Photo Challenge 52 weeks – Meet Fidel 2 !

1

Zondagmiddag 26 januari, ongeveer 13u00. Ik profiteerde van de pauze tussen twee regenvlagen in…

Ik haal mijn fototoestel een eerste keer boven als ik de Dudzeelse Steenweg bereik. Die weg zorgt voor de verbinding van Brugge met Dudzele, een onooglijk maar rustig landelijk dorp dat ook tot ‘Groot Brugge’ behoort.

Vroeger was deze baan langs weerszijden omzoomd met reusachtige bomen. Die stonden garant voor een eeuwig verrassende en steeds wisselende sfeer. Donker, licht, zonnig, sneeuw,… het was telkens een feest om tussen die bomenrijen door te rijden. Nadeeltje: na elke storm lagen er serieus wat takken op de rijbaan. Met de heraanleg – een vijftal jaar geleden – heeft men er korte metten mee gemaakt. Alle bomen gingen tegen de grond, met uitzondering van een zestal exemplaren. Getuige de foto hieronder. Het grappige is dat het nieuwe fietspad speciaal een omweg heeft gemaakt rond die bomen heen.

1

Mijn voeten hadden een specifiek doel met het oog op de beloofde inzet voor de Photo Challenge. Jerome vindt me een strever omdat ik meer foto’s post dan de verwachte éne per week. Wat is nu één foto? Het doet me weer eens denken aan het feuilleton Swiebertje, waar Saartje bij elk bezoek de koekjesdoos op een kiertje zet en de visite één koekje mag nemen. Koekje in de hand, doos weer dicht. Gedaan! In Vlaanderen krijgen we zoveel koekjes als we willen. Nàh!

Ik was best onder de indruk van de dierenfoto’s de challenge 52 weeks vorige week heeft gebracht. Galopperende paarden, prachtige schapen. Mooi, zeer mooi. Ik had de week voordien een ander beestig ideetje opgedaan na een reactie bij een medeblogster en een grapje van Jerome Braker. Ik zou…, en hij zou… – zie verder.

Ook in Koolkerke lopen schapen rond. Een beetje 'van ver' getrokken, maar ik stond met mijn stiletto's in het slijk en wou niet dat ook mijn panty's vuil zouden worden...

Ook in Koolkerke lopen schapen rond. Een beetje ‘van ver’ getrokken, maar ik stond met mijn stiletto’s in het slijk en wou niet dat ook mijn panty’s vuil zouden worden… En ja, Brubeck, vraag me niet hoe het komt, mar ook hier staan de knotwilgen er scherper op dan de schapen.

Of een paar pony's die me tijdens dezelfde wandeling aanstaarden?

Of een paar pony’s die me tijdens dezelfde wandeling aanstaarden? Speciale pony’s, die schijten in speciaal daarvoor voorziene plastieken emmers.

Of zullen we die twee paarden nemen. Nee... de foto is veel te onscherp

Of zullen we die twee paarden nemen. Nee… de foto is veel te onscherp. Ligt aan de paarden, niet aan de fotograaf!

Allemaal leuke dieren die jij en ik dagelijks op de tram kunnen ontmoeten. Leuk voor onze (klein)kinderen dat die er nog zijn, hopelijk kunnen we dit nog enkele generaties volhouden.

Mijn doel lag vandaag elders. Enerzijds wou ik jullie laten kennismaken met een mooie recente restauratie in onze regio. Het kasteel(tje) Groene Poort in Koolkerke heeft sinds kort een ware transformatie ondergaan, en gaat nu als Chateau Rougesse door het leven.

1

Het resultaat is prachtig, zeker voor wie weet hoe het gebouw serieus aan het verkommeren was. Hoewel, ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Bij de restauratie is gebruik gemaakt van heel wat ‘sponsoring’ (Stad Brugge, Provincie West Vlaanderen,..), en dan zou ik als burger verwachten dat het complex wordt opengesteld voor het publiek. Momenteel wordt het uitgebaat als een B&B met restaurant/tearoom. ’s Zomers is het heerlijk toeven op het buitenterras met zicht op de vijver en wat bos, maar zonder iets te consumeren nodigt de site niet uit om er te komen wandelen.

Enfin. Gelukkig kunnen kinderen tijdens het bezoek aan de cafetaria heerlijk ravotten op het aangelegde speelplein. In een afgesloten gedeelte van de site is een afspanning gemaakt waarin mijn vriend…

1

Fidel 2, zijn thuis heeft gevonden.

Op zijn ID-kaart zal geen Fidel 2 staan. Hij antwoordt niet als ik zijn echte naam vraag. Een taalprobleempje, denk ik. Gelieve hierover niks in het rond te verspreiden, of het beest mag een inburgeringsexamen afleggen, waarin het serieus zal falen.

