventaksen moet betalen voor zijn riante yacht die ergens in één of andere haven ligt te dobberen.

Beste Albert, het spijt me, maar ik heb geen medelijden. De economische crisis is nog niet helemaal verteerd, er is in ons landje een werkloosheidspercentage die er niet om liegt, ontelbare gezinnen leven van een bestaansminimum waarvan ik me soms afvraag hoe ze het ermee kunnen redden. En jij, strontrijke telg van de Saksen Coburgs, gaat met je inkomen dat heel wat Belgen de ogen uitsteekt, in tijden waar de dotaties aan het koningshuis bij het minste schandaal(tje) weer in vraag worden gesteld, jij gaat op zo’n ongelooflijk onhandige manier opnieuw de knuppel in het hoenderhok gaan gooien.

Wat is dat toch met die koninklijke familie van ons? Een dik jaar geleden riep de regering onze oude koningin Fabiola op het matje omdat ze het te bont maakte op gebied van belastingontduiking met haar dubieuze constructies. Nu Albert. Hebben die nu helemaal geen schaamte, geen scrupules ? Ik zou doodbeschaamd zijn, Albert !

Mensen, als je vandaag iéts kunt missen, denk niet aan die strontrijke koning Albert, maar eerder aan die honderdduizenden mensen die geen uitkomst meer zien na de ramp in de Filip(p)ijnen;

000-0000021-21 ? Dààr moet je zijn, daar kun je iets betekenen. Stortingen vanaf 40 Euro geven recht op belastingvermindering. Vijftig Euro doneren kost je bijvoorbeeld na belastingaftrek slechts een 35 Euro. Waarom jij niet ?

.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Bertje Bibber Bankroet

  1. bentenge zegt:

    Zalig he die lichtbewegende gif-afbeeldingen. Je vond er een hele leuke. 🙂
    Enne, wat een goed geschreven tekst. Zalig op een nog-niet-zonnige-maar-wel-ooit-wordende zaterdagmorgen.

  2. Fantastisch geschreven! 😀

  3. De Fruitberg zegt:

    21-21? Geld storten voor mensen die door een storm in een land ver weg in de problemen zitten terwijl onze oude koning, die zoveel voor ons land heeft gedaan, geen extra steun krijgt van zijn landgenoten. Een schande is het! 🙂
    Albert komt niet toe met 3000 EUR per dag, een maandloon voor veel Belgen.
    Zijn pensioen is ook 3x hoger dan het jaarloon dat we aan een ‘topmanager’ van een overheidsbedrijf willen geven…

  4. Anoniem zegt:

    En toch willen de meeste Belgen een monarchie ! Geef alle dotaties die naar de koninklijke families gaan aan 21-21 en dat ze hier gaan werken zoals iedere burger. Welk land heeft er nu 3 koninginnen ? 🙂

  5. Het zou me niet verbazen wanneer ook Albert gaat doneren na jouw prachtige gloedvolle betoog, Thomas. Al was het alleen maar omdat hij dan belasting terug krijgt… 🙂

  6. Billy zegt:

    het is, zoals met zovele dingen, enkel in ons landje mogelijk!

  7. Menck zegt:

    De commentaar die ik hier op had, heb ik wijselijk maar weer ingeslikt. 😉

  8. Carrie heeft gedoneerd,….en ik verdien ook bijna 3000 euro net ;-),….vandaar dat ik ook het zakgeld van mijn zoon heb meegedoneerd, het zijn die kleintjes hé 😉

  9. Evita zegt:

    Ik sta helemaal achter deze post.

Geef een reactie

