Det lugter lidt underligt her. Hvem prutter?

De vlindertuin van Knokke is gesloten sinds 2010. Ter nagedachtenis wordt  elke morgen op de markt van Ohrid een speciaal standje opgericht.

De vlindertuin van Knokke is gesloten sinds 2010. Ter nagedachtenis wordt elke morgen op de markt van Ohrid een speciaal standje opgericht.

Een heel tijdje terug schreef ik over een toevallige ontmoeting  waarbij ik een half uurtje later liggend in de zetel belandde. De betreffende dame heeft me toen bewerkt met allerlei instrumenten. Spiegels, boormachines, allerhande ijzeren toestellen waarbij mijn mond wagenwijd open bleef staan.

Een paar weken terug floste ik mijn tanden en als uit het niets kwam een stuk tand uit mijn mond door de huiskamer gevlogen. Hij landde zacht in een plantenbak, en bleef daar uitgeteld liggen. Dood, morsdood. Met mijn tong overliep ik mijn tanden, en kwam tot de conclusie dat rechts bovenaan een gat was waardoor je een tank kon laten passeren. Of een kudde paarden, naargelang je fantasie.

Ik weet niet hoe jullie zich voelen op zo’n moment, maar voor mij was dit schrikken.

Van kindsaf heb ik een stel tanden dat je moeilijk als ‘stevig’ kunt omschrijven. Ik kom uit de tijd waarin tandenpoetsen niet behoorde tot de dagelijkse hygiëne. Voor het slapengaan kregen we als peuter een snoepje mee, zodat de bacteriën die voor tandbederf zorgen ’s nachts party konden honden in onze mond. Nu ik het bedenk, die snoepjes van vroeger waren heel anders dan vandaag.Mijn moeder deed die telkens in een blikken doos met deksel, en na een week bleven die aan elkaar kleven tot je bijna een beitel nodig had om er eentje los te krijgen.

Mijn melktanden waren nog niet volwassen toen ik voor de eerste keer plaats nam in een stoel van de tandarts. De man in kwestie was een zeer sympathiek en empathisch heerschap, die me op mijn twaalfde al vroeg wat ik ervan zou vinden mocht hij al mijn tanden uittrekken om er een vals gebit in te steken. Als schrikeffect kon dit tellen.

Rond die periode ongeveer kwam de tandpasta bij ons in huis. Niet alleen bij ons, maar ook bij de kinderen die toen tot mijn leeftijdscategorie behoorden. Wie toen aandelen van Colgate kocht was financieel binnen voor de rest van zijn leven. Ik begon wat meer aandacht te krijgen voor tandhygiëne, tot op het obsessieve af. Tandenpoetsen na het ontbijt, voor het middageten, erna, voor het slapengaan, na het plassen, na het gras afrijden, voor mijn eerste kus, na het fietsen, tijdens mijn nachtmerries.

Mijn drie broers hebben al lang een vals gebit, terwijl ik nog het geluk heb met mijn eigen bijters aan de slag te mogen gaan. Zelfs al moet ik hiervoor zeker tien keer per jaar op bezoek bij de tandarts, liefst hou ik het zo.

Dat af en toe een (stuk van een) tand door de huiskamer vliegt, neem ik er maar bij… Dan maak ik een afspraak bij de ‘toevallige ontmoeting’, en weet ik dat zij het probleem zeer professioneel aanpakt, wat ze dus ook vorige week heeft geregeld.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Det lugter lidt underligt her. Hvem prutter?

  1. bentenge zegt:

    Damn, had je die Colgate-tip nie ewa vroeger kunnen geven? Met de barre tijden van tegenwoordig kan het helpen om binnen te zijn?

