Hollanders vs. Vlamingen – Kom van dat dak af, Kees !

 

??????????????????????

Mijn schat noemt deze foto: “Bert, Bert… er zit een banaan in je oor!”

Om te beginnen: een vredige Pasen toegewenst !

Om voort te doen: wat losse flodders rond de verhouding tussen twee volkeren die zoveel gemeen hebben…

Hoi-An, dag twee. Behalve wij, aangenaam verdwaalde Vlamingen, zat enkel een Iers koppel in het restaurantje. Dertigers, getatoeëerd van kruin tot kleine teen. Een duidelijk overgewicht. Gehuld in wijde shorts en een ‘marcelleke’ zoals we dat in België zo mooi noemen – T-shirts zonder mouwen dus. Beiden hadden ze een bos okselhaar om ‘u’ tegen te zeggen. Vrouwen met okselhaar vind ik vies, maar ook mannen moeten wat mij betreft de trimmer ter hand nemen op die plaats – geslacht maakt hier niks uit, weg met die vieze troep.

In hun mond stond een verzameling bruine tanden. Een aantal ontbrak. Waarschijnlijk hadden ze die achtergelaten op de hotelkamer. Ze keken op de menukaart als naar een serie aartsmoeilijke wiskundeformules en vroegen ons wat wij besteld hadden. Op die manier raakten we aan de praat en vertelden we dat we op route waren met een bus Nederlanders, maar dat we aan hen waren ontsnapt.

“Really, Dutch people?” vroeg de vrouw alsof we het hadden over een bijna uitgestorven ras.

“And do they wear clogs?” vroeg de man op zijn beurt, terwijl hij anticiperend  begon te lachen.

“Do you really trust them?” vervolgde de vrouw.

“Not to stingy?” gierde de man, bijna stikkend in een nootje.

” ‘A little’ arrogant, maybe?” hield de vrouw vol.

Om kort samen te vatten: dit koppel vuurde in minder dan een minuut een hoop cliché’s op ons af aan een snelheid waarbij ik in de lach schoot.

Mijn antwoord was samenvattend (in mijn beste George Clooney-stijl). “Of course they wear clogs. What dit you expect? (mijn dame had dit zinnetje met een sexy stem moeten overnemen,  maar bon).  And of course they are blond, big, stingy as hell and you have to be very careful for your money…”

Op die manier was ik er in een minuut vanaf. Gemakzucht op reis mag. Eigenlijk besefte dit koppel amper dat wat cliché’s betrof zij toch ook een rijpe bron waren voor cliché’s over Ieren.

Op reis waren wij de enige Vlamingen in een groep van achtentwintig mensen. Er zat een inwijkeling tussen uit Oostende die zich door de jaren heen meesterlijk had aangepast aan de Nederlanders (een Hollands accent had aangenomen maar het plat Oostends nog niet verleerd).

Sommigen zullen me tegenspreken, maar er zijn merkelijk verschillen tussen Vlamingen en Hollanders.

Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar aan veel Nederlanders kleeft duidelijk een soort ‘hautain’, een uitstraling van ‘wij zijn beschaafder en verfijnder dan om het even welke nationaliteit’. De intellectuele vermoeidheid staat bij velen op hun gezicht geschreven. Ook het soort onwrikbaar zelfvertrouwen dat wij Vlamingen niet hebben, of toch veel te weinig. Ik voelde als Vlaming gewoon dat in het begin van de reis op ons werd neergekeken, toch zolang ze ons niet echt kenden. Tot je bijvoorbeeld een dame uit de nood helpt om haar chipkaart in orde te brengen voor internationaal gebruik. “Dank je wel, Thomas, in mijn bankkantoor in Amsterdam werd ik helemaal niet geholpen, hielden ze me voor een domme trut.”

Of als zo’n Hollandse leukerd bij de start van een fietstocht met de neus in onze richting bij wijze van ‘grap’ luidop vraagt of ‘die Belgen ook kunnen fietsen’ en ik uit wraak de kop van de groep trek en fluitend aan een tempo rij waarbij na tien minuten iemand puffend en zuchtend komt vragen aan de gids of het toch ietsje trager kan.  Nota bene net die leukerd die gevraagd had of Belgen ook kunnen fietsen. “Een poepje laten ruiken” heet zoiets. Wil die mens nu niet één van de oudjes zijn die mee was (die konden zich goed verweren of gingen niet mee met de tocht), maar iemand van mijn leeftijd.

