Eén jaar Thomas Pannenkoek

Ik had vroeger een weblog bij Skynet. Vanaf dag één werd ik gekatapulteerd in een ranking van ‘meest recente berichten’, ‘populairste bullshit’, enzovoort. Ik schreef dagelijks iets, wat zeg ik, er waren dagen dat ik drie, vier bijdragen schreef en die telkens vooruit plande.

Op den duur had ik een weblog waarin logjes klaarstonden voor maanden op voorhand. Ik sleet uren voor die pc. De ‘verslaving’ zorgde ervoor dat ik uit het oog verloor wat veel belangrijker is dan het bloggen: de levende mensen rond me. Op een mottige maandag heb ik er de stekker uitgetrokken. Tsjak! Zonder overdrijven zijn een paar honderd bijdragen in rook opgegaan in Cyberland, zonder dat die ooit het daglicht hebben gezien. ‘Verslaving’ –  het zou me niet meer overkomen met mijn nieuwe  webstek, stel dat die er ooit zou komen.

Hij is er uiteindelijk ook gekomen, getuige de blog die je vandaag aan het lezen bent.

Ieder heeft wel zijn of haar reden om te bloggen. Er zijn mensen die hun miserie van zich af willen schrijven, anderen reizen graag en willen dit delen met de buitenwereld, nog anderen zijn getalenteerd en willen hun kunst wereldkundig maken. Voor mij is het simpel: ik schrijf gewoonweg zeer graag.

In tegenstelling tot mijn ‘spreekvaardig talent’. Zet mij in een groepje van tien mensen voor een babbel –  ik zal de stilste van de bende zijn – zal wel genieten van de uitdrukking op het gezicht van de mensen, van hun anekdotes, van hun gedragingen in het algemeen. Al die zaken zullen opgeslagen worden op mijn vlezen harde schijf, en mijn fantasie zal er wel ooit iets over schrijven. Vergelijk het met de slager die ganse stukken vlees en vet in zijn vleesmolen duwt, waarna aan de onderkant een mooie gladde worst verschijnt.

Ik moet een jaar of tien zijn geweest toen mijn ouders mijn rapport gingen afhalen bij ‘meester Edouard’. Die zei toen tegen hen: “Mijnheer en mevrouw: P. heeft ongezond veel fantasie. Hij zit constant te dromen in de klas. Als hij dan een opstel moet schrijven is het ongelooflijk wat hij allemaal uit zijn duim zuigt, ik weet soms echt niet waar hij het haalt.” ‘Ongezond’ veel fantasie, dus… Sorry, maar naar mijn mening kan een mens nooit fantasie genoeg hebben.

De ‘meester’ had het dus over P. in plaats van over Thomas Pannenkoek. Mijn naam is inderdaad P. (Niet de P van Philippe, mijn beste heer Braker) – de ‘Thomas Pannenkoek’ werd vorig jaar geboren nadat ik online een reis had geboekt bij ‘Thomas Cook’. Zo simpel dus. Het geeft na al die tijd nog steeds een vreemd gevoel aangesproken te worden als Thomas (of, zoals met kerst, met ‘mijnheer Pannenkoek 🙂 ).

Wat opvalt aan bloggen is dat je een community om je heen krijgt van min of meer gelijkgestemde mensen die elkaar opzoeken. Er ontstaat een online-kennissenkring van individuen die je langzaam leert kennen door hun manier van schrijven, aan de kleine of grote dingen die ze loslaten over zichzelf. Net zoals dit ‘in real life’ zou gebeuren frons ik al eens de wenkbrauwen, maar vooral heb ik het afgelopen jaar goed gelachen, genoten, ontroerd geweest, in bewondering gestaan. Ik heb vaak bezoek gekregen, waarvoor dank. Kreeg ook veel toffe commentaren. Het is altijd genieten van die reacties.

Het principe van ‘twee bijdragen per week – enkel in het weekend’ hield stand. Tenzij natuurlijk iets uitzonderlijks mijn weg kruiste, als mijn verjaardag vandaag.

Eerst stond hierboven een licht gecamoufleerde foto van mezelf als ‘cadeau’, maar uiteindelijk heb ik die gedeleted. Stel jezelf gewoon een volledig onopvallende man voor van ergens in de vijftig. Eéntje die je zo voorbijloopt in het straatbeeld. Een meter tachtig, normaal tot slank gebouwd, en een neus aan de voorkant van zijn gezicht.

