Photo Challenge – Eind van de Ezelpoort-lus (less is more)

Wikipedia ivm Prof. Dr. Sebrechtspark te Brugge: “Dit park, gelegen tussen de Oude Zak, de Leeuwstraat, de Speelmansrei en de Beenhouwerstraat, was in de 15e eew de moestuin van het klooster van de grauwzusters van Sint-Elisabeth. Door het decreet van keizer Jozef II van 1783 werd hun klooster in 1784 gesloten. De gebouwen en terreinen werden openbaar verkocht en aangekocht door leden van de veehandelaarsfamilie Van Severen. Op het plan van deze eigendommen valt vooral de omvangrijke “lusthof” op, alsook het Smoutstraatje dat toen nog van de Oude Zak tot in de Beenhouwersstraat liep, maar dat later bij de tuin ingelijfd werd.”2

Ik ben geen grote poëzieliefhebber, maar kan er wel af en toe eentje smaken. Zeker als ze zoals in Brugge verstopt zijn op plaatsen waar je ze niet zou verwachten. Lees nu eens dat gedicht van hierboven. Prachtig, toch? Ik wou ook zo’n waterdruppel zijn!

Verwacht niet te veel van dit parkje. Ik wed dat tachtig procent van de Bruggelingen amper weet dat het bestaat. De omgeving van het Leeuwenbrugje is nu ook niet echt druk bewandeld door Jan Toerist, zelfs niet door de modale inwoner van onze mooie stad.

2

Het is wel een plek, stel dat ik dichterbij zou wonen, waar je me vaak zou zien zitten op een bank. Boek in de hand, genietend van fauna en flora. De Groendienst van stad Brugge doet echt zijn best om de openbare parken te onderhouden.  Als ik Wikipedia mag geloven was dit park vroeger dus een moestuin/lusthof voor de nonnen? Je wil niet weten wat mijn fantasie daarover denkt :).

2

Ik heb er in elk geval dit gevaarlijke dier ontdekt. Gelukkig kreeg hij mij niet in het vizier of ik had het niet kunnen navertellen.

2

Mijn oog werd aangetrokken door de mooie lentebloemen die in bloei staan. Menck zou me kunnen vertellen wat die zijn – zelf kan ik die namen absoluut niet onthouden. Hou het maar op rozen en chrysanten, of de kamperfoeliebloem zo die zou bestaan.

2

Hoe slordig kunnen sommigen toch zijn? Bij het buitenwandelen uit het park zie ik een bromfiets dubbel geparkeerd staan op straat. Nog een geluk dat er net geen politie langskomt of hij had een boete beet!

2

En ook die straat hebben we in Brugge. Waar niet, trouwens? Johan Verminnen schreef er een prachtig lied over met de Duitstalige titel: “In de Rue des Bouchers”. In Brussel is een straat met dezelfde naam, dichtbij de ‘Grote Markt’ (wat een belachelijke naam voor die markt – zo groot is hij toch niet?) waar heel wat restaurantjes zijn gevestigd.

Ik wandel naar het eind van mijn lus, en kom in de…

2

Ook een schitterende straatnaam, toch? Ook hierover heeft Wikipedia iets te vertellen: “Roompot (Rombaut?) wordt algemeen als een familienaam beschouwd. De eerste keer is de naam te vinden in 1291 met betrekking tot een waterput genaamd Roompots pitte. In 1394 werd voor het eerst de Roompotstraat genoemd. Van 1558 tot 1817 stond een windmolen, met de naam Roompotmolen, op de vesting, rechtover de straat.

Of hoe straatnamen mettertijd zodanig verbasterd worden dat ze niks meer te maken hebben met hun oorspronkelijke betekenis.

Ik ben bijna aan het eind van mijn wandeling, en zie iets merkwaardig.

2

Moet je mij eens uitleggen (1) hoe die mens met zijn auto in de gesloten afsluiting is geraakt, en (2) wat dat toilet daar staat te doen? Ik kan er wel één en ander rond fantaseren…

Vorige week startte ik met een deurklink, vandaag eindig ik mijn wandeling met een andere.