Of op dat marktje bijvoorbeeld, waar het vlees in zeer onhygiënische toestanden was uitgestald  (er zelfs tussenin een hond kwam aan likken). Vroeg een Hollander me: “Ik kan me voorstellen dat er in België ook niet al te veel hygiënische normen zijn vastgelegd voor voeding?” Euh, wablief?

Wat dacht die wel? Dat België een onderontwikkelde regio is waar we nog met paard en kar rijden en schijten op een plank met een rond gat in? Die man in kwestie heeft het een paar keer mogen ontgelden met Vlaamse humor. Bijvoorbeeld op zijn vraag: “Hoe raken jullie vanuit Schiphol terug in Brugge? Auto achtergelaten op Schiphol of een taxi?”. “Neen, Jaap, we nemen eerst de stoomtrein van Schiphol tot aan de Belgische grens en van daaruit de elektrische trein richting Brugge. In ons land bestaan die. Denk nu niet dat die werken met een stekker in het stopcontact, neen, de trein wordt gevoed door leidingen die bovenaan hangen. ‘” En daarop een glimlach in zijn richting.  Die kwam aan, doch op den duur kon vriend Jaap lachen met dergelijke Thomas Pannenkoek-antwoorden.

Op de foto bovenaan staat een cliché-Hollander. Lang, (ex) blond en zeer zuinig. De banaan die hij bijna in één stuk in zijn mond propt ‘gestolen’ van het ontbijt. Er ztten er nog een paar in de rugzak. Lekker goedkoop. Hij draagt geen klompen omdat hij zich heeft aangepast aan de twee Belgen die mee op de bus zaten :). Onze reis samen was veel te kort. We hebben die ‘Bert’ geen enkele keer zien lachen, maar ik ben zeker dat dit me zou gelukt zijn hadden we een week meer tijd gehad.

De reiservaring die we hebben opgedaan met Nederlanders was al bij al een positieve ervaring, en zeker voor herhaling vatbaar. Hoewel we als Vlamingen steeds zullen beschouwd worden als ‘die boertjes uit het Zuiden’ die qua niveau en klasse tien trappen lager staan dan Hollanders. Aan ons om telkens opnieuw te bewijzen dat daar niks van aan is…

Die ‘strijd’ zijn we eigenlijk al gewoon, gewoon door te leven in ons Belgenlandje. Voor ons, geboren West Vlamingen (én Limburgers) is het een levenslange battle om ons overal te verdedigen dat wij niet de ‘boertjes’ zijn waarvoor we vaak worden aanzien. Een reden misschien waarom we beter presteren dan de ‘gemiddelde’ Vlaming. West Vlaanderen heeft de meeste voetbalploegen in de eerste klasse, in het Vlaams én federaal parlement worden de meest verantwoordelijke posten ingenomen door West Vlamingen, de CEO’s met West-Vlaams bloed in de aderen zijn niet te tellen, de belangrijkste koppen op TV e in de muziekwereld hebben West-Vlaamse roots, we hebben de mooiste vrouwen,… (moet ik nog verder doen?)

En af en toe is er een blogger die Brugge én West Vlaanderen schriftelijk verdedigt met hand en tand. Misschien komt over honderd jaar een standbeeld van Thomas Pannenkoek op de markt van Brugge?

Lieve Nederlanders, ik heb me in dit postje wat laten gaan. Ik zie jullie fantastisch graag, ondanks de gebrekjes die ik hierboven opnoemde. Nobody’s perfect!

Yours truly,

Thomas P.

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Hollanders vs. Vlamingen – Kom van dat dak af, Kees !

