Vietnamese massage

3

Ik kan intens genieten van wellness. Als notoir ‘zenuwfretter’ heb ik door de jaren heen ervaren dat er weinig zaken zijn waarbij ik compleet tot rust kom. Met een bezoek aan een openbare sauna lukt dit wel. Bij een massage ook. Dit fenomeen ken ik pas sinds een tiental jaar toen we verre reizen zijn beginnen maken. Het enige jammere aan zo’n massage bij ons is dat die meestal zeer duur zijn en een mens dit geen vijf keer op een jaar zal doen…

Toen ik op mijn blog vertelde dat we naar Vietnam zouden trekken, vroeg Marion me om een sfeerbeeld te geven van een behandeling die ik er zou nemen, want ik had in een reactie op een massagebeschrijving op haar blog geschreven dat het binnenkort onze beurt zou worden.

Voor alle zekerheid had ik me thuis op het Internet gedocumenteerd over de valstrikken van zo’n activiteit in Vietnam. In sommige Aziatische landen is een massagesalon immers een dekmantel voor keiharde prostitutie-business. Ik las dat het opletten geblazen was, want bij sommige gelegenheden betaal je een ‘inkomprijs’, en geef je nadien een ‘fooi’ in functie van de diensten die werden uitgevoerd. Sommigen  proberen via ‘happy ending’ een extra vette fooi te ontvangen. Deze laatste vorm van ‘ontspanning’ is aan mij niet besteed.

De eerste dag na onze aankomst in Hanoi had ik al een deugddoende massage genoten aan de belachelijke prijs van acht Euro (fooi inbegrepen), en zou de tweede dag elders een tweede poging wagen, want in Hanoi krioelt het van de massagehuizen. Wanneer ik dit dan doe als we samen op reis zijn? Als mijn schat nood heeft aan een dutje op de hotelkamer.

Er hing een groot neonbord op honderd meter van het hotel, en ik stapte binnen. De kamer was donker en het enige lawaai kwam vanuit de televisiekast. Een vies oud gebocheld ventje in combat-uniform zat in een zetel te kijken naar een voetbalmatch. Hij zag me binnenkomen, bukte zich even en deponeerde een vette elastische slijmrochel in een plastieken pedaalemmertje. De geluiden kreeg ik er gratis bij. Mijn maag keerde zich om.

Wèg mijn zin, maar ik stond daar nu. Bij informatie naar de massage haalde het mannetje een papiertje vanonder een barmeubel en toonde me dat een behandeling 200.000 Dong kostte. Omgerekend zo’n zeven Euro, fooi exclusief. Ik wou eigenlijk maar één ding. ‘Ontsnappen’ uit dit vieze hol. De rochel, het rare ventje met de bochel, het feit dat een slinger met kerstverlichting leidde naar de trap waar de massage werd gegeven – het zag er allemaal niet koosjer uit.

“You pay!” beval het ventje en deponeerde simultaan een volgende rochel in zijn pedaalemmertje. “Plets!” Dit mannetje was heel zeker een soort pooier en de massage zelf betrouwde ik niet. Ik draaide mij om en verliet de ‘instelling’.

Honderd meter verder een nieuw neonlicht ‘foot massage’. De ontvangst was totaal anders. Een verzorgd iemand gaf me uitleg over de verschillende soorten massages – voet-, hoofdmassages, de klassieke versie van een full body oliemassage tot een hotstone-behandeling. Ik koos voor de laatste. Hier was niets verdachts…

Ik werd naar een kamertje geleid, waar zich kort nadien een dametje kwam aanmelden, een pakketje met handdoeken en een boxershort in de hand. Ze deed teken dat ik me moest uitkleden en die boxer moest aantrekken. Ondertussen liet ze in een lokaaltje ernaast water lopen – zal later blijken om mijn voeten te wassen. De behandeling begon op de rug. De boxerschort werd ietsje naar beneden getrokken, en daar begon na een tiental minuutjes manuele massage het spel met de hete stenen. Ik ben geen biljarter, maar herkende wel het getik van ballen die elkaar raken op de biljarttafel. Ze goochelde met die hete stenen, liet er af en toe eentje liggen, telkens op een andere plaats op mijn rug tot ze een volledige rij vormden van nek tot bilspleet.

Ze wachtte even, en liet ondertussen weer water lopen in een soort whirlpool voor de voeten. Het was een beetje rare houding om te liggen op die massagetafel, de benen op het eind naar beneden bengelend in die waterbak. Terwijl ze mijn armen en hoofd masseerde aan de voorzijde, waren mijn voeten als varkenspoten in de hutspot aan het koken. Het water was zeer heet – toen ik er iets van opmerkte werd de stekker eruit getrokken.

