Photo Challenge – volgende lus: “Kruispoort”

2Het is echt geen weer om voor die pc te zitten, lieve lezer. Weet je wat? Lees eerst dit logje, sluit dan je pc en  vlucht naar buiten!

We doen eerst voort met onze verkenning van Brugge. Deze keer ben ik niet alleen vergezeld van mijn camera, maar ook van het aangename gezelschap van mijn lieve freule. Terwijl ik wat foto’s schiet, kan zij hier en daar in een etalage kijken. Zo hebben we naast het in elkaars ogen kijken elk wat om doen.

We hebben wat vals gespeeld, en zijn niet langs de Kruispoort binnengekomen. Neen, we zetten ons stalen ros aan de Dampoort, en beginnen onze wandeling van daaruit, langs de groene Vesten naar ons doel.

Ik heb jullie de vorige weken al binnengeloodst in onze schitterende Hanzestad langs de Dampoort, langs het Gezellekwartier en langs de Ezelpoort. De ingang langs het Gezellekwartier is wat mij betreft de meest romantische manier om de Brugse binnenstad binnen te komen. Bij de Ezelpoort gaf ik als commentaar dat ik hem de ‘zilveren medaille’ gaf bij de overblijvende stadspoorten. Vandaag is de Kruispoort aan de beurt, ofte mijn ‘gouden medaille’ – de massieve poort die uitgeeft op de randgemeente Sint Kruis.

Een overzichtje van haar geschiedenis:

Kruispoort – vrijstaande, middeleeuwse stadspoort, gesitueerd ten westen van Buiten Kruisvest en met variërende bestemmingen in de loop der tijden. Gebouwd als stadspoort, later ingericht als conciërgewoning en museum voor oorlogsgeschiedenis (tot circa 1988). Er zijn nu plannen om het jongerenproject van Open Monumentendag hier definitief te huisvesten. Geleidelijk aan tot stand gekomen:
1297: aanleg van tweede stadsomwalling.
1302-1304: bouwen van de eerste Kruispoort.
1305: opgelegde sloop van de poort ten gevolge van de conflicten met Frankrijk en de nederlaag van 1305.
1328: uitvoering van het bevel van 1305 en afbraak van de poort.
1366-1367: uitvoering van werken aan de Kruispoort naar aanleiding van de gewijzigde politieke verhoudingen waarbij de stad werd aangespoord om een verdedigingsgordel aan te leggen.
1401-1406: bouw van het poortcomplex bestaande uit een hoofdgebouw, twee bruggen, acht torens en een voorpoort. De poort verkreeg aldus haar bekend silhouet dat in1562 door Marcus Gerards werd opgetekend.
1578: uitvoering van aanpassingswerken.
In de loop van XVI-XVII: slopen van de bovenbouw naar aanleiding van moderniseringswerken.
Circa 1760: afbraak van de voorpoort.
1969-1972: restauratiewerken met groot respect voor de bestaande getuigen en met een discrete reconstructie van sommige onderdelen.
2001-2002: consoliderende restauratie naar ontwerp van ontwerpbureau Stad Brugge.

(bron: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/83363)

Hoe komt het dat Brugge zoveel ingangen heeft? Een antwoord op die vraag vind je op de kaart die Marcus Gerards klaar kreeg in het jaar 1562. Een schitterend meesterwerk, die kaart. Als je die in detail bekijkt herken je nog heel wat gebouwen die tot op vandaag zijn bewaard en jaarlijks door tienduizenden toeristen worden bewonderd. Je merkt op de kaart dat de binnenstad van Brugge een ei-vorm heeft, en in de Middeleeuwen heel wat stadspoorten telde. Heel wat houten exemplaren die de tand des tijds niet hebben overleefd. Wat nog rechtstaat (en ondertussen al enkele keren is gerestaureerd) verdient het om even tussen de tanden te fluiten.

2

Ter vergelijking: je vindt hieronder een eeuwenoude plattegrond van -zomaar voor de vuist weg) – Hoogstraten. Een blinde muis kan zien dat Brugge indertijd een machtige stad was, terwijl je in Hoogstraten eerst de kruiwagen moest buitenzetten om een ezel binnen te kunnen laten. Bij wijze van spreken, natuurlijk, heer B. Wel moet ik toegeven dat de architectuur van dit ‘dorpje’ veel weg heeft van het Brugse ontwerp.

2

bron: http://www.erfgoedbankhoogstraten.be/beeldbank/DIA-1614.jpg

Genoeg gelachen met mijn Grote Uitdager Zonder Schijn Van Kans Om Brugge Te Overtreffen. We doen verder…

2

Ondanks de smalle ingang, wordt die ingang vandaag de dag nog steeds gebruikt voor het verkeer. Soms hou ik mijn hart vast als ik zie hoe bijvoorbeeld een vrachtwagen zich door de opening wringt. Waarom eigenlijk? Wat kan zo’n ding komen doen in de historische binnenstad? Een foto van de voorkant is een beetje scheef, maar mijn lezers zijn niet zo zindelijk (mag ik hopen).

Je moet echt eens van heel dicht gaan bekijken. De massieve witte stenen (Brabantse witsteen) die zijn gebruikt (er zitten wel meer dan tien verschillende formaten in het bouwwerk, gaande van de klassieke baksteen tot rotsblokken die een paard niet kan tillen)

 

2

Grappig dat destijds een gedenkplaat werd voorzien als herinnering dat we de Duitschers na de oorlog door die uitgang naar buiten hebben gebonjourd.

2

De voorkant verschilt qua architectuur compleet met de achterkant. Fenomenaal vind ik die. In het jaar 2002 was Brugge Culturele hoofdstad van Europa (wat mij betreft is dit vandaag nog het geval), en werd op de ronde torens links en rechts van het gebouw een moskee-achtige toren geplaatst waardoor hij nog machtiger leek.