2

Lelijk, oud, versleten? Niet wat mij betreft. Met mijn 55 lentes is het beeld van die deur wat in mijn herinneringen gebrand staat van de achterdeur van mijn opa zaliger uit Zarren. Die deur moet zeker meer dan honderd jaar oud zijn. Mocht die kunnen vertellen, ik zou er met veel plezier een stoel naast zetten om te luisteren naar zijn verhaal.

Ondertussen heb ik al een volgende wandellus gemaakt, met foto’s waarmee ik jullie vanaf volgende week zal trakteren. Ik heb alvast een versnelling hoger ingeschakeld! Jullie hebben nog niks gezien van onze historische gebouwen, tijd dat er wat actie in de serie komt.

Philemon Pannenkoek

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Photo Challenge – Eind van de Ezelpoort-lus (less is more)

  1. Marion zegt:

    Waarom krijg je die extra info erbij op het straatnaambordje? Ik was verbaast, maar moest er ook wel om lachen. Het gedicht is prachtig, de auto op z’n zacht gezegd bijzonder. Ik kijk weer uit naar volgende week. Het wordt een beetje een vast onderdeel van de week: Op zaterdagochtend met been bak koffie eerst even aan de Thomas Pannenkoek 🙂

    • Ik heb nochtans in Nederlandse steden ook al verklarende dingetjes gezien op de straatnaambordjes. Dit heeft waarschijnlijk als doel om domme mensen als ik wat wijzer te maken :).
      Dank om aan mij te denken bij been bak koffie !

  2. brubeck zegt:

    Ik voel wel dat ik op het vlak van stadswandelingen mijn meerdere ga moeten erkennen maar bon, er zijn genoeg andere troeven 🙂 Mooi,verslag weer en ik zie graag wat blogs met fantasieen tegemoet. Laat je gewoon gaan in dat onderwerp, wij kunnen ertegen :-), Thomas.

  3. Volgens dezelfde Wiki is een lusthof of lusttuin een ‘prachtige tuin waar het heerlijk vertoeven is, waar alle zinnen aangenaam geprikkeld worden door kleurrijke en welriekende bloemen en het betoverende gezang van vrolijke vogels. Een meer prozaïsche term houdt het op een besloten park.’

    Sorry dat ik je fantasieën aan diggelen heb geslagen. Heel onverdiend na weer zo’n leuk verslag. Zie het gerust als bewijs van jaloezie! 😀

  4. Suskeblogt zegt:

    pas maar op dat je geen boete krijgt en inbeslagname van je fototoestel, Lachen met hun fouten en overtredingen is iets waar de mannen van de wet niet mee kunnen lachen,

  5. Billy zegt:

    mooi plekje daar in de Brugse binnenstad!
    De politie krijgt daar zeker geen GAS-boetes voor?

  6. chrissebie zegt:

    O, ik wil best Rompot heten, ik zie er helemaal als een Roompotter uit!

  7. Joyce zegt:

    Ik dacht dat Brugge vooral bekend stond om straatjes er. Maar de parkjes mogen er ook best zijn 🙂

  8. Menck zegt:

    De lentebloemen op de foto zijn boshyacinten, beste Philemon. Is deze foto al iets eerder genomen? Want de meeste zijn ondertussen uitgebloeid.

    Een met hekwerk afgezet stuk grond met een dixitoilet erop: een mini-festivalletje? Die auto is wellicht van de band die er komt optreden.

    • Jou kan ik echt niets wijsmaken, hé! De foto is twee weken oud. Brugge heeft altijd laatbloeiers gehad :).

      Een mini-festival, dat zal het geweest zijn. Ik was beter wat blijven staan om te zien wie zou optreden…

  9. Als druppel oplossen in de schoot van je echtgenote is de oplossing van elk huwelijksprobleem.

    Wat betreft die vreemd geparkeerde auto: dat moet een toerist zijn die door jouw stadsgezichten aangetrokken, is overgegaan tot wildkamperen.

    • Je redenering rond die druppel zal kloppen, Henk. Ik blijf het een prachtig gedicht vinden.

      Menck heeft de vraag van die raar geparkeerde auto opgelost: het was effectief een muziekoptreden waar tienduizend mensen zijn op afgekomen…

Geef een reactie

