Die lelijke draak ‘Blankenberge’ genaamd…

Het wordt tijd dat de wintercollectie binnen komt, want ik begin het hier redelijk koud te krijgen !

Het wordt tijd dat de wintercollectie binnen komt, want ik begin het hier redelijk koud te krijgen !

Hoe fantastisch is het om in Brugge te wonen. Een schitterend mooie stad (stadJE eigenlijk, maar soit), een ligging ook waar we in twintig minuutjes rijden aan de kust staan. Blankenberge, Knokke,  Zeebrugge, eens goed gas geven en we staan er.

Het was al een tijdje geleden dat we in Blankenberge waren geweest. Vraag me niet waarom, maar elk jaar in hebben we zin om er ééns naartoe te rijden, door de Kerkstraat te flaneren, de trap op te nemen naar de Zeedijk, iets te gaan drinken en terug te keren naar Brugge.

Nadien vragen we ons telkens af waarom we toch naar ginder zijn geweest.

Je komt er toe met de auto en voelt meteen dat je er niet welkom bent. Overal parkeermeters. Waar geen parkeermeters staan is meestal een straat waar  tussen de garages van de drie-verdiepingen-appartementsgebouwen geen speld vrij is om een auto kwijt te raken. Hier en daar affiches aan woningen waarbij het gebouw onbewoonbaar is verklaard. Uiteindelijk raak je dan je auto ergens kwijt en wandel je richting markt waar je één stenen bedoeling ziet. Een plantje, een boompje, hoeveel kost dit slechts, hoeveel moeite vraagt het om daarin te voorzien en het een klein beetje te laten onderhouden door de stadsdiensten?

Dan flaneer je langs de Kerkstraat. Of beter: dan probeer je er te flaneren. Meestal kun je er over de koppen lopen, en moet je echt kijken waar(in) je stapt of trapt.  Ik schrijf het niet graag, maar er lopen duidelijk veel mensen van een ‘speciaal’ allooi. De definitie van dit soort mensen heeft niks te maken met een gebrek aan financiële middelen of een tekort aan intellectuele bagage, maar heeft alles te maken met een gebrek aan respect voor de maatschappij. Ik beweer hierbij niet dat énkel dit soort volk naar Blankenberge komt, maar je kunt ze er met bosjes uit pikken. Mensen met honden lijken een abonnement te hebben op deze stad. Je ziet er tientallen in de Kerkstraat. Sommigen schijten waar je zit op te kijken. Dan heb ik het niet over de baasjes, uiteraard.

Om de twintig meter ruik je wafels, vette worsten of andere smeerlapperij.  ‘Zum kotsen’. Voor dames die willen shoppen: de klassieke winkelketens zijn er niet. Er zijn wel heel dure kledingwinkels, maar ertussen zie je vaak ook van die boetiekjes waar je een paar schoenen kunt kopen aan vijf Euro, een bloes aan tien. En dan zie je tussenin een paar leegstaande panden, verkrot tot en met. Gegarandeerd komt hier over vijf jaar weer één of ander nieuw appartementsgebouw dat aan een veel te dure prijs wordt verkocht.

Dan ben je blij dat je eindelijk die zee ziet. Kijk dan niet om. Op de dijk van Blankenberge staat één grote betonnen muur. Oud of nieuw, maakt niet uit, ze zijn om het lelijkst. Hoog, vierkantig, grijs. Tientallen bordjes ‘Te Huur’ ‘Te Koop’. Neen, ik moet ze niet, voor geen geld ter wereld.

