Photo Challenge – Oude Zak

Dingen moeten niet altijd indrukwekkend zijn om er een foto van te maken. Bijvoorbeeld onderstaande deurknop die me meteen in het oog sprong in het begin van de straat die de grappige naam ‘Oude Zak’ draagt.

2

Aandoenlijk, hé. Jerome Braker  vond ook al een mooi exemplaar in onze binnenstad, één van de eerste foto’s die hij publiceerde als gevolg van zijn eigen challenge. Als ik hem nog eens zie lopen op de Brugse Vesten zal ik hem aanspreken om samen een fotoboek te maken over Brugse deurknoppen. Ik zou het de naam ‘Klienken’ geven – wij weten waarom. Wacht nog met te bestellen in voorverkoop, ik moet nog overleggen of we 2.999 dan wel 3.999 Euro zullen vragen voor de uitgave. Hangt er een beetje vanaf of we een kartonnen kaft nemen of ééntje in mahoniehout.

Vorige week las je dat die Oude Zak de straat was waar vroeger de belastingdiensten waren gevestigd. Sinds de nieuwbouw van een kantorencomplex aan het station van Brugge zijn die ambtenaren verhuisd en kregen de oude kantoren een nieuwe invulling. Rechts van de straat vind je vormloze gebouwen waarvan de architecten al lang het tijdelijke met het eeuwige hebben verwisseld. Waren ze niet beschaamd zo’n lelijke gedrochten te tekenen? Niet echt mijn ding.

2Gebouwen die dan wél echt mijn ding zijn, zie je op de volgende foto. Ik toonde je vorige week al een flauw exemplaar van een trapgevelwoning. Uiteraard hebben we veel mooiere voorbeelden, zoals deze, gelegen in de Oude Zak. Doet me eraan denken dat we in Brugge ook enkele fraaie exemplaren hebben van eeuwenoude houten gevels. Mag ik zeker niet vergeten in deze challenge.

2

De twee huisjes op de foto zijn prachtig gerestaureerd. Ik ben geen gluurder van aard, maar ben toch zeer benieuwd om ook eens aan de binnenkant te gaan zien hoe men de restauratie heeft aangepakt.

Eigenlijk valt in de Oude Zak valt eigenlijk niet veel te beleven. Ik neem een zijstraatje…

2

Klinkt al veel beter dan ‘Oude Zak’, nietwaar? Een woordje uitleg uit Wikipedia: “De oorspronkelijke benaming was Leestraat of Leetstraat. Een lee, leet of leed was een watergang, waterloop, rivier. Die betekenis had blijkbaar weinig succes en het werd in de volksmond ‘leeustraat’. Deze naam kreeg de bovenhand.”

En wat zou een Leeuwstraat zijn zonder Leeuwenbrug?

2

Een blik naar beneden levert volgend stadstuintje op…

2

Prachtig, maar naar mijn gevoel toch ietsje te weinig privacy. Je zult zo als vrouw maar topless liggen zonnen op een zomerse dag en als fotomodel fungeren voor tientallen toeristen die met hun camera door Brugge sloffen.

Een kleine anekdote van die Leeuwenbrug, ook gekopieerd uit Wikipedia: “De Leeuwenbrug behoort tot de ‘petite histoire’ van de Bruggelingen. Wanneer belhamels destijds te laat op school arriveerden konden ze nogal eens het excuus bovenhalen dat ze voor de Leeuwenbrug hadden gestaan. Als de leerkracht geen echte Bruggeling was, had hij dit niet door en kon alleen maar aanmanen voortaan vroeger aan te zetten. De ganse klas kon het dan uitgieren omdat hij was beetgenomen.”

Met ‘voor de brug staan’ wordt bedoeld het soms eindeloze wachten aan één van de bruggen die toegang geven tot de binnenstad van Brugge. Te pas en te onpas worden die opgehaald en kun je tot meer dan tien minuten wachten tot een vrachtboot of zo’n stom plezierbootje is gepasseerd..

2

Nog zo’n tuintje aan de andere kant…

2

Onverwacht kom je aan de ingang van het ‘Stadspark Sebrechts’.  Niet super groot (moet ooit een private tuin geweest zijn), maar leuk om eens in te wandelen.

