Photo Challenge – “The Sequel”

Ezelpoort Brugge

Ezelpoort Brugge

Hoe het met ons gaat met die longontsteking-toestanden? Prima, dank je wel. De hoest is er nog, de stem is nog niet terug zoals het hoort, maar we voelen ons al stukken beter en zijn opnieuw aan het werk. En ja, mijn scheten zijn nog wat radioactief, maar niemand dit dit weet.

Tijd om de foto-uitdaging opnieuw op te nemen met een nieuw wandellusje door Brugge. Belofte maakt schuld. Er zijn weken tekort om jullie gans Brugge voor te stellen in dit kalenderjaar, dat ondertussen reeds bijna vier maand op weg is. Je krijgt wat extra foto’s om mijn ‘achterstand’ wat in te halen.

Oewist, ziejje mee?

Ik neem jullie mee door een zeer mooie ingang van Brugge, doch nog niet de mooiste. We hebben in totaal nog vier stadspoorten, waarvan de ‘Ezelpoort’ wat mij betreft de zilveren medaille krijgt. Wie kent niet het zicht dat hierboven staat? Honderdduizenden postkaartjes zijn door de jaren verstuurd geweest met dit zicht. Je kent de foto zoals die hierboven staat, maar de sepia-versie is heel populair bij verzamelaars van oude postkaarten.

2

Al zeg ik het zelf… mooi, hé?

Straks stap ik Brugge binnen door die Ezelpoort richting Ezelstraat. Niet zonder eerst een bezoek te brengen aan een paar zeer goede kennissen, waaraan ik elk jaar in dit seizoen extra aandacht geef.

2

De zwanen zijn een gevolg van een veroordeling in de middeleeuwen, waar een zekere Lanchals ten onrechte werd terechtgesteld. Om dit goed te maken werd Brugge veroordeeld om tot het eind van de dagen zwanen te huisvesten op deze welbepaalde plek. “Leuk, zwaantjes!”, of niet? Het zijn best agressieve dieren, zeker in de nestperiode.

Die periode valt dit jaar iets vroeger dan andere jaren, maar op mijn wandeling mocht ik vaststellen dat de groendienst van Stad Brugge een veilige rastering heeft aangebracht rond de nesten.

2

Nog een geluk dat ik bovenstaande foto kon nemen en dat vader zwaan een wandelingetje aan het maken was aan het water. Een woedend dier op je af zien komen met opgezette vleugels en blazend als een rund is zeer afschrikwekkend. Zeg dat Thomas Pannenkoek het gezegd heeft!

Na het bezoek aan de zwanen het ernstige werk – het begin van de wandellus. Uit luiheid spreid ik dit weer over een drietal afleveringen, zodat ik niet elke week met kodak door Brugge moet lopen.

2

Richting Ezelpoort dus, maar eerst de verkeerslichten oversteken. De plek die je hierboven ziet ligt vlak voor de Ezelstraat. Als ik vroeger al geschreven heb dat Brugge enorm veel groen heeft in de binnenstad, dan heb ik niet gelogen. Zeker in deze tijd van het jaar, als de bomen weer blaadjes krijgen, krijg ik een enorm warm gevoel als ik hier mag rondlopen.

Noem mij één andere stad die zo’n respect heeft voor het bestaande archeologisch erfgoed als Brugge en er tegelijkertijd in slaagt om de stad maximaal groen te houden en ik loop op 31 april twintig rondjes rond de markt van Brugge met een panty over mijn hoofd en een pluim in mijn gat.

2

Het zeer mooie gebouwtje tussen het herenhuis en de bruin-oranje gevel van de Ezelstraat heeft kasteel-allures. In die stijl staan er wel meerdere in Brugge. Onlangs is het nog eens verkocht geweest, en was ik een beetje jaloers op de koper. Het huis is nochtans veel kleiner dan je zou vermoeden. Ik zal er niet ver naast zijn als ik je zeg dat het amper drie meter diep is.

