Langestraat – Photo Challenge

We wandelen dus binnen in de Langestraat. Ik hand in hand met mijn schat, jullie moeten het met de fotootjes en wat commentaar doen.

Eén van de eerste gebouwen die opvalt is een kapel (de vroegere St Brunokapel) die paalt aan het nieuwe gerechtscomplex. Wat heet nieuw, natuurlijk, heet complex is afgewerkt omstreeks 1982. Sinds de restauratie is hierin onze assisenzaal ondergebracht.

??????????????????????

Dit is een mooi voorbeeld hoe kerken en kapellen door het geven van een andere functie kunnen in stand gehouden worden. Zeker als zorgvuldig wordt omgesprongen met het historisch uitzicht.

Net als de Ezelstraat was de Langestraat lang een verwaarloosde buurt in Brugge  –  tientallen jaren geleden, ‘toen Bruges nog “la morte” was’. De mensen die er woonden (én in de verschillende smalle zijstraatjes) hadden de naam ‘gemeen volk’ te zijn, mensen van een laag allooi waarmee je beter niet veel te maken kreeg. Er waren heel wat cafeetjes in de straat met een kwalijke naam. Als ergens gevochten was, was het wel hier, op Sint Gillis, op Het Zand of de Eiermarkt (die foto’s volgen nog). De Kelk was zo’n plaats waar af en toe ook concerten werden gegeven, waar vooral veel geluidhinder van kwam, veel bier werd gedronken en met glazen werd gegooid.

2

Het blazoen werd door de jaren opgepoetst. Enkele mooie hotels hebben hier hun stek gevonden, een zeer grote jeugdherberg en hier en daar verschijnt al eens een flashy en vernieuwende winkel.

2

Goed gezien van de investeerders van de laatste decennia, want hier waren echt onroerende koopjes te doen.
Er komt al eens een zaak tussenglippen van een specialere soort, zoals onderstaand massagesalon. Toen het pas open was ben ik eens binnengestapt voor informatie rond een eventuele cadeaubon om mijn vrouw eens te laten verwennen. Toen bleek dat er ook erotische massages werden gegeven ben ik met een rode kop naar buiten gevlucht.

2

Gelukkig zijn bepaalde volkse cafeetjes nog gebleven. Oude namen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor meer frivole cafénamen als daar zijn ‘De Muppets’. Kleine zaken waar je nog een pintje kunt laten drinken aan een democratische prijs en een gemoedelijke babbel kunt doen aan de toog. Niet dat dit aan mij besteed is – een cafébaas zal aan mij nooit veel verdienen.

2

Zei ik al dat we prachtige trapgevelwoningen hebben in Brugge? In de langestraat zie je er ook zat veel.

2

En zei mr. B. dat Brugge een dode vergeten stad is? Waar tot voor enkele jaren Brouwerij De Gouden Boom was gevestigd, werden de voorgevels bewaard en werd achteraan plaats gemaakt voor een hypermodern appartementencomplex. Voor de liefhebbers: er zijn nu nog appartementen te koop vanaf 245.000 Euro tot rond de 500.000. Een blik door een gat in de poort geeft volgend beeld:

2

Absoluut niet storend in het straatbeeld, want je ziet enkel een poort…

Een zaak die de reputatie van de Langestraat zeker heeft opgekrikt is het driesterrenrestaurant van Geert Van Hecke: “De Karmeliet”. Deze zeer bescheiden chef heeft een internationale reputatie, en behoudt die al jarenlang.

Beste heer B.: hoeveel Michelin driesterrenrestaurants telt België? Antwoord: drie stuks. Tweede vraag: hoeveel van die restaurants bevinden zich in Brugge? Antwoord: twee stuks. ‘De Karmeliet’ en ‘Hertog Jan’. Brugge – dode stad? Hoe kom je erbij…

2

2

http://thexperienceconductor.wordpress.com/2013/06/07/popster-rihanna-eet-in-de-karmeliet-in-brugge/

Een voorbeeldje van het succes lees je hierboven.

Ik zal het hierbij laten voor deze week. Merk dat ik nog geen enkel serieus historisch gebouw heb gepost sinds de start van de foto-challenge. Al wat je tot nu toe zag was ‘pasmunt’ – de grote kleppers volgen…

Bedankt om me te blijven lezen – dit motiveert me om vooral verder te doen.