Niet te geloven hoe vlug een uurtje voorbijvliegt als je geniet. Als je nadien de masseuse twee euro fooi geeft, springt ze een gat in de lucht van geluk, en ben je zelf gediend aan minder dan tien Euro. Schandalig weinig eigenlijk, en zonde om zoiets te laten liggen. Allen daarheen!

Maar, beste Marion, het blijft uitkijken waar je binnenstapt. Er zijn gelegenheden waar de grens met dubieuze handelingen vaag is. Ik heb op de laatste reis vijf keer massage genoten, en ik keek telkens uit of ik op een ‘veilige’ plek terechtkwam. Eén keer was er toch die behandeling waar de masseuse op het eind vroeg of ze een bepaald lichaamsdeel (waar mijn onderbuik van naam verandert) ook niet moest masseren, terwijl ze die plaats een fractie van een seconde aanraakte (boven de handdoek). “Why not?” vroeg ze (gemaakt?) verrast toen ik weigerde – ondertussen begon ze vlijtig met een zeer deugddoende hoofdmassage. Blijkbaar vond ze die vraag het proberen waard. Ik heb het verhaal verteld aan mijn lieve schat, waarbij we fantaseerden hoeveel mannen toch ‘yes’ zouden hebben geantwoord op het voorstel van die ‘happy ending’, want dàt was het tenslotte…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Vietnamese massage

  1. Marion zegt:

    Geweldig! Ik kneep ‘m wel even, vooral toen die rochelende bochel riep “YOU PAY!” Gelukkig. Je omschrijft het zoals gewoonlijk weer prachtig! ….varkenspoten in de hutspot…. Maar walhalla! Vijf massages! Hoe dan ook, met of zonder happy endings (ik denk dat het aantal mannen wat uitbundig YES geroepen zou hebben nog best meevalt 😉 ), ik ben u zeer erkentelijk voor dit prachtige verslag!

    • Graag gedaan, Marion. Voor de liefhebbers van massage is Azië op zijn geheel eigenlijk echt het Walhalla.
      Tof ook dat je zoveel vertrouwen hebt in de mannelijke medemens :). Zelf zou ik niet meer in de spiegel durven kijken mocht ik ‘yes’ hebben geantwoord (en aan dergelijke ‘handelingen door derden’ heb ik ook helemaal geen behoefte).

  2. chrissebie zegt:

    Mijn ouders reisden veel naar het verre oosten. Hij ging voor een bodymassage zonder het tikkeltje meer, maar hij betaalde vooraf, gaf de portefeuille aan mijn moeder en ontdeed zich van al zijn juwelen, zodat ze hem niets konden aftroggelen om toch maar verder te mogen gaan. Een bodymassage is nogal heftig blijkbaar en volgens mijn vader, zou menig man verder gaan. Nu wij naar Thailand gaan wil ik Wim ook eens laten genieten van een heerlijke massage, en zit met het zelfde dilemma, hoe haal ik er de koosjere plaatsen uit? En eum, rochelende mannekes zou ik zowieso al niet vertrouwen!

    • Het is jammer dat de 80% ‘brave’ massagesalons qua naam moeten boeten voor de 20% met een minder goede reputatie.
      De truc van je vader pas ik ook altijd toe. Ik neem geen portefeuille mee, maar juist genoeg geld voor de massage + fooi. Mocht het toch gebeuren dat ik afgezet word zal men niet veel buit nemen :).
      Laat niet alleen Wim genieten, maar laat zo’n massage jou zelf ook smaken :).
      De ‘koosjere’ plaatsen zijn meestal zeer herkenbaar als je binnenstapt. Je voelt het gewoon met het eerste contact, net als ik bij dat rochelende mannetje meteen wist dat iets niet klopte…

  3. judi zegt:

    Je hebt geluk gehad dat de boxershort goed paste, want in de houding waarin jij bevond, zakte hij voor hetzelfde geld in je heet voetbad 🙂

  4. els zegt:

    Spannend zeg. Ik moet toegeven dat ik het niet zou aandurven. En als ik daar toch zou zitten/liggen op de tafel zou ik me niet genoeg kunnen ontspannen om ervan te genieten. Nogal gevoelig, dat lijf van mij.
    Maar ik heb wel, minstens evenveel, genoten van jouw verslag. 😉

    • Veel ‘durven’ hangt er niet aan vast, hoor! Het was vooral enorm genieten…

    • Nachtbraker zegt:

      Ik ben een beetje zoals Els. Ik kan er niet tegen dat een ander (behalve mijn lief dan) aan mijn lijf zit… Ik heb me dan ook nog nooit door een “vreemde” laten masseren.

      • Hewel, dat dacht ik eerst ook, tot ik het voor de eerste keer probeerde. Heel vreemd, maar uiteindelijk speelt de persoon die de massage uitvoert geen enkele rol, als die maar goed gegeven wordt. Het is als in een jacuzzi zitten (dan wordt je lichaam ook aan alle kanten gestimuleerd door de waterstralen), maar dan een stuk intensiever en ontspannender. . Zeer moeilijk uit te leggen – je moet het eens ervaren!

