Ga en vermenigvuldig u

Tekening die we zagen staan op een kampeerauto in Ohrid

Tekening op een kampeerauto in Ohrid

Is er één iets leuker dan ‘kindjes maken’? Geef toe… Toen de bedrijfsdokter me twintig jaar vroeg welke sporten ik beoefende, antwoordde ik zonder nadenken: “..”. (neen, dat laatste is een flauwe fantasie)

Maar dan begint het pas. Na het concipiëren (wat een draak van een woord opnieuw) komen de ongemakken van de zwangerschap. Het is niet genoeg dat een vrouw het kind in wording negen maand moet dragen, ze krijgt te maken met allerlei toestanden die ik hier niet in detail zal bespreken omdat ikzelf (man zijnde) er maar kan over schrijven ‘van horen zeggen’ en ‘van aanvoelen’.

Dan volgen de praktische zaken. Als je met z’n tweetjes uit werken gaat, moet gezocht worden waar het kindje kan worden opgevangen. De kinderkamer moet ingericht worden, want jouw kind is nu éénmaal mooier, liever, specialer,.. dan alle andere kinderen. Het mooiste papiertje aan de wand, de mooiste meubeltjes. Wordt het een jongen of een meisje? Een meisje? Dan zeker een poster van Thomas Pannenkoek aan de muur.

Een baby groeit op tot kind. Zolang ze nog niet kunnen lopen, kun je nog met hen doen wat je wil. Beginnen ze wel te kruipen, dan begint de onderwerping. Voordat je het weet zitten ze in het kolenhok en schminken zichzelf tot Zwarte Piet. Of mag ik die naam niet meer gebruiken?

Dan gaan ze naar school – begint op hun derde levensjaar al de struggle for life. Wie het mooist tekent wordt opgehemeld, wie de meeste liedjes kan onthouden krijgt een kroontje op het hoofd. Wie zich met het woord best kan verdedigen kruipt al een stoeltje hogerop. Zij zullen het ook maken in het leven. Bwoah! Wie bescheiden in een hoekje blijft zitten zal daar blijven voor de rest van zijn leven.

Lagere school. Het wordt ietsje ernstiger.

Middelbare studies: de strijd begint pas echt.

Hogere studies: het perronkaartje voor het verdere leven wordt bemachtigd (of net niet).

Een hele cyclus van wieg tot volwassenheid. Op een dag vinden ze de job van hun leven de juiste partner. Als ouder zie je één en ander gebeuren. Hoop je ook dat die partner ‘de juiste’ mag zijn. Hoop je diep in je binnenste dat de relatie mag standhouden, maar zoiets weet je natuurlijk nooit op voorhand.

En op een volgende dag krijg je bezoek van dat kind van je en hoor je dat hij, waarvan je de hele opvoedcyclus hebt in scène gezet, die een partner heeft leren kennen, dat uit die zoon weer nieuw leven zal voortkomen.

Eind 2013 kregen we het fantastisch goede nieuws dat onze oudste half dit jaar samen met zijn rode prinses een kindje verwacht. Of met andere woorden: Thomas Pannenkoek en zijn lieve freule worden opa en oma.

En moge dit een moment zijn waarbij een traan van blijdschap moeiteloos vloeit…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Ga en vermenigvuldig u

  1. Suskeblogt zegt:

    van harte gefeliciteerd met dit nieuws. Begin alvast maar te oefenen want die kleintjes houden geen rekening met krakende scharnieren. 🙂

  2. Liese zegt:

    oh super! Opa’s zijn speciaal hoor, dat merk ik toch bij mijn peuter. En ga je dan weer zelf de pampers verversen? Want de tijd van nu doen ze dan met herbruikbare luiers hé, biocotton en al hé. Gedaan met behangpapier als middel om je van een ander te onderscheiden, heden ten dage moet je zo eco mogelijk zijn! (niet dat ik mij daar ooit een zak van heb aangetrokken). Proficiat!

    • Dank je wel, Liese!
      Onze oudste woont op zo’n afstand dat het allicht niet zo zal zijn dat we dagelijks pampers moeten verversen. Toen de onze klein waren heb ik even dapper str… geveegd als mijn lieverd – als de gelegenheid zich nu voordoet zal ik er ook niet voor terugschrikken. Op het gebied van pampers zal ik de mening van de nieuwe ouders volgen (uiteraard), maar ‘eco’ hoeft voor mij niet. Iets waar in gescheten is, moet je kunnen weggooien 😉 !

  3. Marion zegt:

    Gefeliciteerd! En ja, opa’s én oma’s zijn de liefste mensen op de hele wereld. Hoef jij zelf niks voor te doen, dat gaat helemaal vanzelf 🙂

  4. Dikke proficiat, opa! En de eerste.. is en zal altijd een specialleke blijven. ‘k Kan het weten want ik had het geluk zo’n specialleke te zijn, zaaaalig, echt! 😀

  5. Frans zegt:

    Gefeliciteerd. Ik heb er inmiddels 5 en de 6e is onderweg. Alle clichés zijn waar. Opa en Oma hebben de lusten zonder de lasten.

  6. Thomas, wat een geweldig nieuws! Gefeliciteerd!

    Zonder je ooit te hebben ontmoet voorspel ik dat je een geweldige opa zult zijn. Eentje die het kind behalve liefde ook de elementaire beginselen van humor bij zal brengen. Zoals “trek eens aan mijn vinger” met bijbehorende ontluchtingen. 🙂

    Gr. Henk

    • Dank je, Henk!
      Ik heb het voorgevoel dat de papa in kwestie (toevallig mijn zoon) het kind wel die elementaire begrippen zal bijbrengen. Mocht hij dit toevallig vergeten, dan ben ik er nog steeds om wat bij te sturen ;)!

  7. brubeck zegt:

    Wow, groot nieuws en dikke, dikke proficiat. Moet je wennen aan het idee dat je opschuift in de generatiecyclus ? En hoe wil je genoemd worden ? Bompa, Pepe, Opa of gewoon Meneer Pannenkoek ? Ik zou toch serieus moeten wennen aan het idee (en hoop stilletjes dat het voorlopig bij oefenen blijft bij mijn kinderen). Voel me nog wat te jong, zegt degene die zich vaak al oud voelt.
    Mooi trouwens, die zin achter “hogere studies”, zo treffend !

  8. Nachtbraker zegt:

    Dikke proficiat, Opa Pannenkoek! De familie Pannenkoek breidt zijn Koolkerks imperium uit!

  9. OMG, PROFICIAT, u bent de tweede die de tranen in mijn ogen zet,….dit wordt een intensere rol en pure verwennerij,……..geweldig dit nieuws!!!!

  10. Billy zegt:

    alvast welkom bij de club, Thomas!

    😉

  11. bentenge zegt:

    Halle, even denken, dat is een heuvel of vier verder dan Asse. Of een goede 200 boogscheuten. Alvast vele kapot geschoten pijlen dichter dan Koolkerke. Anyway, proficiat !

  12. Evita zegt:

    Hooo supernieuws! Proficiat opa!

Geef een reactie