Lama’s schrikken veel mensen af omdat ze de reputatie hebben flink te kunnen spuwen. Er zijn heel weinig kandidaten die Fidel durven benaderen. Bij hem heb ik van dat spuwgedrag nog nooit iets ondervonden. Integendeel. Als hij me ziet afkomen springt hij als een zot in het rond, blij als een kind dat aandacht krijgt. Als je dan (op z’n minst) zeven keer “sssjjjjjt   ssssjjjjt”doet, dan gaat hij eens stilstaan voor tien seconden.

Ik vind het bizar dat dit dier (dat de ganse winter buiten blijft) net voordat het koud werd geschoren is. Mét zijn massa haar is hij nog aandoenlijker.

Prodent poetst voortreffelijk !

Prodent poetst voortreffelijk !

Het is een beetje schrikken als je zijn tandjes ziet, maar vrees niet. Geef hem een aai over zijn bol, en zijn dag is goed. De truc? Gewoon hem eerst aan je vuist laten ruiken (niét aan de vingers, anders zou je wel eens problemen krijgen om te typen op je pc. Nadien kun je hem makkelijke aaien. Een echte lieverd, dit beest.

Hij zit niet alleen, en heeft gezelschap van een anderskleurig vrouwtje. In tegenstelling tot Fidel is ze zeer mensenschuw, en blijft ze altijd op afstand. Ik heb haar Marie-Teresa-Asunción-Maria-Paz genoemd, gewoon omdat ik dit een zeer mooie naam vind voor een vrouwelijke lama.

1

Op de terugweg kwam Marie-Teresa-Asunción-Maria-Paz toch even goeiendag zeggen aan de overkant van de gracht. Toch sympathiek…

In het linkje van hierboven was nog sprake van een ‘aanpalende hoeve’. Door de aanhoudende bouwdrang in de uitbreiding van Brugge ziet het er naar uit dat die boerderij geen lang leven meer beschoren is…

1

Jammer, want naast de hoeve zijn nog een paar zeer waardevolle gebouwtjes waar iets zeer moois van kan worden gemaakt. Zelf zou ik de boerderij graag zien gerestaureerd worden naar een polyvalente zaal, want daar is toch serieus wat gebrek aan in de regio van Brugge…

Zo, de foto-oogst viel best mee, hoewel het altijd leuker werken is in ideale lichtomstandigheden. Benieuwd of Jerome zijn belofte zal houden. Ik zou de voorkant van de lama’s fotograferen, en hij de achterkant.

Jerome, nu jij! Belofte maakt…

Het wordt niet makkelijk om Fidel te nemen langs zijn achterkant (‘op de foto’ natuurlijk, ter aanvulling voor de lezers met vieze gedachten). Als één iemand dit kan, is het Jerome Braker wel. Na die taak stap je gewoon het kasteeltje binnen, en drink je een lekker streekbier. De waard is heel vriendelijk, en altijd klaar voor een babbel.

Ik ben eens benieuwd…

Sorry. Ik ben net weer op mijn stoel gekropen, waarvan ik was gevallen tijdens mijn lachbui. Bij opzoeking op Google Translate van de vertaling ‘Je zult toch de kip niet uithangen?’ kreeg ik als resultaat: “You will do the chicken does not hang?”. I’m sure you won’t 🙂 ! En nu weet ik waar Eigen Kweek de mosterd heeft gehaald :).

Philemon

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Photo Challenge 52 weeks – Meet Fidel 2 !

  1. brubeck zegt:

    Dhr Nachtbraker heeft gelijk: beetje uitsloven om zoveel foto’s te plaatsen Thomas maar zéér geslaagd door de opbouw en humor. Ik wou dat ik zo verhaaltjes kon vertellen 🙂 Altijd fijn om een druilerige zaterdag mee te beginnen. Damn, nu moet ik op zoek naar een exotisch dier om de competitie mee aan te kunnen 🙂

    • Dank je, Bru! Exotische dieren waren geen criterium voor deze challenge, maar als zijsprongetje kon het wel tellen, vond ik.
      En jawel, een exotisch dier uit jouw gehucht zou wel eens interessant kunnen zijn. Vind je er geen, neem dan de burgemeester of zo…

  2. Frans zegt:

    Grappige fotoreportage Philemon. Wederom een feest om je Vlaamse taalgebruik te lezen. Het woord is nu aan Jerome.

  3. Marion zegt:

    Hilarisch! Fidel 2.
    De starende pony’s vind ik erg lief.
    Leuk gedaan, Thomas (ja, ik weet niet wat voor namen er allemaal voorbij komen, voor mij blijft het altijd Thomas en en enkele keer Meneer Pannenkoek).

    • Voor die namen ben ik niet verantwoordelijk. Zoek de schuldige bij de heer Jerome Braker, die mij eerst Filip noemde :). Maakt eigenlijk niet uit, noem mij gerust Georges…
      Dank voor je fijne compliment. Ik maak de groeten over aan de pony’s !