    • Ja man, ik blogde toen nog niet, hé!
      Misschien kun je nu investeren in iets rond ouderenzorg? Nu we met z’n allen ouder zullen worden zal de markt van de rollators bijvoorbeeld exploderen over dertig jaar. Of misschien zijn er wel bedrijven die over x jaar reizen naar de maan organiseren? Nu zullen hun aandelen niks waard zijn, maar over twintig jaar…

  2. Anoniem zegt:

    Hahaha, het zou hier even goed om mijn gebit kunnen gaan 🙂 Ook ik heb nog geen enkele valse tand, maar de tanden met vullingen stapelen zich op tot in mijn neusholte 🙂

  3. Tanden in je neusholte :)? Handig, dan kun je kwalijke geurtjes knabbelen, zodat ze vlugger verteren…

  4. Nu ja. Te veel en te hard je tanden poetsen is ook niet niet goed. Daarvan gaat het glazuur aan je tanden kapot. Misschien dat de tandenpoetsende generatie daar dan last van zal krijgen … 😀

  5. Suskeblogt zegt:

    ik ben 53 en heb nog al mijn tanden, ook al is een groot deel geplombeerd (gevuld) zoals ze dat hier zeggen. Vrijdag moet ik naar de tandarts om 3 gaten tegelijkertijd te laten vullen. Dat zal een overlevingstocht zijn voor mij.

  6. brubeck zegt:

    Bedankt, Thomas. Ik was net bijna mijn afspraak komende vrijdag voor een gaatje te dichten bij de tandarts vergeten, damn. Nu weet ik weer wat me te wachten staat… 🙂

  7. Dat is een van mijn grootste angsten ooit een vals gebit te hebben en zeker zo eentje dat je in een glas water op je nachttafel zet, pure horor!! Ik draag dan ook enorm veel zorg voor mijn tanden en ga minstens 2 keer per jaar naar de tandarts ook al breekt het angstzweet met uit als ik in de stoel plaatsneem ( wat ben ik toch een bangerik hé), maar gelukkig bezit ik een gaaf en goed gebit,……dank u genen

    • Jij bent de eerste die ik ken, die haar genen bedankt :).
      Blijkbaar zijn heel veel mensen bang voor de tandarts, maar ikzelf ben er al zodanig vaak geweest dat het dezelfde emotie bij me opwekt als een ritje met de stadsbus.

  8. Mag ik je wat opbeuren Thomas? Een tong is zo gewend en gehecht aan zijn tanden dat hij het kleinst stukje dat loslaat met een factor 1000 vermenigvuldigt, om deze informatie vervolgens naar de hersenen te sturen. Vandaar die tank die er voor je gevoel door kan. Terwijl het in werkelijkheid slechts een halve kies is.

    Voel je je al wat beter?

    Maar zonder gekheid Thomas: de tandarts is ook niet mijn favoriet. Voel dus met je mee.

    Gr. Henk

  9. Evita zegt:

    Ik heb goede tanden. In februari van dit jaar had ik mijn eerste gaatje. Ik hoop ook meteen het laatste. Ik heb ook nog een melktand. Buiten een jaarlijkse controle en het verwijderen van tandplak heb ik geen tandarts nodig. Gelukkig, want ik heb er zoveel schrik van. Toen ik in februari het gaatje heb moeten laten vullen heb ik letterlijk de tranen over mijn wangen laten rollen van de schrik.
    Maar bij de volgende jaarlijkse controle ga ik m’n stoute schoenen aantrekken en me informeren over blokjes. Ik zit namelijk wel met andere “gaten”… spleetjes tussen bijna al mijn bovenste tanden. Puur om esthetische redenen ga ik dat misschien toch laten corrigeren.

  10. Billy zegt:

    het heeft bij mij ook een tijd geduurd vooraleer ik tandenpoetsen bij de dagelijkse hygiëne toepaste. Maar nu is dat toch al jaaaaaren zo, en ook het jaarlijkse bezoek aan de tandartse sla ik nooit over. Staat trouwens weldra op het programma.

  11. 🙂 M’n zoon is bang van de tandarts.. De laatste keer hebben we er 4 gedaan, waarbij de laatste hem over haar schouder uit de struiken viste.
    Tenslotte is hij onder verdoving moeten gaan.
    gekke mensen, die tandartsen.

Geef een reactie

