Moederdag

2

Op 5 september 1958 gebeurde iets wonderlijks. (filmpje). Het was eigenlijk een dag als een ander. Qua weerbericht vond ik het volgende terug: Matige wind uit het zuid-oosten. De hardste windstoot had een snelheid van 11.8 m/s. De gemiddelde temperatuur was 19.4 °C en een gevoelstemperatuur van 19.2 °C. De minimum temperatuur was 13 °C en de maximum temperatuur 26.4 °C. De zon scheen 11.2 uur. Er viel geen neerslag. Het was een onbewolkte dag. En het was een vrijdag, de eerste vrijdag van de maand.

Maar er was vooral de uitreiking van de Helenaprijs, een prijs die voortaan elk jaar zou worden uitgereikt, maar waarvan ik sedertdien niets meer heb gehoord.

Er is nog iets gebeurd. Wie goed in het publiek kijkt, ziet een dame met krulhaar in het publiek staan. Dit haar is niet het enige wat opvalt. Het is duidelijk dat ze in een verregaande staat van zwangerschap is. Als je op ongeveer elf seconden van het filmpje kijkt, dan zie je dat de vrouw naar achter wordt weggeleid. Het moment was aangebroken, Thomas Bartolomeus Philemon Pannenkoek ging geboren worden. Specifiek op die welbepaalde vrijdagnamiddag, waar de temperatuur rond de 26 graden was en er geen neerslag viel.

In een aanpalend kamertje, waar toevallig een bank stond, werd mijn moeder neergelegd. Er werden verse handdoeken uit de kast nabij de toiletten genomen, en gynaecologe Marie Vlasbaard, die toevallig aanwezig was, hielp bij de bevalling.  Twaalf minuten over vijf was het zover. Ik schreeuwde als vermoord, maar was toch blij het levenslicht te zien. Kijk gerust nog eens naar het filmpje, en groet mijn moeder die de zaal verlaat.

Dit TV-fragment en de Helena-prijs zijn een souvenir die niet veel mensen hebben van hun geboorte. Wat wel iedereen overhoudt van zijn geboorte is zijn of haar moeder. Een leven zonder moeder is moeilijk, zeer moeilijk. Er zijn momenten tijdens de opvoeding waarbij we haar niet begrijpen, waarbij niemand ons kan verklaren waarom ze zo streng of zo nors handelt. Waarom we dit of dat niet mogen,… Draai of keer het zoals je wil, maar die moederfiguur heeft er samen met die vaderfiguur voor gezorgd dat we vandaag zijn wie we zijn, en dat we uit die ervaringen, positief maar ook negatief, onze eigen kinderen kunnen opvoeden tot wie ze zijn of zullen worden.

Ik zet ook elk jaar mijn eigen schat in de bloemen met een geschenkje. “Waarom?”, vroeg me recent een collega, “zij is toch je moeder niet?”

Neen, dat is ze niet, maar ze is wel de moeder van mijn onze kinderen, en als ik onze twee zonen vandaag bekijk dan ben ik apetrots op hen. Voor wat ze zijn geworden, voor wie ze zijn. Moeders, vrouwen in het algemeen, zorgen voor evenwicht. De balans tussen het strikt gevoel voor logica, de rechtlijnigheid en de struggle-for-life die een man typeert en het zoeken naar zachte compromissen in een-voor-mannen-niet-altijd-begrijpelijke-en-soms-als-kromme-logica-lijkende zachtere behandeling die de vrouw typeert.

Vandaag ben ik blij dat mijn moeder nog leeft (de vrouw die je ziet op de elfde seconde van het filmpje), dat mijn schat nog nabij is en dat de derde generatie moeders hun werk aan het doen is. Eén van onze twee schoondochters zal rond half juli het leven schenken aan ons eerste kleinkind. We kunnen niet wachten tot het zover is.

Bedankt ook, moeder, voor de fantasie die je me hebt geschonken. Soms weet ik er geen weg mee, maar lastig vind ik het niet. Zo klopt het natuurlijk niet dat je op de elfde seconde van dit filmpje in beeld verschijnt. Wat zou je in godsnaam op een Helena-prijsuitreiking gaan doen als je in de mooiste stad van Vlaanderen je derde zoon ter wereld moet brengen?

Mijn gedachten gaan ook naar mensen die (recent) hun moeder hebben verloren, en voor wie het vandaag een zeer lastig moment is.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Moederdag

  1. Marion zegt:

    Wat ben je toch een bijzonder…. kind.

  2. Wat een prachtig eerbetoon! Wat moeten die twee vrouwen heel fier zijn op jou!

  3. Kristien zegt:

    Een vleugje humor, een tikje ernst en fantasie in overvloed: jij stopt het allemaal in één logje! Mooi geschreven, Thomas, en dat is een understatement!

  4. chrissebie zegt:

    Leuk dat je dat filmpje hebt, maar euh, t zou weer niet raar zijn dat ons Chrissebie het weer niet gezien heeft. En natuurlijk moet je de vrouw van je kinderen in de watjes leggen! Hier ging de deurbel pas en het was de bloemist. Mijn zoon uit Canada stuurde me een geweldig boeket bloemen en dat doet me wat hoor. Op zo’n dagen mis ik hem enorm;

  5. brubeck zegt:

    Mooie ode aan je moeder en alle moeders in het algemeen. Ook ik geef mijn Liefste een geschenk. Niet omdat ze mijn moeder is, dat is ze niet, wel omdat ze de prachtigste, krachtigste moeder is van mijn drie schatten van kinderen, die uit eigen beweging haar een cadeau kochten.

  6. Suskeblogt zegt:

    vandaag hebben we mijn vrouw/hun moeder uit de keuken gehouden en chinees gehaald, Straks eens mijn eigen moeder bezoeken,
    Mijn gedachten gaan nu uit naar mijn twee neven en nicht die deze week hun ma / mijn tante naar haar laatste rustplaats begeleid hebben,

  7. bentenge zegt:

    De mooiste stad van Vlaanderen…. sjonge. 🙂 Maar moeders, ja, het is een onmisbaar ras apart.

  8. Deze moederdag zal altijd in mijn gedachten blijven. En wel omdat ik een plaatsvervangende glimp van de moeder van mijn nooit geziene, maar graag gelezen blogvriend Thomas heb mogen opvangen. 🙂

  9. Billy zegt:

    je bent dus nog steeds die stoute rakker die je moeder zoveel jaren terug ter wereld heeft gebracht!
    Gefeliciteerd, Thomas! Een mooie dag…( 30 jaar terug zijn vrouwlief en ik in het huwelijk getreden… )

  10. Menck zegt:

    De laatste zin vind ik bijzonder attent van u. En ik ben er zeker van dat die niet aan uw fantasie is ontsproten. 😉

  11. Ik kan je blog en bijhorende fantasie enorm pruimen! Blijf deze weg bewandelen, heer Pannenkoek, Ik kan het smaken! :o)

  12. DjeauOui zegt:

    Als mijn zoon later zelfs maar een kwartje van humor en groot hart heeft, zal ik héél fier zijn, Thomas.

  13. Joyce zegt:

    Dat is echt heel bijzonder om te hebben, zeker uit die tijd!

  14. anneketw zegt:

    Een leuk stukje om te lezen 🙂

  15. Wat prachtig verwoord voor beide moeders…

Geef een reactie

