Schoenmaker, blijf bij je leest…

Je zult me toch verwittigen als ik teveel crème heb gebruikt, hé, want ik wil niet staan blinken als een knikker op de weblog van Thomas Pannenkoek !

Je zult me toch verwittigen als ik teveel crème heb gebruikt, hé, want ik wil niet staan blinken als een knikker op de weblog van Thomas Pannenkoek !

“Maar voordat we definitief komen opmeten, moet jij er wel voor zorgen dat die vensterbanken weggehaald zijn. Zowel die marmeren opzij als die legplank bovenaan!”

“Zorgen jullie daar niet voor, dan?”

“Welnee, dàt hadden we toch duidelijk afgesproken?”

Zal wel zijn. We hadden de ‘brave’ verkoper nog zo de opdracht gegeven om ons een all-inclusive-prijs te bezorgen voor het plaatsen van een nieuwe veranda inclusief alle werk die erbij komt. Mondeling had hij verzekerd dat we ons van niets moesten aantrekken, maar ééns de praktijk er kwam, vernamen we meer en meer dingetjes die in de ‘kleine lettertjes’ waren vermeld. Zoals nu: het regelen van de voorbereidende werken.

De vensterbanken moesten gespaard blijven (die hebben genoeg gekost), en daarvoor liet ik een aannemer aanrukken. Met het juiste materiaal en zijn knowledge slaagde hij erin om dit in anderhalf uur te klaren. Een mooie gepeperde rekening natuurlijk, maar dat worden we stilletjesaan gewoon.

Ik keek nadien tevreden rond in mijn kaal wordende veranda, maar vloekte in mezelf toen ik zag dat ik vergeten was ook die bovenste brede legplank te laten verwijderen. Een troost: het was een houten ding. Dat varkentje kon ik zelf wel wassen. Toch? Alleen was ik vergeten dat ik die bij plaatsing nogal stevig met silicone had gewerkt (het tochtte vanonder de plank). Had ik geen twee verpakkingen van die bocht gebruikt om zeker te zijn dat de plank niet zou weglopen? En had ik nadien moeten constateren dat silicone wel zorgt voor dichting, maar de tocht niet echt tegenhoudt? Juist, ja Thomas, wrijf het er maar een beetje dieper in. Oen die ik ben!

Maar onnodig hierbij lang te blijven stilstaan. Het kalf was verdronken, de boot gezonken. Si la montaña no va a Mahoma, Mahoma íra a la montaña. Erfolg hat drei Buchstaben: TUN  There’s no home like showbusiness, spring is in the air. As you make your bed, you must lie in it.  Hup met de geit, weg met die plank!  Of: wat ben ik in vorm met mijn spreekwoorden vandaag.

Met een stanleymes peuterde ik mij een weg door de hardgekoekte silicone, of althans, probeerde dit. Maar het ging echt niet vooruit. Stukje per stukje kraakte het mes kapot tot uiteindelijk een stompje overbleef waarmee ik niks meer kon doen, behalve misschien in mijn oren koteren. De harde middelen dan maar. Met een scherpe houtbeitel hamerde ik mij millimeter per millimeter, steen per steen een weg door de plastieken jungle. Na tien minuten kloppen was ik bijna twee stenen ver, en probeerde de plank los te snokken. Grmmph, woooaahhhh, grmmmmmmphhh.. miljaardemiljaarde… DONNERWETTER !!!

(zo’n Duitse krachtterm staat niet mis in een logje, vind ik persoonlijk…)

Als je hem ziet zou je het niet toegeven, maar de kracht van Thomas Pannenkoek mag niet worden onderschat (*kuch*). Na wat licht gekraak (waar kwam dat nu weer vandaan?) ging de plank een klein beetje omhoog. Er kwam leven in de brouwerij…

Alleen…

Alleen kwamen drie stenen mee van de rij waaraan de plank was vastgekleefd. Later kwam de ganse rij stenen los, maar ook de rij eronder. Shit!  Shitterdeshitterdeshit. Sacre Dieu! Uiteindelijk kon ik de hele plank eruit sleuren, maar nu moesten ook alle loszittende stenen worden uitgekapt en ontdaan van het cement zodat ik ze kon recupereren. Zou ik het metselwerk zelf proberen, of…

zou ik dit overlaten aan een professional?

