Photo Challenge 52 weeks

Mijn plan was om vanaf begin april de Koolkerkse boerenbuiten te verlaten en twee kilometer verder te stappen richting Brugge stad.

Vorige week zaterdag werd het mij teveel. Ik wou en zou NU al beginnen met het thema aan te pakken dat ik  in mijn hart draag: de binnenstad van Brugge. Voor honderdduizenden toeristen per jaar een geliefde bestemming, voor mij de stad waar ik nu vijfenvijftig jaar woon (enkele jaren in de binnenstad zelf, maar voor het leeuwendeel van mijn leven op wandelafstand in aanpalende deelgemeenten).

Ik maak met jullie de komende maanden enkele wandelingen, en geef hier en daar een woordje uitleg. Sommige wandelingen splits ik om mijn log niet te lang te maken (anders leest niemand dit nog :)).

De nieuwe stadsgids Thomas Pannenkoek is geboren. Hou uw fooien op zak, ik geef de impressies gratis en met veel liefde.

Klik gerust alle foto’s aan, het zal geen pijn doen (ook niet aan de ogen)

Herinner u deze post, waarbij ik op een avondlijke wandeling de grens kuste van de Brugse binnenstad. Ik nam toen in het donker een foto van Bistro Du Phare. Zaterdag nam ik hetzelfde startpunt om mijn wandeling te beginnen. Ik stapte over de (figuurlijke) Dampoort en kwam er weer oog in oog mee te staan.

1

Geef toe, een totaal ander zicht dan de foto in het donker. Je herkent ineens veel beter de contouren van een ronde toren in het midden van de gevel, ooit één van de vele stadspoorten van Brugge.

We stappen links over het bruggetje, kruisen de Langerei en stappen op de groene gordel rond Brugge, ‘De Vesten’. Dit gedeelte heet de Kruisvest (toch tot waar we de Kruispoort kunnen bereiken).

1

Die Vesten hebben al lang het doel niet meer waarvoor ze destijds werden geschapen. Vanaf de twaalfde eeuw werd een  verdedigingswal aangelegd om de binnenstad te beschermen tegen indringers. Geloof het of niet, maar voor de verzanding van Het Zwin waren wij één van de centrumsteden van Europa, veel belangrijker bijvoorbeeld dan dat onnozele dorpje aan de Schelde, Antwerpen genaamd. Vandaag liggen de kaarten omgekeerd, maar gezien mijn hersenen zijn blijven hangen in de twaalfde eeuw heb ik daar geen last van.

In de negentiende eeuw, bij de industriële groei, verwachtten wij geen Noormannen meer, en  heeft men het kanaal aan deze kant van de stad serieus uitgegraven zodat die kon dienen als scheepvaartroute voor de goederen die vanuit Zeebrugge naar het binnenland werden vervoerd. Ter compensatie heeft ‘de industrie’ destijds serieus gesponsord om het geheel voor de Bruggeling aangenaam te houden – werden wandel- en fietspaden aangelegd, werd de site rondom Brugge voorzien van veel groen,…

1

In de tweede helft van de twintigste eeuw kwam men tot het besef dat deze Kruisvest ooit de plaats was in Brugge waar  massa’s molens stonden die actief werden gebruikt om het graan van de boeren tot ver in de omtrek te malen. Toen hadden veel gemeenten nog geen besef van cultuurbehoud en waren velen die ‘ondingen’ van molens liever kwijt dan rijk. Onze stad kreeg enkele van die exemplaren geschonken, die we zorgvuldig restaureerden vooraleer die op te bouwen en weer gebruiksklaar te maken.

1

Vier van die trotse kunstwerken staan op het stuk Vesten tussen Dam- en Kruispoort.  Ze werken stuk voor stuk, en als je eens een Japanner of Chinees wil spotten moet je maar eens zo’n molen bezoeken. De meeste Chinezen zijn zeer beleefd en aangenaam gezelschap, maar ééns was er ééntje die zeer vervelend deed, waarop de molenaar hem bij een demonstratie vermaalde tot Babi Haché (nummer 78 op de Chinese menukaart). Dit nieuws heeft toen de frontpagina van The Herald Tribune gehaald.