Als je me vraagt aan welk logje ik het meest plezier heb beleefd om te schrijven, was het wel dit over mijn eerste seksuele ervaring. Tot gisteren is mijn echte voornaam blijven staan in dit stukje (voor de detectives onder jullie), maar blijkbaar is niemand daar ooit nog gekomen. Het was in de beginperiode van deze blog, toen ik hier nog zeer weinig actief was en er ook nog zeer weinig reacties kwamen op mijn stukjes. Als ik het logje vandaag herlees, krijg ik nog steeds een zeer warm feel-good moment…

Ik was ervan overtuigd dat thomaspannenkoek.wordpress.com het geen drie maand zou volhouden. Vroeg of laat zal ik in een impulsieve bui het boeltje opblazen, maar vandaag is het nog niet zo ver. Zou het lukken voor nog een extra jaar? Bwah ja, zeker?

Tot binnenkort, en een hele dikke merci voor alles!

Thomas 🙂

Bescheidenheid is een mooie deugd

Bescheidenheid is een mooie deugd

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op Eén jaar Thomas Pannenkoek

  1. Gefeliciteerd met je éénjarig bestaan P(eter?)! En hopelijk mag je blog nog vele verjaardagen vieren want ik vind het een plezier om jou te volgen. Trek dus alsjeblieft niet de stekker uit! Laat ons samen oud worden 😉
    Verder herken ik wel enkele eigenschappen van jou in mezelf, zoals je levendige fantasie en de stempel van ‘stille’ in de groep die alles wel opgemerkt heeft en goed kan luisteren. Stille waters hebben….
    Dus, loop even langs bij de plaatselijke bakker, koop een taart, zet er één kaarsje op, blaas het uit, blaas wat serpentines in het rond en geniet samen met het vrouwtje van je blogverjaardag. 🙂

    • Els,
      Dank voor je fijne reactie met herkenbaarheid. Als ik een tip mag geven: ‘Peter’ is één van mijn broers :).
      De taart zal ik niet halen, want ik ben nog wat in strijd met mijn weegschaal (goed op weg, maar nog niet aan de eindmeet), maar ik zal er wel een figuurlijke binnenspelen vandaag, wat dit ook inhoudt…

  2. Proficiat met je leuke blog, ik wil graag die mok hebben en ja dat heeft een reden :-). Ik vind Thomas superleuk als naam, dus je echte naam is voor Carrie van ondergeschikt belang,……en wat vooral voor mij herkenbaar is, ik zal in groep ook altijd de “stille” zijn terwijl ik luid roep op mijn blog 🙂 :-). En de vaste virtuele mensen, vind ik een absolute meerwaarde in mijn leven,…….

    • Carrie,
      Jij was bij de eerste weblogs die ik leerde kennen op WordPress. Dat je ook niet de grootste lawaaimaker bent heb ik al begrepen uit je postjes, maar dat spreekt alleen maar in je voordeel.
      Ik zou die mok wel eens binnengooien in het Paradijs (samen met die per ongeluk in ons bezit gekomen mok van Starbucks 😉 ), maar je kunt hem ook gewoon vinden in een Expo-winkel (als ze die al hebben in A’pen).

  3. Kris10 zegt:

    Hip hip hip HOERA, gelukkige verjaardag Thomas Pannenkoek! Ik ben blij dat je de stekker laat zitten waar hij hoort te zitten. Dan kan ik verder leuke schrijfsels lezen. Ongezond veel fantasie bestaat niet!

  4. Marion zegt:

    Gefeliciteerd, Thomas Pannenkoek! Ik wandel hier nog niet zo lang rond, maar ook ik zeg: Knal er nog maar wat jaartjes tegenaan. Ik lees je met plezier.

  5. Frans zegt:

    Gefeliciteerd (P)eerke. Met je achternaam ben je in ieder geval in goed gezelschap. Marco van Badten werd in de tijd als trainer van Ajax eens uitgescholden voor Pannenkoek toen de resultaten wat minder waren. Ik blog zelf nog niet zo lang. Ik hoop met jou en de anderen dat wij het leuk blijven vinden. Geen taart voor jou vandaag las ik in een eerdere reactie. Dan eet ik vandaag zelf wel een stuk op jouw verjaardag. Ik wens je een mooi en gezond nieuw levensjaar toe.

  6. Gefeliciteerd met je eenjarig bestaan! Mooi om te lezen dat je zoveel plezier beleeft aan het bloggen. 🙂

  7. Nachtbraker zegt:

    Proficiat met je verjaardag, Philemon! Ik hoop je nog vele jaren te mogen lezen. Je hebt een vlotte pen en je schrijft met heel veel humor, het is altijd een plezier om hier iets te komen lezen (ook de vele reacties trouwens, die zijn bij momenten hilarisch! u hebt een fijn lezerspubliek). Het gekke is dat ik niet meer weet op welke manier ik op je blog terechtgekomen ben (wellicht via via, zoals dat zo vaak gaat), maar je was al vlug een vaste waarde in mijn feedreader. Houden zo 🙂

    • Proficiat met het raden van mijn naam. Of toch ongeveer, details interesseren me niet echt.
      Dank voor de mooie complimenten :). Hoe je hier bent terechtgekomen? Aan de Botanieken Hof doorgestapt langs de Vesten richting Kruispoort, tot de Dampoorten en dan rechts richting Koolkerke, zeker?

