Vreemde arrestatie

De kokkelvisserij is een visserijactiviteit die oorspronkelijk alleen handmatig werd uitgeoefend. Bij de handmatige visserij worden de kokkels met behulp van een soort hark waaraan een net is bevestigd uit de bodem gezeefd.

De kokkelvisserij is een visserijactiviteit die oorspronkelijk alleen handmatig werd uitgeoefend. Bij de handmatige visserij worden de kokkels met behulp van een soort hark waaraan een net is bevestigd uit de bodem gezeefd.

Toen ik woensdagavond de online-kranten overliep heb ik me toch even verslikt in dit bericht.

De situatie is de volgende: een man stond rond middernacht op een kruispunt in Elsene, en was duidelijk bezig euh.. zichzelf plezier te verschaffen.  Mijn fantasie is redelijk goed getraind, ik kan mij bij dergelijke toestanden één en ander voorstellen.

Iemand moet toevallig op dit uur aan dit kruispunt zijn gepasseerd, en zag de man doende met euh.. zijn ding. Ofwel was die getuige met de auto. Om daarbij op te merken dat iemand aan het fluitspelen is moet je rond middernacht in het donker al erg goed opletten. Ofwel moet de man in kwestie zijn ding letterlijk heel opvallend en met veel gesticuleer doen aan de straatkant onder een lantaarnpaal. Ofwel was die getuige te voet. Kwam hij bij wijze van voorbeeld van zijn stamcafé, waggelend op weg naar huis, en zag op dat kruispunt een man bezig manoeuvres met zijn besturingssysteem aan het uitvoeren.  Die getuige te voet had meer kans één en ander opgemerkt te hebben.

Hoe sta je daar dan als dader op te treden op dit voetpad aan het kruispunt van de Generaal Jacqueslaan en de Jaargetijdenlaan? Rond die tijd moet het ongeveer drie graden ‘warm’ zijn geweest, wat niet echt uitnodigt om met de broek op de enkels aan de slag te gaan. Het uitzicht alleen al wil ik me niet voorstellen, ik ban dit uit mijn gedachten.

Feit is dat iemand toen de politie heeft opgebeld met de woorden: “Help, aan het kruispunt van de Generaal Jacqueslaan en de Jaargetijdenlaan staat een man zich te masturberen, een gevaar voor de samenleving!”. De telefonist noteert één en ander op een post-itje (een post-eitje zegt mijn autocorrectie 🙂 ), en overhandigt dit aan inspecteurs Jan en Mieke, die toevallig die nacht van wacht waren.  Die zullen zich hebben verslikt, en moesten zonder pardon en per direct het kaartspel staken dat ze juist aan het spelen waren. Ze zijn in de camionette gesprongen richting het strijdtoneel, waar ze een kwartier laten zullen zijn gearriveerd.

Blijkbaar stond die man nog steeds op het kruispunt zijn ding te doen (wat een uithoudingsvermogen in die kou!). Men probeert hem vast te pakken, en er ontstaat een tumult waarbij de vrouwelijke politieagent op de grond terechtkomt. Resultaat is dat zij, en niet de man die al zolang bezig was met het plegen van de misdaad, een polsblessure kreeg en voor de rest van de week werkonbekwaam werd.

De laatste zin vind heb ik drie keer moeten lezen voordat ik die geloofde:

“De dakloze man bleek onder invloed te zijn van alcohol en cocaïne. Tijdens het verhoor bekende hij het druggebruik en het masturberen op de openbare weg. Na verhoor werd de man opnieuw vrijgelaten.”

Ik wil de situatie absoluut niet goedpraten, want wat de man heeft gedaan hoort niet. Ook een dakloze heeft uiteraard zijn behoeftes, maar dat hij zoiets doet op een discrete plaats. Dit is een zedenfeit, en zo iemand dient tot de orde geroepen te worden. Geen discussie hieromtrent. Maar mochten jij of ik morgen opgepakt worden wegens drank- en drugmisbruik, vliegen we zo achter de tralies, minstens voor een nachtje. Afkoelen heet dit. ’s Morgens een preek van de onderzoeksrechter om later voor de rechtbank te verschijnen, hand in hand met een advocaat. Een dakloze krijgt deze ‘service’ blijkbaar niet. Die verhoren ze en laten ze vrolijk weer vrij, zodat hij ’s anderendaags op een ander kruispunt dezelfde feiten kan plegen.