Ik wil jullie op mijn wandeling in Brugge binnenleiden langs -wat ik beschouw als- de hoofdpoort. Het steegje waar onze grote priester-dichter Guido Gezelle werd geboren: de Rolweg.

1

Als ik dit straatje alleen maar zie krijg ik al vlinders in mijn buik. Hier word je meteen geconfronteerd met onze Brugse kasseitjes. Niet echt een gemak voor de minder mobiele mens, maar wel enorm schilderachtig. Die straat doet me denken aan heel oude postkaarten van mijn stad, waar massa’s kinderen op straat speelden in van die antieke kledij. Ik heb wat met de kleuren van bovenstaande foto gespeeld om het effect te tonen.

2

Zo, begrijp je wat ik bedoel? Mijn moeder heeft dozen vol met postkaarten in die genre.

Ik stap samen met jullie de straat in en vind blindelings het geboortehuis van Guido Gezelle.

1

Ik ruik het kind zijn pampers, ik zie hem drinken van de borsten van zijn moeder en laat hen samen vredig hun ding doen.

Rechts van zijn geboortehuis zie je duidelijk dat Brugge (waarvan de kleine binnenstad in het toppunt van zijn roem in de zestiende eeuw ongeveer 40.000 inwoners had – om te vergelijken: vandaag de dag ongeveer 20.000) niet alleen rijke burgers huisvestte…

1Mijn wandeling leidt naar een plaats die ikzelf pas recent heb ontdekt. Ongelooflijk en schandalig voor een Bruggeling, maar dat terzijde. Die plek zien we volgende week, kwestie van één en ander spannend te houden. We stappen langs een zijstraatje waar het museum voor Volkskunde is gevestigd. By the way, om jullie even jaloers te maken, alle Brugse musea zijn gratis te bezoeken door haar inwoners. Gelukzak die ik ben. Wees gerust dat we daar graag gebruik van maken !

1

Stef gaf in de reacties hieronder terecht een opmerking dat mijn poging tot ‘oud’ maken van de volgende foto niet echt geslaagd was. Heeft hij groot gelijk in, maar op één of andere manier ben ik mijn Photoshop-software kwijtgeraakt en heb nog geen nieuw exemplaar aangeschaft. Dan maar online een sepia-mogelijkheid gezocht.

Voilà !

1

Is dit mooi of is dit mooi?

Het volksmuseum is geïnstalleerd in een rij ex-godshuisjes, dit zijn woningen die vroeger door rijke Brugse stinkers werden gebouwd om armen te kunnen huisvesten. In ruil kregen ze ‘aflaten’ die hen verzekerden dat ze na de dood direct naar de hemelpoort mochten gaan. Ze mochten met andere woorden heel hun leven het varken uithangen, mensen uitbuiten, verkrachten, vermoorden, stelen, liegen en bedriegen, wildplassen en voor het Vlaams Belang stemmen, door het feit dat ze geld spendeerden aan de armen mochten ze rechtstreeks naar de hemel. Als dàt geen voordeel is ! De hypochonders potverdorie!! (en vooral: de ezels dat ze in zoiets geloofden 🙂 )

1

Zoiets waren die godshuisjes dus, hé. Er staan er heel wat in Brugge. De mooiste aan onze Boeveriepoort, je ziet die later wel op één van mijn logs. De huisjes zijn piepklein met heel vaak gemeenschappelijk sanitair (klinkt heel chique, maar was in feite een gemeenschappelijke plank met gat in op een gezamenlijk koertje).

En hier zijn we heel dicht bij ons doel voor deze wandeling. Maar, slecht karakter dat ik ben, wacht ik tot volgende week om die plek te onthullen. Jerome, mag ik op je medewerking rekenen op dit stil te houden? Thanks…

Om af te sluiten een kleine, typisch Brugse anekdote over die ‘Rolweg’.

1

Je ziet hierboven het straatnaambordje dat op een vijftal gevels in het straatje hangt. Als je héél goed kijkt, zul je merken dat voor de ‘R’ een stukje in het groen werd weggeschilderd, verstopt als het ware. Enkele jaren geleden vond een komiek het gepast om bij elk bordje een ‘D’ voor ‘Rolweg’ te schilderen. Het werd dus de ‘Drolweg’.

