Uitje

2Elke junimaand kriebelt het achter onze oren. Dan weten we dat we nog een dikke twee maand moeten werken vooraleer het onze beurt is om verlof te nemen, maar willen we al wat voorpret.

De laatste jaren hebben we er een gewoonte van gemaakt om er twee dagen op uit te trekken en een hotelletje te boeken in Zeeland. Waarom Zeeland? Het is een beetje onze tweede thuis, ligt op relatief korte afstand van Brugge en geeft een totaal vakantiegevoel. Zeer vriendelijke en spontane mensen ook, die Zeeuwen.

Vorige week was het weer prijs. Via booking.com vonden we een schitterend hotelletje (http://www.sintanna.com/), een hele dikke aanrader. Een sympathiek koppel kocht een kerk op, en maakte daar een fantastische B&B van. De positiviteit en vriendelijkheid dat die mensen (en hun huisvarken) uitstralen grenst aan het ongelooflijke. Logeren in een ex-kerk is dan weer iets heel bijzonder, zeker als bij de inrichting van de kamers rekening is gehouden met het behoud van het authentiek karakter van het gebouw en echt oude (bijna antieken) meubeltjes de inrichting opvullen.

De batterijen werden gulzig opgeladen. Een uurtje gewandeld in Middelburg, geshopt (dit gedeelte ietsje minder gulzig voor mezelf, gezien ik niet warm loop voor deze vorm van tijdsbesteding), een lekker terrasje,..

2Een ritje naar het strand van Veere, en daar genoten van de heerlijke zon. Een wandeling van een dik uur langs de waterlijn. Praktisch niemand te zien. Zàààlig!

2

Dan verder gereden naar Yerseke, onze kamer in ontvangst genomen en een wandeling naar een fantastisch visrestaurant om mosselen te proeven. “Niet doen,” zei de vrouwelijke kelner tegen de mensen naast ons, “het zijn hangcultuur-mosselen. Veel kleiner dan de ‘echte’. Ik moet ze écht niet, ze smaken nergens naar, maar ja, ze staan nu éénmaal op onze kaart.” Die uitleg vond ik hilarisch, want wie spreekt nu zo over het aanbod op de eigen kaart?

"Moet ik even het vlaggetje vasthouden, mijnheer?" "Graag, dank je wel - zeg.. ben jij dat die poseerde voor die mooie foto?" "Hihi, mijnheer, neen, ik lijk er wel op, maar ik ben het niet!"

“Moet ik even het vlaggetje vasthouden, mijnheer?” “Graag, dank je wel – zeg.. ben jij dat die poseerde voor die mooie foto?” “Hihi, mijnheer, neen, ik lijk er wel op, maar ik ben het niet!”

Wij waren halsstarrig, en kozen toch voor de mosselen (een vissoep en oestertjes vooraf).  Ik vroeg dezelfde kelner dus: “Mogen we twee porties van die hééééérlijke mosselen van je?” Ze antwoordde: “Lekker, mevrouw, mijnheer, komt er zo aan!” “Krijg nu de kozijntjes”, dacht ik…

We beklaagden het ons niet, integendeel.  Misschien wel een klein beetje ‘the day after’, want van mosselen laat een mens winden die niet te harden zijn van de stank. Na lancering ervan is het aangeraden vlug honderd meter verder te spurten of je wordt gepakt op je adem. Zeg dat Thomas Pannenkoek het gezegd (en ondervonden) heeft. Voor de geïnteresseerden onder jullie: normaalgezien ruiken mijn veesten naar rozenwater of pannenkoeken (wat had je anders van me gedacht?).

2

Wat fotootjes genomen ook, zoals die van die fantastische dame die ik zag aan de jachthaven. Ik had ze al een tijdje in het oog, en wat was ik verliefd op haar dat moment. Ik trok mijn stoute schoenen aan, en vroeg haar ten huwelijk. Ze antwoordde me dat dit niet nodig was, want dat we dit al bijna vierendertig jaar zijn. “OK, dan…” zei ik, waarop we  samen nog een flesje witte wijn gingen drinken.

2

Het uitstapje zit er weer op, nu aftellen naar onze zomerreis van eind augustus richting Corfu…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Uitje

  1. Liese zegt:

    Ik dacht “Sintanna” wat een vreemde naam….tot ik de link opende. 🙂 Wij zijn getrouwd in een ontwijde kapel (alléé, het feest hé). Je uitje klinkt zalig!

  2. chrissebie zegt:

    Wat geweldig zeg! Ik doe net zo alsjullie graag alle vormen van reizen, korte uitstapjes, verre reizen, als we maar kunnen genieten ! En jullie hebben duidelijk genoten! Heel fijn. Wij vertrekken vanavond, jihaa, nog snel even naar de meteovista kijken! Die wordt beter met de dag!