2

Volgende week stap ik er eens binnen, en toon jullie een paar leuke verrassingen…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op Photo Challenge – Oude Zak

  1. brubeck zegt:

    Proficiat,.. Ik dacht dat je ondertussen al alles had laten zien over Brugge :-). Grapje, want serieus, ik vind het een meer dan geslaagde invulling van de challenge omdat ik hier plekjes zie die ik voorheen niet kende. En ik ben al ontelbare keren in Brugge geweest.

  2. Marion zegt:

    Mooi! Brugge komt steeds hoger op het verlanglijstje 🙂

  3. bentenge zegt:

    Die twee stadstuintjes zijn echt wel schitterend. Mensen met smaak (en geld veronderstel ik). De Oude Zak is een prachtige en toepasselijke naam voor een stilgevallen oude stad als Brugge 🙂

  4. evavertelt zegt:

    Brugge is nu eens een stad die ik echt niet goed ken… Ok, ben er al wel eens geweest, maar zou er mijn weg nu niet vinden. Iets voor na alle perikelen hier, samen met Flavie? 😀

  5. judi zegt:

    Wordt het geen tijd dat jij een nieuwe stadsgids uitbrengt “Brugge binnenste buiten” ?

  6. chrissebie zegt:

    Ja die tuintjes zien er geweldig uit! Maar ik denk idd, dat je na een tijd genoeg krijgt van de gapende toeristen en alle fototrekkers 😉 . Voor de rest heel interessant pannekoekske. Ik moet snel eens brugge met jouw ogen gaan bekijken in plaats van naar de winkels te gapen die overal hetzelfde verkopen!

  7. Kristien zegt:

    Ik peins dat ik na deze challenge meer over Brugge weet dan over mijn eigen dorpke! Weeral schone foto’s, dat ook!

  8. Ik ben nog nooit in Brugge geweest, dus erg leuk om zo iets van Brugge te zien. Mooie foto’s!! 🙂

  9. Oeps, bovenstaande was per ongeluk, echt! 😉
    Krijgen we aan het eind van de challenge een examenformulier toegestuure of wordt een zoektocht per fiets georganiseerd met als beloning… ? 😉
    Weer zeer mooie uiteenzetting!

  10. Joyce zegt:

    Ik kan jouw blog bijna als reisgids gaan gebruiken wanneer ik eens naar Brugge wil. Er is echt heel veel leuks te zien zeg 🙂

  11. Menck zegt:

    Ik had graag ‘Klienken’ gereserveerd met de mahoniehouten kaft. Alvast bedankt.
    Heerlijke reeks alweer. De stadstuintjes, en dan vooral het eerste, spannen de kroon.

  12. Ik wil ook enorm graag de binnenkant zien van die huisjes,……en dat terras vind ik geweldig,….ik ga dat op mijne wishlist zetten,….

  13. Die Leeuwstraat is een mooi voorbeeld, hoe men van een mug een olifant kan maken (of van een stroompje een rivier).

    • Ach ja… Na de verbastering van de straatnaam heeft het stadsbestuur dan maar besloten twee leeuwtjes bovenaan het brugje te plaatsen – heeft één en ander toch nog een betekenis 🙂 !

  14. els zegt:

    Je hebt er weeral heel wat werk ingestoken heer Pannenkoek!
    In een stad wonen en zo’n mooi stadstuintje lijkt me ideaal.
    Een mooie deurklink maakt de deur af, vind ik. En die oude exemplaren zijn echt wel de moeite om van dichtbij te bekijken.
    Ik reserveer Klienken met kartonnen kaft van 2,999 Euro!

    • Het zal je verbazen, maar zo’n logje vraagt absoluut niet veel werk. De foto’s worden geschoten in no time en ééns thuis vloeien de zinnen uit mijn klavier.
      Dank voor de fijne commentaar en de bestelling 😉 !

  15. cornutus zegt:

    Wat zijn er in heel veel oude steden toch prachtige hoekjes te bewonderen! Zo’n tuin aan het water, daar word je toch helemaal hebberig van?! 😉

Geef een reactie

