Photo Challenge 52 weeks

Als je met het fototoestel een wandeling maakt langs de Damse Vaart, kom je handen tekort om beelden vast te leggen...

Als je met het fototoestel een wandeling maakt langs de Damse Vaart, kom je handen tekort om beelden vast te leggen…

Aanklikken !

Beste Jerome, waarde mededingers aan de Award die alle andere die in 2014 zullen worden verdiend in de schaduw zullen zetten,

Het wil maar niet winteren, tot mijn grote vreugd. We bevinden ons nog steeds in Koolkerke, in de aanloop van ons bezoek aan het prachtige Brugge, of de zaken die Toerist Modaal  aan zijn neus laat voorbijgaan. En neem van mij aan, hij mist er het één en het ander. Alleen, zo zullen jullie ondervinden, is mijn simpele kodak (Olympus SP-810uz) een ‘plakkertje’, en zal hij in de loop van dit kalenderjaar stapvoets en schoorvoetend de weg zoeken naar het beeld binnen de stadspoorten van de mooiste Hanzestad ter wereld.

Ik stapte mij op een mottige zondag een weg vanuit onze stal richting Damme. Het was nog behoorlijk vroeg. Langs, hoe kan het ook anders, de Damse Vaart (indertijd aangelegd in opdracht van Napoleon). Dikke jas, muts op m’n kop om te voorkomen dat de rest van mijn schedelbeharing wegvliegt. Ik weet nog dat ik een Japanner tegenkwam op zijn huurfiets.

おはよう, riep hij me toe

私はアップルソースのように感じる antwoordde ik hem

あまりにも私が、唯一の寒さ ging hij verder, waarna hij als een speer het jaagpad vervolgde…

Hoe leuk is het een toerist te woord te kunnen staan. Ik nam mijn camera ter hand en legde de foto van hierboven vast voor de eeuwigheid.

Een paar honderd meter verder zag ik de zon opkomen, en…

Patat!  (voor de Nederlanders: ‘Aardappel!’)

Trots richt de zon zich op boven de horizon van Koolkerke. Niet alleen omdat ze weet dat Thomas Pannenkoek daar woont, maar vooral omdat ze weet dat een zon thuishoort waar ze bedoeld is te zijn: in de mooiste regio ter wereld...

Trots richt de zon zich op boven de horizon van Koolkerke. Niet alleen omdat ze weet dat Thomas Pannenkoek daar woont, maar vooral omdat ze weet dat een zon thuishoort waar ze bedoeld is te zijn: in de mooiste regio ter wereld…

Niks bewerkt met Photoshop, mijn beste concurrenten. Puur natuur, puur Brugse regio. Neem gerust uw zakdoek en ween bij al die schoonheid. Laat lopen die tranen – het zal je leed verzachten. Troost jezelf: je bent niet alleen. Niet gans Vlaanderen en Nederland kan in Brugge wonen, dat zou nogal belachelijk zijn.

Maar ook jullie dorp, ook jullie stal kan inspiratie leveren om mee te dingen naar de tweede prijs voor deze awkward award. De winnaar van de eerste prijs (een gratis voettocht naar Compostela, vertrekplaats naar keuze) staat al vast. Of alvast: toch bijna. We moeten nog steeds rekening houden met de spreuk: “Het is te vroeg het vel van het kalf te schieten vooraleer de beer is verdronken”.

Help Jerome zijn uitdaging te dragen.

Filip Thomas

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Photo Challenge 52 weeks

  1. Frans zegt:

    Mooi blog. En als ‘dikke nek’ kan ik bevestigen dat het een prachtige omgeving is waar deze foto is genomen.

  2. Marion zegt:

    Wowie, dat zijn twee wonderschone plaatjes!

  3. Pfff, Filip of Jef of Thomas, als je maar niet denkt dat ik me zo vlug gewonnen geef! Ik gebruik namelijk de beproefde strategie van mijn zoon om door te stoten tot de eerste plaats. Toen hij met zijn eerste (slecht) rapport van het schooljaar thuis kwam was dit zijn uitleg: “Maar ja, mama, snap je dat dan niet? Ik werk in stijgende lijn, en dan moet je laag genoeg beginnen zo kan je tot het eind blijven stijgen. Dat geeft een goede indruk….” Voila se, durf nu niet te beweren dat ik domme kinderen heb hé 🙂
    Wat betreft die eerste prijs: dan heb je mij duidelijk in gedachten want wie kan je beter sturen dan iemand die reeds goed voorbereid is en die superblij zou zijn met die prijs.
    (zie: wegnaarcompostela.wordpress.com )
    Maar ik geef toe: jouw Brugge ziet er niet mis uit!

  4. Menck zegt:

    Foto twee is een toppertje.
    De Damse Vaart. Gek genoeg kom ik er alleen in de winter. Of om naar de Siphon te rijden. :mrgreen:

  5. brubeck zegt:

    Toch grappig hoe sommige deelnemers de spreekwoordelijke foto van de te fotograferen beer al verkopen enz, enz. Waarde Heer Pannenkoek, de prijzen worden aan de eindstreep uitgedeeld, misschien zijn ze in Brugge anders gewend ? Afin, wel mooie foto’s, het is een goede tijd voor ochtendstond-foto’s. 🙂

    • Ik maak mij geen illusies, beste Bru 🙂 ! “Ziejje van Bruhhe, zet joen vanachter!” is een spreuk die ook in deze van toepassing zal zijn. Sta me toe nog even de schijn op te houden.
      Het is al bijzonder tof dat velen op de kar van Jerome zijn gesprongen, en we op die manier toch leuke kantjes van hun regio zullen leren kennen.

  6. 🙂 Ik zie op deze mooie foto van jou water genoeg om die beer te verzuipen, Thomas.

  7. cornutus zegt:

    M0oie omgeving. Ook in de buurt van Compostella schijnt het mooi te zijn ;-).
    Ik stuur t.z.t. wel een paar foto’s. Haha.

  8. Suskeblogt zegt:

    Geen idee wie wat en waar wint, als er maar leuke foto’s komen !

  9. Je liefde voor Brugge is terecht,……en dat uit de mond van een rasechte ” de rest is parking” 🙂 🙂 en mijn dorp is niet de moeite waard,…….

  10. Billy zegt:

    prachtige foto’s, Thomas!
    zoiets kan ik onmogelijk vanuit mijn woonplaats nemen (denk ik)

Geef een reactie

