Photo Challenge 52 weeks

1

(foto’s aankllikken !)

Van de wandeling van vorige week heb ik dorst gekregen. Jullie ook waarschijnlijk. OK.

We wandelen een klein stukje verder van de Jerusalemkerk naar de Blekerstraat. ‘Straatje’, eigenlijk, want ik zie je er niet door rijden met je Rolls Royce. Ik trakteer jullie virtueel op een frisse trappist in café Vlissinghe, de oudste kroeg van Brugge (het naambordje vermeldt 1515). Wie af en toe het feuilleton ‘Aspe’ heeft gezien op VTM zal zich herinneren dat inspecteur Van In graag na tijdens de werkuren een Duveltje ging drinken. Veel van die scènes zijn opgenomen in het binnentuintje van dit café. Wie Brugge ’s zomers bezoekt raad ik ten stelligste aan iets te gaan drinken op dit terras. Je ademt er de Middeleeuwen in een ongelooflijk gezellig kader.

Als ja na de verpozing in de kroeg de deur achter je dichtslaat, stap dan tien meter verder en je staat middenin het historische hart van de stad, op de kruising van verschillende grachten. Wil volgende foto eens aanklikken. Precies Venetië, maar dan tien keer beter. De dreigende wolken die even later wat water op mijn hoofd lieten vallen. Al zeg ik het zelf: fantastisch mooi deze. Geef ook wat aandacht aan de prachtig gerestaureerde gevels, een hele evolutie in vergelijking met de jaren zeventig van de vorige eeuw. Maar later meer daarover…

1

Dit beeld zegt jullie allicht iets. We gaan er verder op het jaar dieper op in. De foto hierboven vond mijn lieve dame iets ‘waauw’ hebben. De combinatie water-wolken-fraai gerestaureerde gevels. Een lucky shot, want bij druilerig weer zien de scène er anders uit. Wat ik van dit beeld vind? Pfft, gewoon het bewijs van een serieus historisch misverstand. Met zegt vaak dat Brugge het Venetië van het noorden is. Dit klopt dus niet. De werkelijkheid is dat Venetië het Brugge van het zuiden is.

Wat zeg je? Je wil nog een foto? Geen probleem…

1

Ook deze week een sepia-versie

1

Ik krijg er niet genoeg van…

Maar we moeten verder. Ik vertrouw sterk op mijn inwendig kompas, en wil terug naar de start van mijn wandeling die begon aan de (d)Rolweg. Jullie werden foto’s beloofd van enkele wandelingen in lusvorm. Ik keer terug via kleine straatjes richting startpunt. Tussenin zie ik een gedicht hangen in een blind raam van een oude gevel.

1

Brugge is een kunststad, en daar is ook plaats voor poëzie. De auteur van dit dichtwerk is een geïmporteerde Elsenaar (zeg ik het goed?), bij opzoeking lid van ‘Het Venijnig Gebroed’, een vierspan dichters met Brugge als uitvalbasis. Mooi.

Ik wandel in de Carmerstraat. Eén van de hoekhuizen valt bijzonder op door de wel zeer devote decoratie onder het motto ‘als we iets doen, moeten we het goed doen!’. Niet echt mijn smaak, maar opvallen doet het. Links op de foto zie je al een stukje van de enige koepelkerk in Brugge, die van het Engels Klooster.

1

We hebben het vorige week gehad over dichter Guido Gezelle. Welnu, onze priester was jarenlang beheerder van dit Engels Klooster, en hij heeft er ook zijn laatste adem uitgeblazen. Zijn laatste woorden waren ‘En ‘k hoorde de veugeltjes zoo geerne schufelen’, hij hield van de natuur en dan is het prettig als je iemand bepaalde ‘laatste woorden’ in de mond kunt leggen. Zijn die waarheid of niet? Wie zal het zeggen???

.1

Goed zo, ik stapte dus verder richting dat Engelse klooster.  Een niet onaardig gebouw, met aan het eind die typische kerk met koepel.

1

Men kan dit klooster en de kerk bezoeken, hoewel het geen deel uitmaakt van de klassieke Brugse musea. Ik ben binnengestapt, speciaal om jullie -lezers van deze weblog- plezier te doen. “Bellen en direct binnenkomen” stond op een bordje boven de bel.

Ik deed wat ik moest doen, en kwam binnen in een inkomhal waar de tijd is blijven stilstaan in de jaren stilletjes. Er werd een luikje opengeschoven, waarin het hoofd verscheen van een non met kap op het hoofd. Ze brabbelde iets in het Engels (komt wel goed uit in een Engels klooster), waarop ik in het Nederlands antwoordde dat ik de kerk wou bezoeken. Tante non rook commercie. Ik kreeg een geplastificeerd kartonnetje met wat basisinformatie, en kreeg het bevel te wachten tot een collega zuster zou verschijnen voor een rondleiding.

“Wat mag dat dan kosten?” vroeg ik geïnteresseerd.

“Euh, eigenlijk niks, het is te zeggen, je doet ervan wat je wil!” antwoordde ze mysterieus.