Gelukkig is men erin geslaagd nog niet te bouwen op zee zelf. Eb en vloed, weet je wel. Gelukkig maar… Dan kan ik echt genieten van vijf minuutjes op een muurtje te gaan zitten en voor me te kijken. De zwellende golven die op me af komen, en een vijftigtal meter voor me weer tot stilstand komen als zijn ze bang om de binnenstad te gaan bezoeken. Dan kan ik, als het niet te koud is, het strand op wandelen tot de plaats waar het water het zeezand kust, en hand in hand met mijn lieve freule een heel eind ver wandelen. Ver verwijderd van de stinkende hotdog-worsten en de calorierijke wafels, van blaffende honden, van gepiercete dikke mannen met zevenendertig oorringen en een tattoo van een blote vrouw op de voorarm, die boeren en scheten latend een sigaret staan roken op de stoep voor een café omdat ze binnen niet meer mogen paffen.

Het water aan onze Noordzee is niet zo prachtig blauw als dat van veel exotische stranden. Integendeel, het ziet er bruin uit, vies zelfs, maar dat is het niet. Het ligt aan het zand dat constant wordt omgewoeld. Neem een glas zeewater en laat het zand bezinken en je zult mooi helder water zien. Als het water niet té koud is, ontzie ik het ook niet om met mijn voeten wat door het water te waden en de camembert van tussen mijn tenen te laten oplossen in zee. Dat laatste moet je niet ernstig nemen natuurlijk. Ik ben zeer hygiënisch ingesteld en heb nooit camembert tussen mijn tengels (meestal is het gruyère).

Dan wandelen we terug naar de dijk, nemen opnieuw de Kerkstraat, zoeken onze auto op om terug naar Brugge te rijden. Weg van deze verloederde plaats aan onze Belgische kust. Beiden met het gevoel van “Wat trekt ons toch telkens opnieuw aan in deze lelijke stad”. Van zodra het een beetje warm wordt, trekken we richting Nederland. Cadzand, Nieuwvliet, Groede. Nederlanders appreciëren tenminste de natuur, hebben aandacht voor esthetiek en voor mensen die de kust bezoeken. Hun fietspaden-netwerk is onovertroffen, hun vis smaakt heerlijk, hun…

Dit is een persoonlijke impressie zonder bedoeling om de Blankenbergenaars zelf te kwetsen. Aan de massa volk te zien die er het jaar rond op bezoek gaat is er aan populariteit geen gebrek, maar de geschetste omgeving is (behalve de zee zelf) niet aan mij besteed. Ik heb een anonieme reactie verwijderd van een  dame die me pralineschijter noemde omdat ik zogezegd niet kan verdragen dat het ‘gewone’ volk in Blankenberge rondloopt. Mocht die dame haar bril opzetten en lezen wat er staat, dan zou ze zien dat ik zeker het ‘gewone’ volk (waaronder ik mezelf acht) niet viseer.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

57 reacties op Die lelijke draak ‘Blankenberge’ genaamd…

  1. bentenge zegt:

    Ik probeer de tekst terug in mijn hoofd te krijgen. “Blankenberge, Blankenberge, wondermooie stad, ik wou dat ik in mijn achtertuin zo’n Blankenberge had,…” Heb jij geluk zeg, zo’n achtertuin. 🙂

    • Grappig, maar dit tekstje had ik ook in mijn hoofd toen ik dit stukje schreef. Hugo Matthijsen moet een serieuze stuk in zijn kraag hebben gehad toen dit liedje uit zijn pen vloeide…

    • Hoste carine zegt:

      Weet je wat het is ”ik ben van Blankenberge woon in Brugge , maar dat volk die kwam kijken naar vtm heeft dat marginaal volk naar Blankenberge gebracht…… Vanaf dan was’t alleen nog comerce .:de echte blankenbergenaars zijn mega mensen.

  2. Volledig akkoord. Ieder jaar moet ik als geluidstechnicus werken op Vlaanderen Muziekland in Blankenberge, en de dag voordien blijven wij altijd op hotel daar. Bijgevolg gaan we dan soms ook iets gaan drinken met de rest van de crew, en het is de meest hatelijke locatie waar we ieder jaar naartoe gaan.