Het heeft niet lang geduurd vooraleer arbeiders van de stadsdiensten de naambordjes hebben gecorrigeerd. De herstelling gebeurde op zo’n amateuristische manier dat je op elk bordje kunt zien wat er ooit is gebeurd.

Vandaag zou zo’n feit (gesteld dat men de dader vindt) een serieuze GAS-boete opleveren. Ik was niet de dader van het onheil, maar eerlijk gezegd heb ik er toen zeer smakelijk mee gelachen. Mag dat?

Zo, vandaag was mijn bijdrage serieus uitgebreid, maar ik heb me geamuseerd.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Photo Challenge 52 weeks

  1. Suskeblogt zegt:

    bedankt voor de rondleiding. Mag ik je deze brugse zot aanbieden ? https://vimeo.com/14690160
    Santé

  2. Marion zegt:

    De beste gids van Brugge! Prachtig! Kan niet wachten op de volgende tour!

  3. Mooi maar ik heb één punt van kritiek: die tweede foto van Volksmuseum: dat is niet bepaald sepia. Zo zagen de oude postkaarten van mijn grootmoeder er niet uit hoor. Het lijkt wel alsof er een stout kind ze gekleurd heeft met een gele fluostift. 😉
    Ik zou graag mijn oude dag slijten in één van die kleine huisjes. Meer heeft een mens alleen toch niet nodig. Helaas worden veel van die huisjes gebruikt als een soort vakantiehuisjes die toeristen kunnen huren voor een weekend of een week. Collega’s uit Brussel hebben zo een week in Brugge vertoefd. Trouwens: we mogen ons best gelukkig prijzen dat die er nog zo massaal staan. In andere steden zouden die al lang afgebroken zijn en vervangen door moderne glas&beton constructies.

  4. bentenge zegt:

    Een mens vraagt zich gelijk af wat hij in Asse doet. Ik wil terug naar de broeltorens, een beetje het kleine Brugge van West-Vlaanderen. Dank je wel !

    • Het is nog vroeg dag, je vindt zeker en vast vandaag nog een verhuisfirma die het nodige voor je kan regelen. Als je wil, kom ik helpen inpakken – je vindt mijn telefoonnummer op 1207.be onder ‘T Pannenkoek’

  5. chrissebie zegt:

    Waow, heerlijk dat ik die plaatsjes nog allemaal ken! Ik heb vier jaar in Spermalie op school gezeten en indertijd kende ik Brugge uit mijn broekzak. Nu kom ik er niet zo veel meer, hoewel we niet zo ver af wonen; Maar de kasseien zijn moordend voor mij op op te wandelen, heel schoon, maar kasseien zijn mijn reinste vijanden! Heb ik ook in Gent. Maar Brugge blijft een geweldig mooie stad hé!

    • Droegen jullie geen rokken in Spermalie? Waren daar broekzakken in 🙂 ?? Zoals ik schreef zijn die kasseien inderdaad niet de meest comfortabele stenen om op te lopen, maar stel je de Brugse straatjes voor in tarmac, gewone klinkers of (sla me dood) beton. Waar voetpaden zijn zouden die beter wat aangepast worden aan de wandelaar, want soms is het huilen met de pet op. Probeer langs de Potterierei maar eens te wandelen op stadsschoenen…
      Brugge is inderdaad een fantastische stad. Ik schrijf het bijna elke week op mijn blog, maar foto’s vertellen heel wat meer! (en je hebt nog niks gezien, het vervolg is …)

  6. brubeck zegt:

    Ik wilde me bijna gewonnen geven, na het lezen van dit verslag. Gelukkig kon ik me inhouden. 🙂
    Serieus nu: ik vind dit een puik verslag. Zeker omdat ik al ontelbare keren in Brugge geweest ben maar nu ootmoedig besef dat ik al heel wat gemist heb, zo te zien. Ik ga dit onthouden voor mijn volgende bezoek. Toffe blog, proficiat met het geslaagde gidsen.

