Photo Challenge – “Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer?”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We stappen verder door de Hoogstraat. Wat je hierboven ziet, is wat we zeer vaak voor hebben in Brugge. “Mevrouw, meneer, waar vinden we…”, of “Sir, do you want to take a picture of us …”. Hoe het komt weten we zelf niet, maar als we in Brugge lopen worden we heel vaak aangesproken. Niet dat we dat erg vinden, integendeel.

Het gebeurt wel vaker dat zo’n ongemanierde knoert de weg vraagt op een toontje als was ik een stront. Zo’n figuur zal ik toch met de glimlach helpen, maar die moet niet verbaasd kijken dat hij naar een openbare plasgelegenheid wordt gestuurd als hij de weg naar het Memlingmuseum vraagt.

Bon, terwijl mijn lieve eega (die ik wat incognito heb gemaakt) de weg naar de Eiffeltoren aan het uitleggen is pauzeer ik nog even aan het kanaal dat de Langestraat van de Hoogstraat scheidt. Er zijn lelijker plaatsjes om naar te kijken…

Ik merk nu pas, bij het schrijven van dit stukje, dat mijn schat ‘vijf minuten chance’ heeft gehad. Of misschien heeft het te maken met het feit dat ik in de buurt was. De dame aan wie ze uitleg geeft ziet er niet normaal uit. Klik gerust twee keer op de foto terwijl ik een slokje van mijn déca neem. Zie je haar tandjes? Zie je haar scherpe nagels? Brrrr…

Enfin, we gaan door met onze foto’s. Een stukje Brugse reitjes dus…

2Lang geleden dat ik er nog een sepiaatje tegenaan gooide…

2

Zelfs de rommelige etalage van een retrohandel is de moeite om eens een blik op te werpen. Raar dat ‘retro’ de laatste tijd erg in trek is gekomen. Bij jullie ook?

2En daar is hij dan: de Hoogstraat. Of eerder: het HoogstraatJE, want het is amper een paar honderd meter lang. Hier heb ik moeite om het fototoestel in bedwang te houden, want ik zit op een zucht van de mooiste historische gebouwen van Brugge. Ik wil die nog even laten voor wat ze zijn en het ‘voorgerecht’ van mijn Photo Challenge zijn gang laten gaan. Er is nog tijd genoeg voor de rest…

Zie je trouwens de avond langzaam vallen?

2In Brugge gebeurt dit met respect voor de Oude Dame.

De winkeltjes met oude snuisterijen volgen elkaar op. Ik kijk er graag naar. Niet om te kopen, maar vooral omdat die voorwerpen me doen denken aan mijn grootouders die er vandaag niet meer zijn, maar die hierboven mijn levensgang in de gaten houden.2Terwijl mijn oma’s hun ogen opentrekken bij het leuk porselein van hierboven, neem ik mijn opa’s en vader mee naar de etalage aan de overkant.

2Een beetje ondeugend element op het kontje, maar dat is onze schuld niet. Kijken mag.

Zou ik niet beter eens terugkomen om foto’s te nemen als het helder weer is? Bah neen, ik hou wel van wat schaduw.

2Aan de overkant is nog wat zon. Ik verbied mijn camera een foto te nemen, maar puberaal als hij is…

2Een mislukte snapshot. Potverdikke, ik had nog zo gezegd te wachten! Wat geduld, lieve lezers, het echte monumentenwerk volgt.

We stappen naar de Mallebergplaats richting één schitterend historisch gebouw dat ik jullie volgende week zal tonen.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

23 reacties op Photo Challenge – “Kunt u me de weg naar Hamelen vertellen, meneer?”

  1. Suskeblogt zegt:

    Ik vermoed volgende week hier een openbare plasgelegenheid te zien vermomd als monument, 🙂 En nog iets van die vrouw in de eerste foto vernomen ?

    • Een uur later hoorde we loeiende sirenes in de binnenstad. Blijkbaar heeft die vrouw (niet de mijne uiteraard, maar die met de scherpe nageltjes en tandjes) kort nadien een stuk uit iemands nekvel gebeten en in grote letters op een gevel geschilderd (met het bloed van haar slachtoffer): “Wrodwrok Phlwroar”. Niemand die weet wat haar beweegredenen waren of wat ze met die twee woorden bedoelt. Ik hoorde van een vriend die in de gevangenis werkt dat ze morgen wordt overgebracht naar Roeselare.

  2. Kristien zegt:

    Knappe foto’s en een mooie selfie van Thomas Pannenkoek!

  3. Frans zegt:

    Weer genoten van je vermakelijke verhaal en mooie foto’s. Retro is in ook bij ons. Ik ben er zelf het voorbeeld van.

  4. chrissebie zegt:

    Heel leuke foto’s! En van die porceleinen potten die ergens in een etalage staan, heb ik er ook nog enkele op de zolder. Er was een complete serie, maar die hebben we voor de helft gebroken vroeger toen we op de zolder speelden, met een ware schatkist aan antiques. Ik heb er wat uitgespookt! Jouw foto’s brachten even terug herinneringen bij mij naar boven! Fijn weekend Pannenkoekje!

  5. Brugge is nou typisch zo’n stad waar je een enorme schaduw op kan laten vallen zonder dat hij schade aanricht. 🙂

  6. Ik wil graag de winkel weten waar je die onderbroeken vindt, ik weet zeker dat ik hier publiek thuis voor vind :-), weer een mooie blik geworpen op Brugge,……..het staat je!!

  7. bentenge zegt:

    Ik zit toch even met een raar gevoel. Dat was het einde van de uitleg denk ik, waar mevr Pannenkoek zei: “en dan loop je er recht tegenaan”. En maar goed dat het net voorbij was, anders stonden die bijtende tanden voor eeuwig op “pellicule”.

  8. cornutus zegt:

    Haha. Heel herkenbaar. Mij vraagt nooit iemaand wat, want mijn gezicht in ruste straalt een enorme norsheid uit. 🙂
    Leuke foto’s. Het lastige van die oude stadjes vind ik de kleine steegjes in combinatie met een scherpe zon: een lichtwaardenbereik van heb ik jou daar!

  9. Joyce zegt:

    Hahahahaahaha ongemanierde mensen de verkeerde kant op sturen, je brengt me op een idee Thomas 😉 Weer een mooi foto lijstje zo van de ronde door Brugge

Geef een reactie