  3. Billy zegt:

    ik heb ook jarenlang een afschuw gehad van Blankenberge. Net om die redenen die je hier beschrijft. Zoveel lelijke gebouwen vind je nergens anders. Maar enkele jaren geleden hebben we ook de mooiere kant van de stad gezien, aan de jachthaven. Maar dat komt wellicht omdat die rijke stinkerds die eigenaar zijn van zo’n bootje het niet meer konden aanzien…

  4. Suskeblogt zegt:

    geloof het of niet maar ik ben nog nooit in Blankenberge geweest. Dat dit alleen door “tien om te zien” komt is natuurlijk geen waar, maar het was ook niet bepaald een aanmoediging om eens daarheen te trekken.

  5. Een hele mooie laatste zin, Thomas!

    Verder is het fijn dat ik met ieder schrijven weer wat meer van je te weten kom. Want stel dat we elkaar ooit nog eens ontmoeten en jij vraagt “Henk, wil je een toastje met smeerkaas?”, dan weet ik wat te antwoorden…

  6. Evita zegt:

    Maar… wat een geweldig minigolf-parcours heeft Blankenberge wel niet? 😀

  7. Blankenberge parel van de kust Thomaske,….mij kan het alvast ook niet bekoren,……ik ben fan van De Haan,…….

    • Een parel uit de sjiekkebak, ja 😉 !

      Dan ben je samen met Brubeck fan van De Haan. Altijd interessant om te weten. Zonder dat je het weet heb je misschien al zonnemelk met elkaar geruild, of elkaars rug ingewreven,.. Je volgende strandbezoek moet je maar eens rondkijken. De foto van Brubeck neem je maar mee :).

  8. brubeck zegt:

    Ik kom al 30 jaar in De Haan en ben op die periode nog geen 5 keer in Blankenberge geweest, wat dus genoeg zegt. Maar als 16-jarige bewaar ik wel geweldige herinneringen aan die stad toen we met een klein vriendengroepje een paar jaar achter elkaar er op vakantie gingen. Hadden ze toen GAS-boetes, man, ik had me blauw betaald. 😉

    • De aanleidingen van deze mogelijke GAS-boetes lezen we mettertijd wel op je weblog, I presume 🙂 ?
      De Haan is inderdaad prachtig. Een wandeling langs het strand vanaf Wenduine over De Haan naar Bredene… prachtig !

    • Anoniem zegt:

      In Blankenberge zijn nog steeds geen GAS-boetes ingevoerd. Overlast moet nog steeds vastgesteld worden door de politie die het ‘gewone’ strafwetboek en de gemeentelijke bepalingen zal volgen

      • GAS-boetes zijn een middel die vandaag te pas en te onpas worden toegepast. Vaak terecht, vaak ook te beschouwen als ‘pesterij’ (zoals voor een jongere die zijn broodje opeet op de trap aan een kerk – wat doet die in godsnaam verkeerd?).
        Ik dit stukje wou ik vooral het voor mij ongemakkelijke gevoel beschrijven bij het bezoek aan Blankenberge. Dit is een zeer persoonlijk aanvoelen, en iemand anders kan daar anders over oordelen. Waarom zou er anders zoveel volk lopen in de Kerkstraat?

  9. Menck zegt:

    Nederlandse stukken strand zijn niet zelden een stuk natuurlijker en ongerepter dan de onze. Alleen jammer dat je er zo vaak Nederlanders treft.

  10. Liese zegt:

    Is het daar niet dat Sea Life Center gelegen is. Dat vind ik wel een heel leuke uitstap…als je dan toch naar Blankenberge moet…

  11. Nachtbraker zegt:

    Ik kan Oostende meer appreciëren eigenlijk… Zeker ook architecturaal.

