Photo Challenge – trotterdetrotterdetrot..

Je moet het maar meemaken. De reportage van vorige week stopte aan het oudste beursgebouw ter wereld. Het was de bedoeling om verder te stappen richting Genthof om dan via de Langerei de lus te vervolledigen, maar de batterij van mijn fototoestel dacht er anders over.

In die hoek zijn nochtans nog zeer mooie locaties te vinden, maar die hou ik jullie tegoed. Het weer wordt mooier, tijd dat jullie samen met mij de wandelschoenen aanbinden om mijn lievelingswandeling te maken rond de Brugse binnenstad.

We vertrekken bij mij thuis aan ons kasteel te Koolkerke. Enfin, ‘kasteel’ is een groot woord, ik zou het liever ‘caravan zonder wielen’ noemen. De schoenveters zijn goed aangespannen, want ik maak er de gewoonte van om telkens goed door te stappen. Er is één reglement: niemand steekt mij voorbij. Honderden keren heb ik die wandeling al gemaakt, en nooit heeft iemand het gedurfd om Thomas Pannenkoek te passeren.

2

Zei miss Carrie niet ooit dat in haar hometown niets te vinden is dat de moeite waard is om te fotograferen? Zou me verwonderen. Zelfs het lelijkste gebouw loont de moeite om op de gevoelige plaat vast te leggen. Op een paar honderd meter van onze woning is een sociale woonwijk waar op de grens twee mastodonten van appartementsgebouwen staan als hierboven. Enkele jaren werden ze serieus opgefrist met leuke kleurtjes en zo, maar het blijven sociale blokken waar mensen in kleine hokjes worden geplaatst. Zelf vind ik dit erg voor menen die daar moeten wonen. Je krijgt al een stempel als financieel minder bedeeld, en dan concentreert men je nog in een bepaalde kern. Als ik ooit keizer van België word, zal ik proberen om die wantoestand op te lossen.

Even verder staat een wijk met huizen die allemaal op elkaar lijken. Honderden van die woningen staan er, indertijd gebouwd om de arbeiders te huisvesten die rond de binnenhaven van Brugge werkzaam waren.

2

Die (huur)woningen zijn al wat ruimer met elk een volkstuintje, en naarmate ze vrijkomen wordt er alles aan gedaan om ze wat aan te passen aan de moderne behoeften.

We stappen door, want de afstand is een kleine drie kilometer tot aan de Boudewijnbrug.

2

Een dubbele rij enthousiaste knotwilgen staat ons op te wachten. Ik verzoek jullie nederig te buigen voor deze, zoals wij ze noemen, ‘troenken’. Links en rechts van die bomen vind je speelvelden voor de plaatselijke jongeren. Een ‘hangplek’ met banken, waarvan jongeren van lager allooi erin zijn geslaagd die de voorbije jaren al een paar keer compleet te vernielen. Stank voor dank, heet zoiets.

Ik kom aan de kerk van Sint Jozef, en begroet een oude vriend van me.

2

Wie je op de sokkel ziet staan is Georges Van Tieghem, beter bekend als ‘Georges-tje van de Gilde’. http://nl.wikipedia.org/wiki/Georges_Van_Tieghem .

De brave man is overleden in 2002, en was een zeer sociaal en aimabel figuur die als ‘job’ de fietsen bewaakte aan het gebouw van de christelijke Mutualiteiten in de Oude Bug van Brugge. Dat zo’n eenvoudig man een standbeeld krijgt is misschien niet gebruikelijk, maar toch had niemand minder verwacht dan dat hij het zou krijgen.

Groot is mijn verrassing als mijn camera ineens een vrouwelijke Ford ziet staan aan de kant van de weg.

2

Zelden een auto gezien met zulke sexy wimpers !

We zijn bijna aan de ring rond Brugge, en zien een staaltje pracht-architectuur. Het kasteeltje (Fort Lapin) dat je hier ziet werd in 2007 gered van de slopershamer door een koppel die er een restaurant/wijnhandel/parkethandel/B&B/brouwerij van maakte. Zalig om hier te aperitieven met het zicht op de binnenschepen die hun weg zoeken naar het kanaal richting Gent.

2Als we naar de overkant kijken, zien we één van de eerste foto’s die ik indertijd heb geplaatst voor de challenge van Jerome. Toen plaatste ik de Gistfabriek by night (die nog een zekere charme had). Hier zie je dezelfde fabriek by day. ‘Lelijk’ is een understatement.

2

We stappen over de Boudewijnbrug, en zien rechts een stuk industrie van de Brugse achterhaven, ondertussen ook al gedeeltelijk ingenomen door woonblokken (want die industrie is richting Noord opgeschoven)

2

Om dan uiteindelijk te beginnen aan het doel van de nieuwe (grote) wandellus, waarvoor jullie allemaal de (sport)schoenen hebben aangegespt. De ingang van de Grote Wandeling Rond Brugge. Drink een koffie, en kom volgende week zaterdag terug voor het vervolg op deze wandeling.

2

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Photo Challenge – trotterdetrotterdetrot..

