Gelukkig nieuwjaar !

Dromen...

Dromen…

Beste lezers van mijn blog,
Liese, Liese, Liese, Liese, Sanne, Lieke, Stefaan, Henri, Nicole, Johan, Fernand, Peter, Suzanne, Yvonne, Henri, Omer, Oscar, Dominiek, Koning Philip, Mathildetje, Tine, Emma, Eva, Fleur, Noa, Anna, Karel, Rudi, Hans, Carine, Julia, Isa, Lisa, Iris, Femke, Britt, Anouk, Roos, Amber, Anne, Valerie, Charlotte, Viviane, Wim, Ahmed, Allah, Werenfried, Johannes, Mark, Jeroen, Dennis, Jan, Michael, Dirk, Marcel, Anne, Danny, Bart, Robert, Martijn, Sander, Paul, Danny, Rebecca, Hannes, Thijs, Roxanne, Sara, Martin, Annie, Jozef, Patrick, Peter, Hendrik, Maarten, Stefan, Moustafa, Cornelis, Willem, Thomas, Niels, en allen die ik in deze opsomming vergeten Ben-tenge,

Even had ik getwijfeld om een kleine foto van Thomas Pannenkoek op mijn logje van vandaag te plaatsen als nieuwjaarscadeau, maar het is niet gepast mensen te doen schrikken met nieuwjaar.

Ik heb het altijd moeilijk op een dag als vandaag. Het is als met bij velen in hun werkpositie. Men zet zich twaalf maand in voor  de werkgever (én uiteraard voor de maandelijkse wedde) en ineens, uitgerekend vandaag, valt alles als een pudding ineen. Alle cijfers staan weer op ‘nul’, het is weer werken naar nieuwe doelen voor 2014, weer hoger, weer uitdagender dan die van 2013 en alle jaren voordien. The sky is the limit, maar waar stopt die sky?  Soms wenste ik een bouwvakker te zijn die een ritje maakt in een dorp en elk huis kan aanwijzen waar hij ooit aan heeft meegewerkt.

Voor velen is ‘nieuwjaar’ sowieso herbeginnen op allerlei vlak. Eindelijk stoppen met roken, tien kilo afvallen, aan de relatie sleutelen, meer tijd hebben voor familie, vrienden of wat dan ook. Waarom kan dit niet op twaalf juni of dertien september? Intenties die altijd mooi beginnen, maar vaak sneuvelen in de eerste week van januari. Zever!

Ik doe daar niet (meer) aan mee. Toch doet de sfeer van dagen als vandaag nadenken. We zijn weer een jaartje verder, ouder, ervarener. Dichter bij ‘iets’ waar een jongere zelden over nadenkt: de dood. Ik ben vijfenvijftig, een leeftijd waarop mensen tien jaar terug al met vervroegd pensioen gingen en nog jaren in een goede gezondheid konden genieten van een zee aan quality time. Dat zal mijn generatiegenoten niet gegund zijn, want doorwerken zullen we. Ik las in de krant dat over vijftig jaar één actieve mens zal moeten instaan voor de pensioenbetaling van twee ouderen. Onbetaalbaar zoiets, en dat was nochtans meer dan veertig jaar geleden al geweten toen onze leraar economie ons de leeftijdspiramide van de Belgische bevolking en de verwachte evolutie toonde. Men heeft er niks willen aan doen, integendeel, een ganse generatie politici heeft met onze reserves gespeeld alsof er niks aan de hand was.