  5. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om in zo’n hol binnen te stappen :-), ik hou al niet van massages en die happy ending ik denk dat Big ja zou antwoorden 🙂

  6. Thomas, ik complimenteer je met je karaktervastheid. Want zo’n happy ending kan al snel het begin kan zijn van een heel vervelend schuldgevoel.

    • Ik ken mijn grenzen, Henk. Zoals ik bij één van je voorgangers antwoordde zou ik mezelf niet in de spiegel kunnen kijken mocht dit zijn gebeurd. Geen haar op mijn kletskop die eraan denkt om mijn grenzen te overschrijden !

  7. Joke zegt:

    Ik zou het niet durven denk ik, tenzij het een duomassage zou zijn samen met mijn man. De happy ending zou wel moeten wachten tot in de hotelkamer en ik ga er vanuit dat hij het zo ook liever heeft.

  8. Menck zegt:

    Tja, zo’n happy ending, dat loopt al vlug uit de hand, hè.
    Wel een kleurrijk verslag. Maar ik zou desalniettemin passen, denk ik.

    • Ik zou het niet weten, Menck, want nooit meegemaakt (en ik laat het ook nooit zover komen).
      Tien jaar geleden zou ik ook gepast hebben voor massage, maar ééns ervaren hoe stressbestrijdend dit is laat ik het toch niet aan me voorbijgaan als ik de kans krijg…

  9. Kristien zegt:

    Blij dat je van de massages genoten hebt! Ik ken je niet, en toch weer wel, om te weten dat jouw grenzen heel duidelijk zijn.

  10. Qua avontuur-gehalte kan dit tellen, eerst bij de zoektocht effe lekker de adrenaline omhoog om dan in het juiste salon super te relaxen, volgens mij doen ze het express, er zo’n 20% … tussen smijten. 😉
    Verbaast me enigszins dat nog niemand de volgende vraag gesteld heeft: Staan er ook ‘happy endings’ voor het vrouwelijke clientèle op de kaart? 😀

  11. brubeck zegt:

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet wat met “happy ending” wordt bedoeld dus heb ik even gegoogeld en kwam op volgend filmpje: http://youtu.be/btheeIEDIrE
    Ik begrijp na dit te zien niet waarom je er niet voor gekozen hebt.

    • Ik heb de uitnodiging blijkbaar totaal verkeerd begrepen, mr. Brubeck. Zijn mijn gedachten zo verdorven of hoe moet ik dit opvatten?
      Trouwens, ik vind veel van de reacties op dit artikel wat bizar. Ik beschrijf een heerlijke hot-stone-massage, en velen blijven hangen bij die happy-ending die ik verloops vermeld. Die perceptie ook, hé!

  12. toen je de massage beschreef, zag ik het zo voor mij en kon ik het bijna voelen. Ik heb van meerdere massage-sessies genoten in Bali. en ja daar lig je dan, op een bedje op een strand, met het ruisen van de zee en het heerlijk ontspannen … het zou uren mogen duren, maar helaas na een uurtje stopt het al.

  13. Liese zegt:

    In Istanbul gingen we naar een “gezinssauna” waar ze massages gaven, dat kwam al iets betrouwbaarder over en werd ook door ons hotel aangeraden. De massage was zalig al vond ik het wel vreemd dat het manneke die het gaf misschien met moeite 18 jaar was

  14. Love your blog!
    So do you want to follow this blog: http://www.gossipgirlnetherlands.wordpress.com THAT WOULD BE AWESOME!

  15. Billy zegt:

    lijkt me toch een riskante onderneming!

    • Echt helemaal niet. Blijkbaar merk ik ook aan andere reacties dat de lezer blijft hangen bij het gebochelde rochelventje en het ‘speciale’ aanbod van die ene masseuse. Wat niet gelezen wordt is dat ik uiteindelijk vijf keer heb kunnen genieten van een heerlijke massage.

  16. SmosanneRit zegt:

    Wat heerlijk dat je zo kunt genieten van de massages. Het betere vakantiegevoel. En voor die prijs! Daar zit je hier nog niet eens voor in de stoel. Ik ben zelf nog niet verder gekomen dan een voetmassage op het strand. Maar wat een heerlijkheid was dat!

    • Inderdaad een onbetaalbare heerlijkheid.
      Bedankt om te lezen wat er staat in mijn tekst :). Aan de reacties merk ik dat velen met hun gedachten blijven steken bij de valstrikken van zo’n massage (vb de zaken waar ‘happy ending’ wordt aangeboden) en niet bij de ongelooflijke deugd die een mens heeft van zo’n behandeling.

  17. giselzitrone zegt:

    Liebe Grüße und einen guten Ostersonntag.Gruß Gislinde

Geef een reactie