  1. chrissebie zegt:

    Die wimpers vind ik de max! En het standbeeld van Georgetje, er zijn ook grote kleine mensen die een standbeeld verdienen! Eens jij keizer bent, krijg je vast ook een standbeeld! Ik kijk daar geweldig naar uit! De kroning van keizer Pannenkoek!

    • Ik had net aan de eigenaar van de auto gevraagd de wimpers te verwijderen (in opdracht van Marion), maar nu zal ik dus moeten vragen ze terug te hangen.
      Ingewikkelde lezers heb ik toch…
      Laat die kroning maar voor iemand anders – er zijn mensen die het tien keer meer verdienen dan ikzelf…

  2. Marion zegt:

    Bij ons zitten die sociale huurwoningen stampvol met tweeverdieners die lekker aan het sparen zijn voor hun ouwe dag. Met € 4000,- netto thuiskomen en € 400,- aan huur betalen. Tel uit je winst. De woningbouwverenigingen proberen daar nu wat aan te doen, door een vrije sector in te stellen als je een jaarinkomen hebt van boven de € 35.000,-. Dat is zo laag dat er niemand meer weggaat, want de woningen in de vrije sector beginnen bij een kale huur van € 682,-. Voor de meeste woningen betaal je echter rond de € 850,- per maand. Dan kan je beter gaan kopen. Ik hoop dat ze bij jullie een betere aanpak bedenken en zo ja, laat het ons ff weten!

    Excuses voor dit relaas. Ja, jij bent ook een standbeeld waar en nee, die wimpers kunnen echt NIET! 😉

    • Bij ons moet je aan maximum inkomst-normen voldoen om in aanmerking te komen voor een sociale woning. Elk jaar wordt in functie van je nieuwe inkomen bepaald wat de nieuwe huur wordt. Dat is toch de theorie. Geen idee in hoeverre dit altijd gevolgd wordt…
      Ik heb aan de eigenaar de de auto gevraagd om de wimpers te verwijderen (in opdracht van Marion)

  3. Frans zegt:

    Mooie wandeling. in gedachten ben ik met je meegelopen zonder de omgeving te kennen. Met een gids zoals jij is dat ook niet zo moeilijk. Ik heb ook altijd veel gewandeld en daarbij stevig doorgestapt. Heerlijk.

  4. Suskeblogt zegt:

    wat gebeurt er dan als een mannelijke ford zo’n vrouwtjesford ontmoet ? Kettingbotsing ? 🙂

  5. Zo leuk, meelezend aan de wandel… Die wimpers zijn echt geweldig haha!

  6. Billy zegt:

    het enige wat ik hiervan ken, is brouwerij Fort Lapin. Daar heb ik al enkele biertjes van geproefd

  7. Joyce zegt:

    Ik ben ook fan van die wimpers, geweldig die wil ik ook op mijn Fordje Ka 😀 En ik heb het kasteeltje even genoteerd, alles wat je erbij schrijft klinkt volledig in mijn en Jer ons straatje 🙂

  8. Wel Mr.Pannenkoek, mijn hometown is enkel een grote straat en neen ik overdrijf niet :-), we hebben een mooi stadhuis en dan houdt het op, maar voor jou, ga ik er een blog aan wijden :-). Die wimpers, GEWELDIG!!!

  9. Kristien zegt:

    ’t Is dat ik niet in Brugge woon anders zou ik jouw reglement aan mijn wandellaars lappen en je wel durven passeren! 🙂 Wimpers: + 1

    • Aha, ruik ik daar competitie? 🙂

      • Kristien zegt:

        Nee hoor, ik wil Thomas P. een nederlaag besparen! 😉

        • Ik wou je nog twee kilometer voorsprong geven (gentleman zijnde), maar na die woorden trek ik dit voorstel in en zal je met de glimlach zien passeren in de bezemwagen na verloop van de wedstrijd :):):)

          • Kristien zegt:

            Een bezemwagen!? Wat is dat? 🙂 Voorsprong geven is zeer vriendelijk maar totaal overbodig! Het enige dat je zult zien is mijn steeds kleiner wordende achterkant. Je zou nogal sprongen moeten maken om mij bij de benen! 🙂 🙂 🙂

            • Een bezemwagen haalt de afvallers op :).
              De laatste persoon die dacht mij te kunnen verslaan in het wandelen ligt nu in het psychiatrisch instituut van Brugge. Hij is zo gefrustreerd dat, telkens hij de naam ‘Pannenkoek’ hoort, hij in zijn broek schijt.
              Zoiets wil ik je echt niet aan doen. Probeer misschien de wandelgroep ‘De Zwierige Oudjes’ de loef af te steken, met wat gelukt lukt dit wel. Jouw achterkant heb ik nog nooit gezien en zou ik bij een wandelwedstrijd ook amper zien, tenzij om het in een zwierig tempo voorbij te steken 🙂 :).

              • Kristien zegt:

                🙂 Die wandelclubjes laat dit zwierig oudje nog even links liggen. Ik stap het liefst alleen, dan klaagt er niemand over mijn gezwinde tempo.

  10. tinyblogt zegt:

    Als ’t vandaag niet is toegekomen, zijn ’t dwazen bij De Post… 🙂

Geef een reactie

