Kristina uit Roemenië

Hier moest Thomas Pannenkoek zich toch even omdraaien om zijn fototoestel een zeker contrast te laten vastleggen

Hier moest Thomas Pannenkoek zich toch even omdraaien om zijn fototoestel een zeker contrast te laten bestuderen

Na mijn outlook-crash van een dikke week geleden, heb ik ons na het advies van de pc-hersteller een nieuw Office-pakket aangekocht. Meteen de Office2013, in de hoop dat we weer voor enkele jaren gerust zijn. De installatie zou eenvoudig zijn, en dat was het ook, tot ik een bepaald moment vastliep. Kan gebeuren, en als dit gebeurt, dan eerst met Thomas Pannenkoek natuurlijk.

Er was gelukkig een hulplijn van Microsoft (gratis 0800-nummer). Een meisje of dame met heel zwaar Amerikaans accent nam de telefoon op in een soort Nederlands. Ze analyseerde zeer vlug het probleem, en verbond me door met een andere vrouwelijke stem, dit keer met een zwaar Indisch accent.

Omdat ik tijdens mijn middagpauze op het werk belde en mijn thuispc niet in de binnenzak had zitten, beloofde de dame me thuis terug te bellen tussen halfzeven en acht uur ’s avonds. “Maar het zal mijn collega zijn, want zelf ga ik om zes uur naar huis.” Onder ons gezegd en gezwegen, ik vind het al een bijzondere service dat zo’n mensen me ’s avonds opbellen. Absoluut niet vanzelfsprekend!

En inderdaad, even na halfzeven ging de telefoon. Altijd fantastisch een telefoon te zien gaan. Hij huppelde tot vlak voor mijn voeten, en ik nam de hoorn op nadat ik mijn jas had uitgedaan. Ik was nog geen twee minuten binnen, en had eerst de pc opgezet (natuurlijk niet op mijn hoofd) omdat het telefoontje verwachtende was.

“Hallo, mijnheer, ik ben Kristina en zal je verderhelpen met de installatie van Office2013. Is dat goed?” vroeg ze in een voortreffelijk Nederlands. Wat een vriendelijke stem, wat een hulpvaardigheid. Daar zouden veel winkeldames bij ons een voorbeeld kunnen aan nemen.

“Natuurlijk, Kristina, dank je wel! En noem me gewoon ‘Thomas’, ‘mijnheer’ is met de hond gaan wandelen.  Ik heb mijn pc al opgestart en luister naar je wat ik moet doen..”

“Helemaal niks, meneer, euh, Thomas,  hihi, ik zal even de controle over je pc overnemen”

“Hoe bedoel je?”

“Geen probleem, Thomas, met welke browser werk je?”

Ik kom dus nog uit het prehistorie-internet-tijdperk. “Browser”? Kun je met zoiets het gras afrijden, of dient zoiets om je neus machinaal te snuiten?

“Ik bedoel, Thomas, werk je met Internet Explorer?”

Ha ja, daar zat de aap gebonden. Neen, met die Explorer werk ik niet meer wegens te veel miserie. Sinds een paar jaar werk ik met Firefox.

“Euh, ik werk met Firefox, Kristina..”

“Geen probleem, ik probeer het met Firefox. Tik bovenaan de zoekbalk eens volgend linkje in: “…”, en nu volgende code …  OK, Thomas, druk nu op ‘download’ … OK, als u het volgende schermpje … krijgt, duw je op ‘OK’, en dan neem ik over…”

Ik geloofde mijn ogen niet. De pc werd gewoon overgenomen door die lieve dame. Ik zag de muis van links naar rechts flikkeren, zag Office2013 opgeladen worden, hoorde een paar keer een gedempte vloek (ook die mensen durven dit dus), en een bepaald moment moest ik enkele minuten wachten.

“Bel jij uit Nederland, Kristina?”

“Neen, Thomas, ik bel uit Roemenië”

“Maar je spreekt voortreffelijk Nederlands. Ben je dan Nederlandse?”

“Neen, Thomas, ik ben Roemeense, maar ik ben een tijdje in België en Nederland geweest voor mijn opleiding. Ik was in Gent, Luik en Brussel.”

“Ongelooflijk. Ken je ook Brugge?”

Ik zag het tijdsbalkje lopen, en keuvelde wat verder met haar.

“Nee, wel van gehoord, maar nog nooit geweest”

“Welnu, Gent is prachtig, maar Brugge is fenomenaal. We…”

We praatten vlotjes de minuten rond,  er werd wat heen- en weer gelachen. Het ging mijn verstand te boven. Zomaar een gezellig praatje op afstand met een Roemeense (jonge)dame, terwijl ze gewoon onze computer manipuleerde, rustig door de installatie liep van de nieuwe Office-versie, rustig de nodige testen,.. deed. Ik snapte het helemaal niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit snappen. Mijn darmgestel fluisterde me in: “Thomas Pannenkoek, je bent niet meer mee met de moderne tijd!”

