Vera – vera – veranda

2

Het is een tijd geleden dat ik het over onze toekomstige veranda heb gehad. ‘Toekomstig’, want hij is nog steeds niet gerealiseerd.

Vorige week kregen we eindelijk een bevestiging van de plaatstingsdata in de brievenbus, met verzoek het dubbel ervan te ondertekenen en per kerende terug te sturen.

De firma is ons ondertussen al welbekend, ook hun trukendoos en hun oeverloos gebrek aan communicatietalent. Vooral ook hun éénzijdigheid in de contracten waar alle eventuele mogelijke fouten, gebreken of schade in de schoenen van de klant wordt geschoven. De naam van de firma (één van de grootste Belgische verandabouwers) laat ik voorlopig nog achterwege – je weet maar nooit dat de directeur van die firma toevallig ook een blogger is op WordPress :).

De brief die we moesten ondertekenen stond weer vol met clausules die ons het voorhoofd deden fronsen. We moeten drie dagen thuis zijn (probeer dat maar eens te forceren middenin de vakantieperiode), we moeten ons schijthuis vrijhouden voor de plaatsers, we moeten achttien meter parkeerplaats voorzien, we moeten twee bankcheques klaarhouden (en, zo die er niet zijn, akkoord gaan dat er driehonderd Euro boete per arbeider wordt aangerekend / én dat hun camion met inhoud stante pede terugkeert naar de firma, waarbij wij bovenop de boete een halve euro per gereden kilometer heen/terug betalen / én akkoord gaan met een nieuwe plaatsingsdatum als het de heren goed uitkomt). We moeten ook de rolluiken sluiten (wélke rolluiken, we hebben er geen:) ) en de plaatsen aanduiden waar leidingen liggen, de aanwezige putten afbakenen,… Tenslotte is het niet verboden om hun werkvolk drank in te schenken, zij het geen alcohol.

Moeten, moeten, moeten. Waar is de tijd dat Jef Met Zijn Klakke een werk kwam uitvoeren thuis en een mea culpa sloeg als hij iets had verkeerd gedaan en het zelf herstelde? Neen, met al die clausules weten we nu al dat we over vier jaar niet moeten afkomen met klachten of de waarborg niet moeten aanspreken, want het zal allemaal onze eigen fout zijn. “Ha ja, mijnheer, want kunnen wij het helpen dat het vriest, dat die leiding plots uit de grond naar boven is gekropen of kweetnietwelkezevernogallemaal?”

We hadden zin om eens goed te bouten en onze billen aan die brieven te vegen, en ze zo terug te sturen naar de aannemer, maar waar zouden we dan staan? Nog steeds geen uitgevoerd werk.

Ik hoor het de verkoper nog zeggen bij zijn eerste bezoek: “Mijnheer Pannenkoek, de meeste verkopen die ik doe zijn ‘referentieadressen’, plaatsen die ik puur door mond-aan-mond-reclame heb doorgekregen. En tevreden dat die mensen zijn. Volgende week bijvoorbeeld moet ik op zaterdagavond naar een koppel die een feestje geeft ter gelegenheid van het feit dat hun nieuwe veranda er staat.”

Geloven dat ik hem doe!

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie. Bookmark de permalink .

31 reacties op Vera – vera – veranda

  1. Liese zegt:

    De kleine zelfstandige is in dit geval de winnaar denk ik. Ik wed dat je liever 1000 euro meer had betaald dan deze shit!?

    • Met wat ik nu weet zou ik dit met plezier betalen. Plus het feit dat, als zich ooit problemen voordoen met die veranda, ik zeker ben dat dit veel minder problemen zou geven bij de service na verkoop!

  2. bentenge zegt:

    En dat het moeilijk gaat in de bouw meneer Pannenkoek. En dat de marges dalen. Enz… Hopelijk staat hij er voor het echte regenseizoen, dat van november 🙂

  3. cornutus zegt:

    Ik voorzie het volgende. Over een jaar of vier moet de heer Pannenkoek zich verantwoorden bij de rechter: “Waarom, meneer Pannekoek, moest u zo nodig een veranda willen? Wat heeft u allemaal gedaan om van dat voornemen af te stappen? Wie heeft u allemaal geraadpleegd die u zouden kunnen helpen op een andere manier van uw leven/woning te genieten? Heeft u geprobeerd om uw woning te verfraaien met bijvoorbeeld geraniums, orchideën of sanseferias? Waarom heeft u gedacht dat de firma Veranda er voor ú zou zijn. En ten slotte, hoe heeft u het in uw hoofd gehaald om de firma zo lang van het werk af te houden? Gaat u daar de komende tijd in het cachot maar over nadenken! Volgende zaak!”

  4. Joyce zegt:

    Jeetje…… dit hoef je toch niet allemaal te accepteren? Jij geeft hun werk, zorgt voor geld voor het bedrijf. Dan mag je op zijn minst verlangen dat ze jou als klant in de watten leggen. Het is nu eerder het idee dat jij blij mag zijn dat zij jouw veranda gaan plaatsen: misplaatst ego noem ik dat!

  5. Suskeblogt zegt:

    zulke eisen ,moeten ze bij mij niet proberen, Als klant stel IK wel de eisen. Best ook eens meegaan naar dat feestje !

  6. els zegt:

    Eerst even een vraag: Welk crémeke smeer jij? Want ik vind dat je er steeds jonger gaat uitzien…
    Lang leve de kleine zelfstandige waar het op papiergebied dikwijls een zootje is maar het zijn echte vakmannen en een woord is meestal een woord!

  7. Marion zegt:

    Oh oh oh…. Tis dat de zon schijnt….

  8. Mr.Pannenkoek, dat is toch totaal van de pot gerukt, ze mochten hun “moetjes” steken waar de zon nooit schijnt,..ik hoop dat dit verhaal positief zal aflopen,……

  9. chrissebie zegt:

    Dat geeft toch een wrang gevoel hé! Ik zou er al tegenop zien tegen dat ze zouden komen. !Maar ik hoop toch uit de grond van mijn hart dat je van jouw veranda zal genieten! Sterkte!

  10. Kristien zegt:

    Neem Fidel eens mee naar die fameuze verandabouwer en laat hem daar de toonzaal eens onderschijten!

  11. Als ik zie waar je allemaal aan moet voldoen, dan zou je toch verwachten dat die verandaboer jou gaat betalen. Je hebt natuurlijk altijd nog als laatste redmiddel je scherpe pen, waarmee je de man kan aanzetten tot daden. 🙂 Want als hij hoort dat driekwart van de Belgen jou volgt en dat je bovendien nog invloedrijke vrinden in Olland hebt die ook heel vaardig een pen vast kunnen houden, dan gaat hij zeker zweten.

  12. Billy zegt:

    ik zou voor alle zekerheid toch zelf een antihagelscherm eisen van hen… 😉

  13. chefducuisinedelavie zegt:

    Het is eigen aan deze tijd. Wel snel geld willen verdienen met een firma die er morgen misschien niet meer zal zijn, maar de bijhorende service … nope!
    Ik zal het nog beter uitdrukken:
    deel 1: De verkoper belooft u veel en vanalles.
    deel 3: De rekening is gepeperd en het werk niet af.

    deel 2 hoort er normaal ook bij is en is zelf het belangrijkste deel, maar zoals gezegd … niet meer van deze tijd. Verkopen en cashen, meer niet.

  14. Watskebeurt met de klant die koning was? Ben reuze benieuwd naar het verandavervolg ;-))

Geef een reactie