Een hond met een hoedje op kan constateren dat er iets met die man aan de hand was, dat hij hulpbehoevend was. Dakloos? Drankprobleem? Drugsverslaafd? Hélp dan die man, potverdorie.  Geef hem tenminste die nacht onderdak, en laat hem in ontnuchterde toestand spreken met een sociaal assistent. Begeleid hem om te zorgen dat hij zich kan herpakken.

In welke wereld leven we eigenlijk??

En als ik dan zoiets  lees, dan weet ik gewoon dat ‘ons’ beleid rond daklozen nergens op lijkt.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Vreemde arrestatie

  1. Marion zegt:

    Ik weet hier even niets op te zeggen. Heb zelf veel contacten gehad in mijn werk met daklozen. Het zijn zeer uiteenlopende situaties, maar hoe dan ook altijd triest.

  2. Frans zegt:

    Mooi aangezet verteld. Wellicht wat te beeldend hier en daar. Maar ja het is nog vroeg voor een zondagochtend.

  3. Suskeblogt zegt:

    Die daklozen willen soms geen hulp en dat begrijpt men meestal niet. Hetzelfde met alcohol- en drugsverslaafden. Als die mensen niet openstaan voor hulp kan je als professionele hulpverlener of leek niets doen.
    Gedwongen opnamen bestaan zo goed als niet meer. Collocatie bestaat uit zo’n administratief kluwen dat het ook zo goed als onmogelijk geworden is. Het enige wat je dan nog kan doen is je rug draaien en de persoon in kwestie aan zijn lot overlaten. Dit alles heb ik persoonlijk meegemaakt. Ik zuig hier dus niet uit mijn duim. De hulpverlening in België is op sterven na dood.

  4. brubeck zegt:

    Ik las het artikel deze week ook maar legde de verkeerde link tussen de polsblessure van de agente en de zedenfeiten-plegende man. Over een volledig ontspoorde fantasie gesproken. Zondagochtend, dus meer zinnigs kan ik er niet over vertellen. 🙂

  5. Tsja, als ze er niets mee gingen doen, hadden ze hem net zo goed lekker op dat kruispunt kunnen laten staan toch?

  6. Anoniem zegt:

    Die dakloze zijn gedrag zal ik zeker niet goed praten, maar om middernacht komen daar normaal geen kinderen meer voorbij. Daarvoor zou ik de politie niet bellen en bezighouden, want die kunnen op dat moment tijd verliezen voor een noodurgentie.

    Waar houden mensen zich mee bezig ? Voor iemand waar ze niets voor te vrezen hebben, daar sturen ze de politie op af. Voor de dakloze was dit een geanimeerde avond, waarop hij nog eens aandacht kreeg 🙂

    Die dakloze heeft geen domicilie, waarom zouden ze hem dan in de cel stoppen. Ze kunnen hem niet eens de factuur sturen 🙂

    • Dit is weer eens een schitterende benadering van de problematiek :). Waarom slaag ik er niet in zo logisch te redeneren?

      • Anoniem zegt:

        Geef die mens liever de Playboy dan heeft hij vlugger gedaan :-).

        Het is inderdaad erg hoe weinig hulp deze mensen krijgen. Sommigen willen niet geholpen worden, maar dan is het iets te gemakkelijk om zo over alle daklozen of verslaafden te denken. Zo zijn we al te vaak bezig onze handen in onschuld te wassen.

  7. Menck zegt:

    Compleet van de pot gerukt, zeg ik u.

  8. Ik heb zelf in het verleden veel onder verslaafde mensen gebivakkeerd. En heb geleerd dat “geholpen willen worden” allesbepalend is voor succesvolle hulpverlening. Ik denk dan ook dat er vooral in deze goedwillenden geïnvesteerd moet worden.

    Gr. Henk

  9. Die mens had inderdaad geholpen moeten worden, die weet van geen hout pijlen meer maken en het zal uiteindelijk zijn dood worden,….en wij laten dat allemaal maar gebeuren,…..triestig, heel triestig!!!

    • Als ik een synthese maak van de reacties op dit logje, is quasi iedereen ervan overtuigd dat de situatie schrijnend is, maar dat de schuld eigenlijk voor een groot stuk bij de betrokkenen ligt, die weigerachtig staan tegenover het aanvaarden van hulp. Moet dan toch niet overgegaan worden maatregelen waarbij mensen met lichte dwang worden geholpen?