  12. Kustze zegt:

    Spijtig dat elke amateur die zichzelf ‘blogger’ noemt zichzelf getiteld voelt om
    alles wat hen niet aanstaat compleet af te breken. Ik wil je er graag op wijzen dat de markt van Brugge nog minder groen bevat dan die van Blankenberge. Jullie mogen dan wel een prachtig architecturaal meerwaardig en historische binnenstad hebben, maar eenmaal achter het station of buiten de binnenstad heb je ook rijen appartementen, Sovjet-Unie era flatgebouwen en ga zo maar verder. Om dan nog maar te zwijgen over de talloze vechtpartijen ’s nachts aan de Eiermarkt en op ’t Zand. Heb er zelf jaren gewoond, nee danku.

    • Laat Brugge nu net de meest groene stad zijn die je jezelf kunt voorstellen. Op de markt zelf is inderdaad bijzonder weinig groen te vinden (kàn ook moeilijk zonder enkele historische gebouwen met de grond gelijk te maken), maar vijftig meter verder vind de de Burg, met heel wat bomen. Overal in de binnenstad zijn pleintjes, vol groen. Rondom de (kleine) historische binnenstad is een groene gordel ‘De Vesten’ die het hele jaar rond onderhouden wordt.
      Vechtpartijen in uitgaanscentra zijn uitzonderlijk, maar gebeuren overal. Of het nu in Brugge is, Oostende, Gent, Blankenberge of Antwerpen, ze zijn niet te vermijden. Laat mensen zich volgieten met alcohol, en je hebt ambras.
      Hoogbouw in de binnenstad is niet te vinden. Naast het station zijn recent inderdaad enkele appartementsblokken gebouwd in een beperkt aantal bouwlagen die m.i. absoluut niet storen met het geheel van het stationsgebouw (waar trouwens ook nieuwbouw kantoorgebouwen voor de overheid werden opgetrokken, drie of vier bouwlagen, architecturaal ook absoluut niet storend.
      Op de weg van Boeveriepoort naar autostrade, een vijfhonderd tal meter buiten de stadskern, staan inderdaad twee logge appartementsgebouwen uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Ook niet mijn smaak, maar op twee gebouwen zal ik mijn oordeel van een stad niet baseren. En, om compleet te zijn, aan de Noordkant, buiten de Dampoorten, worden op de site van een oude betonfabriek,appartementsblokken van max een achttal bouwlagen gebouwd in moderne stijl. Mooier dan de fabriekssite die er vroeger stond.

      Wat je eerste zin betreft: de meeste bloggers nemen het schrijven als hobby. Bij de blogs die ik volg staan enkele journalisten die hun vruchten aanprijzen in hun weblog, maar die profs zijn eerder uitzonderingen. Jij gebruikt het woord ‘amateur’ allicht in een andere betekenis, een mening die je gegund wordt…

  13. Elise zegt:

    Ik ben zelf geboren, getogen en opgegroeid in Blankenberge! Zelf heb ik het Noordzee strand achter me gelaten voor exotischere witte stranden. Maar ik keer maar al te graag terug naar mijn thuishaven (ook maar 1 keer per jaar :))
    Het is inderdaad triest om te zien hoe alles er zo erg aan toe is…

  14. Ben hier 1.5 jaar geleden gestrand en ik heb het gezien. Ik trek terug van waar ik kom en het kan niet snel genoeg gaan. Met een lach heb ik je tekst gelezen en met een grimas veel quotes beaamd. Ik dacht dat ik nu al wel thuis zou voelen maar het lukt me écht niet en jij hebt het allemaal netjes opgesomd, het bespaart mij de uitleg aan anderen 🙂 want waarom verhuis je nu terug in godsnaam. Blankenberge heeft me zwaar teleurgesteld en op meerdere vlakken.

  15. Anoniem zegt:

    Mijn werk is er….maar daar is ook alles gezegd….