Heel vroeger was het een cafeetje. Mijn eerste job deed ik in de boekhouding van een obscuur bedrijfje (mag ik wel zeggen). Die betrekking heb ik  twee jaar volgehouden. Ik fietste dagelijks 15 km heen en terug van mijn thuis naar mijn werk en terug. Het gebeurde af en toe dat mijn band lek was. De enige fietshersteller op mijn weg was vlakbij thuis – dit betekende dus vijftien kilometer stappen.  Het cafeetje lag op een kleine vijf kilometer van mijn werk en was steevast de plaats waar ik even binnenstapte om naar huis te bellen dat ik later zou thuiskomen. Dan moest ik wel uit beleefdheid een pintje drinken. Eéntje maar, want in een tijd dat ik drie vierden van mijn riante wedde van (omgerekend) iets meer dan vierhonderd Euro moest afgeven en met de rest mijn eigen kledij, verteer, uitgaan moest financieren (én dat van mijn toenmalige schat, ondertussen nog steeds mijn eega) schoot niet veel over om veel te verteren. Telkens kreeg ik streng van mijn ouders te horen “Potverdikke, zit je nu weer op café?”. Voor de jongeren onder jullie: van een GSM was nog geen sprake en publieke telefooncellen waren ook niet dik gezaaid.

2

En hupla, de allerlaatste foto. Nog zo’n ‘kasteeltje’ dus op een paar honderd meter van het vorige. De belichting is niet ideaal, maar je moet het er maar mee doen 🙂 !

Tot volgende week, dan stappen we de Ezelstraat binnen. Zet alvast je lange oren op!

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Photo Challenge – “The Sequel”

  1. brubeck zegt:

    Mooie rondleiding in het prachtige Brugge, bijna zo mooi als… 🙂 🙂 (even de competitie wat nieuw leven ingeblazen)

  2. els zegt:

    Goed dat het terug beter gaat met jullie gezondheid. Zolang die radioactieve wolken maar niet richting Kempen drijven is het o.k.
    Inderdaad oppassen met de zwanen want die lusten wel pannenkoeken!
    Ik moet zeggen dat je mij wel aangenaam verrast met de ‘groene’ kant van Brugge.

  3. Marion zegt:

    Wat een pracht toch allemaal! Daar kan mijn stadje bij lange na niet tegenop. En dat hoeft ook niet. Fijn dat je weer opgeknapt bent 🙂

  4. Kristien zegt:

    Op 31 april…? Dat zal wel! 😉

  5. Frans zegt:

    Snoever. Leuk begin van de wandellus.

  6. judi zegt:

    Fijn te lezen dat jullie aan de betere hand zijn. Mooi begin van je wandellus !

  7. giselzitrone zegt:

    Schöne Blder liebe Grüße und ein schönes Osterfest.Gislinde

    • Sie geben der erste deutschsprachige Kommentar auf meinem Blog. Vielen Dank für das, und immer willkommen im schönen Brügge. Wenn ich Sie jemals getroffen, werde ich Sie zu einem Brügge Zot behandeln.

  8. chrissebie zegt:

    hey Pannenkoekje, fijn dat jullie beter zijn! Ik zie er met plezier naar uit, om volgende week mijn ezelsoren op te zetten. Hoewel dat feitelijk bijna overbodig is, maar soit! Allee, k heb weer genoten van je foto’s!

  9. Billy zegt:

    je speelt wel op veilig hé, met jouw 31 april, sloeber!
    Maar ok, Brugge is wel groen ja, groener zelfs dan alles hier in de omgeving (als je weiden en landbouwgrond niet meetelt)
    Het stond deze week nog in de krant, onze regio is het minst voorzien van groene zones, en daar moet niemand hier trots op zijn!

  10. Suskeblogt zegt:

    Roeselare scoort slecht op gebied van groen. Daar kunnen ze bij mij nog iets leren van de Bruggelingen.

  11. Een interessante serie, Thomas, van een interessante stad. Het komt op mij zeer sympathiek over, dat Brugge een vrijplaats is voor zwanen (en ezels).

    Verder is het fijn om te lezen. dat het met jou en je vrouw goed gaat. Doorgaan zo!

    Groeten Henk

  12. Punt 1: blij te lezen dat jullie longontsteking beter is, wat de stem betreft dat duurt ong 3 weken :-). En ja, die foto’s dat zijn pareltjes hé,…dan is mijn hometown maar een ordinair dorp van 1 straat 🙂

  13. Liese zegt:

    jaja blazende zwanen, ik kan het geloven! Waar ik ga lopen kom ik ook steeds een nest blazende ganzen tegen, het speeksel vliegt eruit zeg!

Geef een reactie

