0X80040600

Op aanvraag dragen wij gedichten voor van Thomas Pannenkoek. Leffe en Oud Brugs zijn verkrijgbaar aan democratische prijzen

Op aanvraag dragen wij gedichten voor van Thomas Pannenkoek. Leffe en Oud Brugs zijn verkrijgbaar aan democratische prijzen

Qua verdienste werk in de verkeerde branche, zoveel is zeker. Sta me toe dit nader te verklaren…

Vorige week had ik problemen met ‘Outlook’. Er was een fout opgetreden met de code die in de titel van dit logje staat, waardoor ik niks kon ontvangen van binnenkomende berichten.

Vervelend natuurlijk. Het is alsof je de eigen brievenbus zou dichtmetselen, en toch hopeloos zou wachten op post. Wat doet een simpele ziel dan in dit geval? Juist. Er wordt gezocht op het Internet hoe zo’n fout kan worden opgelost. En die trucs waren er. Eens goed schudden aan de mailbox bijvoorbeeld, er een halve liter azijn ingieten en eens goed aan de kook brengen, de laptop willekeurig in de lucht gooien en onzacht laten neervallen, choco smeren op het toetsenbord. Zo’n dingen.  Echter, dit werkte uitsluitend voor de Outlook-versie 14-18, en die had ik nu niet niet in huis. Dan was er het fix-programmaatje dat automatisch zou opgeladen worden bij de installatie van de software. Maar die werkte uitsluitend vanaf de versie MS 2010, en ik zit met de MS 2007. Ben je nog mee met het verhaal? Dan misschien het wondermiddel gebruiken van een freeware-programma dat zichzelf op het Internet prijst als hét van hét, waarbij alle problemen in een wip zouden zijn opgelost. ‘Freeware’, tarara. Je kunt het programma inderdaad (gedeeltelijk) binnenhalen en het probleem wordt gedetecteerd, maar wil je het ook laten verhelpen, dan moet je de rest van het programma aankopen en dan weet je nog niet wat je aanschaft. Voor hetzelfde geld voorkomt het zweetvoeten, maar daar is je mailbox niet echt mee geholpen.

Twee uur heb ik zitten surfen en mijn tijd verspillen voor die stomme pc, waarna ik wijselijk heb besloten ons bakske eens binnen te brengen bij de computerdokter om het probleem te laten verhelpen.

“Kan die vandaag nog worden gerepareerd?”

“Ik zal mijn best doen, mijnheer, maar ik kan niks beloven!”

Drie uur later kreeg ik een telefoontje…

“Ha, mijnheer, ’t is ikke !” Hij was het dus!  “Wat was je probleem opnieuw?”

Had ik nu net dit probleem op papier neergeschreven en erbij gestoken, plus alle middelen die ik had geprobeerd om het op te lossen. Den Thomas bleef kalm, en herhaalde alles nog eens letterlijk volgens dat ik het kon herinneren.

“OK, mijnheer, ik snap het, maar ik vrees dat ik een nieuwe MS-versie zal moeten installeren om dit op te lossen”

(kassa, kassa, want zo’n programma kost kluiten)

“Kan misschien zijn, mijnheer, maar mijn werkgever komt tussen bij de aanschaf van zo’n software – ik krijg het veel goedkoper”

“Oké, mijnheer, weet je wat, ik probeer het toch op te lossen, doe jij nadien je best om die nieuwe versie er asap op te plaatsen, want voor hetzelfde geld is het over twee weken weer koekenbak!”

Drie uur later ging ik ons laptopje ophalen,  bankkaart in de hand.

‘Dat maakt dan, euh…, twee uurtjes werk, euh… aan vijfenzestig Euro per uur, dat is dan, euh… euh…  ‘ahum!’ -puit in de keel, sorry- honderddertig Euro, mijnheer!”

Alsof die man werkelijk twee uur aan mijn pc had gezeten en er al die tijd zijn hersenen had op gekraakt. Allicht heeft hij gewoon een programaatje laten lopen om de fout op te lossen, terwijl hij in de winkel de klanten verder bediende.

De profiteur, verdomme !

