Van een koe, een selfie en een tekort aan bieten…

2

Aan de hand herken je een individu, en de mens die er achter zit (of eraanhangt :)). Na anderhalf jaar Thomas Pannenkoek geef ik eindelijk mezelf bloot. Je  ziet hier de vorm van mijn voorpoot. Het is niet moeilijk om de rest erbij te fantaseren. Denk aan een man van vijfenvijftig, met ex-haardos, wekelijks getondeuseerd, een neus, een paar ogen en twee oren (één links en één rechts).

Ik schrijf nog één keer het woord ‘veranda’ voordat de nieuwe er staat. Het oude exemplaar werd op Kapaza te koop aangeboden. Dit aan een vraagprijs die hoger was dan ‘weggeven’, maar toch ook laag in die zin dat we ons geen maanden moesten afvragen of het ding ooit verkocht zou raken. De koper was een dakwerker die als hobby kunstschilderen heeft, en van dat laatste ook effectief iets bakt. Zijn dame was het beu dat zijn schildersgerief overal rondslingerde. In onze oude v. (het woord dat ik nu niet meer schrijf) vond hij zijn ideale atelier. We kwamen vlug tot een financieel akkoord. Vorige week, op een dag dat werd voorspeld dat het 29° zou worden stond hij daar met zijn vrachtwagen, een man (met de Bijbelse naam Aäron) bij om te helpen.

Wie denkt dat T Pannenkoek iemand is die er plezier in schept op iemands handen te kijken terwijl die aan het werk is, die denkt verkeerd. Ik vond het wel leuk een handje toe te steken bij de afbraak van onze v., en zo plaat, raam en deurgewijs afscheid te nemen van één van onze huiskamers waar we toch ook wat plezier aan hebben gehad.

Eerst werden de acryplex-platen van het dak gehaald. De voorspelde temperaturen, weet je wel. Ondergetekende nam die met beide handen aan terwijl Aäron op het dak apestreken aan het uithalen was.  Ik voelde wel iets prikken aan mijn hand, maar hield me daar niet mee bezig. Een halfuurtje later pas, toen ik de laatste plaat in de vrachtwagen had aangereikt keek ik naar mijn hand en zag ik enkele stralen bloed naar beneden sijpelen. Mijn mooie bermuda was rood gevlekt. Direct ontsmet met spuug van een zebra natuurlijk, en er was weer niks meer aan de euh.. hand. Levensles 1.887: doe werkhandschoenen aan als dit vereist wordt.

“Even een slokje drinken”, zei Aaron. Ik had hem al een drankje aangeboden, maar hij had geweigerd (dacht waarschijnlijk vergiftigd te worden, en gelijk had ie 🙂 ). Het was spuitwater die hij met grote slokken binnengoot recht uit de fles.

Er volgde een boer van jewelste, die echode tot in de Halletoren van Brugge.

“Gif die koe nog u beète!” (*) zei Sigurd, de koper van onze veranda. Ik liet bijna een plank vallen van het lachen toen ik die combinatie hoorde. Eerst de luide oprisping, daarna die voor mij onbekende spreuk.

“Bie oens zehhn ze da, atter iemand ’n boer lat!” reageerde Sigurd terwijl hij zelf ook in de lach schoot (dat bij een spreuk die hij allicht al duizend keer gehoord heeft).

Zàààlig toch, ons dialect. West Vlaanderen rules!! Misschien zou, na de Photo Challenge van 2014, het wekelijks poneren van een streekeigen dialectische spreuk een nieuwe uitdaging kunnen zijn?

(*) “Gif die koe nog u beète” = “Geef die koe nog een biet”

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

41 reacties op Van een koe, een selfie en een tekort aan bieten…

  1. Liese zegt:

    Echt, ik heb dat ook nog nooit gehoord! Machtige uitspraak! Ons dialect is goud waard, ik zou geen ander willen!

  2. bentenge zegt:

    Kijk, die uitspraak was mij wel bekend, maar ik wist al niet meer juist wanneer je die gebruikt. Dat stedelingen (Noord-West-Vlamingen) uit Brugge die niet kennen en pattatenboertjes uiot Zuid-West-Vlaanderen wel lijkt me niet onlogisch.
    By the way, zalig stukje tekst !