    • Bij het begin van de challenge heb je me (met een knipoog) uit mijn kot gelokt door de dooddoener te schrijven dat Brugge een ‘tourist trap’ is. Dat mag het zijn voor de Amerikaanse toerist die in twee weken Europa bezoekt, en alle highlights bezoekt in recordtempo. Die mensen zien inderdaad niks, en gaan naar huis met het gevoel van ‘was het dat maar?’. Wees gerust dat Brugge héél wat te bieden geeft en een schat aan cultuur huisvest die onbeschrijfelijk is. Would be stadsgidsen van Brugge krijgen tegenwoordig een opleiding die niet om te lachen is, en waarvan de slaagkans (want je moét slagen wil je als stadsgids voor Brugge fungeren) niet enorm groot is. Een vriend van me, die nochtans niet van de domste is (integendeel) is moeten afdruipen zonder diploma. Het is bij ons echt gedaan met gidsen die maar iets uit hun duim zuigen (met de nodige grapjes) om na de rondleiding een mooie duit zakgeld te krijgen. Dat wij enkele jaren terug de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ kregen was geen toeval…

  7. Frans zegt:

    Ik ken Brugge als toerist. Voor mij valt er daarom veel te genieten aan jouw informatieve en met veel humor geschreven rondtoer. Gij zijt een toffe gids, ga zo door.

  8. judi zegt:

    Jou hebt je beroep gemist als gids :-). Brugge binnenste buiten ! 🙂 En nu tijd voor een warme chocomelk 🙂

  9. Kristien zegt:

    Straf! I’m impressed! ‘k Zal er straks een ‘straffe Hendrik’ op drinken. Als je zo doorgaat beginnen ze binnen de kortste keren met het brouwen van een ‘straffe Thomas’! 😉

  10. els zegt:

    hmmm, misschien komt dat weekendje Brugge er toch nog eens van…

  11. cornutus zegt:

    Mooi verhaal. Het wordt weer eens tijd om af te zakken naar Brugge. Wellicht van de zomer.

  12. Je woont in een mooie stad Thomas, waar heel wat valt te ontdekken.

  13. Nachtbraker zegt:

    Ach, Brugge is gewoon de mooiste stad van de ganse wereld en je hebt dit heel goed vastgelegd in je foto’s, beste gids Philemon. Maar hou het wel stil, er hoeven niet veel toeristen meer bij te komen van mij…
    Ik geef toe dat ik het museum voor Volkskunde nog nooit bezocht heb, shame on me… Ow, en ik las ergens dat er meer dan 40 godshuizen zijn in Brugge. Best wel veel, ik weet er zo’n 10 zijn of zo 😉 Soms valt er veel meer te ontdekken in je eigen stad dan je zou denken…

    PS: ik heb wel een vermoeden naar het doel van je wandeling… 🙂

    Vele groeten uit het charmante, romantische en mysterieuze Brugge,

    J. Braker

  14. Liese zegt:

    Mijn groottante woont in het klooster van de Jezuiten. Naar het schijnt is dat ook enorm mooi? We hebben het tijdens een wandeling door Brugge eens lopen zoeken en zijn er tot vlakbij geraakt maar er gewoon naast gekeken…dwaas, ik weet het.

  15. Kunnen we je ook inhuren als gids, ik moet met het schaamrood op de kaken zeggen dat ik mijn eigen stad niet zo goed ken als jij, maar ze is dan ook niet zo schoon, behalve het verdiep 🙂 🙂

  16. Billy zegt:

    bedankt voor deze schitterende gidsbeurt door jouw stadje, Thomas.
    Zou het geen mooie bijverdienste zijn om dit ook in het écht te gaan doen?

  17. Toemme, zou nu zo mijn wagen inspringen richting..
    Euh.. kinderkopjes onhandig voor voetgangers? Hoe noem je het dan voor fietsers? Kan de keren niet tellen dat ik mijn darmen in mijn keel voelde kriebelen dankzij het gehoddebots..
    (dat is dan ook echt het enige minpuntje wat het schoon Brugge betreft)
    Waar kunnen de mensen jou als gids boeken? 😉

  18. perdebytjie zegt:

    Heerlik getoer saam met jou…ek lag my dood vir Rolweg…ek het gewonder watse snaakse blerts is op die bordjie.Dis jammer ek het nie voor die tyd daarvan geweet nie,anders sou ek gesoek het vir die “D”…lol!

Geef een reactie