  16. Stephanie zegt:

    Ach, Blankenberge is zo slecht nog niet hoor. Zeer aangenaam om te wonen, want ik woon er al mijn hele leven 😉 Die grote, lelijke betonnen muur staat er vooral voor en door die toeristen. Half september staat die betonnen muur op de dijk zo goed als leeg, wachtend op het volgend seizoen. En zoals je zegt, de ECHTE Blankenbergenaars vallen supergoed mee! Maar die aangespoelde… Die maken het leven in ons stadje soms wat minder aangenaam. Ach, iedereen heeft zijn favoriete stad, toch? Ik woon op een appartement in de stad op de vijfde verdieping. Mij hoor je niet klagen van het uitzicht! Ik geniet er dagelijks van!

    • Stephanie,

      Je benadering van mijn lapje tekst verrast me zeer positief. Blijf vooral genieten van je eigen favoriete stad. Als ik volgend jaar nog eens door Blankenberge slenter, zal ik zeker eens zwaaien naar de vijfde verdieping 🙂 !

      • Stephanie zegt:

        Ik heb het inderdaad ook gevonden via Fb (wel niet iemand uit de horeca 😉 ) ik zal zeker genieten van mijn stadje! En ik zwaai zeker terug!

  17. yoko zegt:

    Ik ben veel naar Blankenberge geweest, soms kun je goedkoop spullen kopen. Maar nu deze tekst lees en alles terug bekijk, moet ik ook eerlijk dat er waarheid zit in de tekst.

  18. Dank voor je bezoek en je reactie, Yoko. Ik stel vast dat heel wat bezoekers hierheen gekomen zijn via een link op Facebook. Ben wel eens benieuwd via welke bron dit komt…

  19. Wim aneca zegt:

    Mijnheer pannenkoek, je pseudo zegt al genoeg over je persoonlijkheid, ik geef toe , je provocatie heeft menig onder ons het nekhaar recht gebracht. Maar eigenlijk ben je een zielig persoon die schreeuwt om aandacht. Maar goed, Brugge heeft blijkbaar de slechtste horeca ooit, staat in de top25 van steden die overroepen zijn. Geen vechtpartijen in Brugge ? De pers stond er vorig jaar toch vol van ? Pancho, cactuscafe,…… Moet ik verder gaan? Hoogbouw niet te vinden ? Je komt pas op het zand en der staat een degoutant lelijk rood gebouw, maar elk zijn smaak natuurlijk. Gezellige pleintjes ? Inderdaad maar je moet er wel de hamburger (simon stevenplein, markt) en frietgeur erbij nemen……. Parking ? Goed voorzien maar aan welke prijs voor niet Bruggelingen ? Onze huurprijzen/immobilien duur ? Daag je uit om in de steenstraat een winkel te huren onder de € 3000…..

    Einenlijk Mijnheer Pannenkoek, ben jij een smet voor onze maatschappij, of je nu in Brugge woont (want blijkbaar woon je er ook niet graag) of in Tokio je zal altijd klagen en sakkeren.

    Ik wens je veel suc-6 in je verdere leven.

    Een positieve ingestelde burger van Blankenberge

  20. Welwelwel, hier is iemand serieus in zijn gat gebeten. Wil het (na raadpleging van FB) nu net iemand uit de horeca zijn.
    Wat jij ziet als een provocatie is voor mij gewoon (en ik herhaal het tot vervelens toe) een vaststelling als bezoeker op een doodgewone zondag ergens begin november van dit jaar. Net zoals veel anderen het voor mij hebben vastgesteld, zij het dan minder voorzichtig. Voorbeelden als http://www.rektoverso.be/artikel/bukowski-blankenberge, of dit “Wij vonden het een afschuwelijk dorp, een echte bouwput. Overal waar je kijkt staan er kranen. Wat een lelijke plaats. We zijn er net terug van een vierdaags reisje en zijn zelfs 1 dag eerder naar huis gegaan. … De verbindingen zoals bus en tram zijn ook goed. Een dagje Brugge met de bus heeft voor ons veel goedgemaakt, wat een sfeervolle stad.”,

    Moet ik er nog een honderdtal aanhalen?