  10. Het hele plaatje is naar mijn mening allesbehalve duidelijk wit/zwart. Hoe goed onze hulpverlening ook lijkt, het is en blijft immens moeilijk om uit de neerwaartse cirkel van armoede te geraken, om verschillende redenen.
    Daarbij is er een diepere reden die deze mensen doet vluchten in hun verslaving. Naar mijn gevoel wordt er al te makkelijk beweerd dat ze niet willen, ik zie het eerder als niet kunnen, anders deden ze het. En hoe raar het ook moge klinken, ze maken er op hun (voor velen onder ons onlogische) manier het beste van, hun focus is overleven en niet leven, dat is een luxe die ze zich niet kunnen permitteren. Brood vult de maag, alcohol/… vult de maag én verdooft de pijn of verdooft fysieke en emotionele pijn, dan is de keuze voor een verslaafde snel gemaakt.
    Ik heb het van dichtbij meegemaakt hetgeen me tot bovenstaande conclusie gebracht.

    • Je mag gewoon niet iedereen over dezelfde kam scheren. ‘De’ dakloze, ‘de’ stempelaar, ‘de’ profiteur, ‘de’ mens met een beperking bestaan niet.
      Elk zijn leven, elk zijn verhaal, elk zijn gepersonaliseerde manier om aan te pakken. Maar zoiets kost geld en tijd natuurlijk, en wil nu net die zaken iets zijn waarvan we beweren dat we altijd tekort hebben…

  11. Kristien zegt:

    Het idee alleen al om dakloos te zijn…brr… Deze dakloze deed op straat wat een ander thuis zou doen. Hij heeft geen huis, geen thuis…Hij mist warmte, geborgenheid, liefde… Triest.

  12. Joyce zegt:

    Ben ik nu echt de enige die het echt een ontzettend grappig geschreven blog vind? Kwam echt niet meer bij door je schrijfstijl. En ja natuurlijk is het een schrijnend verhaal maar even serieus om zoiets nu bij de politie te melden.

  13. Billy zegt:

    ik denk toch dat die moorden op daklozen prioritair moeten behandeld worden boven iemand die op een godvergeten moment zichzelf laat genieten… 😛

  14. Evita zegt:

    Dit is een ver-van-mijn-bed-show. Ik heb wel vriendinnen die in de sociale sector werken en wat ik daar allemaal van hoor…
    Anyway, ik ben misschien naïef maar wat ik mij dan afvraag is: hoe komt die gast aan cocaïne. Kost dat niet veel geld? Hebben dakloze mensen veel geld? Of vinden die dat gewoon op straat?

  15. HansDeZwans zegt:

    Ik heb dezelfde reactie als hierboven, drank en drugs kosten toch hopen geld. Of kan men tegenwoordig bij een gratis maaltijd kiezen voor een lijntje coke? Daklozen, werkloosheid, het fileprobleem en ga zo maar verder, allemaal zaken die nooit opgelost zullen worden door geen enkele politieke partij want die hebben het te druk met zichzelf.

  16. chrissebie zegt:

    Wel, alles waar ik mee akkoord ga is hierboven al een beetje gezegd! Idd, verslaafde mensen willen niet geholpen worden, omdat ze idd weten dat ze het niet “kunnen” vandaar vind ik een wet rond dwang zeker niet slecht.Hoe ze aan drank en drugs geraken is me ook een raadsel, ( hebben en houden verkocht zeker) Anderzijds, wat me dan wel dwarszit, is dat veslaafden ( mensen die het zelf gezocht hebben ) beter behandeld worden, meer medische begeleiding krijgen, makkelijker aan de ziekenkas kunnen blijven, een sociale woning krijgen enz ( allemaal meegemaakt ) terwijl ik chronisch ziek, geen alimentatie kreeg, ik verdorie heel hard mijn best deed om te werken, en meneer had een mooi appt, een advokaat die zijn paperassen in orde bracht, moest zich geen fluit inspannen om maandelijks te incasseren; Dat is wraakroepend, maar ik weet het, ik ben fel afgeweken nu, ! Maar anderzijds, kan ik net zoals joyce vertellen dat ik het helemaal superleuk geschreven vond! Fijn weekend Pannekoekje!

    • Dat afwijken is helemaal niet erg. Echtscheidingen worden te vaak uitgevochten tussen advocaten die dik incasseren en de boel laten aanslepen. Als je daarna bedankt wordt met een regeling waardoor je in een hoek gedrumd wordt is het jaren sukkelen om er weer door te raken…
      Dank voor het compliment !

  17. Ik snap ook niet dat deze man geen hulp wordt geboden. Hoewel de kans natuurlijk groot is dan hij geen hulp wil aanvaarden.

Geef een reactie