Ach wat, wat kon ik eigenlijk misdoen? Ik heb dan wel absoluut geen ervaring in metselen (in mijn jobje waarin mijn luister- en spreekvaardigheid belangrijker zijn dan wat ik met mijn handen kan doen), maar misschien stonden op Joetjoep wel filmpjes die me op weg konden helpen…

En ja, inderdeed… Ik volgde een speed-training joetjoepmetselen, kocht me ’s anderendaags een zak gebruiksklare specie in de Gamma (enkel water toevoegen en mengen), spande een touwtje op en ging aan de slag. Tien minuten ongeveer per steen (toch de eerste vijf), maar er zat niemand achter mij.

Toestand muurtje voordat Thomas Pannenkoek er passeerde met de sloophamer

Toestand muurtje voordat Thomas Pannenkoek er passeerde met de sloophamer

Een halfuurtje nadien. Als dat maar goedkomt...

Een halfuurtje nadien. Als dat maar goedkomt…

En na een paar uren wat dit het resultaat:

14

De lat bovenaan geeft aan dat alles netjes waterpas staat, en er is nog geen enkele steen naar beneden gedonderd. Nu twee weken wachten voordat ik mag voegen. Niemand die ooit zal zien dat er iets is gebeurd…

Ik ben zo trots als een kleine die voor de eerste keer op zijn potje heeft gekakt!

Het nieuwe jaar is alvast opgestart met een leuke ervaring…

Thomas
Joetjoepmetselaar

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Schoenmaker, blijf bij je leest…

  1. aspasiablog zegt:

    Amai zeg, zo’n handige harry!

  2. evavertelt zegt:

    wij zoeken nog een voeger voor onze nieuwbouw 😉

  3. Marion zegt:

    Ik ben een beelddenker. Er heeft zich net een hilarische film in mijn hoofd afgespeeld, maar wel ééntje met een positief einde. Ik zeg: wees trots op dat muurtje en op jezelf!

  4. Anoniem zegt:

    Het geeft een kick te ontdekken dat je iets kan waarvan je voordien niets van afwist. Ik ben blij dat het je gelukt is !

  5. Suskeblogt zegt:

    tot nu toe niets van teruggevonden op de site van het Laatste Nieuws, dus dat zal wel goedgekomen zijn ! 🙂

  6. Billy zegt:

    ik kan soms ook zo klungelen bij het klussen, maar we doen het dan toch maar hé, Thomas. En als het écht nodig is heb ik nog 2 écht handige schoonbroers bij de hand!

  7. bentenge zegt:

    Verdemme, ik dacht dat jij pannenkoekenbakker was. Nee dus, blijkbaar metselende schoenmaker. Mooi gedaan.

  8. brubeck zegt:

    Goed bezig Thomas. Ik probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen en heb tot schade en schande ook al heel wat vloektermen “en cours de route” geleerd. Maar ik ben ook een meester in het verbergen van slechte afwerkingen. Ik ben wel benieuwd naar je veranda-plannen. Krijgen we foto’s te zien van voor en na ?

    • Slechte afwerkingen bestaan niet :). Op het eind van de eerste rij stenen was geen plaats meer om cement tussen de laatste openingen te smeren. Ineens kwam ik tot de conclusie dat zoiets hoort voor de verluchting van de spouwmuur…
      Foto’s voor en na? Is een idee!

  9. Nu je het bouwvak als hobby hebt gekozen, zie ik meer muurtjes sneuvelen…

  10. Nachtbraker zegt:

    “Doe het zelvers, doen het met Gamma. Gamma.” 🙂

  11. Dat is nu de enige moment dat ik blij ben dat ik een vrouw ben 🙂 en ik moet eerlijk bekennen, dergelijke klusjes laat ik met plezier over aan Big, die daar meer verstand van heeft en er ook stukken beter in is als ik,…maar waar staan we nu met onze emancipatie, we willen dat de man strijkt, kookt, de kids in bad stopt, maar als er te klussen valt, dan zijn we bang dat onze nagel gaat afbreken 🙂 :-), foei vrouwen, foei!!

  12. Menck zegt:

    Een mens kan meer dan hij denkt. ’t Is vooral de durf die telt. Goed en proper gedaan!

  13. Evita zegt:

    Goed zo! Youtube rules! Awel, het geeft mij eigenlijk wel moed (nu we van plan zijn onze zinnen te zetten op een huis dat grondig gerenoveerd moet worden)

Geef een reactie