  4. bentenge zegt:

    Dat, zijnde deze photochallenge realisatie, is straffer dan de koffie deze morgen, en die was al niet flets. De groene poorte omvormen naar Chateau Rougesse… en dat in Brugge ! Tsss, enfin, bij deze zijn De Brugse Metten nu echt wel verleden tijd. 🙂
    Enfin, niet getreurd, in de iets blauwere stede gelieerd aan deze tijdsperiode, toen gulden sporen nog in waren, hebben ze gelukkig nog altijd een Blauwe Poorte. En zolang Quickie aan de macht blijft is er niet veel kans dat ze de kleur gaan aanpassen.
    Het verwondert me anderzijds niet dat een stede met een rode burgervader na financiering door de overheid liever wat rood in de naam van zijn projecten krijgt, zelfs al is het eindresultaat niet direct gericht op het volk in zijn algemeenheid.

  5. Kristien zegt:

    Zie hem daar staan glunderen, Fidel 2! Je zou voor minder jaloers worden op zijn weelderige haardos, nietwaar, Philemon?

  6. Suskeblogt zegt:

    ik heb regelmatig enkele tibetanen onder mijn klanten op het werk. Misschien moet ik ze eens het adres van deze lama’s bezorgen of neen dat zijn andere lama’s dan die Dalai Lama.

  7. Fidel2 loyale fan van de Beatles? Duidelijk ne coole gast met gevoel voor stijl! Alleen spijtig dat Marie-Teresa-Asunción-Maria-Paz zich er zo door laat intimideren. Ze heeft duidelijk een aanmoedigend duwtje in de rug nodig.. Jerome, help haar eens een handje, ja? 😉

  8. Nachtbraker zegt:

    Ha ha ! Hilarisch!! Ik wist het 🙂 Damn, nu moet ik op zoek gaan naar de achterkant van een lama ;-)) Deze photo challenge wordt nog moeilijker dan ik dacht… 1-0 voor Philemon 😉

    Gr,
    J. Braker

  9. Pingback: Photo challenge 52 weeks – 5/52 | Nachtbraker

    • Knap initiatief, maar dat ontslaat je niet van je belofte… Als de Brugsche Belofte al zo lang standhoudt, is het maar een kleintje om naar Fidel te stappen (nu weet je hem wonen) om zijn kont te vereeuwigen…

  10. Ik heb eens een vraagje, heb jij zo’n lange pauze?? Je hebt je echt uitgesloofd, maar dat is een fijn gegeven, als je iets doet moet je het goed doen en dat doet ons Pannenkoekse ( ik vind Filip noch George geschikt, sorry),…ben benieuwd naar volgende week,…

    • De zondag heb ik een hééééééél lange pauze, Carrie :)! Tijdens de week valt dat minder mee, en gebeurt het zeer vaak dat ik over de middag doorwerk om ’s avonds op een deftig uur te kunnen ontsnappen.
      Ik voelde het niet als ‘uitsloven’, hoor, integendeel. Zoals bij elke wandeling heb ik mij fantastisch geamuseerd.

  11. Thomas, het siert jou dat je met een overlopende maat je foto’s aanbiedt! Niet van dat zuinige, dus en dat is prima.

    Wat betreft die lama: zo’n beest is bijzonder gevoelig. Het schijnt dat ze mensen die ze als soortgenoten beschouwen nooit bespugen. Ze voelen als het ware aan wanneer iemand begiftigd is met een bijzondere gave, zoals spugen, winden laten en dergelijke. Vandaar dat jij ( en ik 🙂 ) nooit problemen met die beesten zullen krijgen.

  12. Joyce zegt:

    Moehahahahahahaha wat een heerlijke post dit, zo grappig! En de foto’s: wat woon jij heerlijk landelijk zeg!

    • Dank je, Joyce.
      We wonen inderdaad landelijk, maar toch op een boogscheet, euh sorry, op een boogscheut van de Brugse binnenstad. Binnenkort krijg je daarvan foto’s te zien. Zet alvast een kopje thee klaar om ervan te genieten…

  13. cornutus zegt:

    Ik denk dat ik mijn baas ga vertellen dat ik een dag minder ga werken per week. Heb ik tenminste voldoende tijd om alle Photo challenges te bekijken 😉
    Leuke serie weer, grappig verhaal. Tof beest, die met die tanden.

    • Als een attest van mij zou helpen, laat iets weten en ik zorg ervoor!
      Fidel is inderdaad een fantastisch dier. Soms gaan we iets in dit kasteeltje gaan drinken enkel en alleen om hem (of hen) nog eens te zien…

  14. Billy zegt:

    ge zie nogal ne kèrel ze!
    Mooie reportage, Thomas!

  15. els zegt:

    Beste Picasso? Ik ben aan het twijfelen…heb je de foto van Fidel niet gefotoshopt? Het lijkt dat je een kamelenkop op een schapenlijf geplakt hebt. (misschien een tip voor Nachtbraker…)
    Maar wel grappig en lief, die Fidel.

  16. Pingback: Photo challenge 52 weeks – 6/52 | Nachtbraker

  17. Pingback: Challenge 7/52 | Diedelie

  18. Pingback: Alpaca | Den Flaters fotoblogje

Geef een reactie

