Photo Challenge – The shadows

 

 

2

Je hebt het misschien al gezien aan de schaduwen op de foto’s die vorige week op deze weblog werden gepubliceerd. Onze wandeling gebeurt inderdaad tijdens de valavond, als de meeste toeristen onze stad hebben verlaten. De Langestraat leidt tot de Hoogstraat (verlengde ervan) en in een wip sta je middenin het historisch centrum van ons bejubeld Brugge.

Naarmate deze wandellus vordert, zullen we langzaam zien hoe een natuurlijk deken zich over onze monumenten spreidt, klaar om onze sprookjesachtige stad een welverdiende nachtrust te bezorgen. Die monumenten laten we nog een tijdje sudderen, want eerst moeten jullie kennis maken met de zichten ernaast. Want dat is het probleem met veel toeristen – ze kijken naar de Halletoren, het Minnewater, het Begijnhof en ze zijn weer ‘puupe dada’. Mensen moeten meer leren kijken, echt waar.

2Mijn ogen dwalen al heel vlug af naar de streepjes, of zal ik zeggen de vette strepen natuur die we bieden. De kanalen, of zoals wij ze noemen ‘de reitjes’ die onze stad als een taart in stukken snijden. Tot pakweg een veertigtal jaar geleden een grote ergenis van onze stadsgenoten, want die kanaaltjes stonken ongelooflijk hard. Er is gelukkig een grondige sanering gebeurd, en hier en daar staan toestelletjes (filters – een soort fonteintjes) die ervoor moeten zorgen dat voldoende zuurstof in het water komt. Sindsdien wordt weer vis gesignaleerd in het water. Ik heb ooit een dronkaard horen vertellen dat het monster van Loch Ness het Kanaal heeft overgestoken en zich in ons Minnewater heeft gevestigd.

Een paar keer in het jaar, en dat is geen dronkenmanspraat, worden zwemtoestanden georganiseerd in onze kanalen, vetrekkende vanuit Damme door het kanaal ‘Damse Vaart’ tot in de binnenwateren van Brugge. Onze triatlon is ondertussen ook al een gewaardeerd evenement, en er is ook de ludieke sprong in het water van de Brugse ijsberen. ‘Brugge dode stad’, mr. B. ?? Een schop onder je hammen, ja 🙂 !

2 Natuurlijk, om nog eens het hetzelfde zicht verder te gaan, worden de kanalen ook geëxploiteerd door de toeristische industrie om bezoekers aan onze stad in een halfuurtje kennis te laten maken met Brugge. Dan zie je aan de Dyver of aan onze vismarkt (geduld mensen, de foto’s volgen!) ganse rijen toeristen wachten op het volgende bootje.

Leuk weetje. Toen Brugge culturele hoofdstad van Europa was, werd voor als openingsstunt Spencer Tunick uitgenodigd voor één van zijn installaties. Toen werd onder andere onderstaande foto genomen in zo’n bootjes op de Brugse wateren.

2(bron foto) http://flanders-inside.skynetblogs.be/archive/2006/03/index.html

Smaken zijn verschillend, maar ik vind het een prachtige foto. De Belgische dames zijn toen door de ‘kunstenaar’ als zeer moedig bestempeld. Terecht, want je ziet op de foto niet dat het toen amper twaalf graden was en het water goot. Je moet het maar doen…

Wat denk je? Tijd voor een terrasje?

2Je ziet het niet goed op de foto, maar hier is een rij van een viertal  terrassen. Bij de minste zon altijd heel druk bezet (en met een klein beetje geluk vind je er sommige dagen Thomas Pannenkoek en zijn freule terug 🙂 ). Vandaag niet, want hij is in opdracht om foto’s te nemen voor zijn blog.