“Nog één minuut, Thomas, we komen er!”

“Mag ik ondertussen een liedje zingen om de tijd wat te doden, Kristina?”

“Wat zeg je?”

“Of ik eventueel een liedje mag zingen?”

“Hihi, Thomas, je bent echt waar de eerste die me dit vraagt. Wel ja, je mag een liedje zingen..”

Lap. En ik die helemaal niet kàn zingen….

“Te laat, Kristina, wat jammer toch, ik zie dat de installatie voltooid is”

“Inderdaad jammer,  Thomas,  ik doe nu een paar testjes.  “…”     “Zo, Thomas, we zijn er en ik denk dat je nu wel weg kan. Bedankt dat je een Microsoft product hebt gekozen, ik wens je er heel veel succes mee. Veel geluk in Brugge ook, als ik ooit nog eens in België kom, zal ik er zeker eens langskomen!”

“Jij bedankt Kristina, je was bijzonder vriendelijk, zeer behulpzaam, fantastisch deskundig. Het was een waar genoegen.”

“Jij ook, mijnheer, hihi, zeer graag gedaan!”

Het is bijzonder lang geleden dat ik nog eens ergens op zo’n vriendelijke manier ben gediend geweest.Een paar weken geleden vulde ik een aantal vraagjes in naar aanleiding van de Liebster-award die op onze schoorsteen staat. Eén vraag was waarmee men mij gelukkig kon maken. Zo’n dingen bedoelde ik dus…

En weer is het toeval daar. Vorige week hoorde ik op het Journaal dat malafide ‘Microsoft-medewerkers’ mensen opbellen in een poging om toegang te krijgen tot hun pc en ook hun bank- en andere gevoelige gegevens. Men kan blijkbaar niet voorzichtig genoeg zijn. Gelukkig heb ik eerst zélf contact opgenomen met Microsoft, en was ik 100% overtuigd dat ik de juiste persoon aan de lijn had…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Kristina uit Roemenië

  1. Er zijn dus nog vriendelijke mensen op de wereld,….gelukkig maar!!

  2. 🙂 heel mooi Thomas. Mooi moment, Roemeense afstandsbediening

  3. bentenge zegt:

    Mooi stukje tekst. Het (de foto vooral 😉 ) verdrijft de wolken een beetje. Nu ja, zo zie je maar, de wereld is één groot dorp.

  4. brubeck zegt:

    Fijne tekst op deze miezerige zaterdag. Trouwens, deze week twee maal door Microsoft opgebeld geweest om ons “te helpen” bij onze pc. Pech datwe wisten wat er aan de hand was en ze werden dus vakkundig afgepoeierd. Ze zouden beter Kristina inhuren…als ik zie wat een effect ze op jou had 🙂

  5. Dat bestaat al lang hoor, iemand zijn pc van op afstand overnemen. Ik doe niet anders, als mijn ouders weer eens niet vinden hoe ze iets moeten doen als ik op mijn kot zit. Trouwens, je zou eens moeten weten welke nieuwe dingen allemaal op stapel staan. Bij ons op school zijn ze bezig met een huis aan het 3D-printen. Er wordt onderzoek gedaan naar een oprolbare computer, materialen waarbij je een vliegtuig of brug als lego in mekaar kan zetten. Enz. Er gaat nog heel veel veranderen. 😉

  6. Thomas, als ik je een mosterdtip na de Office-maaltijd mag geven: je had Open Office moeten nemen. Helemaal gratis en nog stabieler ook! Dan had je voor het geld dat je zou hebben uitgespaard Christina op een etentje kunnen trakteren.

    Hoewel… ik zie nu de fout in mijn redenering: zonder Office zou je Christina nooit hebben ontmoet… 🙂

    Gr. Henk

    • Henk,
      Ware het niet dat ik de office 2013 voor een habbekrats kon kopen op het werk, ik zou zeker doe Open Office hebben gekozen.
      ‘Ontmoet’ heb ik die Kristina nog niet, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, misschien komt dit wel ooit eens. Dan doe ik haar zeker je groeten !

  7. Suskeblogt zegt:

    Kristina heeft jouw pc al overgenomen, nu afwachten tot ze jou ook overneemt !

  8. Menck zegt:

    Ik vind vooral de moeiteloze communicatie over de grenzen heen bijzonder mooi.

  9. Liese zegt:

    Ik vind het ook altijd creepy als iemand anders mijn pc vanop afstand bedient, alsof iemand in je leven neust zonder vragen

  10. Billy zegt:

    hier kunnen veel bedrijven dus nog van leren!

  11. Evita zegt:

    Een toffe, die Kristina 🙂 Ik zou ook blij worden van zoiets.

Geef een reactie