Philemon

(ps: vandaag wordt één van de mooiste dagen uit mijn leven. Mijn jongste treedt in het huwelijk met zijn lieve prinses. Mijn reacties zullen wat uitblijven, maar vandaag zijn er andere prioriteiten 🙂 ! )

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

31 reacties op Langestraat – Photo Challenge

  1. Gefeliciteerd. Dat ze heel lang en gelukkig getrouwd mogen blijven.
    Mooie reportage. En inderdaad: wat heet ‘nieuw’? Het gerechtshof dateert toch uit de vorige eeuw. Men heeft dat daar gebouwd toen ik als snotneus naar school ging en ik ben intussen de 40 al lang voorbij. Het is recenter dan de Halletoren of het stadhuis maar om dat nog steeds nieuw te noemen. 😉
    Toch verrassend hoe een stad na al die jaren kan veranderen.

  2. aspasiablog zegt:

    Leuk stukje weer!
    Gefeliciteerd! Wat een belangrijke dag vandaag!

  3. brubeck zegt:

    Hahaha, dode stad… Inderdaad, maar je kiest volgens mij de mooiste plekjes uit en zal snel zonder bruikbaar materiaal zitten… Nee, grapje.. Wederom interessante rondleiding !
    Geniet van deze dag en geef er maar een goei lap op zoals we zouden zeggen… Feest ze !

  4. Fijn dat ik mee mocht in deze, leuk! Geniet van deze bijzondere dag met elkaar…

  5. chrissebie zegt:

    Waow, vandaag ben je de fiere vader! Dat doet iets met een mens hé! Geniet van deze spetterende dag pannenkoekje! Voor de rest, leuke foto’s, en ik vind die koppen wel mooi in die etalage. En ik ben altijd bereid om mee te gaan naar de karmeliet!

    • O, ik ben al héél lang elke dag een fiere vader 🙂 ! Genieten hebben we heel zeker.
      Wat die Karmeliet betreft: wil je gegevens eens doorspelen zodat ik kan bevestigen op jouw naam 🙂 !

  6. els zegt:

    Weer wat interessante plekjes leren kennen. Je blijft het goed volhouden.
    Proficiat aan de trotse vader van de bruidegom. En hou vanavond je das uit je soepbord he! Of wordt er tegenwoordig geen soep meer gegeten op een trouwfeest? Of bestaat dat eigenlijk nog wel, een trouwfeest? Geniet ervan!

  7. Oh jij bent vandaag de papa van de bruidegom,…….wow,…..ik krijg al tranen in mijn ogen als ik er nog maar aan denk :-), ja ik weet het, ik ben een mossel :-),…..mooie reportage van een stad met een hele diepe en mooie ziel,…..gefeliciteerd met het huwelijk van je zoon,…..kan er toch een glimp van de jurk af :-)???

  8. Marion zegt:

    Wow, wat een supermooie dag! Ik ben zomaar de blog weer vergeten. Bijzonder zeg. Geniet ervan. Als ’t goed is gebeurd dit maar ene keer!

  9. Kristien zegt:

    Ik kom hier met véél plezier lezen, amai nog nie!
    Van harte proficiat op deze heuglijke dag! 🙂

  10. Suskeblogt zegt:

    gefeliciteerd met dat huwelijk,
    mooie rondleiding hebben we hier weer gekregen,

  11. Billy zegt:

    allereerst van harte gefeliciteerd met dat mooie huwelijk vandaag. Afwezig zijn hier is een vanzelfsprekendheid hé!
    En even vanzelfsprekend is de mooie omgeving in de Brugse binnenstad die je hier omschrijft. Dat Brugge leeft, weet iedereen onderhand… 😉

  12. Menck zegt:

    Hertog Jan opent dit jaar in… Zedelgem. Brugge: -1. *grijns*
    Doch uiteraard van harte gefeliciteerd met het huwelijk! Ik wens het jonge koppel heel veel moois op hun pad.

  13. Hoi Thomas, die hele mooie stad Brugge is slechts een armetierige bedoening als het afgezet wordt tegen je slotzin. Van harte gefeliciteerd! En wil je je zoon en schoondochter ook de felicitaties van het hele Nederlandse volk overbrengen? Want wij Ollanders zijn gek op pannenkoeken! 🙂

  14. Joyce zegt:

    Allereerst gefeliciteerd met het huwelijk van je zoon 🙂 Ik moest even lachen om je verhaaltje over de thaise massage salon, dacht dat mannen over het algemeen meer adrem reageren 😉

Geef een reactie