Ik heb het wel voor pinguïns, maar minder voor na-apers ervan, gekostumeerde nonnen in het bijzonder.  Het luikje werd dichtgeschoven en het werd wachten op de andere non die hoorbaar werd opgeroepen via de telefoon. “Someone wants to visit the church, would you…”

Uit beleefdheid ben ik twee minuten blijven staan, maar het vooruitzicht om een kwartier met die non op te trekken om nadien een schooierspreek te mogen horen,… was sterker dan mijn gevoel voor manieren. Ik het heb karton voorzichtig teruggelegd, en ben op kousenvoeten naar buiten geslopen.

Terug naar de startplek van mijn wandeling, aan de molens van de Kruisvest.

1

De volgende keer probeer ik een nieuwe wandel-lus in Brugge op te starten. Het zal na onze Vietnam-reis zijn…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Photo Challenge 52 weeks

  1. Pannenkoekske, je hebt hier net mijn huishoudzaterdag kleur gegeven,……supermooie foto’s,….en stukken beter dan Ventië!!!!

  2. Marion zegt:

    Zelden zo vroeg aan de drank gezeten in het weekend. Ik zag de ”waauw” ook!

  3. bentenge zegt:

    Je gebrek aan manieren zal wel tot gevolg hebben dat je niet naar het Venetië, euh Brugge bedoel ik, van de heer hierboven mag 😉

  4. Kristien zegt:

    Wij hebben een tijdje geleden in herberg Vlissinghe onze dorst al gelest. De binnenkant van deze kroeg is ook zeker de moeite. We konden ons heerlijk verwarmen aan de kachel en hebben genoten van een lekker vissoepje en een streekbiertje.(de eigenares van onze B&B raadde deze kroeg aan, anders hadden we hem waarschijnlijk nooit gevonden :-).)
    De andere zichten hebben inderdaad een groot ‘waauw’ effect!

  5. chrissebie zegt:

    Foeikes, dat nonneke daar laten staan, hoe durf je Pannenkoekje! Maar eerlijk, ik heb het ook niet voor nonnen. Maar wel heel leuke foto’s, zoals gewoonlijk hé!

  6. Frans zegt:

    Voor mij is het ook nog te vroeg voor een pintje. Eerst maar eens koffie. Moois gidsverhaal, prachtige foto’s. Maar vooral de laatste zin van het gedicht van Dennis S.M. Vercruysse, “als alles wordt zoals je bent” vind ik imponerend mooi. Weer genoten Philemon.

  7. judi zegt:

    Beste gids, dankzij jouw verhalen in combinatie van foto’s ben ik Brugge nog mooie gaan vinden !

  8. Suskeblogt zegt:

    mooi om weer eens wat van die mooie stad gezien te hebben.
    Van zo’n wandeling krijg je inderdaad dorst, dus trakteer ik met een echte roeselaarse en wat poëzie uit de streekte ! 🙂

  9. els zegt:

    Je hebt weer je best gedaan mr. Pannenkoek! Je hebt me doen watertanden. Jullie hebben daar prachtige wolken! (=typische Pannenkoek reactie)

  10. Die gracht is inderdaad schitterend (vastgelegd) Thomas! En wat betreft dat devotiegebeuren: ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan om te beleggen in vierkante meters serre i.p.v. devotie. 🙂

  11. Menck zegt:

    Er zijn wel meer Venetiës van het Noorden. En Oosten. En Westen. Maar Brugge is zonder meer het schoonste, dat spreekt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Veneti%C3%ABs_van_deze_wereld

  12. Joyce zegt:

    Mooie foto’s man! En ik had ook het wauw gevoel bij de foto die jouw dames zo mooi vonden, heerlijk dat extreme contrast!

  13. missanstro zegt:

    Haha de non zal gedacht hebben..die vogel is gaan vliegen. Mooie route!

  14. Nachtbraker zegt:

    Super mooie foto’s! ’t Is natuurlijk moeilijk om in Brugge een lelijke foto te trekken hé 😉 Vorig jaar bezocht ik de mooie tuin van het Engels Klooster, een paar weekends per jaar houden ze daar opendeurdag. Zeker de moeite!

  15. Billy zegt:

    ik ben blij dat je ook aandacht schenkt aan de gezelligste kroegen van je stad, Thomas. Zoals je wellicht wel verwacht, interesseren mij die ook bijzonder. Is Vlissinghe dan ook beter toegankelijk, en niet overbevolkt door alle toeristen?

  16. Beste Thomas

    Enkele tijden geleden heb ik een bezoek gebracht aan de Kruisvest in Brugge. Het gaf mij zodanig heel veel mooie indrukken en prikkels op zodat ik een blog geschreven heb over deze bijzonder natuur. Bovendien heb ik een YouTube film gemaakt van deze dag. Ben benieuwd wat je van mijn foto’s vindt want jouw plaatjes vind ik heel adembenemend te zien met oog voor detail en een heel goede lichtinval.

    Indien er nog vragen en/of opmerkingen zijn over de tekst, dan hoor ik het graag. Net zoals een reactie die altijd welkom is.

    Dit is mijn link: http://catherineboone.blogspot.be/2016/03/kruisvest-in-brugge-rust-en-ruimte.html

    Alvast bedankt voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet
    Catherine Boone

Geef een reactie