2

Als extraatje een detail uit de tekening van Marcus Gerards. Het monument is nog volledig herkenbaar. Eeuwen terug hadden we een dubbele gracht rond de stad. Je merkt dat de poort nog met zijn voeten in het sop staat. Vandaag is de voorste gracht gedempt en is ook het voorportaal afgebroken.

2

Volgende week stappen we er letterlijk door, en komen in de Langestraat.  We zullen een totaal andere look zien dan de Ezelstraat, waar we twee weken geleden te gast waren. Een voorproefje is het beeld van hieronder, waar ik voor de huidige ‘I-pad en andere shit-generatie’ meegeef dat je hier een echte telefooncel ziet. Daarin zit een telefoon mét hoorn en draad, waarmee je naar iemand anders kunt telefoneren (naar jezelf zou nogal belachelijk zijn). Je moet eerst een munt in een gleufje steken, en dan hoor je de kiestoon en druk je een nummer in, of gebruik je de kiesschijf tot alle cijfers de revue zijn gepasseerd. ‘Munten’ zijn een vorm van geld, waarmee je kunt betalen. Er zijn munten en papieren briefjes. Niettegenstaande metaal merkelijk duurder is dan papier, zijn briefjes meer waard dan munten. Zijn jullie weer mee met de redenering van iemand uit de vorige eeuw?

De bevallige dame die je ziet op de rug en er net voorbij passeert is niemand anders dan … Jawel (maar vertel het niet verder) !

2

ps: Mijn bijdrage van morgen is niet voor gevoelige zieltjes bestemd. Be prepared !

Philemon

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Photo Challenge – volgende lus: “Kruispoort”

  1. De vesten zijn mooie en ik wandel/fiets er graag maar ik vind het jammer dat van de vestingsmuren er zo weinig over gebleven is. Enkel in de Pottenmakersstraat kan je nog een stukje stadsomwalling zien maar dat er is er wel een heel oud stuk van de eerste omwalling. In tegenstelling tot Brussel is er in Brugge voor het overige enkel nog de stadspoorten dus geen stuk muur van de buitenste omwalling die ons rest en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Was men zo bang dat die koppige Bruggelingen vroeg of laat weer in opstand zouden komen dat men maar de ganse stadsomwalling weg wilde? Ook opvallend: modernisering is blijkbaar vooral afbreken: dat was in de 16de-17de eeuw blijkbaar al zo en nu nog steeds.

    • Jammer is het in elk geval. Maar het is nog altijd beter je te concentreren op wat wél nog overgebleven is van het middeleeuwse Brugge. Het is een plezier eens de kaart van Marcus Gerards in detail te bekijken en je te verwonderen wat nog allemaal rechtstaat. Bezocht je al het Historium op de markt? (tip: zeer mooie korting voor Bruggelingen). Je waant jezelf in de middeleeuwen, maar ziet overal rond je gebouwen die er nu nog staan.

      • Natuurlijk bezocht ik al het Historium: er staan foto’s op mijn blog. 😛 Wat nog staat is leuk, uiteraard. Enkel: een centrum dat ‘beschermt’ is door de Unesco had toch wat meer van de oude stadsomwalling verdient. Zeker als je ziet wat men in Brussel nog heeft en dat is toch een stad waar men heel veel heeft laten verloren gaan voor ‘de vooruitgang en modernisering’.

  2. Frans zegt:

    Na deze informatieve geschiedenisles en het luchtige architectuuronderwijs is mijn herinnering aan Brugge steeds levendiger. En tot slot een glimp op de lief van Philemon. Bedankt.

  3. Marion zegt:

    Wat een prachtige geschiedenisles weer. Een lange, maar zinvolle les. En mooie foto’s. Absoluut. Ja, het is lekker weer. Ik liep om 5.30 uur al buiten. De zon was nog niet eens op. Zelfs toen was het al lekker. Nu koffie. Daarna weer naar buiten. Geniet van je weekend.

  4. chrissebie zegt:

    Leuke foto’s, maar eerlijk, ik heb gepast voor de geschiedenisles! Mijn kopke is daar toch niet wakker genoeg voor. T zal voor de volgende keer zijn!

  5. Al die ingangen zijn profetisch Thomas. Namelijk om de stroom toeristen van eeuwen later wat gemakkelijker te laten binnenstromen. 🙂

    Heb een fijne dag,

    Henk

  6. els zegt:

    Toen ik je tekst even doorgescrold had besloot ik toch de volgorde om te keren. Eerst naar buiten, vanavond lezen. Anders zat ik hier na zonsondergang nog te lezen 🙂 Zo’n lange tekst! 🙂

  7. Joyce zegt:

    Blij dat het goed weer was, fijne foto serie om naar te kijken en dat in combi met een gratis lesje geschiedenis 😉

  8. Na zo’n leuke geschiedenisles zou je toch willen dat je in de tijd kon reizen. Ben ik de enigste? 😉

  9. Billy zegt:

    ik heb Brugge nog nooit van die kant binnen gereden blijkbaar, want die poort zegt me niks. Ik heb blijkbaar een groot stuk geschiedenis gemist dan… 😉

  10. brubeck zegt:

    Alle reclame is goed genoeg, met dank voor het vermelden van mijn gezellige, overzichtelijke, niet door toeristen gewapend met fototoestellen overspoelde stad.
    Maar… wat ik eigenlijk graag zou zien is een kaartje met de route die je gevolgd hebt tot nu toe. Want volgens mij zit je in je fantasie gewoon Carcassonne of Venetie te beschrijven.. 🙂

Geef een reactie