    Dat ik zelf niet graag in Brugge woon? Mijn weblog is nog redelijk pril, maar verschillende postjes zijn een open publiciteit voor de stad waarvoor ik veel liefde koester. ‘Overschat’? http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131122_00852595 Bwah, hoeveel geloof moeten we aan deze studie schenken? Milaan, San Francisco en Loch Ness voeren de lijst aan, wat al heel veel zegt. The Huffington Post (was mij voorheen onbekend) is 97% zeker dat geen enkele Bruggeling in de binnenstad woont (waar halen ze die zever?), en beweert dat de Brugse kasseien enkel vollopen als ’s morgens de toeristenbussen worden gelost. Nog dikkere zever, Brugge zit altijd vol, vandaar de (inderdaad) zeer hoge prijzen in de horeca. Zelf zou ik liever een Brugge zien met minder toeristen, maar het is nu éénmaal zo.

    Als je een klein beetje zoekt, kun je vier uur gratis parkeren in de binnenstad van Brugge. Zelf staan we meestal op de Lange Rei (blauwe zone), van waaruit je in minder dan vijf minuten te voet op de markt van Brugge staat. Vier uur gratis parkeren!

    Er zijn veel meer pleinen op Brugge dan het Simon Stevinplein en de markt. Neem er gerust eens een kaartje van Brugge bij. Het nieuwe concertgebouw heeft zijn lovers en haters, ik vind het gebouw best passen. Architectuur of de schoonheid ervan is zeer subjectief.

    Het kan duur zijn een winkel te huren in de Brugse binnenstad, maar daarover had ik het (in een commentaar) niet wat Blankenberge betreft. Ik had het over de particuliere markt van appartementen rond de jachthaven.

    En vechtpartijen, zoals in een commentaar bij Kustze vermeld, in Blankenberge zijn die er ook. http://www.focus-wtv.tv/video/politie-komt-vaker-tussen-bij-vechtpartijen. En die hebben nu éénmaal te maken met overmatig drankgebruik in de horeca, toevallig jouw sector.

    Blankenberge wil af van het marginale imago, en dat is een goede zaak. Als ik wat rondsurf op het Internet blijkt dat denktanks aan het werk zijn om dit te realiseren. Het bewustzijn dat het moet gebeuren is de eerste vereiste om het ook werkelijk voor elkaar te krijgen.

  21. Ganuelle zegt:

    Persvrijheid, jij mag schrijven wat je wilt, maar het pralineschijter verwijt wordt verwijderd, ……Ik ben toch ook van mening, na lange tijd in het prachtige Brugge te hebben gewoond, dat de inwoners van Brugge door op te groeien in de pracht en praal, meestal een greintje neerkijkendheid in zich hebben, …..een maand per jaar kun je ook niet omheen de worsten en wafelgeur, het foorvolk is dan nochthans pur sang Brugs, terwijl in Blankenberge de mensen van speciaal allooi, samen met de zon wegebben naar hun steden van herkomst.

  22. Absoluut. In deze ‘kerstperiode’ (die al start voordat Sinterklaas zijn intrede heeft gedaan) hangt ook op de kerstmarkt van Brugge een degoutante stank van braadworst, glühwein en andere brol. Zo is het in die periode in Brugge, Keulen, Brussel, Antwerpen, noem maar op. In Blankenberge het jaar rond.

    Dat het ‘foorvolk’ hier puur Brugs zou zijn is larie. Als er 10% Bruggelingen in rondlopen zal het veel zijn…

    “Persvrijheid” is op deze webplek niet van toepassing.