  1. Marion zegt:

    Hahaha! Heerlijk. Ach, Thomas, je weet toch dat wij allang niet meer zo over onze Zuiderburen denken? Dat idee moeten jullie toch echt eens gaan loslaten hoor! Als wij het hier over België hebben, dan hebben we altijd ene soort jaloerse (op een goede manier :-)) ondertoon in onze stem. Wij zien jullie als rustig en chill (tegenover de agressieve opgefoktheid die hier aan de orde van de dag is). Oprechte, eerlijke mensen! Niet van dat achter de ellenbogenwerk. Levensgenieters! Zeker in verhouding met die stugge en vooral gierige Hollanders hier! Ik zou zo met U ruilen 😉

    • Je zult het niet geloven, maar de anekdotes die ik neerschreef in dit logje zijn niet uit mijn duim gezogen – echt gebeurd, dus. Nu moet ik wel toegeven dat de gemiddelde leeftijd van onze groep aan de hoge kant was (om een eufemisme te gebruiken) en dat de jeugd in Nederland er waarschijnlijk heel anders over denkt.
      Gelukkig maar…
      Jaloers van jullie zuiderburen moet je zeker niet zijn. Misschien praten we iets anders, maar ‘agressieve opgefoktheid’ kennen we hier ook. Op de werkvloer is het ook één en al ellebogenwerk en wie het best konten kan likken maakt helaas nog heel vaak dat ietsje meer kans om carrière te maken. Is niet mijn manier van werken, want ik vind dat kontlikken zo’n vieze nasmaak heeft :).
      ‘Oprechte, eerlijke mensen’? Tja, die hebben we, zoals jullie ze bij jullie zeker in een even groot percentage rondhuppelen.
      Vlaanderen alleen al is piepklein. Als ik merk op zo’n beperkte oppervlakte hoeveel cultuurverschillen er zijn tussen bijvoorbeeld een West- en een Oostvlaming, het is bijna niet te vatten. Tussen een Vlaming en een Hollander lijken die nog groter (zeker als één of andere oen dan nog zo’n logje schrijft als hierboven). Raar, zeer raar…

  2. bentenge zegt:

    Bij je tweede zin had ik al direct zo iets van …waar haalt hij het ? Twee volkeren die zoveel gemeen hebben ? Ik probeer iets te bedenken en kom nergens uit. 🙂

  3. Frans zegt:

    Ach ja, de rode duivels en de hollandse leeuw. Nu de kansen gaan keren nemen de praatjes van onze zuiderburen toe. Dat mag ook wel na zo’n veertig jaar.

  4. chrissebie zegt:

    Geweldig leuk stukje Pannenkoekje! Jullie zijn best heel moedige belgen om zich tussen een bus hollanders te wrikken! Ik heb me kostelijk geamuseerd op deze grijze paasdag! Je verhaal was beter dan een paasei van een meter in mijnen hof! En dat we West-vlaming zijn, daar ben ik ook fier op!

    • Dank je wel, Chris. Veel moed hing er niet aan vast. Nadien bleek zelfs dat dit harnas nergens nodig voor was… Een verloren kost, maar het is nu niet anders.
      Een paasei van een meter? Eet die dan toch liever niet op in één keer, want die lever van je heeft ook zijn.. euh.. leverrechten.
      Geniet van je Pasen, en hou die West-Vlaamse fierheid recht!

  5. Menck zegt:

    Er zit een handvol Nederlanders in mijn kennissenkring. Zonder in clichés te willen vervallen: ze zijn, eh, anders.
    (Komt dit nog enigszins vriendelijk over? 😀 )

  6. brubeck zegt:

    Verdorie, als Nederlander moest ik even slikken,.. Bij het lezen. Omdat ik me meer Vlaming/Kempenaar/Wereldburger voel dan dat eerste. Weet je, ik heb het meer voor Nederlanders als ze in Nederland blijven dan als ze over hun landsgrenzen komen. In hun winkels zijn ze veel vlotter en vriendelijker dan de vlamingen in Antwerpse of andere Vlaamse winkels. Ze zijn zoveel meer zelfverzekerd dan wij maar dat helt soms teveel over naar arrogantie. En ze hebben geschiedkundig meer gepresteerd dan de Belgen. Maar echt, als ze over de grenzen komen dan bevestigen ze alle clichés die er zijn.
    Maar wacht, was Pasen ook niet de dag van de vrede ? 🙂 🙂