    • Dank je !
      ‘k Peizen daj’ ’t noarden van West-Vloanderen nie goed kent, want ook wiedder kweèken patatten, spruutten, groene en roa koalen. Parrije, andjoens, chikongs, sjampienjongs, boanen, erweetn. W’en zwiens, koein, kiekens, keuns, fazantn, zelfst ier en doar ’n kangoeroe (mo de die zien g’importeerd uut Ostralië).

  3. Frans zegt:

    De humor is weer goed vertegenwoordigd in dit verhaal. Mooi weer jullie Vlaamse dialect.

  4. Suskeblogt zegt:

    ons westlaaams mag er zijn. Het valt wel op dat vele spreuken uit ons dialect hier niet meer gekend zijn.

  5. chrissebie zegt:

    IK ken het wel hoor, “gif die koe nog een bjitte, ik heb lang in het Ieperse gewoond en heb het daar geleerd.Ik vond spreuken leren op school één van de leukste lessen. En de allerleukste spreuk die ik nooit ben vergeten was:” T gemak gaat voor d ‘eer zei den boer en hij reed op zijn zwien naar de kerke!

  6. Marion zegt:

    Lijkt veel op ons Drents! Klinkt goed 🙂

  7. Kristien zegt:

    Ferm souvenirke van de oude v. op je West-Vloamse hand. Nog een selfie van je voet en ik kan eens vriendelijk goeiedag zeggen als ik jullie ooit in het mooie Brugge tegen het lijf loop! 🙂 Nu ik je gehavende hand zie denk ik ineens aan jouw s-pees. Leeft die nog?

  8. Hihi! Ik kende deze spreuk niet, hoe zou dat toch komen?! 😉

  9. DjeauOui zegt:

    Haha, Thomas! Ik heb u gemist! 😉

  10. Bij ons is de spreuk “geeft den boer ook ne stoel :-)”,…..grappig die dialecten hé, maar ik heb er toch altijd een beetje last mee maar dat kan ook liggen aan mijn verminderd gehoor 🙂 🙂

  11. Bedankt voor deze hand Thomas. Ik neem hem als handdeskundige graag aan. Hier mijn analyse: Ik zie een vrij gedrongen man met enig overgewicht voor mij. Eentje die van wanten weet, getuige de littekens. Waarschijnlijk opgelopen tijdens straatgevechten. Vandaar dat je zo bekend bent met de straten van Brugge. En vandaar ook dat je iedere herkenning probeert te vermijden. Want zodra je opponenten je weten te traceren, is het laatste artikel van de Pannenkoek een feit.

    Doe voorzichtig vandaag en een fijne werkweek gewenst, Thomas.

    Henk

  12. Met een grote glimlach gelezen, ik geniet volop van alle uitspraken! Leuk!

  13. Joyce zegt:

    Weet je wat Thomas, wanneer ik weer richting Florenville vertrek waar West-Vlaamse vrienden van ons een bed & breakfast hebben neem ik jou mee als tolk 😉 Schitterende taal maar ik kan er vaak geen touw aan vastknopen als ik hoor 😉

  14. HansDeZwans zegt:

    Ik kom uit Limburg en het Limburgs en West-Vlaams zijn twee tegenpolen. Gelukkig heb je alles goed ondertiteld. 🙂

  15. chefdelacuisinedelavie zegt:

    Hoe weet je dat zo zeker van die echo? Ken je iemand die op dat moment bij de toren stond? ;o)

  16. Billy zegt:

    je bent toch Bruggeling, Thomas? En je kende deze spreuk niet? Vreemd ze!
    Met die dialecten-uitdaging zou ik gerust willen meedoen!

  17. els zegt:

    Verdorie, iedereen heeft het hier maar over spreuken en dialecten.
    Ben ik de enige hier die gezien heeft dat mr. Pannenkoek zijn levenslijn heeft doorgesneden???
    ramp, o, ramp…
    😉

Geef een reactie