Het denken aan de dood klinkt nogal fatalistisch, maar het staat ons allemaal te wachten. Soms veel vlugger dan voorzien, zoals het afscheid van Winok die ietsje voor Kerst werd teruggevonden na een nachtje stappen. Zijn begrafenis was zeer ingetogen, maar dat brengt hem natuurlijk niet terug. In 2013 ben ik binnen mijn eigen dichte familie-, kennissen- en collegiale kring geconfronteerd met enorm veel ziekte- en ouderdomsproblemen, met plotse en veel te vroege sterfgevallen. Twee voorbeelden: mijn eigen moeder worstelt zich moedig een weg door haar gezondheidsproblemen uit angst ooit uitgeleverd te worden aan de grillen van het personeel van een ouderlingentehuis. Een collega heeft een niertransplantatie ondergaan en vecht tot vandaag nog, na meer dan acht maand, tegen alle complicaties.  Ik kan nog enkele gevallen noemen, maar wil jullie niet vervelen…

Daarom, beste mensen,  wens ik jullie maar twee dingen toe voor het nieuwe jaar (maar ook voor alle volgende):

. dat jullie gezegend mogen blijven met een optimale gezondheid

. dat jullie mogen blijven inspiratie vinden om te dromen, en dat van al die dromen er af en toe eens eentje mag uitkomen

De foto die ik hierboven plaatste kan heel banaal lijken, maar is voor mij (als ama-ama-amateur fotograaf van mijn voeten) de allermooiste die ik nam het voorbije jaar. Veel mooier nog dan de mooie deernes die af en toe eens op deze weblog komen optreden.

Het was die dag snikheet. We zaten zat in een  excursiebootje, mijn benen buiten het schip bengelend. Naast mij de vrouw van mijn wilde dromen, al meer dan 33 jaar mijn schat en partner-in-crime. We hadden een glaasje blijmakende drank in de hand en keken voor ons naar de kust van Albanië. Sprookjesachtige wolken hingen sierlijk boven het water, en weerspiegelden hun eigen schoonheid.  Geen mens rond ons te zien, enkel het krachtige meer van Ohrid en de natuur rond ons. Ik ben geen liefhebber van grote steden en drukte om me heen. DIT was de plek waar ik honderd jaar kan worden. We droomden weg en moeten even het contact met de wereld hebben verloren, want ik herinner me amper dat ik die foto heb genomen.

Zo’n momenten koester ik, en die komen heel vaak terug in mijn gedachten als ik het even wat moeilijker heb. Zo’n dingen kunnen vastleggen op je eigen harde schijf is zeer kostbaar…Elk heeft van die momenten, of het nu op een excursiebootje is, een muziekfestival, een meditatief moment in een kapel of boven op een berg, in een drukke wereldstad of gewoon thuis in de zetel. Geniet van die momenten, neem ze mee en roep ze regelmatig terug op.

Hälsa !

Van harte,

Thomas

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Gelukkig nieuwjaar !

  1. Suskeblogt zegt:

    het is niet omdat het voorbije jaar afgesloten is dat de problemen mee tot het verleden behoren. Rond middernacht zaten we al met een sterfgeval in de familie van mijn schoonbroer. We zullen zien wat er in 2014 gebeurt.
    En genieten zal ik zoveel mogelijk dat daar gelegenheid voor is. Hopelijk doet u hetzelfde.

  2. Een voorspoedig 2014 met een optimale gezondheid en leuke weg-van-de-wereld-momentjes!

    • Dank je Di, en welkom op mijn weblog. Zet je bij, neem een stuk taart – ondertussen schenk ik je een koffie in. Melk, suiker? Een ‘dreupteltje’ misschien? Mag het oude jenever zijn, of toch liever iets anders?
      Ook voor jou een heel voorspoedig en gezond 2014!

  3. brubeck zegt:

    Zag ik plots toch wel mijn echte naam in het lijstje hierboven staan 🙂
    Een serieus en toch hoopvol blogje Thomas. Alle goeds in 2014 voor jou en je geliefde(n).

  4. Ahmed,
    Ik zal het niemand verklappen 😉 !
    Tja, ik had even last van een ernstig moment. Dank voor de wensen – laat mij er nog eens tegenwensen bovenop doen (dan kan het niet meer foutlopen dit jaar…)

  5. Mooi geschreven. Voor jou ook een heel gelukkig nieuwjaar!

  6. Anoniem zegt:

    Voor jou ook een gelukkig en vooral gezond 2014-2015-2016…… tot altijd !!!