Niet zonder eerst een blik door het gebladerte te werpen op de Hoogstraat, want daar gaan we heen…

2Als jullie nog zin hebben, tenminste…

Philemon

PS: een streepje muziek opgedragen aan mijn Grote Uitdager (maar ook aan zijn Allerliefste, die ondertussen hopelijk wat gerecupereerd is van de lichamelijke gevolgen van haar recent ongeval). Heel veel heb ik nog niet gezien van Hoogstraten (behalve een molen, een kerktoren, een orgel, een schaap, een affiche…). Is er sowieso wel iets te zien? Bestaat dit gehucht, of is het de belichaming van de droom van een dwalende geest? Ik hoop er binnenkort iets meer van te mogen bewonderen…

 

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Photo Challenge – The shadows

  1. Liese zegt:

    hehe, mss kan Brubeck een eigen interpretatie van de Tunick-collectie maken hé

  2. brubeck zegt:

    Alleen al voor de prachtige zin “belichaming van de droom van een dwalende geest” geniet ik weer van dit prachtig stukje over euh… oh ja Brugge. 🙂 🙂 Dank voor het prachtig stukje muziek, Thomas, ik hou van die oude muziek uit de jaren 50 en 60 en vind het trouwens treffend passen bij een oude stad als Brugge. In ieder geval, je gaat nog heel wat te weten komen over Hoogstraten en omstreken, waarde collega. 🙂

  3. Kristien zegt:

    Leuk, héél leuk! Vooral de bijhorende commentaartjes! 🙂

  4. Frans zegt:

    Wat hou jij toch van je stad. Mooi om te lezen. Wetend dat Hoogstraaten hier niet aan kan tippen is het wel een beetje makkelijk om B. uit te dagen. Als ik B. was zou ik ook niet op jouw uitdaging reageren. Hij weet ook dat Brugge niet te overtreffen is. Fijn en zonnig weekend allemaal.

  5. Marion zegt:

    Veel en veel later dan normaal op de zaterdagochtend (was iets met flessen wijn gisteravond….) lees ik weer een prachtig blogje met prachtige foto’s! Tijd om de zon in te duiken nu. Fijn weekend!

  6. Suskeblogt zegt:

    Misschien een idee om iets a la Spencer Tunick te doen met alle bloggers die meedoen aan de photo challenge ! 🙂

  7. Hoe kun je zeggen dat die toeristen niet goed kijken Thomas! Ik ben al een jaar te gast op dit Brugse blog terwijl ik Halletoren nog nooit heb gezien. Nee, ik ga als Hollandse toerist echt voor het bijzondere. En voor kwaliteit! 🙂

  8. bentenge zegt:

    mr. B. Is Brubeck I pressume. Kijk, wat ik hier lees is een beetje zoals met de Belgen en het Wk of Eurosong, zichzelf uitroepen tot “Grote Uitdager” en dan roemloos ten onder gaan 🙂

    • Dat gedoe tussen mr. B. en ikzelf is niet meer dan een gimmick. Hij is zelfs nog niet echt in gang geschoten, en we zijn al vijf maanden ver :).
      Het initiatief van de Photo Challenge is wel schitterend – ik heb al fantastisch materiaal gezien op diverse blogs.

  9. Joyce zegt:

    Ik zit lekker ontspannen je blog te lezen en ineens DIE foto…… what the hel!? Dacht dat die gephotoshopt was….. Idd heb nu even een terrasje nodig om van de schrik te bekomen :p

  10. Wel Mr.Pannenkoek, je weet mij telkens weer te raken met je foto’s,..ik mag nog geen voorkeuren uitspreken hé,……:-)

  11. Billy zegt:

    mij interesseert (naast die kunstige foto van Spencer) vooral de locatie van die terrasjes. Ik hoop je ooit daar eens te ontmoeten… 😉

  12. els zegt:

    Heb je al eens naar de stuurmannen van die bootjes gekeken?
    Zo strak voor zich kijkend….ha ja…anders blokkeert hun roer 😉
    Wederom een schone reportage, mr. Pannenkoek.

Geef een reactie