    Wat is een weblog als deze? “Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen.” (bron: Wikipedia)

    Een ‘persoonlijk dagboek’ dus, niet te verwarren met een krantje of een officiële website. Dit stukje heeft nooit de intentie gehad viraal verspreid te worden. Het feit dat één of andere frisse burger die zich in zijn gat gebeten voelt de link hiernaar op zijn Facebook heeft geplaatst verandert daar niks aan.

    Als dan een ‘anonieme’ reactie wordt verwijderd waarbij het taalgebruik het ‘speciaal allooi-niveau’ haalt, dan beslis ik, en ik alleen daarover. ‘Persoonlijk’ dagboek, weet je wel. Ik liet de andere kritische reacties staan en heb er ook mijn commentaar bijgezet, en dat was ook mijn keus. Als ik die morgen verwijder, dan heeft niemand daar iets op te zeggen. ‘Persoonlijk dagboek’. Wat ik als vuiligheid beschouw, wordt met borstel en blik verwijderd, net zoals ik na het kakken (al dan niet pralines) het toilet doorspoel. Jouw reactie staat er toch nog? Hoewel ik hier afvraag waarom iemand om 3u57 ’s morgens aan zijn pc zit mijn weblog te lezen. Ik voel me vereerd :).

    Bruggelingen ‘neerkijkend’? Jouw mening, maar ik ken wel steden die op dit gebied een grotere reputatie hebben.

  23. Pingback: Lezen en gelezen worden… | Thomas Pannenkoek

  24. anstrootje zegt:

    Als je binnen een jaar terug vergeten bent hoeveel ergernis het bij je oproept 😉 en je keert terug naar Blankenberge, steek dan eens over naar Wenduine. Blankenberge dijk ten einde wandelen, met het bootje oversteken en dan kan je duin in, duin uit wandelen en genieten van zee en strand. Dat deed ik soms enkele jaren geleden en deze blog doet mij er aan herinneren dat ik dit binnenkort nog eens moet doen!

    Wafel en worstgeur vind je overal. Mij stoort het niet zo. En als jij zo over BB denkt, dat stoort mij nog minder.

    • Als men aan de Belgische kust denkt, denkt men inderdaad teveel aan appartementen, en vergeet men vaak dat ertussen in heel wat natuurpracht en duinen te bewonderen vallen. Wenduine was, toen onze kinderen nog klein waren, onze lievelingsbestemming. Niet ver van Brugge, en een oase van rust. De Haan ook wel, ietsje drukker, maar wat meer ambiance in de straten en parkjes.

  25. Thierry Dk zegt:

    Hey Thomas, oud artikel maar ik kom er nu pas op dus ga even reageren. Ik ben een programma aan het bekijken op canvas; Archibelgie, lelijke kust. Over de kustlijn die volgebouwd wordt met lelijke flats; Middelkerke, oostende, blankenberge, heist, knokke etc
    Om te beginnen even dit; als je zulke reacties neerschrijft, moet je sowieso reacties verwachten! bv als ik dit artikel zou rondsturen in Blankenberge zal je nog meer boze reacties krijgen. Daar deze lelijke stad voor anderen een mooie stad is.
    Maar soit, in je reacties te lezen lijk je me wel een redelijk man, dus hou ik me bij de rede.

