Photo Challenge 52 weeks

Jeruzalemkerk in Brugge

Jeruzalemkerk in Brugge

Vorige week waren we op wandel, en startten via één van de twee Dampoorten langs de Brugse Vesten richting (d)Rolweg. De eindbestemming was nog onbekend, maar wordt uiteindelijk de Jeruzalemkerk van Brugge. Volgens mij één van de bestbewaarde pareltjes van onze historische binnenstad.

Behalve het feit dat de toren in verhouding zeer breed is, valt aan de buitenkant niet echt veel op aan dit gebouw. Tot je er binnenstapt, en meteen wordt geconfronteerd met de muur achter het altaar. Niet bepaald wat je zou verwachten in een katholieke kerk.

1

Een overdaad aan beeldhouwwerk en kandelaars, maar kijk vooral eens goed in detail. In hoeveel kerken hangen doodskoppen aan het altaar? Hieronder ietsje meer in detail.

1

Je wil niet weten welke horrorfantasieën door mijn hoofd schieten telkens ik dit altaar zie. Shame on you, Thomas Pannenkoek!

We zijn vandaag zeven eeuwen verder, en ietsje meer gecultiveerd. Als je vandaag het kerkje binnenstapt, doe dan even de moeite om één van de twee trappen te beklimmen binnenin de kerk. Van bovenaf heb je een schitterend zicht op het geheel. Het compacte kerkje met antieke stoeltjes, het praalgraf middenin, de preekstoel, de prachtige glasramen…

1

Of: in de sepia-versie

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu we toch bovenaan staan, kijken we door de tralies en hebben we volop zicht op het tweede altaar dat zich op de eerste verdieping bevindt. Even de lens door de tralies wringen en Whoppa !

1

‘De Meester is daar en Hij roept U’

We dalen de trap af, en kiezen het deurtje rechts van het altaar. Als je vier stappen zet, zie je wat verder een heel lage doorgang. “Bukken, Gerard!” Daar word je meteen geconfronteerd met een reproductie van het graf in Jeruzalem waar Christus werd begraven. Minder zou ik niet verwachten in ‘de Jeruzalemkerk’ van Brugge.

1

1

Wat veertiende-eeuwse beeldjes ook (let op de naïeve gezichtsuitdrukkingen)

1

Zeg nu eens eerlijk, is dit een locatie in mijn geliefde Brugge die je van de sokken blaast, of is dit een locatie die je van de sokken blaast? Heel wat groepen die Brugge bezoeken worden meegesleurd richting die paar bezienswaardigheden die iedereen kent (misschien al beu gezien is). Soms moet je echt de moeite doen om iets verder te kijken dan je neus lang is, en dan zul je zaken ontdekken waarbij je beseft dat Thomas Pannenkoek groot gelijk heeft als hij beschrijft dat Brugge uniek is.

Er volgt nog, beste lezer…

Met dank aan Jerome om een week te zwijgen (want hij wist welke richting ik uit ging).

Philemon

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Photo Challenge 52 weeks

  1. brubeck zegt:

    Ik geef toe, voor de eerste keer :-), dat ik niet wist dat dit pareltje in Brugge te vinden was. Knap Thomas !

  2. cornutus zegt:

    Mooi verhaal en dito foto’s. Ik vind het sowieso leuk om af te wijken van de drukke wegen en juist aan de achterkant van de drukke straten en bijzondere gebouwen te lopen. Ik heb de onvoorstelbare luxe gehad een aantal jaren geleden dat ik gedurende twee jaar maandelijks naar Rome moest (en soms Parijs, Wenen, Venetië, Florence, Berlijn) om deel te nemen aan internationale bijeenkomsten, die weliswaar acht uur zouden moet duren, maar soms al na drie uur afgelopen waren. 😉
    Toen heb ik de tijd besteed om juist dwars door zo’n stad te te dwalen. En dan kom je hele leuke stekkies tegen. En dat kan eigenlijk ook in je eigen woonplaats.

    • Brugge is absoluut niet groot in vergelijking met Vlaamse steden als Gent en Antwerpen. Toch zijn er heel wat monumenten en ‘stekkies’ (wat een heerlijk woord 🙂 ) waarvan zelfs Bruggelingen niet weten dat we ze in huis hebben…

  3. Frans zegt:

    Mooi Philemon, wat een rijkdom om dit binnen de stadsgrenzen te hebben.

  4. judi zegt:

    Niet enkel heb ik iets bijgeleerd over Brugge, ik voel een zekere connectie met je profielfoto 🙂 Het type waar ik op val 🙂

  5. Kristien zegt:

    Eerlijk? Het is een echt Brugs pareltje. Een prachtig, authentiek kerkje met een merkwaardig interieur. Ik voel de mystieke sfeer tot hier! Dank je, Philemon.

  6. Billy zegt:

    ik had dit nog niet van de binnenkant gezien, Thomas
    Zal ik volgende keer nog eens doen dan… 😉

  7. Suskeblogt zegt:

    eens iets anders dan al hetgeen ik al meer dan genoeg gezien heb in Brugge. Tijdje geleden dat ik er nog kwam trouwens.

  8. chrissebie zegt:

    Mooie kerk, hoewel ik niet vaak naar de mis ga, loop ik wel graag rond in een kerk; En jij liet me daar eens rondlopen, thanks Pannenkoekje

  9. Een heel apart kerkje. En doodshoofden in een kerk… Het is natuurlijk wel zo dat we stervelingen zijn, maar in een kerk verwacht ik toch eerder de uitbeelding van het leven dan van de dood. 🙂

    • Wat dan met de Christus-figuur (dood of aan het kruis) die in elke katholieke kerk prominent aanwezig is ? Misschien wordt gerefereerd naar het leven na de dood. Ik zocht iemand in dit kerkje die getuige was in de veertiende eeuw, maar vond niemand…

  10. Heel erg leuk dat je deze foto’s met ons deelt.
    Bizar die doodshoofden op het altaar.

  11. Mooie kerk! Wel inderdaad enge doodshoofden!

  12. Een van de scenes uit de film ‘In Bruges’ is daar opgenomen. Het speelt zogezegd af in de Bloedkapel maar eigenlijk hebben ze gefilmd in de Jeruzalemkerk. Toen die film uit kwam, vonden veel toeristen de weg naar die kerk maar nu zal dat wel weer verminderd zijn. Dat soort hypes duren niet lang.

  13. Die sepia versie is prachtig!!! En opdracht geslaagd ik ben uit mijn pumps geschoten 🙂

  14. Nachtbraker zegt:

    Zelfs na negen jaar in Brugge te wonen ontdek ik er nog elk jaar nieuwe dingen… Afwijken van de geijkte paden levert inderdaad vaak mooie ontdekkingen op…

Geef een reactie