  7. giselzitrone zegt:

    Ach liebe Grüße und Danke für denn lieben Besuch Grüße lieb Gislinde

  8. Billy zegt:

    er zijn in elk volk wel van soorten hé, Thomas.
    Er zijn ook veel Vlamingen die hautain overkomen, en ook joviale, vriendelijke Nederlanders. Vaak slaan al die clichés nergens op

  9. Liese zegt:

    Ik begin er zelfs niet aan om mij als West-Vlaming te verdedigen. Laat ze maar denken dat wij 25 km moeten rijden om een winkel tegen te komen. Ik weet wel beter 🙂

  10. missanstro zegt:

    Mo gow zeg

  11. Suskeblogt zegt:

    Dat we niet veel gemeen hebben met Nederlanders wist ik al, net zoals we als West-Vlaming niets gemeens hebben met antwaarpenaars. Die denken dat hun dialect een internationale taal is. En limburgers praten dan weer wat te traag naar mijn smaak.

  12. Kristien zegt:

    Qua assertiviteit en zelfzekerheid kan ik nog heel wat leren van onze noorderburen. Winkelen in Nederland is een plezier want verkoopsters zijn er super vriendelijk en behulpzaam en hun vlotte babbel krijg je er gratis bij! Maar toegegeven, met mijn 1.65m kijken de meeste Nederlanders op mij neer. 🙂

  13. Als Hollander ben ik bij jouw titel gelijk alert. Zeker als mij ook nog een vredige Pasen wordt toegewenst… Maar na het lezen van jouw artikel ben ik toch in hoge mate gerustgesteld. En wel door de volhardende wijze waarop jij je opwerkt naar het niveau van de Hollander. Kortom, Hollanders en Belgen zijn identiek. Een gegeven dat zowel bij de ten onrechte hautaine Hollander als bij de ten onrechte met minderwaardigheidsgevoelens worstelende Belg nog niet is geland. 🙂

    Een zeer gewaardeerde groet van je Hollandse vriend Henk.

  14. giselzitrone zegt:

    Schöne Bilder lieber Gruß und einen schönen Dienstag Gruß Gislinde

  15. Nederlanders zijn prettig … in hun eigen land. Als ik op vakantie ga naar het park Landal in Nederland, dan ben ik steeds aangenaam verrast. Ze zijn vriendelijk, willen het naar je zin maken en werken zich uit de naad voor je. Maar dat zal ook wel bij de filosofie van dat park horen.

    Daarentegen heb ik ook al mogen ondervinden hoe ze met ons lachen, of vragen waarom wij geen melk drinken ’s middags (wij belgen dronken water of frisdrank, en zij melk want … er waren teveel koeien … ja denk ik dan en zolang je liters melk blijft zuipen zullen die koeien er niet minder op worden).

    Maar wij mogen dan wel veel meer en beter bier hebben, het is toch maar de Nederlander die zijn Heinikenbier wereldwijd aan de man heeft gebracht en wij blijven onder onze kerktoren hangen. Enerzijds charmant, anderzijds mogen wij toch ook eens wat kloten aan ons lijf krijgen.

    En tot slot nog dit: ooit zat ik in Cuba met een hotel vol belgen en slechts 1 hollands koppel. Ik hoef je niet te vertellen dat hun arrogantie een heel pak minder was en ze zich daar niet zo in hun sas voelden. Het jaar daarop zouden ze vast en zeker terug met de sleurhut naar de camping gaan.

  16. Joyce zegt:

    Weet je de Vlamingen kunnen in sommige opzichten juist echt een voorbeeld voor de Nederlanders zijn. Ik weet nog goed dat ik tijdens een bezoek aan de Ardennen het verwijt kreeg dat ik zo tutoyeerde…… Weet je lieve Thomas wij Nederlanders, tenminste deze Nederlander, wist niet eens wat het betekende 😉 Maar deze Vlaming had idd gelijk, jullie hebben veel meer respect voor je gesprekspartner en het vlaams is gewoon een schattige taal 🙂

Geef een reactie