    Ik ben zelf van Antwerpen en was een veel te grote fan van de zee, dus ben ik op mijn 30ste verhuisd naar de kust. Sindsdien heb ik in Knokke gewoond, vervolgens in Zeebrugge bad en een jaar of 8 geleden een huis gekocht hier in het polderdorpje Lissewege.
    Elke stad of dorp heeft zijn mooie en minder mooie kanten… Het volk waar je over spreekt, zijn niet alleen antwerpenaren, maar evengoed limburgers, walen en zelfs noord-fransen. Deze zelfde mensen zal je in andere steden ook vinden, bv Oostende.
    Langs de andere kant vindt je een heel ander volk in Oostduinkerke, Knokke, Middelkerke etc. Ik heb zelf 4 jaar in Knokke Le Zoute mogen (lees moeten) werken en na 4 jaar was ik dit volkje (mijn excuses) strontebeu! Om weliswaar duidelijke redenen, ze hebben misschien geen tientallen piercings, maar zijn na een fles Moet chandon even boertig als de toeristen in bberge waar u over spreekt.
    Brugge is in mijn ogen een prachtige stad, in Antwerpen vindt je ook mooie gebouwen maar zeker niet zo dicht op elkaar, gezellig met mooie kanaaltjes erdoor vloeiend. Maar als u er woont kan u zeker akkoord gaan dat het volk dat erdoor loopt ook niet allemaal even koosjer is??
    Aangezien ikzelf surf is voor mij het zeetje van blankenberge en zeebrugge de place to be. Zeebrugge om te kitesurfen en bberge pier en staketsel om te surfen. Zelf kom ik eigenlijk nooit in centrum bberge, maar vanop het water gezien ben ik wel gaan houden van het silhouet van de stad.
    Als ik dan wel eens een wandeling maak over de dijk (of naar de havenfeesten ga voor een broodje vis), dan maak je er een gezellige uitstap van met je familie en negeer andere types als deze je storen… Dit is juist leuk in plaatsen als deze, je wordt 100% niet veroordeelt of beoordeelt in bberge, terwijl dit in Knokke 200% wel het geval is!
    En het volk dat met mij mee de golven in gaat, velen blankenbergenaars zijn super mensen…
    Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat het evenwat spijtig is om een bepaalde stad te veroordelen op zijn minpunten terwijl elke stad zijn minpunten maar ook pluspunten heeft.
    Je zegt dat blankenberge in verval is… maar tegelijk geef je toe dat rond de jachthaven een vernieuwing bezig is.. waarop je dan klaagt dat het te duur wordt. Is het niet een beetje klagen om te klagen? Als je niet akkoord bent met de bevolkingsgroep daar, ga dan ergens anders heen en laat het zo? En dan kan je in je blog spreken over wat wel goed is op deze planeet, is dat niet positiever?
    Zo, ik denk dat ik hierbij alles gezegd heb 😉

    • Thierry,
      Dit logje is inderdaad ‘oud’, maar ik sta er nog steeds 100% achter. Er staan zoals je ziet heel veel reacties bij. Laat ons zeggen dat ruim 50% mijn gedachtegang volgt en de andere helft (vnl Blankenbergenaren) doet dit niet met zoveel overtuiging. Je hebt gelijk en ik heb niet tegengesproken dat je moeilijk een stempel kunt zetten op één bepaalde bevolkingsgroep, maar is het wel het ‘Antwerps’ dat overheerst in Blankenberge.
      Mijn logje had zeker niet de bedoeling om te ‘klagen’, maar om een persoonlijke mening neer te pennen over een stad in verloedering. Met uitzondering dan misschien het gebied rond het haventje, maar soit. Jammer dat zoiets moet worden vastgesteld, want zoveel kust hebben we niet in België. Zelf bezoeken we zelden de Belgische kust, maar zoeken meer ons heil in de Nederlandse (ook op een boogscheut van Brugge).
      Een weblog is geen krant, en vertelt puur een persoonlijke mening – de dag dat elk zijn mond moet houden en geen mening meer mag hebben is onze planeet naar de verdoemenis.
      (ps: na dit stukje ben ik inderdaad niet meer in Blankenberge geweest, als dit je mag troosten)

  26. Pingback: Klantvriendelijkheid en vakmanschap | Thomas Pannenkoek

  27. Marion zegt:

    Ik ben met mijn bek vol tanden tegen het asfalt geslagen zeg. En dat was dan niet het asfalt van Blankenberge, goddank. Ze zouden het me nog kwalijk nemen wellicht. Meneer Pannenkoek, gelukkig weten wij vaste lezers uit welk zot hout u gesneden bent.

Geef een reactie