  8. brubeck zegt:

    Hieperdepiep, Thomas (of hoe je ook echt mag heten). Het interesseert me niet hoe je echte naam is. Ik kan perfect leven met je alter ego, zoals ik dat doe met mijn alter ego. Ik hoop dat je zeker nog een vol jaar erbij doet, dan kan ik blijven genieten van je rijke fantasie én immer rake grappige reacties, hier en op de andere blogs waar je komt. Wanneer trakteer je en waar ? Ik kom graag eens af naar Brugge of Koolkerke om er eentje op deze jubilée te drinken, dan kan ik met eigen ogen aanschouwen of dat écht zo’n mooie omgeving is (sst ik geef toe, het is een mooie streek).

    • Dank je, Bru !
      Hewel, kom er gerust één drinken. Zet je gps gewoon op ‘Koolkerke Markt’. Neem aan de lichten de eerste straat links tot aan de splitsing waar die zwart-wit gevlekte koe op de uitkijk staat (die met een ooglap wegens een accidentje met de fokstier van de parochie). Daar ga je rechts. Ons huis is het vierde aan de rechterkant, naast schele Omer die samenwoont met Lowie (de kapper).

  9. Hé Thomas! Gefeliciteerd jongen! Laat ik beginnen met het uitschrijven van de wens dat je maar tot je dood mag blijven bloggen. Want je stukjes vervelen me niks. Je hebt inderdaad een bijzondere fantasie. Een die je moet koesteren. En zoals je zegt Thomas, je gaat elkaar steeds wat beter kennen en in jouw geval is dit een aangename zoek- en ontdekkingstocht. Ga zo door en maak er een mooie dag van. En vanuit mijn geloof wens ik je een gezegend nieuw jaar toe.

    Gr. Henk

  10. Evita zegt:

    Happy Birthday, Thomas! Ik hoop dat je er nog vele jaren mag bijdoen want ik kom hier altijd graag lezen.
    (En ik ‘ken’ je als Thomas, dus ook al heet je Pieter-Jan… jij blijft Thomas voor mij 😉 )

  11. chrissebie zegt:

    ha pannekoekje, gefeliciteerd met je 1-jarige blog; ik heb bijna drie jaar bij skynetblogs geweest en pas sinds kort bij wordpress; En ik wil er niet meer weg; ik heb ook jou via wordpress leren kennen en ik heb daar geen spijt van; Zelf blog ik niet anoniem; Veel lezers kennen me irl; maar dat geeft ook wel een zekere beperkingen; Maar tof dat ik nu kan bloggen achter slot en grendel; Doorgaan pannekoekje, want ik vind je leuk!

  12. annelissen zegt:

    Ppppprrrrroficiat met je verjaardag! 😉 En niet opgeven he. Jij schrijft graag en wij lezen graag! xxx

  13. Billy zegt:

    we hebben blijkbaar onze fysieke verschijning en dat “stille” in gezelschap gemeen. Al ben ik belange na niet zo’n goed schrijver als jij, Thomas. Een erg levendige fantasie heb ik niet, ik moet het noodgedwongen meer zakelijk houden op mijn log.
    Gefeliciteerd met dit 1-jarig bestaan, ik blijf hier lezen hoor!

  14. DjeauOui zegt:

    Proficiat! Ik heb jaar één gemist (en ik ben echt te lui en te moeder om tijd te maken om in te halen) dus ik kijk uit naar jaar twee! #olé

  15. Thomas, Philemon, Pamfilius*, whatever.. ook al ben ik hier nog niet zo lang klant een hele dikke proficiat, geniet echt van je schrijfsels.
    * effe googlen? 😉

  16. Kristien zegt:

    Gefeliciteerd, Paul! Bwah ja, doe er gerust nog een jaartje (of 10) bij. Ik kom hier graag en geniet van jouw geestige schrijfsels en van jouw spitsvondige reacties. Dikke merci, Thomas!

  17. Suskeblogt zegt:

    gefeliciteerd met je blogverjaardag.
    ik twijfel er niet aan dat je het nog enkele jaren zult volhouden.

  18. Leuk om te lezen hoe je het bloggen ervaart! 🙂 en gefeliciteerd! Op nog vele jaren!

  19. Menck zegt:

    Elke toffe aanwinst in blogland juich ik van harte toe. Daarom: juich, juich, juich! En uiteraard proficiat met je eenjarige blog, meneer Pannenkoek.
    (O ja: er de stekker uittrekken deed ik al een keer of vijf. Ik kan ook nogal impulsief uit de hoek komen, ziet u.)

Geef een reactie