Ik zuchtte eens diep, probeerde nog een handige mondelinge truc om toch iets van de prijs af te nijpen, maar dit mislukte. De kaart werd in het apparaat gestopt, code ingetikt, factuur betaald.

“Wadde? Vijfduizendtweehonderdvierenveertig frank voor zo’n kleine herstelling?” zou mijn moeder luidop roepen, want zij rekent nog alles om naar Belgische franken.

En deze keer zou ik haar groot gelijk geven in haar verontwaardiging. Profiteurs zijn het, maar wat doe je eraan? Als ik eens veel tijd heb zal ik me herscholen tot pc-reparateur. Eerst de laatste strip van Urbanus uitlezen, de vaat doen en met mijn kachel gaan wandelen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op 0X80040600

  1. En er op kloppen werkte niet? Vreemd. Is normaal de eerste stap in het ingenieurshandboek van reparaties.

  2. brubeck zegt:

    Wow, dat is idd goed verdiend. Bedankt voor de tip, ik ga een “pozitjon zwitch” doen naar pc-hersteller als ik deze prijzen hoor.

  3. Ik laat dat herstellen door mijn coca-cola man en Miami betaalt,…..:-), maar ik zie de facturen ook binnenkomen op het paradijs, het is schandalig,…en professionele blogger, is er voldoende ruimte in je appartement in Blankenbergen? Ik wil graag mee 🙂 🙂

    • De volgende keer zet ik mijn laptop af in het Paradijs :)!

      Ik zoek absoluut naar een appartement met voldoende plaats! Een woonkamer van 120 m2, zeven slaapkamers, drie badkamers, een wellnessruimte (met vier saunacabines, een stoombad, een indoor zwembad), en een daktuin van minstens 300 m2 met weelderige begroeiing en loslopend wild.

  4. Anoniem zegt:

    Je had beter meteen een nieuwe laptop gekocht.

  5. Billy zegt:

    voor dergelijke problemen kan je ook terecht op de site van Microsoft zelf, waar je aan de hand van die code oplossingen worden aangereikt, Thomas.
    Voor de betrokken code vond ik deze vermelding: http://support.microsoft.com/kb/814441/nl
    Schandalig wat die “hersteller” vraagt voor zijn werk! Zo kan ik het ook hoor… 😉

  6. Suskeblogt zegt:

    ik heb een buur die naast metsel en timmerwerk ook nog aardig met computers om kan gaan. Die vindt zulke problemen rap en lost ze nog goed op ook.

  7. Menck zegt:

    Vijfenzestig euro per uur? De afzetter!
    Menslief, ik verdien peanuts…

  8. In Vino Veritas zegt:

    Systeemherstel niet geprobeerd?

  9. Liese zegt:

    als we op het werk bellen naar systeembeheer is de eerste vraag altijd “heb je hem al heropgestart” als we nog niet dom genoeg zijn moeten we nog eens op zo’n domme vraag antwoorden…

  10. Heeft die Belgische reparateur toevallig verborgen Nederlands bloed door de aderen lopen?! Wat een uitknijper zeg! Nee, het is niet netjes van de man om die economische crisis in een klap, middels een genereuze, doch ongewilde Pannekoekdonatie, te vermorzelen.

    Sterkte met het verlies van je duiten, Thomas.

    Gr. Henk

  11. Hewel, Henk, laat mij iets vertellen van de Hollandse ‘zuinigheid’. Onlangs, op een mottige zaterdag, kochten we in Sluis een tijdschrift. De uitbaatster van de krantenhandel bood ons een gratis weekendkrant aan én een tasje om alles mee te dragen.
    De pc-shop waar ik geweest ben moet in de toekomst niet meer op mijn bezoek rekenen. Een ‘uitknijper’ (wat een fantastisch woord!) was het heel zeker…

  12. Evita zegt:

    Schandalig! Misschien beter ineens die nieuwe versie gekocht.
    Ik had op het werk ook eens een IT-probleem. Weet niet meer exact wat het was. Die kerel mailde mij een foto van een usb-kabel door met de vraag of ik die wel had ingeplugd… ja, natuurlijk, wel. Ik ben niet zoo dom. Maar zo komen ze wsl wel aan “2 uur er mee bezig zijn”.

Geef een reactie