  7. Ik wens je toe dat je het geestelijke equivalent van het meer van Ohrid mag ontdekken, Thomas. 🙂

    Gr. Henk

  8. Ziekte en dood,…2014 zal er voor mij persoonlijk door overschaduwd worden, daarom geen goede voornemens enkel een welgemeende,…..een superfijn, gezond 2014 en dat al jullie ( zo mooi hoe jij over je vrouw schrijft) wensen mogen uitkomen,….

  9. bentenge zegt:

    MOet dat niet “vergeten ben” zijn ? Of is mijn kennis en kunde van het Nederlands in 2013 blijven steken. Hmmm, je bent me dus vergeten. Mooi is dat 🙂

  10. Nachtbraker zegt:

    Heel mooi logje met veel waarheid. Ook ik vind dat er geen nieuw jaar nodig is om iets te veranderen aan jezelf, een situatie, … Daarom ook geen goede voornemens voor mij. Ook wat je daar schrijft over “the sky is the limit” klopt. De crisis is gedaan, zegt Van Rompuy. Misschien voor de aandeelhouders, maar in ieder geval niet voor de vele werklozen, of het toenemend aantal armen in onze samenleving. De kloof tussen arm en rijk wordt nog steeds breder, zo lijkt het wel.
    Onze familie is dit jaar gespaard gebleven van gezondheidsperikelen. Gelukkig maar, ik heb mijn vader al verloren en zou het leuk vinden indien mijn moeder het nog een aantal jaren gezond volhoudt. Maar zoiets heb je natuurlijk niet in de hand.
    En dat van die mooie momenten… zoiets heb je nog minder in de hand. It happens… Ik hoop dat je in 2014 veel mooie momenten mag beleven!

    • Vraag me niet hoe het komt dat dit berichtje in mijn ‘span’ is terechtgekomen. Goed dat je het opmerkt, dat ik het onmiddellijk zijn juiste plaats kan geven!
      Gezondheid of prettige momenten heb je inderdaad niet in de hand. Hoe ‘ouder’ ik word, hoe meer ik besef dat je die zaken moet koesteren.

  11. Billy zegt:

    tzal zo wel gaan hé….ksta der ook nie bij!
    Er gebeurt nogal wat in een jaar van een mensenleven hé, en da’s niet altijd even positief. Maar toch is het goed om het voornemen te maken om je leven zo aangenaam mogelijk te laten verlopen, ondanks een eventuele tegenslag.
    En ik kan evenzeer genieten van zo’n heerlijk intiem genietend moment, waarbij ik zelfs alleen mag zijn maar me zo intens gelukkig kan voelen. Daarvoor hebben we zeker geen grote meute voor nodig!

    Groetjes!

  12. liese zegt:

    tsss ik sta er dus niet tussen. Geen probleem, daar neem ik maar een heel klein beetje aanstoot aan 😀 neenee, geniet van je herinneringen, ze zouden een drijfveer kunnen worden in het streven naar meer van die tijden!

  13. Nachtbraker zegt:

    Tiens, ik dacht dat ik hier een langere reactie had gepost maar ik zie ze er niet tussen staan; in de spam beland of heb ik bij de verkeerde post gereageerd?

  14. Evita zegt:

    Misschien niet op 1 januari, maar ik wens jou, je partner in crime (leuk!!) en iedereen die je dierbaar is een gelukkige en gezonde 7de januari, gevolgd door nog vele, vele andere gelukkige en gezonde dagen.
    (Zoals je in deze blog omgaat met het begrip “tijd”, moest ik denken aan een documentaire op Discovery Channel: http://topdocumentaryfilms.com/through-the-wormhole-does-time-exist/ . Mijn besluit? Proberen genieten van elk moment!)

Geef een reactie