    • Aaaaaaahhh, eindelijk het vertrek (en dit niet in de West-Vlaamse betekenis 🙂 ). Geniet met volle teugen van jullie reis, en laat je niet (mis)leiden door Meteovista, want het kan nog alle richtingen uit. Breng genoeg fotomateriaal mee en oefen op voorhand in het ‘met stokjes eten’.
      Vergeet vooral ook jullie valiezen, paspoorten,.. niet !

      • chrissebie zegt:

        Alles zit al klaar, het eerste wat ik wegsteek, zijn steeds , paspoorten, geld en reispapieren! ik wil heel veel foto’s nemen, niet alleen van mooie vergezichten, maar ook de andere kanten van Thailand en hun zwarte kant. Gelukkig hebben we geen filmrollekes niet meer nodig hé ! En dat met stokjes eten, om eerlijk te zijn, ik kan het niet, dat wordt lachen gieren, brullen en levert misschien ook nog een mooie foto op!

  3. Frans zegt:

    Mooi en aanstekelijk verslag van een leuk weekend in ons Zeeland. Ik ben benieuwd wanneer we een culinair verslag krijgen van een bezoek aan een pannenkoekenrestaurant.

  4. Marion zegt:

    Wat een genot. Ik ga over een week of twee ook richting de kust. Ik heb al eeuwen niet meer met mijn voeten in de zee gestaan. Ik kijk er naar uit. En nu helemaal!

  5. Groot gelijk! Ik verwittig alvast de vissen dat je eraan komt !

  6. bentenge zegt:

    Zoveel knappe dames in één logje… well done !

  7. Joyce zegt:

    Klinkt heerlijk zeker het eten, dol op zeevoedsel zeg maar 🙂 En ehh Zeeuwen vriendelijk en warm?? Ehm….. ik heb andere ervaringen hahaha

  8. Zalig hé zo’n uitje,….doen wij echt te weinig maar als de kids er niet zijn, genieten wij zo van de rust thuis, dat dat altijd voor ons een beetje vakantie is 🙂

    • Dat is ook zo. Het moment komt (vlugger dan je verwacht) dat de kids het huis uitvliegen (of op kamp zijn,…), en dan zul je met volle teugen kunnen genieten van die momenten. Thuis genieten kunnen ook wij nog steeds, hoor 🙂 !

  9. Billy zegt:

    wat een mooie benen heeft die dame zeg!
    In Yerseke, dé mosselgemeente, verteld worden dat de geserveerde mosselen niet lekker zijn…gek toch?

  10. evavertelt zegt:

    Dat klinkt heerlijk zo’n uitje!
    Sinds de komst van onze Kleine Kadee zit dat er helaas niet meer in, maar wel leuk dat ik af en toe kan meegenieten zoals hier bij jou!

    • Die tijd komt terug, hoor! Geniet nu maar van de momenten met de kleine kadee(s), want die tijd vliegt voorbij als een storm.

      • evavertelt zegt:

        In het geval van Flavieke zal die tijd inderdaad voorbijgaan. Voor Kleine Kadee ligt de situatie natuurlijk net iets anders… Babysit vinden voor een weekend voor een kind met zo’n zware handicap is vrijwel niet te doen zo blijkt. Bovendien is het heel onvoorspelbaar om een uitstapje te plannen, zelfs mét hem: vorig jaar brachten we alles opgeteld 5 maanden door in het ziekenhuis!
        Hopelijk komt er ooit een dag dat de situatie wat kalmeert, maar de dokters zetten mij meestal met mijn voetjes op de grond als ik dat uitspreek 😉

        • We prijzen ons zeer gelukkig met twee kinderen die een normaal leven kunnen leiden. De liefde en energie die jullie in Kleine Kadee steken en hebben gestoken is bewonderenswaardig. Vijf maanden ziekenhuis is niet niks. ‘Plannen’ wordt dan ook zeer moeilijk. Genieten van elk moment waarop een ‘normaal’ leefpatroon mogelijk is is waarschijnlijk de boodschap. Chapeau voor jullie als ouder !

  11. Toch mooi dat “onze” mosselen niet alleen een frisse wind door het ondergoed laten waaien, maar dat zo ook nog eens het liefdesleven aanwakkeren. 🙂

  12. Kristien zegt:

    Zon à volonté, zo te zien! 🙂 Hoe is de akoestiek in dat omgebouwde kerkje? Galmen de mosselscheetjes niet te fel?

  13. Heerlijk zo’n uitje! Mijn beste vriendinnetje komt toevallig uit Yerseke. 🙂

Geef een reactie

